גילי כהן: "האפיק הממשלתי עלול להיות בעל התשואה הגרועה ב-2009"
"אנחנו בהחלט לקראת מצב שהאפיק הממשלתי יהיה בעל התשואה הגרועה ביותר ב-2009, בעיקר בחצי השני של השנה. אנחנו ניכנס לתהליך ארוך שאנשים מעיזים להגדיל יותר ויותר את הסיכון", כך לדברי גילי כהן, מנהל השקעות ראשי של אקסלנס נשואה.
כהן, המדבר במפגש העיתונאים השנתי של בית ההשקעות המתקיים היום, אמר כי "שוק ההון נכנס לכמה שנים של מהלך הגדרה מחדש. כל הנחות הבסיס הקודמות בשווקים לא שוות כלום. כל המודלים שעבדנו לפיהם כבר לא עובדים".
כדוגמא סיפק כהן, את המודלים לתמחור אופציות - "לא עובדים יותר", הוא אמר. "זה ייקח עוד כמה שנים אבל הכל הולך להשתנות. סביבת העבודה הרגולטורית גם תשתנה לגמרי בתהליך של כמה שנים. המדינות יתפסו נתח גדול הרבה יותר במשחק. אך הסקטור העסקי לא מחכה לממשלה וכבר מייצר פתרונות לבד".
"היום מקבלים הרבה כלי השקעה ואפיקים שבגלל המצב והשינויים שהתרחשו בשוק גורמים לכך שהחיסכון ארוך הטווח הופך למעשה להיות קרן נאמנות עם הטבת מס. כולם חושבים לטווח הקצר, גם קופות הגמל והתהליך הזה הוא לא בריא. יש סבירות גבוהה שהשוק יגדיר את עצמו מחדש ב-2009 ויגיע לנקודת שיווק משקל חדשה", אומר כהן.
התנודתיות בשוק גרמה למעבר מניהול השקעות לניהול סיכונים, ע"פ כהן. "היום המגמות ממצות את עצמן במהירות מדהימה. כל תיק חייב להיות מנוהל עם משמעת גבוהה. כל גופי ההשקעה חייבים לבדוק את עצמם מדי יום. אנחנו עושים שימוש מאוד גבוה ב"עצירת הפסד". חותכים הפסד מהר. הכל מוגדר מחדש והכל משתנה מהר מאוד".
כל רכיב השקעה, כולל האג"ח הממשלתי, אנחנו מתייחסים אליו כאל כזה שעשוי להפתיע אותנו. צריך להיזהר מהפתעות גם בשנת 2009".
"התופעה של שנאת סיכון תמורת ריביות אפסיות תלך ותדעך, כי מה שמניע אותנו בסופו של דבר כאנשים - הוא הניסיון להרוויח כסף. אנחנו כבדי אדם למעשה לא משתנים. זה ייקח חודשים או קצת יותר אבל זה יקרה", אומר מנהל ההשקעות הראשי ומדגיש, כי "אנחנו בהחלט לקראת מצב שהאפיק הממשלתי יהיה בעל התשואה הגרועה ביותר ב-2009, בעיקר בחצי השני של השנה".
כהן אומר, כי "בהחלט יכול להיות מצב שאלטרנטיבת המזומן תהיה טובה יותר לעומת האפיק הממשלתי, למרות הריביות האפסיות. האג"ח הממשלתי מתחיל למצות את עצמו וצריך יהיה להתחיל לחשוש מהפסדי הון. לעומתו לאג"ח הקונצרני יש פוטנציאל רווח גדול בשנת 2009. המרווחים בשוק הזה ירדו באופן משמעותי אבל הדרגתי במהלך השנה".
שוק האג"ח - נלך לכיוון של מניות תמורת פריסת חוב
"אחר כך תתחיל עונת ההנפקות", אומר כהן אך מוסיף, כי "שוק ההון לא יהווה יותר אלטרנטיבה עבוד חברות קטנות וכאלה שאינן מדורגות. חברות הדירוג לא ביצעו בזמן את תפקידן ואנחנו כיום מתבססים על דירוגים פנימיים"
כהן הוסיף, "אנחנו עדיין בגישה דפנסיבית, אם כי כנראה במהלך הרבעון נשנה את הגישה. סקטורים מומלצים: רפואה, מוצרי צריכה בסיסיים, תשתיות, חברות אנרגיה גדולות, תעשיות ביטחוניות. ענף הפיננסים עדיין בתמחור חסר מכיוון שאין בכלל ראות קדימה".
בנוגע להסדרי החוב אומר כהן כי לא היה ניתן לצפות את עוצמת האירוע שקרה ולכן כולם טעו. ההסדרים למעשה מתבצעים יום יום , שעה שעה. שוק ההון למעשה סוחר כל הזמן בחוב. אם מישהו קונה את החוב ב-10 אגורות על השקל אז הוא מסדר את החוב. שוק ההון נשבר והוא מבצע את המכירות ומאפשר לחברות לפתור את בעיית האשראי אליה הם נכנסו.
"האינטרס של שוק ההון הוא שכל המערכת הכלכלית תעבוד", הוא אמר. "אף אחד לא רוצה שמישהו יקרוס. את הבעיות ניתן לפתור ואנחנו בדרך לפתרון. אקסלנס לא תיבהל מהסדרים במידת הצורך".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
