נתוני מאקרו מאכזבים שולחים את וול סטריט למסחר אדום
וול סטריט ממשיכה להסחר בירידות שערים. נתוני מאקרו מבלבלים הנוגעים למצבה של הכלכלה האמריקנית לאחר פגיעתה של הוריקן "קתרינה" מוסיפים להעיב על המסחר. הנתון החיובי שהתקבל ביום שני בנוגע לסקטור הייצור נשלח לצלו של נתון אחר הנוגע למדד מנהלי הרכש שהתפרסם מוקדם יותר היום. מחירי הנפט החלו לעלות מוקדם יותר עקב נתוני המלאי האמריקני שהתפרסמו, אך כעת הם שבים לרדת. נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו מוסיפים שמן למדורה שכן המשקיעים גם ככה מוטרדים מהסכנות האינפלציוניות והצפי לפרסום אזהרות רווח.
נשיא הפד בדאלס, ריצ'רד פישר, אמר אמש בקשר לאינפלציה כי "קצב האינפלציה מתקרב לקצהו העליון של גבול הסבלנות של הפד, והוא אינו מראה נכונות לשינוי מגמה". בתוך דקות ספורות עבר המסחר לצידו האדום של קו המשווה. לאחר שעות המסחר הצטרף גם נשיא הפד של פילדלפיה וטען כי יש צורך להמשיך בעליות הריבית.
מדד הנאסד"ק יורד ב-1.14% לשער של 2,115 נקודות. מדד הדאו יורד ב-0.59% לשער של 10,379 נקודות.
בארה"ב קיימים בחודשים האחרונים חששות אינפלציוניות משמעותיות. החשש כעת הוא שמחירי האנרגייה שזינקו בעקבות ההוריקן "קתרינה" יפעילו את לחציהם האינפלציונים. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש שעבר ב-0.5% אם כי לפי הדיווחים מחירי הליבה נותרו תחת שליטה. לאור ההודעה מאמש של נשיא הפד בדאלס ובפילדלפיה עלו החששות שוב לכותרות.
בזירת הנפט חזרו המחירים מוקדם יותר לעלות, אך כעת הם שבו לרדת. אתמול נסחרו מחירי הנפט בירידות של עד 3%. הממשל האמריקני הודיע אתמול כי במקרה הצורך ימשיך לאפשר השימוש במאגרי החירום של ארה"ב. עוד תרמה אתמול לירידות בזהב השחור, ענקית הנפט אקסון-מובייל, אשר דיווחה כי לא קיים כל מחסור במזקקות הנפט שלה. נתוני מלאי הנפט שפורסמו מוקדם יותר העלו שוב את החשש למחסורים. כעת נסחר הנפט בירידות שערים, בשער של 63.45 דולר לחבית.
מאקרו
משרד האנרגיה האמריקני פרסם מוקדם יותר את נתוני מלאי הנפט השבועיים. מלאי הנפט הגולמי בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-300 אלף חביות ל-305.4 מיליון חביות. בחמישה השבועות האחרונים ירד מלאי הנפט הגולמי ביותר מ-17.2 מיליון חביות. מלאי הבנזין ירד ב-4.3 מיליון חביות לסך של 195.5 מיליון חביות. מלאי התזקיקים ירד ב-5.6 מיליון חביות לסך של 128 מיליון חביות.
המכון לניהול ההיצע פרסם את מדד מנהלי הרכש מוקדם יורת היום. מדד סקטור הצריכה ירד ל-53.3 בספטמבר מ-65 בחודש אוגוסט. לפי צפי כלכלנים בכירים היה אמור המדד לרדת ל-60.
אמריקניות במרכז
חברת Yum Brands (שסימולה: YUM), שתחת מותגיה רשומים סדרת מותגים בינלאומיים כמו Taco Bel, KFC ו-Pizza Hut פרסמה היום את דו"חותיה הרבעוניים. החברה דיווחה על זינוק של 16% ברווחים ל-214 מיליון דולר או 72 סנט למנייה על רקע עלייה חדה ברווחי סניפיה הסינים. החברה העלתה את תחזיותיה לרבעון הרביעי לרווח של 78 סנט למנייה. מניות החברה עולות ב-2.38% לשער של 49.42 דולר.
חברת General Motors (שסימולה: GM) הודיעה היום כי היא מוכרת את חלקה של החברה בחברת Fuji Heavy Industries יצרנית המכונית סוברו. החברה הודיעה כי תמכור את חלקה העומד על סדרי גודל של 20% לטויוטה ול-Fuji Heavy Industries. טויוטה תרכוש 8.7% מהחברה תמורת 315 מיליון דולר. מניות החברה יורדות ב-0.60% לשער של 29.90 דולר.
ישראליות במרכז
ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (שסימולה: TEVA), עלתה אתמול ב-3% לרמה של 35.47 דולר, שיא חדש של כל הזמנים. ביומיים האחרונים עולה המנייה על רקע פרסום מחקר מקיף בן 26 שנים אשר הצביע על כך שתרופת הקופקסון של טבע מפחיתה את תדירות ההתקפים של חולי טרשת נפוצה אשר לקחו את התרופה ואף עיכבה את התפתחותה. המחקר כלל 46 חולים שטופלו בתרופה במשך תקופת זמן של שנה עד 26 שנים, ובממוצע 10.5 שנים. מניות החברה מתממשות קצת בפתיחה ויורדות ב-1.49% לשער של 34.97 דולר.
אראל תקשורת (שסימולה: ARLC) הוסיפה ביומיים האחרונים מעל 30%. לפני יומיים הודיעה החברה על תוכנית להפיכתה לחברה פרטית. מן החברה נמסר כי ועדת ביקורת החשבונות שלה אישרה תוכנית למחיקתה מן המסחר בנאסד"ק. על פי התוכנית המוצעת, החברה תקנה מן מהמחזיקים את מניותיה בשווי של 1.5 דולר למניה. עוד נמסר מן החברה כי אם התוכנית המוצעת אכן תצא לפועל, הצפי הוא שמספר בעלי המניות יצומצם לפחות מ-300. מניות החברה יורדות ב-1.44% לשער של 1.37 דולר.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
