נתוני מאקרו מאכזבים שולחים את וול סטריט למסחר אדום

ירידה חדה במדד מנהלי הרכש פורסמה מוקדם יותר. נתוני מלאי הנפט שפורסמו כשעה לאחר פתיחת המסחר הראו נפילה מעבר לצפוי בכל אחד מהמלאים הנמדדים. טבע יורדת ב-1.49%, מרקורי יורדת ב-13%
יניב לפן |

וול סטריט ממשיכה להסחר בירידות שערים. נתוני מאקרו מבלבלים הנוגעים למצבה של הכלכלה האמריקנית לאחר פגיעתה של הוריקן "קתרינה" מוסיפים להעיב על המסחר. הנתון החיובי שהתקבל ביום שני בנוגע לסקטור הייצור נשלח לצלו של נתון אחר הנוגע למדד מנהלי הרכש שהתפרסם מוקדם יותר היום. מחירי הנפט החלו לעלות מוקדם יותר עקב נתוני המלאי האמריקני שהתפרסמו, אך כעת הם שבים לרדת. נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו מוסיפים שמן למדורה שכן המשקיעים גם ככה מוטרדים מהסכנות האינפלציוניות והצפי לפרסום אזהרות רווח.

נשיא הפד בדאלס, ריצ'רד פישר, אמר אמש בקשר לאינפלציה כי "קצב האינפלציה מתקרב לקצהו העליון של גבול הסבלנות של הפד, והוא אינו מראה נכונות לשינוי מגמה". בתוך דקות ספורות עבר המסחר לצידו האדום של קו המשווה. לאחר שעות המסחר הצטרף גם נשיא הפד של פילדלפיה וטען כי יש צורך להמשיך בעליות הריבית.

מדד הנאסד"ק יורד ב-1.14% לשער של 2,115 נקודות. מדד הדאו יורד ב-0.59% לשער של 10,379 נקודות.

בארה"ב קיימים בחודשים האחרונים חששות אינפלציוניות משמעותיות. החשש כעת הוא שמחירי האנרגייה שזינקו בעקבות ההוריקן "קתרינה" יפעילו את לחציהם האינפלציונים. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש שעבר ב-0.5% אם כי לפי הדיווחים מחירי הליבה נותרו תחת שליטה. לאור ההודעה מאמש של נשיא הפד בדאלס ובפילדלפיה עלו החששות שוב לכותרות.

בזירת הנפט חזרו המחירים מוקדם יותר לעלות, אך כעת הם שבו לרדת. אתמול נסחרו מחירי הנפט בירידות של עד 3%. הממשל האמריקני הודיע אתמול כי במקרה הצורך ימשיך לאפשר השימוש במאגרי החירום של ארה"ב. עוד תרמה אתמול לירידות בזהב השחור, ענקית הנפט אקסון-מובייל, אשר דיווחה כי לא קיים כל מחסור במזקקות הנפט שלה. נתוני מלאי הנפט שפורסמו מוקדם יותר העלו שוב את החשש למחסורים. כעת נסחר הנפט בירידות שערים, בשער של 63.45 דולר לחבית.

מאקרו

משרד האנרגיה האמריקני פרסם מוקדם יותר את נתוני מלאי הנפט השבועיים. מלאי הנפט הגולמי בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-300 אלף חביות ל-305.4 מיליון חביות. בחמישה השבועות האחרונים ירד מלאי הנפט הגולמי ביותר מ-17.2 מיליון חביות. מלאי הבנזין ירד ב-4.3 מיליון חביות לסך של 195.5 מיליון חביות. מלאי התזקיקים ירד ב-5.6 מיליון חביות לסך של 128 מיליון חביות.

המכון לניהול ההיצע פרסם את מדד מנהלי הרכש מוקדם יורת היום. מדד סקטור הצריכה ירד ל-53.3 בספטמבר מ-65 בחודש אוגוסט. לפי צפי כלכלנים בכירים היה אמור המדד לרדת ל-60.

אמריקניות במרכז

חברת Yum Brands (שסימולה: YUM), שתחת מותגיה רשומים סדרת מותגים בינלאומיים כמו Taco Bel, KFC ו-Pizza Hut פרסמה היום את דו"חותיה הרבעוניים. החברה דיווחה על זינוק של 16% ברווחים ל-214 מיליון דולר או 72 סנט למנייה על רקע עלייה חדה ברווחי סניפיה הסינים. החברה העלתה את תחזיותיה לרבעון הרביעי לרווח של 78 סנט למנייה. מניות החברה עולות ב-2.38% לשער של 49.42 דולר.

חברת General Motors (שסימולה: GM) הודיעה היום כי היא מוכרת את חלקה של החברה בחברת Fuji Heavy Industries יצרנית המכונית סוברו. החברה הודיעה כי תמכור את חלקה העומד על סדרי גודל של 20% לטויוטה ול-Fuji Heavy Industries. טויוטה תרכוש 8.7% מהחברה תמורת 315 מיליון דולר. מניות החברה יורדות ב-0.60% לשער של 29.90 דולר.

ישראליות במרכז

ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (שסימולה: TEVA), עלתה אתמול ב-3% לרמה של 35.47 דולר, שיא חדש של כל הזמנים. ביומיים האחרונים עולה המנייה על רקע פרסום מחקר מקיף בן 26 שנים אשר הצביע על כך שתרופת הקופקסון של טבע מפחיתה את תדירות ההתקפים של חולי טרשת נפוצה אשר לקחו את התרופה ואף עיכבה את התפתחותה. המחקר כלל 46 חולים שטופלו בתרופה במשך תקופת זמן של שנה עד 26 שנים, ובממוצע 10.5 שנים. מניות החברה מתממשות קצת בפתיחה ויורדות ב-1.49% לשער של 34.97 דולר.

אראל תקשורת (שסימולה: ARLC) הוסיפה ביומיים האחרונים מעל 30%. לפני יומיים הודיעה החברה על תוכנית להפיכתה לחברה פרטית. מן החברה נמסר כי ועדת ביקורת החשבונות שלה אישרה תוכנית למחיקתה מן המסחר בנאסד"ק. על פי התוכנית המוצעת, החברה תקנה מן מהמחזיקים את מניותיה בשווי של 1.5 דולר למניה. עוד נמסר מן החברה כי אם התוכנית המוצעת אכן תצא לפועל, הצפי הוא שמספר בעלי המניות יצומצם לפחות מ-300. מניות החברה יורדות ב-1.44% לשער של 1.37 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.