טויוטה חשמלית
צילום: טויוטה

טויוטה מאיצה את המעבר לרכבים חשמליים; השקעה של 2.5 מיליארד דולר בייצור סוללות

חברת הרכב, שידועה ברכבי הבנזין שלה, ממשיכה ״לתת גז״ במעבר לרכבים חשמליים כחלק מהמהפכה העולמית, ותהווה עוד מתחרה לטסלה, על שליטה בעולם הרכבים החשמליים
עומר רוסו | (4)

ענקית הרכב טויוטה TOYOTA MOTOR CORP הודיעה כי היא תקים ותשקיע 2.5 מיליארד דולר במפעל אמריקאי שייצר סוללות לרכבים חשמליים היברידיים. התחלת הייצור של סוללות במפעל זה מטעם טויוטה אמור להתחיל בשנת 2025, כאשר החברה מצהירה כי סך ההשקעה במפעל יסתכם ב-3.8 מיליארד דולר.

ההשקעה בארה״ב היא רק חלק מהשקעה רחבה יותר שטויוטה עושה בשביל להאיץ את קצב ייצור הסוללות שהיא מייצרת, זאת על רקע מחסור בתחום זה וביקושים גבוהים עם תחילת מהפכת הרכבים החשמליים בעולם שהולכת וגדלה. גם מנכ״ל טסלה, אילון מאסק התייחס לבעיה זו, המחסור בסוללות, בעקבות זאת טסלה החלה לייצר סוללות בכוחות עצמה.

טויטה כמובן עושה את המהלך הזה כד להיכנס לתחרות בעולם הרכב החשמלי וההיברידי. היא ידועה מאוד ברכבי הבנזין שלה, ונראה שכעת היא מנסה לעשות שינוי (shift) לעולם הרכבים החשמליים, שם נמצאות חברות כמו טסלה ו-ווולקספגן, כאשר הן מייצרות וכמובן מוסרות בכמויות גדולות. כמובן, לפחות בהתחלה לא הכל ילך חלק, רק לפני כחודשיים החברה עשתה רי-קול ל-2,000 רכבים חשמליים בעקבות בעיית בטיחות.

טויוטה גם לא יכולה להשקיע את כל כולה במעבר הזה, יש לה המון לקוחות והמון רכבי בנזין מבוקשים בעולם, כך שיהיה לה קצת יותר קשה מחברה קטנה/חברה שייעדה את עצמה ישירות לרכבים חשמליים. אז היא אולי מעוניינת להשקיע מיליארדים בייצור סוללות לרכבים חשמליים, אך היא הדגישה כי היא ״תמשיך לעשות מאמץ כדי לענות בצורה גמישה על הצרכים של הלקוחות בכל המדינות והאזורים״.

כל זה מגיע בו זמנית בזמן שהכלכלות הגדולות מציגות תוכניות לצמצום פליטות הפחמן הסביבתי שתחבורה ורכבי בנזין גורמים. רק החודש אישרה מועצת משאבי האוויר של קליפורניה כלל שיחייב את כל יצרניות המכוניות החדשות במדינה להיות ״ירוקים״ (0 פליטות) עד שנת 2035.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בוריס 01/09/2022 04:45
    הגב לתגובה זו
    מזהם יותר לייצר את הסוללות הללו ולאחר מכן להפטר מהן, ימים יגידו, המצברים הללו יהרגו את כולם.
  • 3.
    רכב מימן בהובלת טויוטה תזכרו (ל"ת)
    שאול 01/09/2022 00:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמשון 31/08/2022 21:02
    הגב לתגובה זו
    Toyota Is Upping Its EV Game to Catch GM, Ford, and Tesla
  • 1.
    תמים 31/08/2022 20:38
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי זה כישלון, עדיף בנזין טורבו.
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -1.03%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

נעילה חיובית בוול-סטריט; טסלה קפצה ב-4%, וויקס ומארוול זינקו ב-7%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים, כאשר שורת נתוני מאקרו לא הצליחו לשנות את הציפיות להפחתת ריבית בהחלטת הפד בשבוע הבא. רוב מניות S&P 500 טיפסו, גם על רקע ירידות במניות הטכנולוגיה הגדולות. הנאסד״ק עלה ב-0.2%, ה-S&P עם 0.3% והדאו קפץ ב-0.9%.


בשוק האג"ח נרשמה עלייה במחירים וירידה בתשואות, כאשר תשואת האג"ח לשנתיים ירדה מתחת ל־3.5%. הדולר נחלש מול כל המטבעות המרכזיים, על רקע ההערכה שהפד יבחר בצעד מרכך, בעוד המשקיעים מעדיפים חשיפה גבוהה יותר למניות. הביטקוין זינק ועבר את רף 93 אלף הדולר.


דו"ח התעסוקה של ADP מראה ששוק העבודה האמריקאי מאט בצורה דרמטית. לפי הנתונים, המגזר הפרטי בארה"ב איבד 32 אלף משרות בנובמבר, בניגוד מוחלט להערכות המוקדמות שעל פיהן המעסיקים צפויים היו להוסיף כ-40 אלף משרות לפי סקר FactSet, או כ-5,000 בלבד לפי הקונצנזוס של האנליסטים של בלומברג. זה גם היפוך מהנתון של אוקטובר האחרון, שתוקן לעלייה של 47 אלף משרות. כלומר, בתוך חודש אחד שוק העבודה עבר מתוספת משרות קטנה למצב שבו מעסיקים מתחילים לצמצם כוח אדם. החולשה לא ממוקדת בסקטור אחד, אלא משקפת סביבה מאקרו כלכלית מהוססת וצרכנים שמפגינים זהירות. נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית של החברה, אמרה שהחודש התאפיין ב"חולשה רחבה", כשאת הירידה הובילו בעיקר עסקים קטנים. לצד זה, התמונה בענפי המשק הייתה מעורבת: החינוך והבריאות הוסיפו 33 אלף משרות, בעוד הייצור, השירותים המקצועיים, המידע והבנייה רשמו ירידה - צניחה במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב: הפסד של 32 אלף משרות בנובמבר


הנתון הזה מגיע בזמן רגיש, כשקובעי המדיניות של הפד' יכריעו ב-10 בדצמבר על גובה הריבית. נכון להיום השוק מתמחר סיכוי של כ-89% (קפיצה משמעותית מול 37% לפני כשבועיים) שהפד' יוריד את הריבית ב-0.25 נ"ב מה שבעיקר ישפיע על זה אבל יהיה נתון ה-PCE שיפורסם בשישי שזה מדד ליבת האינפלציה החביב על הבנק המרכזי - רשמו את זה ביומן כי זה הולך ליצור תנודתיות שיא בשוק.


בקרב אנליסטים מתגבשת ההערכה שלפיה הפד יבחר להפחית את הריבית בפעם השלישית ברציפות, כשההיחלשות בשוק העבודה הופכת לשיקול המרכזי. חלק מהאסטרטגים מציינים כי אף שהפחתה בדצמבר כמעט ודאית, שנת 2026 עשויה להיות זהירה יותר מבחינת קצב ההקלות.