גילי כהן: "האפיק הממשלתי עלול להיות בעל התשואה הגרועה ב-2009"

מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס נשואה בתחזיות ל-2009 - הסקטורים המומלצים. "אנחנו עדיין בגישה דפנסיבית, אם כי כנראה במהלך הרבעון נשנה את הגישה"

"אנחנו בהחלט לקראת מצב שהאפיק הממשלתי יהיה בעל התשואה הגרועה ביותר ב-2009, בעיקר בחצי השני של השנה. אנחנו ניכנס לתהליך ארוך שאנשים מעיזים להגדיל יותר ויותר את הסיכון", כך לדברי גילי כהן, מנהל השקעות ראשי של אקסלנס נשואה.

כהן, המדבר במפגש העיתונאים השנתי של בית ההשקעות המתקיים היום, אמר כי "שוק ההון נכנס לכמה שנים של מהלך הגדרה מחדש. כל הנחות הבסיס הקודמות בשווקים לא שוות כלום. כל המודלים שעבדנו לפיהם כבר לא עובדים".

כדוגמא סיפק כהן, את המודלים לתמחור אופציות - "לא עובדים יותר", הוא אמר. "זה ייקח עוד כמה שנים אבל הכל הולך להשתנות. סביבת העבודה הרגולטורית גם תשתנה לגמרי בתהליך של כמה שנים. המדינות יתפסו נתח גדול הרבה יותר במשחק. אך הסקטור העסקי לא מחכה לממשלה וכבר מייצר פתרונות לבד".

"היום מקבלים הרבה כלי השקעה ואפיקים שבגלל המצב והשינויים שהתרחשו בשוק גורמים לכך שהחיסכון ארוך הטווח הופך למעשה להיות קרן נאמנות עם הטבת מס. כולם חושבים לטווח הקצר, גם קופות הגמל והתהליך הזה הוא לא בריא. יש סבירות גבוהה שהשוק יגדיר את עצמו מחדש ב-2009 ויגיע לנקודת שיווק משקל חדשה", אומר כהן.

התנודתיות בשוק גרמה למעבר מניהול השקעות לניהול סיכונים, ע"פ כהן. "היום המגמות ממצות את עצמן במהירות מדהימה. כל תיק חייב להיות מנוהל עם משמעת גבוהה. כל גופי ההשקעה חייבים לבדוק את עצמם מדי יום. אנחנו עושים שימוש מאוד גבוה ב"עצירת הפסד". חותכים הפסד מהר. הכל מוגדר מחדש והכל משתנה מהר מאוד".

כל רכיב השקעה, כולל האג"ח הממשלתי, אנחנו מתייחסים אליו כאל כזה שעשוי להפתיע אותנו. צריך להיזהר מהפתעות גם בשנת 2009".

"התופעה של שנאת סיכון תמורת ריביות אפסיות תלך ותדעך, כי מה שמניע אותנו בסופו של דבר כאנשים - הוא הניסיון להרוויח כסף. אנחנו כבדי אדם למעשה לא משתנים. זה ייקח חודשים או קצת יותר אבל זה יקרה", אומר מנהל ההשקעות הראשי ומדגיש, כי "אנחנו בהחלט לקראת מצב שהאפיק הממשלתי יהיה בעל התשואה הגרועה ביותר ב-2009, בעיקר בחצי השני של השנה".

כהן אומר, כי "בהחלט יכול להיות מצב שאלטרנטיבת המזומן תהיה טובה יותר לעומת האפיק הממשלתי, למרות הריביות האפסיות. האג"ח הממשלתי מתחיל למצות את עצמו וצריך יהיה להתחיל לחשוש מהפסדי הון. לעומתו לאג"ח הקונצרני יש פוטנציאל רווח גדול בשנת 2009. המרווחים בשוק הזה ירדו באופן משמעותי אבל הדרגתי במהלך השנה".

שוק האג"ח - נלך לכיוון של מניות תמורת פריסת חוב

"אחר כך תתחיל עונת ההנפקות", אומר כהן אך מוסיף, כי "שוק ההון לא יהווה יותר אלטרנטיבה עבוד חברות קטנות וכאלה שאינן מדורגות. חברות הדירוג לא ביצעו בזמן את תפקידן ואנחנו כיום מתבססים על דירוגים פנימיים"

כהן הוסיף, "אנחנו עדיין בגישה דפנסיבית, אם כי כנראה במהלך הרבעון נשנה את הגישה. סקטורים מומלצים: רפואה, מוצרי צריכה בסיסיים, תשתיות, חברות אנרגיה גדולות, תעשיות ביטחוניות. ענף הפיננסים עדיין בתמחור חסר מכיוון שאין בכלל ראות קדימה".

בנוגע להסדרי החוב אומר כהן כי לא היה ניתן לצפות את עוצמת האירוע שקרה ולכן כולם טעו. ההסדרים למעשה מתבצעים יום יום , שעה שעה. שוק ההון למעשה סוחר כל הזמן בחוב. אם מישהו קונה את החוב ב-10 אגורות על השקל אז הוא מסדר את החוב. שוק ההון נשבר והוא מבצע את המכירות ומאפשר לחברות לפתור את בעיית האשראי אליה הם נכנסו.

"האינטרס של שוק ההון הוא שכל המערכת הכלכלית תעבוד", הוא אמר. "אף אחד לא רוצה שמישהו יקרוס. את הבעיות ניתן לפתור ואנחנו בדרך לפתרון. אקסלנס לא תיבהל מהסדרים במידת הצורך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.