ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

המס הנסתר - בכמה יעלה התשלום שלכם לביטוח לאומי?

הביטוח הלאומי שתשלמו יעלה למשך שנתיים - אבל במקרים רבים מה שהתחיל כזמני, נשאר קבוע; וגם - מה המשמעות של הקפאת מדרגות ביטוח לאומי?

חיים בן הקון | (2)
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

העלאת דמי ביטוח לאומי שאושרה לאחר עיכובים ממושכים מגדילה את הנטל הכלכלי על הציבור העובד, במיוחד על שכירים ועצמאים בעלי שכר נמוך. מדובר בצעד שנוי במחלוקת, שבמסגרתו הציבור ישלם מאות עד אלפי שקלים נוספים בשנה. נזכיר כי חישבנו במקביל לפרסום הגזרות על הציבור את המשמעות שלהן לכיס של משפחה ממוצעת. הגענו למסקנה הזו: בדיקת ביזפורטל: משפחה ממוצעת תיפגע ב-1,000 שקל בחודש; מה אפשר לעשות?



בכמה יגדלו תשלומי הביטוח הלאומי?


הגזרות האלו הן דרך עליית מסים, הקפאת הטבות, וגם העלאת דמי ביטוח לאומי. אנחנו משלמים כל חודש ביטוח לאומי וביטוח בריאות, אנחנו לא תמיד מתייחסים לזה כמס, בכל זאת - אנחנו אמורים לקבל ביטוח למקרה צרה ולקבל קצבאות זיקנה וקצבאות נוספות כמו אבטלה באם נזדקק.  אבל זו במקרה הטוב הוצאה בגין ביטוח.

ההוצאה הזו תעלה בשנה הנוכחית ובנה הבאה. זה אמור להיות זמני לשנתיים, אבל בפועל כאשר מעלים מסים או ביטוחים כאלו לרוב לא מחזירים אותם למטה. הזמני יכול להפוך לקבוע.



העלייה בדמי הביטוח: מה בדיוק משתנה?

דמי ביטוח לאומי על מדרגת השכר הנמוכה (עד 7,522 שקל) יעלו באופן זמני ב־1.6%, עד לסוף שנת 2026, עם אפשרות להארכה עד סוף 2028. העלייה מתחלקת כך:

  • שכירים ישלמו 578 שקל יותר בשנה.
  • מעסיקים יישאו בעלות של 866 שקל יותר לשנה לכל עובד.
  • עצמאים ירגישו את העלות המלאה וישלמו תוספת של 1,442 שקל בשנה.

גם סטודנטים ובני ישיבות ישלמו יותר, עם עלייה מ־29 שקל לחודש ל־43 שקל – תוספת שנתית של 168 שקל. אוכלוסיות שאינן עובדות ישלמו 516 שקל נוספים בשנה.


הקפאת מדרגת התשלום והשפעתה על השכר הממוצע

בנוסף להעלאת דמי הביטוח, מדרגת השכר הנמוכה הוקפאה לראשונה מאז 2024, ועומדת על 7,522 שקל. המשמעות היא שחלק גדול יותר מהשכר ייחשב תחת מדרגת המס הגבוהה יותר.מדובר בעקיפין בעלייה בתשלום הביטוח הלאומי גם אם זה לא מוגדר ככה. 


כמו כן, השינוי העתידי במנגנון ההצמדה, שבו המדרגה תהיה מוצמדת למדד המחירים לצרכן במקום לשכר הממוצע, יוביל לכך שהציבור ישלם יותר דמי ביטוח לאומי לאורך זמן. הסיבה: המדד נוטה לצמוח בקצב נמוך יותר מהשכר הממוצע, כך שהפער לטובת המדינה יגדל. אבל, כמובן שאף אחד לא יכול להעריך מה יהיה במהשך. זו הנחה סבירה, אך הכל יכול להיות. 

קיראו עוד ב"בארץ"




שאלות ותשובות

מדוע הוחלט להעלות את דמי הביטוח הלאומי?

העלאת דמי הביטוח נועדה לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה ולהכניס לקופת המדינה כ־5 מיליארד שקל בשנה. הצעד נבחר במקום הקפאת קצבאות, שזכתה להתנגדות מצד יו"ר ש"ס אריה דרעי.


איך מתחלקת העלות בין המעסיקים לשכירים?

העלייה בדמי הביטוח מתחלקת כך שהמעסיקים נושאים ב־60% מהעלות והשכירים ב־40%. זאת במטרה להקל מעט על העובדים, אך עדיין מדובר בתוספת משמעותית לשניהם.


איך השינויים בדמי הביטוח משפיעים על העצמאים?

עצמאים סופגים את העלות המלאה של העלאת דמי הביטוח, שתוסיף להם 1,442 שקל בשנה. בניגוד לשכירים, עצמאים אינם יכולים לחלוק את העלות עם מעסיק.


מה המשמעות של הקפאת מדרגת התשלום הנמוכה?

הקפאת המדרגה מביאה לכך שחלק גדול יותר מהשכר ממוסה בשיעור גבוה יותר. לדוגמה, שכר שמעל 7,522 שקל, שהיה אמור להיות ממוסה בשיעור נמוך יותר אם המדרגה הייתה עולה, נחשב כעת במדרגה הגבוהה.


כיצד משפיע מנגנון ההצמדה החדש על הציבור?

מנגנון ההצמדה החדש, שמצמיד את המדרגה למדד המחירים לצרכן במקום לשכר הממוצע, יגרום לכך שהמדרגה תעלה בקצב איטי יותר. המשמעות היא שהציבור ישלם יותר דמי ביטוח לאומי לאורך זמן.


מה העלות הכוללת לציבור העובד בעקבות השינויים?

אדם שמרוויח שכר ממוצע ישלם דמי ביטוח לאומי ובריאות הגבוהים ב־1,672 שקל בשנה בהשוואה למה שהיה משלם ללא השינויים


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלמה 10/01/2025 00:55
    הגב לתגובה זו
    הפרזיטים לומדים תורה
  • 1.
    אם אנחנו לא נממן את המלחמה מי יממן מספיק לבכות עדיף ובכות על כסף ולא על הנופלים והפצועים (ל"ת)
    משה ראשלצ 09/01/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.