ביג רוכשת קניון בסרביה ב-177 מיליון יורו
ביג ביג 0.03% מדווחת כי חברה בת של החברה .CEE-BIG B.V, המוחזקת בשיעור של כ- 95% על ידי החברה, רכשה את קניון Promenada הממוקם במרכז העיר נובי-סאד, בסרביה, לפי שווי של 177 מיליון אירו, מתוכם 105 מיליון אירו ימומנו על ידי הלוואה בנקאית מבנקים מובילים באירופה.
קניון פרומנדה בסרביה; קרדיט: ביג מרכזי קניות
קניון Promenada ממוקם במרכז העיר נובי סאד, העיר השניה בגודלה בסרביה ונחשב לאחד המרכזים המשמעותיים במדינה והחזק ביותר מסחרית באזור צפון המדינה. הקניון כולל שטח להשכרה (GLA) של כ- 49,200 מ"ר בשיעור תפוסה של כ- 100%, עם מעל 10 מיליון מבקרים בשנה ועם צמיחה שנתית קבועה במספר המבקרים ובהכנסות.
בין השוכרים בקניון ניתן למצוא, בין היתר, את המותגים ZARA ומותגים נוספים של קבוצת Inditex, Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Hugo Boss, NewYorker, Sephora, Pandora, Replay, חנות קונספט של ,Ikea מותגי קבוצת LPP ועוד. כמו כן, הקניון כולל סופרמרקט גדול, קולנוע ומתחם בילוי ומסעדות.
- מנכ״ל ביג: "הפדיונות בגלילות חזקים בכל ימות השבוע - לא רק בסופי שבוע"
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קניון פרומנדה בסרביה; קרדיט: ביג מרכזי קניות
חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, מציין כי "הרכישה תואמת את אסטרטגיית הפיתוח והצמיחה של החברה, המשלבת התמקדות במרכזי קניות ומתחמים מעורבי שימושיים תחת פעילות הפיתוח של ביג וקטגוריית המשרדים ודיור להשכרה תחת פעילות הפיתוח של אפי נכסים וכן חלוקת הסיכון הגאוגרפי, כאשר מחצית מפעילות החברה בישראל ומחצית במזרח אירופה והבלקן. עוד מציין גאליס, כי רכישת קניון Promenada מהווה השקעה אטרקטיבית במיוחד, ניצול הזדמנות חד פעמי לרכישת נכס עוצמתי ואטרקטיבי שיחזק דרמטית את הפעילות המסחרית שלנו ושיתוף הפעולה שלנו עם השוכרים המובילים באירופה. רכישת הנכס תהווה מנוע צמיחה משמעותי לאור הפרמטרים הכלכליים הראשוניים המצוינים של העסקה ולאור פוטנציאל ההשבחה שביג מזהה בנכס, בדיוק כפי שידענו לעשות בעסקאות קודמות. הקניון הנרכש יחזק את מיצובה של ביג כחברה המובילה בתחום המרכזים המסחריים בסרביה וכאחת החברות המובילות במרחב הבלקן ומזרח אירופה בכלל".
בנקים קרדיט מערכתמניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?
האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?
האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?
האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק.
"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".
רבעון חזק שעלה על התחזיות
עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.
- איגוד הבנקים נגד המס המיוחד: טיוטת הדו"ח על הבנקים יצאה בחופזה ובלי עמדת בנק ישראל
- המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.
עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןבוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור
הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר
ההשפעות קדימה
אם יתקבלו החלטות יש סיכוי גבוה לירידה בפרמיות ביטוח רכב. מנגד, עבור חברות הביטוח, הרווחים ה"קלים" בענף הרכב עשויים להיבלם עשויה להיות נסיגה מתוכניות להרחבת פרמיה וגבייה עודפת. יעלה לחץ להוריד מחירים, לשפר תמחור, ובמקביל, סיכון להפחתת רווחיות, והגדלת התחרות. החברות יצטרכו לדייק את המודל העסקי, אולי להקטין תלות בהכנסות מפיצן השקעות, ולשמר רווחים דרך התייעלות, ניהול סיכונים, ושירות.
עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.
הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.
האם הרגולטור "התעורר מאוחר"?
לכן השאלה אם הרגולטור "התעורר מאוחר" מקבלת כעת משנה תוקף. מי שניתח את דוחות 2023-2024 ראה בבירור שהרווחיות בענף הרכב חזרה לרמות שלא נראו שנים: יחס משולב שנע סביב 75%–85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. כל אלה היו סימנים מוקדמים לכך שהמחיר שנגבה מהלקוחות כבר לא משקף את רמת הסיכון, ועדיין, ההתערבות הרגולטורית הגיעה רק לאחר שהמגמה כבר התבססה והפכה למנוע רווח מרכזי. כעת, עם האולטימטום, הרשות מנסה לבלום תהליך שכבר רץ קדימה זמן רב, ולהחזיר את הענף למסגרת שבה תמחור מבוסס סיכון ולא הזדמנות. עבור החברות זו נקודת מבחן: הן צריכות להוכיח שהן מסוגלות להמשיך ולהציג רווחיות יציבה גם בסביבה של פרמיה נמוכה יותר ותחרות אגרסיבית יותר, ועבור הציבור, ייתכן שזהו תחילתו של תיקון מתבקש.
- הממונה על שוק ההון:" יש תופעות של עושק ועמלות מופרזות"
- הממונה על שוק ההון הטיל קנס של 7.3 מיליון שקל על חברת ממונא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.
