איתן יוחננוף
צילום: גבע טלמור
ראיון

איתן יוחננוף: "אנחנו מתעסקים במכירה במחיר זול, הורדנו מחירים לטובת הצרכנים"

מנכ"ל רשת יוחננוף מדבר על רבעון השיא: "עלינו במכירות וברווח, הרווחיות ירדה בעקבות הורדת מחירים; עלויות המימון גדלות, אבל אנחנו ממשיכים להשקיע בעתיד עם תכנון לפתיחת סניפים חדשים"
אביחי טדסה | (12)

יוחננוף  יוחננוף -0.91% פרסמה היום את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי וגם היא כמו הקמעונאיות האחרות נהנתה מרבעון חזק - עלייה של 15.3% במכירות  חנויות זהות וזינוק של כ-100% ברווח הנקי שהסתכם בכ-53 מיליון שקל. בשורה העליונה, ההכנסות ברבעון עלו ב-18% ל-1.3 מיליארד שקל. "אנחנו מסכמים רבעון עם עלייה במכירות הכלליות ועלייה בחנויות הזהות למרות ירידה ברווחיות הגולמית שבא בעקבות האסטרטגיה להתייעל ולהוריד מחירים. מדובר ברבעון חזק, הטוב ביותר מאז מעולם של יוחננוף". אומר עוז יוסף סמנכ"ל הכספים. איתן יוחננוף מנכ"ל החברה הציג את הקשיים בהתרחבות הרשת בגלל עלויות המימון, התחרות מול הקמעונאיות הנוספות בשוק, והשפעת ביטולי הטיסות על הרבעון.

איתן יוחננוף מנכ

איתן יוחננוף מנכ"ל; קרדיט: גבע טלמור

החברה הציגה גידול של 15.3% במכירות חנויות זהות וזינוק של 101% ברווח הנקי ברבעון השלישי. מהם הגורמים המרכזיים להצלחה זו, וכיצד אתם מתכננים לשמר את המומנטום?

"יכולים להצביע על כך שברבעון הזה אנחנו מתעסקים במכירה במחיר זול לצד איכות מוצר וחווית קנייה ושירות איכותי. הצורך לקנות בזול בתקופה הזו הולך וגובר, בנוסף הכיוון שלנו במימוש הקונספט לא התחיל אתמול, זה מצריך התארגנות ויכולות רחבות, כמו יכולות פיננסיות ויכולת לספק סחורה בכל ההיבטים התפעוליים. התוצאות של העבודה שלנו באות לידי ביטוי ורואים את זה בדוחות. למרות כל האתגרים שהיו וביניהם, שוק הפירות והירקות שהתייקר מאוד, ידענו להתמודד. לדוגמה מחיר העגבנייה עמד על 10 שקלים ממוצע קניה, אך לא העלנו מחירים לצרכן והשכלנו לעשות מבצעים לצרכן. צמצמנו הוצאות מיותרות כמו פרסום, הצרכן רואה את זה ומגיב ברגליים. רואים ירידה תפעולית אך צמיחה במקומות אחרים וברווחיות".

הרבעון הבא יהיה טוב יותר?

"אנחנו מסתכלים שנתי, ברבעון השלישי חווים  בדרך כלל עלייה בהוצאות האנרגיה,  בגלל חודשי הקיץ ויש ידענו לחפות על זה. ברבעון הרביעי התוצאות מתאזנות קיטון בהוצאות התפעוליות".

כמה ביטולי הטיסות השפיעו על תוצאות הרבעון? הרווח עלה משמעותית הוא מייצג?

"זה חלק מהשוק וזה גם משפיע, לא ניתן לראות רק בהיבט הזה, השוק הוא דינמי, לפעמים יש דברים שמשתנים ויכולים גם להופיע בהמשך. אנחנו פה שחקנים של השוק גם היום וגם מחר, זה לא בשליטתנו, יודעים לארגן את עצמנו בהתאם, תמיד עם יד על הדופק. חברה צעירה ודינמית שמעידות על העתיד שלה".

איך אתם מתמודדים עם התחרות עם אושר עד והשחקניות הנוספות? היא אומנם לא נסחרת ועל פי השמועות בשוק הם במקום השלישי בנתח שוק

"אנחנו חלק משוק גדול, בסוף כל אחד מראה את היכולות והידע שלו, לאחר הסתכלות עמוקה אנחנו בחרנו להיות בקונספט שמשרת ונוגע במקסימום הצרכנים בישראל, שחקני מחיר, שירות ,וכשרות, הרשת פונה לנתח הגדול ופה פוטנציאל הצמיחה שלנו. אנחנו רוצים לדבר למסה הגדולה של האנשים. האסטרטגיה של הרשת היא המחיר הזול בשוק יחד עם מוצרים כשרים וחווית קנייה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנוגע לפתיחת סניפים חדשים אתם מתכננים לפתוח לפחות 18 סניפים נוספים, מהן האסטרטגיות שלכם להרחיב את הפריסה הארצית, ואילו אתגרים אתם צופים בנוגע ללוגיסטיקה ולתפעול?

"ממשיכים לפעול להשיג עוד חוזים ורכישות, בחלק מהסניפים החוזים חתומים והנכסים עצמם נרכשו. האתגר הגדול ביותר שלא בהשפעתנו הוא הריבית שמעכבת את הצמיחה והפיתוח, עלויות המימון גדלות. חברה כמונו שצריכה להשקיע כדי לפתח את העתיד, נתקלת באתגרים כי כשהכסף יקר חלק מהעסקאות יורדות מהפרק, והיכולת לצמוח נפגעת ומתעכבת. זה אתגר מצפים לראות את הנגיד וכל הנוגעים בדבר, נכנסים מתחת לאלונקה".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לקוח 27/11/2024 21:24
    הגב לתגובה זו
    קונה ברשת, מחלקת בשר איכותית וסניפים נקיים התשלום בקופות האוטומטיות מייעל את ההמתנה סך הכל מבסוט מכם, אם תורידו עוד קצת את המחירים אתם בכלל תהיו על הגל..
  • 10.
    מנדלוביץ 27/11/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
    ולטעון שדואג ללקוחות עם הסך הזול ביותר. למד מרמי לוי תמכור בזול רק לכאורה
  • 9.
    גדי 27/11/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב ומעלים מחירים ומקטינים מוצרים להקיא מהם
  • 8.
    גדי 27/11/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב ומעלים מחירים ומקטינים מוצרים להקיא מהם
  • 7.
    נועה 27/11/2024 18:33
    הגב לתגובה זו
    עשו לי שם תרגיל בקופה שלא שילמתי למרות ששילמתי בושות קבט כדי להוציא ממני 5000 אלף ש"ח לא מתקרבת ליוחננוף
  • 6.
    שלומי 27/11/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    והבעלים משקר בלי למצמץ שלא לדבר על רמת הניקיון הנוראית והעסקת בני דודים
  • 5.
    העלו מחירים אז מרוויחים יותר. חוכמה גדולה !! (ל"ת)
    פטרו 27/11/2024 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קשקש 27/11/2024 15:05
    הגב לתגובה זו
    רוב הסניפים הם קטנים ולא מגה שופ לכן את רוב המוצרים לא ניתן למצוא בסניפים של הרשת כמו כן המחירים יקרים מול המתחרים
  • שטויות. לך תראה את הסניף שלהם במודיעין, ענק ענק ענק. (ל"ת)
    יש רא לי 27/11/2024 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קתרינה 27/11/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
    יותר זול, יותר טעים ויותר בריא
  • 2.
    הסל בחישוב כללי בין היקרים בשוק. (ל"ת)
    סיפורים לעצמו בלילה 27/11/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוצרים לא איכותים כמו רמי לוי אבל יותר יקר (ל"ת)
    שוימר 27/11/2024 14:05
    הגב לתגובה זו
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
דוחות

פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר

פי 7.5 ב-3 שנים והכתובת היתה על הקיר ( האם נאוויטס היא מציאה? );  החלטת ההשקעה הסופית (FID) לפיתוח השלב הראשון של SEA LION צפויה להתקבל עד סוף שנת 2025
מנדי הניג |

לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות  - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%.  התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.

משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.

אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח  מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda  של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.

בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה. 



נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש  מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.

שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצ
ראיון

שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"

אחרי התוצאות הרבעוניות שהציגו גידול של 42% בתיק האשראי והציפו גם חששות בשוק האח"ב, שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים מתאר את מדיניות ניהול הסיכונים ומסביר את היתרון במח״מ הקצר: "אם יש מדורה קטנה, אני יוצא. אני לא מחכה שיהיה ל״ג בעומר"
מנדי הניג |

האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.

הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%, הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של  יעקב פיננסים -7.31%   נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10 שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72%   נעה סביב המכפיל.

על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.


אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?

"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."