באפט משחק בנגזרים: פתח הימור של 40 מיליארד ד' על אג"חים ומניות
"נגזרים הינם נשקים פיננסים להשמדה המונית, נושאים סכנות, שבעוד כרגע הן רדומות, הינן בעלות פוטנציאל קטלני", כך כתב וורן באפט, במכתב השנתי לבעלי המניות של ברקשייר התוואי לפני חמש שנים, תפיסה שהיום עלולה להראות שונה למתבונן בדוחותיה של ענקית ההחזקות.
החברה בשליטתו של האיש העשיר בעולם, ברקשייר התוואי (סימול: BRK-A או BRK-B) סיימה את שנת 2007 עם חשיפה של 40 מיליארד דולר לחוזים עתידיים המיועדים לעשות כסף במידה ואגרות חוב זבל לא-יגיעו למצב של חדלת פירעון ומדדי המניות יעלו.
החשיפה המקסימלית של ברקשייר תחת חוזים עתידיים עלתה מכ-24 מיליארד דולר בשנת 2006, זאת ע"פ הדוח השנתי של הפירמה שפורסם ביום שישי לפני שבוע, ה-29 לפברואר. במכתב השנתי לבעלי המניות, המצורף לדוחות הפיננסים, באפט אמר שהחשיפה הייתה קשורה ל-94 חוזים על נגזרים, עלייה מ-62 חוזים בשנה הקודמת.
ברקשייר כתבה 54 חוזים על נגזרים המצריכים תשלום במידה ואג"חים בעלי תשואה-גבוהה לא יעמדו בהתחייבותיהם, מהשנה ועד שנת 2013. באפט ציין, שברקשייר קיבלה 3.2 מיליארד דולר פרמיות ושילמה עד כה-472 מיליון דולר, מספר שהוא אמר, צפוי לעלות. ההפסד המקסימלי האפשרי לברקשייר עומד על 4.7 מיליארד דולר, באפט הוסיף.
בין החוזים האחרים של ברקשייר ישנם אופציות פוט (PUT) על מדד ה-S&P 500, SPX ועוד שלושה מדדי בורסות זרים. באפט אמר שאלה יצריכו תשלומים רק אם, כאשר האופציות יפקעו בין השנים 2019 לבין 2027, המדדים יהיו מתחת לרמה בה היו כאשר האופציות נכתבו. ברקשייר קיבלה 4.5 מיליארד דולר פרמיות, ורשמה התחייבות שנתית של 4.6 מיליארד דולר בספרים.
עוד עולה מדוחות ברקשייר, כי החברה הפסידה 89 מיליון דולר מחוזים על נגזרים בשנת 2007, המשקפים רווח של 62 מיליון דולר ממטבעות זרים ו-151 מיליון דולר הפסדים ממקומות אחרים.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.5% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
