ייבוא משאיות-טנדרים-אוטובוסים זינק ב-24% מאז ינואר

סך ייבוא הסחורות למשק גדל ב-7 החודשים הראשונים של השנה ב-8.8% ל-1.4 מיליארד דולר. יבוא חומרי הגלם לתעשיית הגומי והפלסטיקה זינק ב-31%, ייבוא מוצרי צרכיה שוטפת גדל ב-13% וב-12% צמח ייבוא המוצרים בני קיימא
שרון שפורר |

היקף יבוא הסחורות למשק (מנוכה עונתיות וללא אניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) בחודשים ינואר-יולי עלה בשיעור של 8.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 1.4 מיליארד דולר ל-16.5 מיליארד דולר. כך עולה מסקירת אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר המנתחת את נתוני היבוא למשק.

מסקירת אגף הכלכלה עולה, כי היקף יבוא נכסי השקעה למשק (מנוכה עונתיות, ללא אוניות ומטוסים) במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2005 עלה בשיעור של כ-4%, גידול של 125 מיליון דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ל-3.5 מיליארד דולר.

הגידול בביקושים לנכסי השקעה מיובאים משקלל עליה בשיעור מתון של 1% בהיקף יבוא של מכונות וציוד (29 מיליון דולר), עליה בשיעור של 6% בייבוא מכוניות נוסעים לצרכים עסקיים (15 מיליון דולר) ועליה של 24% בייבוא משאיות, טנדרים ואוטובוסים (81 מיליון דולר) שחלק גדול ממנה נבע מהשינוי בתקנות המע"מ על רכב מסחרי.

מהסקירה עולה, כי היקף היבוא חומרי גלם (מנוכה עונתיות, ללא יהלומים וחומרי אנרגיה) עלה במהלך שבעת החודשים של שנת 2005 בשיעור של 10% (911 מיליון דולר) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועמד על 9.84 מיליארד דולר.

הנתונים משקפים גידול של 31% ביבוא חומרי גלם לתעשיית הגומי והפלסטיקה (223 מיליון דולר), גידול של 27% ביבוא מוצרי ברזל ופלדה (165 מיליון דולר), עליה של 27% ביבוא מתכות אל ברזליות (93 מיליון דולר) , עליה של 26% ביבוא לתעשיית הנייר (85 מיליון דולר), עליה של 11% ביבוא לתעשיית הכימיקלים (164 מיליון דולר) ועלייה של 6% בהיקף היבוא לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה (204 מיליון דולר).

עוד עלה מהסקירה של אגף הכלכלה בלשכות המסחר, כי היקף יבוא מוצרי צריכה (מנוכי עונתיות) עלה בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשיעור של 13% (עליה של 351 מיליון דולר) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ל-3.15 מיליארד דולר. הגידול משקלל עליה בשיעור של 12% בייבוא מוצרים בני קיימא (142 מיליון דולר) ועליה בשיעור של כ-13% בייבוא מוצרים לצריכה שוטפת (209 מיליון דולר).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.