טסלה
צילום: Istock

טסלה מתחמשת; תבנה בית זיקוק לליתיום על רקע המחסור בסוללות

הקרב על הליתיום - יצרניות הרכב הגדולות רואות את הנולד ומנסות ״להבטיח״ לעצמן אספקה קבועה ויציבה של חומר הליתיום המייצר את סוללות הרכבים החשמליים, החלק החשוב ביותר ברכב החשמלי
עומר רוסו | (1)

טסלה  TESLA INC שוקלת להקים בית זיקוק לליתיום בטקסס. נראה שהיא מחפשת להבטיח אספקה ​​של הרכיב החשוב ביותר ברכב החשמלי, סוללות. זאת על רקע הביקוש הגדול וההשתלטות  אט אט של רכבים חשמליים על שוק הרכבים בארה״ב. ההחלטה האם לעשות את המהלך בעיקר תלויה בהקלות במס רכוש מקומי, שתקל על טסלה.

לפני כחודש, ענקית הרכב טויוטה  TOYOTA MOTOR CORP החליטה להקים ולהשקיע 2.5 מיליארד דולר במפעל אמריקאי שייצר סוללות לרכבים חשמליים היברידיים. התחלת הייצור של סוללות במפעל זה מטעם טויוטה אמור להתחיל בשנת 2025, כאשר החברה מצהירה כי סך ההשקעה במפעל יסתכם ב-3.8 מיליארד דולר. 

נראה שהתחרות על הסוללות ממשיכה לגבור. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק כבר אמר בעבר שייתכן שטסלה תצטרך להיכנס ישירות לתעשיית הכרייה והזיקוק  של הליתיום, כיוון שהעלויות של רכישה ממקור חיצוני עולות לאורך זמן על רקע הביקוש, וכעת, נראה שהיא תעדיף לעשות זאת בעצמה. מאסק התבטא גם בעבר לגבי אותה תחרות בין ענקיות הרכב על הסוללות. "אתה לא יכול להפסיד בתחום הזה, זה מכונה להדפסת כסף". בנוסף, החלטה כזאת עשוייה ״להבטיח״ אספקה ​​קבועה ויציבה של סוללות לטסלה.

אם תאושר ותצא לפועל, הבנייה עשויה להתחיל ברבעון הרביעי של 2022 ותגיע לייצור מסחרי עד סוף 2024, לפני טויוטה שהוזכרה מעלה. במסגרת התוכנית, טסלה תשלח את המוצר הסופי מבית הזיקוק באמצעות משאיות לאתרי ייצור סוללות שונים של טסלה.

מחירי הליתיום זינקו השנה בשל הביקוש הגואה ממגזר הרכב. סין היא יצרנית הליתיום הגדולה בעולם. "יצרניות הרכב מנסות להבטיח שליטה על אספקת הליתיום, תוך גידור לכל מצב גיאופוליטי שעלול להיווצר בעתיד שבו האספקה ​​תופרע", אמר ארפיט אגרוול, מנהל בחברת ההון סיכון Blume Ventures.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חחחח אז ירוקים יהפכו לכתומים הלך המיתוג שלום לכלכלה (ל"ת)
    יניב ירקת 11/09/2022 15:37
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.