אז ממה מורכב מחיר הדלק שלנו? מהרבה רגולציה

המדריך המלא למחיר של ליטר בנזין. אז מהו המבנה הרגולטורי העמוס שמשפיע וקובע את מחיר הדלקים במשק הישראלי? יותר מדי גופים גדולים ומסורבלים שמחליטים לגביו
יניב לפן |

לפני כשבוע עלו מחירי הדלק בישראל לרמות מחירים חסרות תקדים הגבוהים מ-6 שקלים לליטר. אנחנו כמובן לא לבד במערכה, בכל העולם נרשמה מגמת עלייה חדה במחירי הדלק בשנה האחרונה כתוצאה מהעלייה במחירי הנפט הגולמי. אך עדיין, צרת רבים היא בין היתר, נחמת טיפשים.

יחד עם זאת, אפשר לציין כי יש מהלכים שאפשר לנקוט ביחס למחיר הדלק. המחירים בכל מדינה ומדינה שונים ומשתנים, וקביעת מרכיבי המחיר מהווה עניין מרכזי בכל משרד תשתיות, אוצר או אנרגיה ברחבי העולם. העלייה בשנה האחרונה גררה אחריה תגובות קיצון ברחבי העולם ובמיוחד באירופה, גם פה בארץ נשמעו קולות ארעיים הקוראים פה ושם לחרם צרכנים.

האזרח הישראלי, נכון לעכשיו, לא ממש קורא תיגר על המחירים. הוא מקבל אותם כעובדה מוגמרת ושם את גורלו בידי המחוקק, הרגולטור וכלכלני המשרדים הממשלתיים. בימים טרופים אלה של עליות מחירים ואי יציבות כללית בשווקי האנרגייה בעולם, כדאי לדעת לפחות איך נקבעים מחירי הדלק בארץ.

כיצד בנוי משק הדלק בארץ

במשק הדלק בארץ משחקים מספר קטו של גופים גדולים. הגופים הללו אחראיים על הייבוא, האחסון וההפצה של מוצרי האנרגיה. על מוצרי היבוא אחראים שלושה גופים גדולים: חברת החשמל לישראל מייבאת את המזוט והפחם, בז"ן (בתי זיקוק נפט) מייבאת את הנפט הגולמי, ואת התזקיקים מיבאות חברות הדלק למיניהן.

אחסון הנפט הגולמי נעשה על ידי חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) וחברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) במתקניהם באשקלון, אילת וחיפה. הנפט הגולמי עובר תהליכי זיקוק בבז"ח (בתי זיקוק חיפה) ובבז"א (בתי זיקוק אשדוד) ומאוחסן ומונפק יחד עם התזקיקים במפעלי תש"ן וקצא"א. משם מונפק הסולר לתחבורה, סולר להסקה, בנזין, ושאר התזקיקים המסחריים ליעדיהם הסופיים.

משק הדלק בארץ עובר וצפוי לעבור שינויים משמעותיים בשנים הקרובות. לא מזמן אושרה ההצעה לפצל ולהפריט את בתי הזיקוק לחברות מתחרות. מעבר לכך נעשים בשנים האחרונות נסיונות להעביר את משק הדלק בהדרגה לדלקים נקיים יותר שיפחיתו את זיהום האוויר ויפחיתו את התלות של מדינת ישראל בנפט.

שר התשתיות הנוכחי, בנימין בן אליעזר, מראה בהחלט נסיונות לדחוף את המשק לכיוונים של הפחתת התלות הזו. את רוב הנפט הגולמי (כ-91%) מייבאת מדינת ישראל ממדינות ברה"מ לשעבר, חלק הקטן משמעותית מזה המיובא ממדינות ברה"מ לשעבר מייבאת ישראל ממצריים ומקסיקו (כ-7%).

כיצד נקבע מחיר הדלק בארץ

בשנת 2002 נחתם צו מחירים על ידי שר האוצר ושר התשתיות אשר קבע 3 נושאים עיקריים. הראשון היה חובת הכניסה של השירות העצמי בתחנות הדלק, באופן מדורג על פני השנים 2002 -2006 ומחיר נפרד לתדלוק מלא ולתדלוק בשירות עצמי. השני עדכן את מרווח השיווק של חברות הדלק בתוספת של 4.9 אגורות לליטר. השלישי קבע את שיטת העדכון למרווח השיווק.

חלק מהשינוי שחל החודש במחיר נובע מהסעיף לצו הקובע את שיטת העידכון בו נאמר כי המרווח יתעדכן אחת לחצי שנה לפי מדד מחירים המתייחס למרווח השיווק באירופה. על מנת להבין מהו בכלל מרווח השיווק יש להבין ראשית ממה מורכב מחיר הדלק.

מחיר הדלק מורכב מארבעה גורמים עיקריים: שער בז"ן, מרווח השיווק, מס הבלו ומע"מ. הבסיס לשער מחירי הדלק הינו שער הנקרא שער בז"ן. שער בז"ן הינו החלק הארי של מחיר הדלק הוא נקבע על ידי בז"ן תחת פיקוח ממשלתי ומביא בחשבון את מחירי הדלק באיזור הים התיכון כולל ביטוח והובלה.

עוד כולל השער את חישוב ממוצע מחירים בחמשת ימי המסחר האחרונים של כל חודש. לבסוף גוזרים את המחיר ישירות מרמת המחירים המצוטטת על פי מערכת מחירון הדלקים הבינ"ל ה-platts. מחירי בז"ן הם אלה המושפעים בצורה המשמעותית ביותר על ידי זעזועים בשווקי הנפט העולמיים. מחירי בז"ן עלו בחודש האחרון ב-23 אגורת והסבירו את חלקה העיקרי של העלייה ברמת המחירים.

מרווח השיווק הינו מחיר אותו גובים חברות הדלק ומפוקח על ידי וועדת מחירים משותפת למשרד האוצר ולמשרד התשתיות. כיוון שמחיר הבנזין (95,96) בתחנות הדלק הינו מפוקח, גורמי הממשלה הם אלו שקובעים את מרווח השיווק אותו יגבו חברות הדלק.

משמעות המרווח הינה כיסוי הוצאות חברות השיווק עבור כל תהליך ניפוק הדלק מבית הזיקוק, הובלתו לתחנות, הוצאות תפעוליות בתחנות, הוצאות החזקת המלאי התפעולי והוצאות המכירה והשיווק.

מרווח השיווק נקבע על בסיס עבודה שנעשתה בשנת 2002 עבור משרד התשתיות ואשר בדקה את מבנה הוצאות השיווק של חברות הדלק. באותו מעמד נקבע כי המרווח ייקבע לפי מרווח השיווק האירופי המחושב לפי ממוצע מחירי בנזין לצרכן במשאבה בארצות הולנד, דנמרק, לוקסמבורג ובלגיה המתפרסמים ב-oil bulletin petrolier.

לפי הצו מ-2002 מרווח השיווק לא יעודכנו בשיעור מצטבר העולה על 2.5% ביחס לערכם ערב העדכון. בראשית אוקטובר עלה מרווח השיווק ב-2.5%.

מס הבלו והמע"מ הינם מסים המבטאים את הכנסות הממשלה על מחירי הדלק. המע"מ הינו המס היחסי בגודל של 16.5% והבלו הינו מס קבוע העומד על 2.2 שקלים לליטר. הבלו והמע"מ נקבעים על ידי הרשות למיסים של משרד האוצר. הבלו, יש לציין צמוד למדד, והעדכון הראשון למחירי הדלק נבא מעדכון שער מס הבלו למדד.

ניתן לראות כי משק הדלק בארץ בעייתי. הוא מתחיל במונופולים מסויימים על שווקי האנרגיה ונגמר במס יחסי הנלקח מהצרכן עבור רמות מחירים עולמיות. לכן אפשר לתאר זאת גם כמין סוג של ייבוא של צרות בשווקי האנרגיה העולמיים ישירות לכיס הצרכן על ידי הגדלת רווח הממשלה ממסים. בעקבות העלייה במחירי הדלק והרעש התקשורתי יזם השבוע שר התשתיות בנימין בן אליעזר הצעה מבורכת להורדת המס על הדלק.

בעיות נוספות בתמחור האנרגיה קשורות למאמצי משרד התשתיות להוזלה שלו. אתמול (א') פורסם כי שר התשתיות בן אליעזר פנה לשר האוצר אולמרט בהצעה להפחית את המחיר על הדלקים באמצעות שימוש בעודפי הגבייה של המיסים. עודפים אלה נוצרו עקב העליות המתמידות במחירי הנפט. אבל באוצר, לא אוהבים את הרעיון. אם נוצרו עודפים, הם יחלקו אותם בצורה אחרת.

קל להבין מדוע המשק הישראלי נראה מבולגן ומסורבל ככל שזה נוגע להליכי קביעת מחירים, ועדות חוקים וצווים. ייתכן והמצב נוצר מהמבנה של המשק הישראלי ומתקופת הזמן הנמוכה יחסית של שרידות ממשלות הגורמת לאיבוד היכולת לחשיבה ותכנון לזמן ארוך.

תחושת הבלאגן שמתקבלת על ידי האזרח לפחות מתעדנת בשנים האחרונות בתחושה כללית שצעדים נכונים מתחילים להילקח כמו אלו שנעשים עכשיו עם בז"ן. למרות האיטיות והסרבול לפחות יש תקווה מסויימת, מן ניצוץ קטן בקצה המנהרה. הפרטה קטנה פה והורדת מסים שם מתווים לנו תקווה שאולי יום אחד נצליח להגיע למשק פתוח עם תחרות חופשית אמיתית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןטקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

אור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים

מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל

מנדי הניג |

אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.

במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.

המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.

יירוט בעלות שולית נמוכה 

אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.

המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.


"היום, ה-28 בדצמבר שנת 2025, החל עידן הלייזר הביטחוני בעולם"