"עסקת Chevron תאפשר IPO של Ithaca בלונדון בקרוב"

לידר שוקי הון: "המהלך המשמעותי ביותר שמבצעת דלק בשנים האחרונות. הופך אותה לחברת אנרגיה בינלאומית, ה-Independent Player השני בגודלו בים הצפוני והחברה החמישית בגודלה בין ענקיות האנרגיה באזור". מה הסיכונים?
ירדן סמדר |

במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הראשון של דלק קבוצה 1.14% , דיווחה החברה על עסקת ענק, במסגרתה תרכוש את כל פעילות הפקת הנפט והגז של Chevron בים הצפוני, בתמורה לכ-2 מיליארד דולר, באמצעות חברת הבת Ithaca Energy. העסקה מבטאת הלכה למעשה את האסטרטגיה העסקית של דלק, להפוך לחברת E&P גלובאלית. בסקירה של האנליסט יהונתן שוחט, מלידר שוקי הון אשר הגיעה לידי Bizportal מעריך שוחט כי "השלמת העסקה והיקפי ההפקה המשמעותיים של Ithaca יאפשרו לה לבצע IPO בבורסה הראשית של לונדון כבר בטווח הזמן הקרוב", זאת בהמשך להצהרת קבוצת דלק בעבר, כי בכוונתה להחזיר את Ithaca להיות חברה ציבורית.

מהלך אסטרטגי משמעותי

כחלק מהאסטרטגיה העסקית אותה מובילה הקבוצה בשנים האחרונות, להפוך מחברת אחזקות, לחברת אנרגיה בינלאומית, דיווחה כאמור החברה כי חתמה על הסכם לרכישת כל פורטפוליו הנכסים של Chevron בים הצפוני המרוכזים בחלק האנגלי. עם השלמת העסקה, צפויה להפוך קבוצת דלק לשחקנית ה-Independent השנייה בגודלה בים הצפוני של אנגליה ולשחקנית החמישית בגודלה בקרב על החברות הפעילות באגן מבחינת היקפי ההפקה.

העסקה צפויה להגדיל בכ-300% את קצב ההפקה של Ithaca. העסקה כוללת את כל נכסיה של Chevron בים הצפוני כמקשה אחד, לרבות 10 נכסי נפט וגז מפיקים ופעילים, העובדים והאופרציה הכרוכה בתפעולם. מדובר במאגרים בגדלים שונים ובעלי מאפייני הפקה שונים, כאשר על פי הדיווח המידי, קצב ההפקה המצרפי שלהם (חלקה של Chevron) הוא מעל ל-60 אלף חביות ביום.

תזרים מזומנים חזק

יחד עם היקף ההפקה הנוכחי של Ithaca, קצב ההפקה היומי לאחר הרכישה מוערך בכ-80 אלף חביות ביום.

לדברי שוחט, "בדיווח המידי על העסקה ובשיחת הועידה נאמר כי הנכסים אותם Ithaca רוכשת מחברת Chevron מייצרים תזרים מזומנים חזק מאוד, כאשר בשלוש השנים הקרובות צפוי שהפעילות המשולבת של נכסיה הקיימים של Ithaca ושל Chevron ייצרו EBITDA ממוצע של כ-1 מיליארד דולר בשנה, וכ-3 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות".

ל-Ithaca הפסדים לצרכי מס בסך של כ-2.2 מיליארד דולר, בעוד חבות המס על נכסי נפט בים הצפוני של אנגליה היא 40% מהרווח. להערכת שוחט, זו אחת מהסיבות שהופכות את העסקה לאטרקטיבית עבור Ithaca ודלק, שכן ניתן יהיה להאיץ את השימוש בהפסדים אלו כנגד הרווחים שיגיעו מהפעילות הנרכשת.

צד העלויות מיטיב עם התזרים

על פי שיחת הועידה, החברה אינה צופה השקעות משמעותיות (Capex) בנכסים בשנים הקרובות. בנוסף, על פי ה-Oil & Gas Authority של אנגליה, עלות ההפקה הממוצעת בים הצפוני נמוכה יחסית ונאמדת בכ-19 דולרים לחבית. להערכת לידר, גורמים אלו, תומכים בצפי לתזרים מזומנים חזק בשנים הקרובות, מה שיאפשר ל-Ithaca לשרת את החוב, כמו גם לייצר תזרים פנוי לחלוקה.

גידור הנפט

במסגרת העסקה, ביצעו Ithaca והחברה עסקאות גידור למחיר הנפט בהיקף של כ-20 מיליון חביות שווה ערך, במחיר רצפה של 65 דולרים לחבית. הדיווח אינו מציין את שיעור הגידור מסך התפוקות הצפויות, אולם שוחט מציין כי Ithaca נהגה עד כה לגדר כ-70% מהתפוקות שלה לפרק זמן של כ-3 שנים ובלידר מעריכים כי עסקאות הגידור לנכסי Chevron יהיו בעלות מאפיינים דומים יחסית, באופן אשר יבטיח ל-Ithaca ולקבוצת דלק הגנה על מחירי הנפט, ורצפת "הכנסה" קבועה, וזאת גם במקרה של תנודתיות במחיר הנפט.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

המשמעות מבחינת קבוצת דלק

"זהו המהלך המשמעותי ביותר שמבצעת דלק בשנים האחרונות אשר תואם את האסטרטגיה העסקית של הקבוצה. המהלך הופך את קבוצת דלק מחברת אנרגיה מקומית לחברת אנרגיה בינלאומית, ה-Independent Player השני בגודלו בים הצפוני והחברה החמישית בגודלה ברשימת ענקיות האנרגיה הפועלות באזור", כותב שוחט.

מקור: לידר שוקי הון

בלידר מעריכים כי השלמת העסקה תמצב את דלק במקום שונה לחלוטין ביחס להיום, בכל הקשור לתזרים ול-EBITDA. מנגד, גם החוב של החברה צפוי לגדול, אולם בלידר מעריכים כי התזרים המשמעותי הצפוי מנכסי החברה בים הצפוני - EBITDA של כ-1 מיליארד דולר לשנה, בשלוש השנים הקרובות, יאפשר לחברה לשרת את החוב ולהקטין אותו באופן יחסית מהיר.

יחס חוב ל-EBITDA נמוך מ-2

אם נחזור למספרים, בהנחה והחוב של Ithaca אחרי השלמת העסקה יעמוד על כ-1.8 מיליארד דולר, והפעילות המאוחדת צפויה לייצר EBITDA שנתי של כ-1 מיליארד דולר, מדובר על יחס חוב ל-EBITDA נמוך מ-2.

אבל יש גם סיכונים

"עסקה בסדר גודל שכזה מביאה עמה מספר סיכונים", מציינים בלידר ומפרטים אודות הסיכונים המרכזיים שיש לקחת בחשבון: "גודל העסקה והמינוף הנדרש להשלמתה, היכולת להיכנס לנעליה הגדולות של Chevron והגדלת היקפי ההפקה של Ithaca פי 3 ביחס למצב הנוכחי. סיכון תפעולי בכלל ובפרט סיכון תפעולי של מאגר Captain בו שמירה על קצבי ההפקה הקיימים דורשת יישום שיטת הפקה ייחודית המשלבת מים ופולימרים, גם בשכבות אחרות במאגר בעתיד. בנוסף, יש צורך בהטמעת המערכות הקיימות של Chevron, לרבות קליטת כ-450 עובדים קיימים בנכסים הנרכשים, ולבסוף, הסיכון הטמון בתנודתיות מחירי הנפט והשפעת ירידת המחיר על החלק שלא גודר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

מימון תשתיותמימון תשתיות

השקעות תשתית בעידן של אי־ודאות: איך מממנים פרויקטים של מילארדים בעת מלחמה?

המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות, החוסכים נהנים מתשואות יציבות, והלוואי והמדינה תעניק יציבות גם כן. משתתפי הפאנל שעסק במימון תשתיות כבר מתכוננים ליום שאחרי המלחמה

אתי אפללו |
נושאים בכתבה תשתיות אנרגיה

נושא המימון תופס חלק נכבד בעולם התשתיות, שכן מדובר בפרוייקטים ארוכים, מורכבים, עם דרישות מימון גבוהות. בפאנל שנערך בנושא בהשתתפות ליאור סוסונקין, מנהל מערך האשראי והתשתיות, מגדל ביטוח ופיננסים, שי לינדנר, סמנכ”ל כספים שפיר הנדסה ואיתי פלד, סמנכ”ל כספים קרן ג’נריישן, צללו חברי הפאנל לתחום שנמצא בלב סדר היום הכלכלי־ביטחוני של ישראל.

"התשתיות הן עוגן יציב גם בתקופות משבר"

לדברי סוסונקין, הגופים המוסדיים ממשיכים לראות בתשתיות יעד השקעה מרכזי גם על רקע המלחמה המתמשכת: "סיכוני מלחמה הם חלק בלתי נפרד מהמציאות בישראל, אבל תשתיות נהנות מהגנות חזקות, כולל סעיפי 'כוח עליון' במכרזים. המדינה עומדת מאחורי פרויקטים כאלה גם בתקופות הקשות ביותר", ציין. לדבריו, הצרכים הלאומיים רק מתעצמים, והמשקיעים יכולים ליהנות מתשואה יציבה לטווח ארוך.



לינדר הציג תמונת מצב בענף מאז 7 באוקטובר: "בתחום הבניה, בין לילה נעלמו שני שלישים מהעובדים בענף. לקח חודשים עד שהמדינה אפשרה הכנסת עובדים זרים. במקביל, מהנדסים רבים גויסו למילואים, פרויקטים נעצרו, אך הצלחנו להתאושש ולהחזיר חלק מהפעילות". הוא הוסיף: "רק לאחרונה הצלחנו להשלים חיבור של הקו האדום והירוק בירושלים, תוך כדי ירי טילים".

"המלחמה חידדה את הצורך בשירותי תשתית רציפים"

פלד התייחס ליתרונות המובהקים של שיטת PPP: "המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות: מים, אנרגיה, תחבורה. השיטה הזו משלבת יעילות של השוק הפרטי עם ביטחון של המדינה. זהו מודל שמביא תועלת לציבור וגם לחוסכים". לדבריו, למרות שהנוכחות של מממנים בינלאומיים בישראל עדיין מצומצמת, "שוק החוב המקומי, הבנקים והמוסדיים, חזק דיו כדי לממן פרויקטים של מיליארדי שקלים".