באפט משחק בנגזרים: פתח הימור של 40 מיליארד ד' על אג"חים ומניות

מהדוחות של ברקשייר התוואי לשנת 2007, עולה כי הפירמה כתבה אופציות על אג"ח זבל ומדדי מניות מובילים בסכומי עתק. לסיפור המלא
אריאל אטיאס |

"נגזרים הינם נשקים פיננסים להשמדה המונית, נושאים סכנות, שבעוד כרגע הן רדומות, הינן בעלות פוטנציאל קטלני", כך כתב וורן באפט, במכתב השנתי לבעלי המניות של ברקשייר התוואי לפני חמש שנים, תפיסה שהיום עלולה להראות שונה למתבונן בדוחותיה של ענקית ההחזקות.

החברה בשליטתו של האיש העשיר בעולם, ברקשייר התוואי (סימול: BRK-A או BRK-B) סיימה את שנת 2007 עם חשיפה של 40 מיליארד דולר לחוזים עתידיים המיועדים לעשות כסף במידה ואגרות חוב זבל לא-יגיעו למצב של חדלת פירעון ומדדי המניות יעלו.

החשיפה המקסימלית של ברקשייר תחת חוזים עתידיים עלתה מכ-24 מיליארד דולר בשנת 2006, זאת ע"פ הדוח השנתי של הפירמה שפורסם ביום שישי לפני שבוע, ה-29 לפברואר. במכתב השנתי לבעלי המניות, המצורף לדוחות הפיננסים, באפט אמר שהחשיפה הייתה קשורה ל-94 חוזים על נגזרים, עלייה מ-62 חוזים בשנה הקודמת.

ברקשייר כתבה 54 חוזים על נגזרים המצריכים תשלום במידה ואג"חים בעלי תשואה-גבוהה לא יעמדו בהתחייבותיהם, מהשנה ועד שנת 2013. באפט ציין, שברקשייר קיבלה 3.2 מיליארד דולר פרמיות ושילמה עד כה-472 מיליון דולר, מספר שהוא אמר, צפוי לעלות. ההפסד המקסימלי האפשרי לברקשייר עומד על 4.7 מיליארד דולר, באפט הוסיף.

בין החוזים האחרים של ברקשייר ישנם אופציות פוט (PUT) על מדד ה-S&P 500, SPX ועוד שלושה מדדי בורסות זרים. באפט אמר שאלה יצריכו תשלומים רק אם, כאשר האופציות יפקעו בין השנים 2019 לבין 2027, המדדים יהיו מתחת לרמה בה היו כאשר האופציות נכתבו. ברקשייר קיבלה 4.5 מיליארד דולר פרמיות, ורשמה התחייבות שנתית של 4.6 מיליארד דולר בספרים.

עוד עולה מדוחות ברקשייר, כי החברה הפסידה 89 מיליון דולר מחוזים על נגזרים בשנת 2007, המשקפים רווח של 62 מיליון דולר ממטבעות זרים ו-151 מיליון דולר הפסדים ממקומות אחרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.