הזווית של אזולאי: האם מניות הביטוח עומדות לזנק?

עידן אזולאי מסביר מדוע לא נחשבו מניות הביטוח ל"חמות" מעולם, ומדוע המצב עשוי להשתנות. על embedded value שיביא לחשיפה אמיתית של שווין, על הסיבה שג'נרלי העיפה את מגדל מהמעו"ף ועוד...
עידן אזולאי |

אפילו ותיקי הסוחרים בשוק יתקשו להיזכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה נחשב ענף הביטוח לענף "חם". במשך שנים הענף נחשב למשעמם, חסר כל דמיון ובעל פוטנציאל רווחיות נמוך. אחת הסטיגמות שדבקו בביטוח היא, כי איכות הניהול הבינונית של רוב החברות לא אפשרה להן להקטין את תלותן בתנודות של שוק ההון וכך, במקום שהענף יהווה סוג של מנוף על שוק ההון, הוא נהפך לסוג של נגררת בשוק.

הסביבה הרגולטורית סייעה גם היא לחברות הביטוח לשאוף לבינוניות, מאחר והיא לא דרשה מהן לחשוף את ערכי החברות החבויים שנמצאים בתיקי ביטוח החיים שלהן (סטנדרט מקובל בחו"ל), אפשרה תחרותיות נמוכה (הקרטל, "נעילת" עמיתים בפוליסות) ועד לא מזמן גם החשבונאות של חברות הביטוח גילתה פרצי יצירתיות מקורים במיוחד.

כל אלו לא נסתרו מפניו של שוק ההון ועונשם של החברות, או יותר נכון, של בעלי המניות מטעם הציבור, היה תשואות נמוכות. ומי ששואף לבינוניות שלא יתפלא אם לאחר שנתיים תשואת המניה שלו היא כמעט חצי מתשואת המדד הרלוונטי, כפי שניתן לראות בגרף למטה שמשווה בין תשואת מדד חברות הביטוח (24%) למדד תל אביב 100 (44%) בשנתיים האחרונות.

אבל, גם דברים רעים מסתיימים לעיתים ויתכן שהשינויים הרגולטוריים והשינויים באופי העסקים של חברות הביטוח עשויים לגרום להם להציג שיפור משמעותי בתוצאותיהם הכספיות בשנים הקרובות.

אחד הנושאים המהותיים ביותר קשור במה שמכונה ה-"embedded value", או במילים פחות מקצועיות, הערך האמיתי של פוליסות ביטוח החיים.

התקנה שפורסמה על ידי האוצר לפני כחצי שנה, ומחייבת את חברות הביטוח לפרסם את ה-"embedded value", מסבירה את הנושא היטב: "המידע הקיים כיום בדיווחים הכספיים של חברת הביטוח לציבור, בקשר לפוליסות ארוכות טווח להן התחייבה חברת הביטוח, מבוסס על עקרונות חשבונאיים שאינם מציגים בהכרח את המידע הכלכלי המלא אודות פוליסות אלו. מאחר וההכנסות וההוצאות מפוליסות אלו פרוסות לאורך תקופה ארוכה, הרווחיות מפוליסות אלו ידועה רק בתום תקופת החוזה, ורמת הוודאות באשר לתוצאות הצפויות מפוליסות אלו, נמוכה".

וזה נמשך, "לאור כך, עולה הצורך לשימוש בכלים נוספים מעבר לאלו הקיימים בחברה רגילה (כגון: רווח תקופתי בדוחות הכספיים) לניתוח רווחיות החברה ולהבנה של המרכיבים השונים התורמים לרווחיות (מרכיב ההוצאות, מרכיב הביטולים, מרכיבי התמותה והתחלואה ועוד). חברות ביטוח רבות בעולם מציגות במסגרת הדיווחים השנתיים לציבור, מידע אודות הרווח הגלום בפוליסות ארוכות טווח (להלן -Embedded Value ) בהתבסס על הנחות מסוג "Best Estimate". מידע זה תורם להערכה של חברת הביטוח ומהווה כלי נוסף לציבור המשקיעים וציבור האנליסטים, לצורך הערכת פעילותה של החברה בהשוואה לחברות אחרות ובהשוואה לתקופות קודמות".

התקנה אמורה לחול על השוק בפועל החל מהדוחות הקרובים שיסכמו את שנת 2006. חברות הביטוח, מסיבותיהם העלומות, משתדלות למנוע את פרסום הנתון החשוב אשר למעשה מוציא לאור את האלמנט המהותי ביותר להערכת שוויין.

למרות השתדלותן של החברות שלא לפרסם את המידע הנ"ל, סביר להניח שגם אם הוא לא יתפרסם בדוחות הקרובים הוא לבטח יתפרסם בעתיד הקרוב ויאפשר לחשוף ערכים חבויים.

שימו לב שג'נרלי, בעלת המניות העיקרית במגדל ביטוח סירבה לבקשת החברה למכור מניות בסוף השנה שעברה. מכירה שאמורה היתה לאפשר לחברה להישאר במדד המעו"ף. ג'נרלי סירבה לעשות כן ולא בכדי. אנו מעריכים שמגדל עשויה להיות החברה שפרסום ה-Embedded Value שלה "יציף" את מרבית הערך מבין כל חברות הביטוח.

גורם נוסף שמשנה את פני הסביבה העסקית של חברות הביטוח הוא תוכנית הניוד של האוצר שאמורה לאפשר לכל עמית לנייד את נכסיו תוך שמירה על רצף הזכויות שלו מתוכניות קצבה לקצבה, מהון להון ומהון לקצבה. מדובר בכ-75 מיליארד שקל בנכסי פוליסות משתתפות ברווחים שמהווים פוטנציאל מעבר. החברות הפגיעות ביותר לתוכנית הניוד הן מגדל, כלל ביטוח והפניקס שלהן פעילות משמעותית בתחום ביטוח החיים.

לעומתן, בידי חברות קטנות יותר כמו: מנורה, איילון וביטוח ישיר נופלת ההזדמנות למשוך מבוטחים ולהגדיל הכנסות מדמי ניהול. לפי שעה הסיכויים לביצוע תוכנית הניוד השנה קלושים ויש להניח שחברות הביטוח יעצימו את המאבק שלהן באוצר ככל שזה יחתור ליישום התוכנית.

בסופו של דבר, יש להניח שתוכנית הניוד תתבצע בצורה זו או אחרת ועד אז חברות הביטוח יצטרכו לייצר לעמיתיהם תשואה גבוהה על הפוליסות כדי שניתן יהיה לשמר את התיק הקיים.

אבל הגורם שאמור להשפיע בזמן הקרוב על רווחיותן של חברות הביטוח קשור לכל מה שמתרחש בשוק ההון בתקופה של פוסט- ועדת בכר.

לאחר הרפורמות המערכות הבנקאית תרכז את ניהולם של 27% מהנכסים הפיננסיים בעוד שחברות הביטוח ינהלו בין 14-19% מסך הנכסים הפיננסיים של הציבור. רוב פעילות החיסכון לטווח ארוך יהיה בידי חברות הביטוח. חברות הביטוח ישתמשו בפלטפורמת ניהול הנכסים כדי למכור מוצרים נוספים.

מי אינו זוכר את הסקפטיות שליוותה את רכישת מבטחים על ידי מנורה בסכום של כ-700 מיליון שקל, אשר נראה אז כסכום עתק ואת העובדה, כי מעטים האמינו ביכולתה של מנורה להחזיר את ההשקעה בפרק זמן סביר. כיום, שוק ההון מבין, כי מנורה לא רכשה את קרן הפנסיה רק כדי להעלות את שורת ההכנסות שלה, כי אם גם מאגר נתונים אדיר שמאפשר לה לשווק לעמיתי מבטחים מוצרים פיננסיים אחרים.

במקביל, תהליך מיצוי הסינרגיה של רכישת קרנות הנאמנות על ידי כמה חברות ביטוח עשוי אף הוא להגיע לידי הבשלה בשנה הנוכחית. אנו מניחים כי הפדיונות שספגו חלק גדול מהן "ניקו" את הקרנות מאותם מחזיקים שאולצו על ידי הבנקים לרכוש אותם, ולאחר התהליך של שיפור והתייעלות בקרנות שבוצע בשנה שעברה, יצליחו חברות הביטוח להציג השנה רווחיות משופרת מפעילות זו. יש לזכור שחלק גדול מקרנות הנאמנות (וקופות הגמל) גבו דמי ניהול נמוכים ביחס למערכות הפרטיות עת הן נוהלו על ידי הבנקים מאחר והיה באפשרותן לנצל את הסינרגיה הפנימית שלהן (או במילים אחרות, סבסוד צולב בין המערכות השונות של הבנקים).

חברות הביטוח החלו כבר להעלות את דמי הניהול בשיעורים של כ-20%-30%, מה שעשוי לחפות במידה ניכרת על הירידה בהיקף הנכסים המנוהלים.

אנו סבורים, כי השינויים המהותיים שעברו ועדיין עוברים על ענף הביטוח, עשויים להשפיע לחיוב על מרבית החברות בענף. עם זאת, מאחר ואנו סבורים שרוב חברות הביטוח ייהנו משינויים אלו, אנו מגדילים את חשיפתנו לענף מעבר למשקלו במדדים.

*נכתב עידן אזולאי, אפסילון בית השקעות.

*מחקר: הלנה גולדובסקי, אפסילון בית השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי

רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים



צלי אהרון |

רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי. 

הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים. 

תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.

איך זה יתבצע?

הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית. 

במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

בקשה לייצוגית נגד רשות המסים: גביית מס יסף על שכר דירה אינה חוקית

רן קידר |
נושאים בכתבה רשות המסים

בקשה לייצוגית נגד רשות המסים בטענה כי במסלול של מס של 10% על שכר הדירה, לא ניתן חוקית להוסיף מס יסף. התובע, רו"ח אלישע אברהם סער, טוען כי הרשות גובה מס יסף בשיעור 3% על הכנסות משכירות במסלול המס המופחת של 10%, בניגוד להוראות סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה. לטענתו, ההכנסות במסלול זה אינן "הכנסה חייבת" כהגדרתה בחוק, ולכן אינן חשופות למס יסף.

מס יסף הונהג ב-2013 בעקבות מחאת 2011, ומטיל 3% מס נוסף על הכנסה חייבת שנתית של יחיד העולה על 721,560 שקל (נכון לשנת 2025). החל מינואר 2025, נוסף מס יסף של 2% על הכנסות פסיביות בלבד מעל התקרה. לפי פקודת מס הכנסה, "הכנסה חייבת" היא הכנסה לאחר ניכויי הוצאות, קיזוזים ופטורים. לעומת זאת, "הכנסה" היא סכום ברוטו ללא ניכויים. התובע טוען כי במסלול 10% אין ניכויים, ולכן ההכנסה אינה "חייבת" למס יסף.

משכירי דירות מחויבים לדווח ולשלם מס אם דמי השכירות עולים על 5,654 שקל לחודש (תקרת הפטור החודשית נכון ל-2025). האפשרויות:  מסלול 10%: מס סופי של 10% על דמי השכירות ברוטו, ללא ניכוי הוצאות, פחת או קיזוזים. מתאים למשכירים שמעדיפים פשטות בלי בירוקרטיה.  

מסלול רגיל: הכללת ההכנסה בהכנסות הכוללות, עם מס שולי עד 50%, אך עם אפשרות לניכוי הוצאות.

מתחת לתקרה - פטור מלא ממס ומדיווח.


האם רשות המסים 'מחזיקה את המקל משני קצותיו'?

לטענת התביעה, רשות המסים מסווגת את ההכנסה ממסלול 10% כ"חייבת" לצורך מס יסף, אך אוסרת ניכוי הוצאות. התוצאה: משכירים משלמים 10% על הברוטו, בתוספת 3% מס יסף (או 5% מ-2025 על פסיביות), ללא קיזוזים. זה יוצר מיסוי כפול על מחזור, בניגוד לתכלית החוק שמתמקד בהכנסה נטו. 

דוגמה לחישוב ההשפעה:

נניח הכנסה משכר עבודה של 820,000 שקל בשנה, בתוספת 140,000 שקל משכירות במסלול 10%:  ללא חישוב השכירות במס יסף: חבות של 2,953 שקל (3% על 98,440 שקל מעל התקרה).  

עם חישוב השכירות: חבות של 7,153 שקל (3% על 238,440 שקל מעל התקרה) - תוספת של 4,200 שקל.