איתן יוחננוף
צילום: גבע טלמור
ראיון

איתן יוחננוף: "אנחנו מתעסקים במכירה במחיר זול, הורדנו מחירים לטובת הצרכנים"

מנכ"ל רשת יוחננוף מדבר על רבעון השיא: "עלינו במכירות וברווח, הרווחיות ירדה בעקבות הורדת מחירים; עלויות המימון גדלות, אבל אנחנו ממשיכים להשקיע בעתיד עם תכנון לפתיחת סניפים חדשים"
אביחי טדסה | (12)

יוחננוף  יוחננוף -0.55% פרסמה היום את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי וגם היא כמו הקמעונאיות האחרות נהנתה מרבעון חזק - עלייה של 15.3% במכירות  חנויות זהות וזינוק של כ-100% ברווח הנקי שהסתכם בכ-53 מיליון שקל. בשורה העליונה, ההכנסות ברבעון עלו ב-18% ל-1.3 מיליארד שקל. "אנחנו מסכמים רבעון עם עלייה במכירות הכלליות ועלייה בחנויות הזהות למרות ירידה ברווחיות הגולמית שבא בעקבות האסטרטגיה להתייעל ולהוריד מחירים. מדובר ברבעון חזק, הטוב ביותר מאז מעולם של יוחננוף". אומר עוז יוסף סמנכ"ל הכספים. איתן יוחננוף מנכ"ל החברה הציג את הקשיים בהתרחבות הרשת בגלל עלויות המימון, התחרות מול הקמעונאיות הנוספות בשוק, והשפעת ביטולי הטיסות על הרבעון.

איתן יוחננוף מנכ

איתן יוחננוף מנכ"ל; קרדיט: גבע טלמור

החברה הציגה גידול של 15.3% במכירות חנויות זהות וזינוק של 101% ברווח הנקי ברבעון השלישי. מהם הגורמים המרכזיים להצלחה זו, וכיצד אתם מתכננים לשמר את המומנטום?

"יכולים להצביע על כך שברבעון הזה אנחנו מתעסקים במכירה במחיר זול לצד איכות מוצר וחווית קנייה ושירות איכותי. הצורך לקנות בזול בתקופה הזו הולך וגובר, בנוסף הכיוון שלנו במימוש הקונספט לא התחיל אתמול, זה מצריך התארגנות ויכולות רחבות, כמו יכולות פיננסיות ויכולת לספק סחורה בכל ההיבטים התפעוליים. התוצאות של העבודה שלנו באות לידי ביטוי ורואים את זה בדוחות. למרות כל האתגרים שהיו וביניהם, שוק הפירות והירקות שהתייקר מאוד, ידענו להתמודד. לדוגמה מחיר העגבנייה עמד על 10 שקלים ממוצע קניה, אך לא העלנו מחירים לצרכן והשכלנו לעשות מבצעים לצרכן. צמצמנו הוצאות מיותרות כמו פרסום, הצרכן רואה את זה ומגיב ברגליים. רואים ירידה תפעולית אך צמיחה במקומות אחרים וברווחיות".

הרבעון הבא יהיה טוב יותר?

"אנחנו מסתכלים שנתי, ברבעון השלישי חווים  בדרך כלל עלייה בהוצאות האנרגיה,  בגלל חודשי הקיץ ויש ידענו לחפות על זה. ברבעון הרביעי התוצאות מתאזנות קיטון בהוצאות התפעוליות".

כמה ביטולי הטיסות השפיעו על תוצאות הרבעון? הרווח עלה משמעותית הוא מייצג?

"זה חלק מהשוק וזה גם משפיע, לא ניתן לראות רק בהיבט הזה, השוק הוא דינמי, לפעמים יש דברים שמשתנים ויכולים גם להופיע בהמשך. אנחנו פה שחקנים של השוק גם היום וגם מחר, זה לא בשליטתנו, יודעים לארגן את עצמנו בהתאם, תמיד עם יד על הדופק. חברה צעירה ודינמית שמעידות על העתיד שלה".

איך אתם מתמודדים עם התחרות עם אושר עד והשחקניות הנוספות? היא אומנם לא נסחרת ועל פי השמועות בשוק הם במקום השלישי בנתח שוק

"אנחנו חלק משוק גדול, בסוף כל אחד מראה את היכולות והידע שלו, לאחר הסתכלות עמוקה אנחנו בחרנו להיות בקונספט שמשרת ונוגע במקסימום הצרכנים בישראל, שחקני מחיר, שירות ,וכשרות, הרשת פונה לנתח הגדול ופה פוטנציאל הצמיחה שלנו. אנחנו רוצים לדבר למסה הגדולה של האנשים. האסטרטגיה של הרשת היא המחיר הזול בשוק יחד עם מוצרים כשרים וחווית קנייה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנוגע לפתיחת סניפים חדשים אתם מתכננים לפתוח לפחות 18 סניפים נוספים, מהן האסטרטגיות שלכם להרחיב את הפריסה הארצית, ואילו אתגרים אתם צופים בנוגע ללוגיסטיקה ולתפעול?

"ממשיכים לפעול להשיג עוד חוזים ורכישות, בחלק מהסניפים החוזים חתומים והנכסים עצמם נרכשו. האתגר הגדול ביותר שלא בהשפעתנו הוא הריבית שמעכבת את הצמיחה והפיתוח, עלויות המימון גדלות. חברה כמונו שצריכה להשקיע כדי לפתח את העתיד, נתקלת באתגרים כי כשהכסף יקר חלק מהעסקאות יורדות מהפרק, והיכולת לצמוח נפגעת ומתעכבת. זה אתגר מצפים לראות את הנגיד וכל הנוגעים בדבר, נכנסים מתחת לאלונקה".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לקוח 27/11/2024 21:24
    הגב לתגובה זו
    קונה ברשת, מחלקת בשר איכותית וסניפים נקיים התשלום בקופות האוטומטיות מייעל את ההמתנה סך הכל מבסוט מכם, אם תורידו עוד קצת את המחירים אתם בכלל תהיו על הגל..
  • 10.
    מנדלוביץ 27/11/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
    ולטעון שדואג ללקוחות עם הסך הזול ביותר. למד מרמי לוי תמכור בזול רק לכאורה
  • 9.
    גדי 27/11/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב ומעלים מחירים ומקטינים מוצרים להקיא מהם
  • 8.
    גדי 27/11/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב ומעלים מחירים ומקטינים מוצרים להקיא מהם
  • 7.
    נועה 27/11/2024 18:33
    הגב לתגובה זו
    עשו לי שם תרגיל בקופה שלא שילמתי למרות ששילמתי בושות קבט כדי להוציא ממני 5000 אלף ש"ח לא מתקרבת ליוחננוף
  • 6.
    שלומי 27/11/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    והבעלים משקר בלי למצמץ שלא לדבר על רמת הניקיון הנוראית והעסקת בני דודים
  • 5.
    העלו מחירים אז מרוויחים יותר. חוכמה גדולה !! (ל"ת)
    פטרו 27/11/2024 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קשקש 27/11/2024 15:05
    הגב לתגובה זו
    רוב הסניפים הם קטנים ולא מגה שופ לכן את רוב המוצרים לא ניתן למצוא בסניפים של הרשת כמו כן המחירים יקרים מול המתחרים
  • שטויות. לך תראה את הסניף שלהם במודיעין, ענק ענק ענק. (ל"ת)
    יש רא לי 27/11/2024 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קתרינה 27/11/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
    יותר זול, יותר טעים ויותר בריא
  • 2.
    הסל בחישוב כללי בין היקרים בשוק. (ל"ת)
    סיפורים לעצמו בלילה 27/11/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוצרים לא איכותים כמו רמי לוי אבל יותר יקר (ל"ת)
    שוימר 27/11/2024 14:05
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.