איציק פרנק
צילום: ליאת מנדל
הוועידה הכלכלית

"חברות התשתית הן צוואר בקבוק - ההשקעה עצומה אבל יש מחסור קשה בעובדים"

איתן גרסטנפלד | (3)

"בעשור הקרוב צפויות להיות השקעות אדירות בתשתיות. יש עודף ביקוש על ההיצע, יש המון עבודה ועדיין חברות התשית סובלות. זה קורה בגלל מחסור גדול בעובדי הקבלן,  אבל גם במהנדסים (מפקחים ומתכננים) ואין גם מספיק קבלנים וכלים כדי לבצע את הפרויקטים", אמר איציק פרנק, מנכ"ל ברן בוועידה הכלכלית של ישראל. "השאלה היא לא אם יהיו השקעות, כי הם יהיו, אין ברירה אחרת האוכלוסייה צומחת והם צריכים תשתיות בכל התחומים. למעשה אנחנו חברות התשתיות והפרויקטים צוואר בקבוק".  

"ברן היא חברת ההנדסה והפרויקטים הגדולה בישראל, עם מעל 900 עובדים רובם מהנדסים והנדסאים. אנחנו פועלים בהרבה סקטורים, התחבורה אנרגיה, תעשייה ומים, כך שיש לנו ראייה רחבה מאד וארוכת שנים על התעשייה בישראל", הוא סיפר. כחברת תשתית עד כמה אתם תלויים בתקציבי התשתיות של המדינות? "תחום התשתיות הוא איטי, הפרויקטים שאנחנו יוצאים אליהם היום ימומשו רק בעוד שנתיים-שלוש, אנחנו מתכננים את פרויקטי העתיד. לכן, אנחנו צריכים להתמודד עם הבעיות של עוד שנתיים ולא  עם הבעיות של עכשיו". כמה ישראל השקיעה בתשתיות בעשור האחרון? "אנחנו בעשור האחרון, ובטח בשנים האחרונות נמצאים בצמיחה מאד גדולה בהשקעה בתשתיות בישראל, אבל אנחנו עדיין בפיגור. חלק מההשקעה מגיעה מהמגזר הציבורי אבל חלק מגיע גם מהמגזר הפרטי, דבר שהניע הרבה מהצמיחה. לפעמים צריך שהמדינה לא תפריע". איציק פרנק בוועידה הכלכלית של ישראל. קרדיט ליאת מנדל מה המצב בחו"ל? "אנחנו פועלים בעיקר במדינות עולם שלישי האפריקה ואסיה. בתקופות משבר, תמיד ישנן השקעות בתשתיות, למרות שזה לא תמיד מחולל שינוי. למרות כל הבעיות אנחנו מאד אופטימיים בגלל ההזדמנויות בארץ ובחו"ל". מה הפרויקטים המשמעותיים שלכם כרגע? "בפעילות הבינלאומית יש 3 פרויקטים מאוד מרכזיים, 2 באפריקה ואחד באסיה, והם צפויים להימשך עוד בערך שנתיים. אנחנו פועלים כבר על פרויקטים ל-2025-2026 וצפונה. אנחנו במו"מ ישיר ובמכרזים לפרויקטים חדשים שנושקים למיליארד דולר, אבל הם עדין לא ביד ואי אפשר לדעת כמה מהם יתממשו. הפוטנציאל שלנו בחו"ל כפול ממה שיש לנו היום. רק לאחרונה דיווחנו על פרויקט במערב אפריקה של 150 מיליון יורו שמתווסף לפרויקט קודם. השוק היום הוא שוק מצוין. גם בישראל - יש ריבוי עצום של פרויקטים. המרכזיים היום הם בפעילות ניהול פרויקטים והנדסה. הפרויקטים היותר גדולים הם בעולמות הביצוע, יש לנו 3-4 פרוקיטים בתחום לפחות לשנה וחצי הקרובות. אנחנו מתמודדים על פרויקטים נוספים בעולמות המים, התפלה, אנרגיה ותחבורה. הביקוש בישראל עולה על ההיצע. זה מאפשר לנו להעלות מחירים ולהיות בררנים יותר בפרויקטים, לא ניקח כל עבודה היום. השוק בישראל טוב וזה ימשיך ככה בטווח הנראה לעין". ואי אפשר בלי שאלה על הטכנולוגיה, איפה תחום הבינה המלאכותית פוגש את התשתיות? "החדשנות הטכנולוגיה הם חשובים לתחום שלנו בגלל שמטבעו הוא תחום שמרני שלא אוהב שינויים, מה שיוצר הזדמנות. היום ההשקעות הן בטכנולוגיה, בדאטה סנטרס, ואנחנו רק בהתחלה של האירוע הזה. זה מייצר הרבה פרויקטים בגלל שיש השקעות גם במתקני אנרגיה וגם במתקנים לייצור אמל"ח. לכן, אני חושב שהעתיד של ענף התשתיות הוא אופטימי". שאלנו את פרנק גם על הדוחות האחרונים של החברה: "המסר המרכזי הוא לא להסתכל על ברן דרך רבעון ספציפי אלא לאורך זמן", אמר פרנק. "הרבעון היה טוב בסך הכל עם ביצועים טובים בכל היחידות והרבעון הזה משקף את העשייה הרבה שלנו ברבעונים האחרונים. יש לנו צבר חזק ומגוון ואנחנו מממשים את מה שאמרנו לשוק תוך עמידה בתחזיות. הצבר והפעילויות שיש לנו מאפשרים לנו להמשיך את המגמה הזו לפחות עוד 6-7 רבעונים קדימה. אנחנו היום עובדים על 2025-2026 ומסתכלים קדימה והרבעון הוא עוד חותמת לתקופה הטובה בברן". אתם בוחנים עוד רכישות? "ברן תמיד מנסה לצמוח גם דרך רכישות רכישות. אנחנו מחפשים דברים שסינרגטיים לפעילות אבל כאלה שגם מייצרים ערך נוסף לשני הצדדים. הרכישה של בלאו למשל - יש לנו ריבוי פרויקטים בעולם המים אז במקום שנפתח יכולת להתמודד עם הפעילות הזו בבית בבית רכשנו חברה מבחוץ. זה גם מאפשר לחברה הזו לבצע פרויקטים גדולים אז זה win-win. בגדול ברן מחפשת הזדמנויות אבל הכל בהתאם ליכולות. יש לנו יותר מזומנים מבעבר וקשר טוב עם המערכת הבנקאית אבל לא נסכן את הפעילות עם השתוללות ברכישות. כשיגיעו ההזדמנויות הנכונות אנחנו נבחן אותן ברצינות הראויה. לא הייתי אומר שהיום כאסטרטגייה ברן רוכשת כל מה שזז בשוק. אנחנו מסתכלים כבר על 2025. יש הרבה רכישות בתחום כי יש מחסור במשאבים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 17/09/2024 19:46
    הגב לתגובה זו
    ש ברן הייתה EVER כ'כ מוצלחת,לא המלצה לאף כיוון ,נו שוין יש ציפיות,אז?? השוק תמיד מצפה זו מהותו!
  • 2.
    מהנדס מים 16/09/2024 21:49
    הגב לתגובה זו
    המעסיקים בעולם התשתיות משלמים חצי מהייטק והרבה פחות מכל תעשיה אחרת. מהנדסים מוכשרים לא נשארים שם, עבודה שוחקת המון אחריות ומשכורת מעליבה. מנהל פרוייקטים או מתכנן עם נסיון מרווחים אחרי עשור בסביבות 20-25, ומתמודדים עם סביבות עבודה מיושנות ומתסכלות. מי שיכול עושה הסבה להייטק או לתעשיה בטחונית. אין עובדים= לא רוצים לשלם לעובדים
  • 1.
    אלי 16/09/2024 11:16
    הגב לתגובה זו
    אם שם אתה מחפש עובדים אז נכון שיהיה מחסור
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

אלעזר זוננשיין מנכל פלסאנמור
צילום: טל שחר

פלסאנמור: "בעלי המניות חכמים. GE בחוץ ואנחנו נצמח מהר מאד"

לאור דיווח החברה על מכירת כל האחזקות של GE בפלסאנמור ועל כך שהפסיקה להיות בעלת עניין בחברה, מניית החברה מזנקת, לאחר שמכירות מתמשכות הפעילו לחץ על המניה, בייחוד לאחר שדיווחה על התקדמות משמעותית עם קבלת אישור FDA למוצר הדגל שלה; לאור החדשות, שוחחנו עם מנכ"ל פלסאנמור, אלעזר זוננשיין

רן קידר |
נושאים בכתבה פלסאנמור

בתחילת נובמבר, אחרי תקופה ארוכה של ציפייה, פלסאנמור פלסאנמור 7.9%   קיבלה את אישור ה-FDA לשיווק המוצר המרכזי שלה, מכשיר האולטרסאונד הביתי ES-Pulsenmore, בשוק האמריקאי. היתה זו אבן דרך מהותית עבור החברה, שסימנה את ארה״ב כיעד אסטרטגי מרכזי כבר לפני מספר שנים, ועברה כברת דרך שכללה ניסויים קליניים נרחבים, תהליך רגולטורי מורכב והתמודדות עם אתגרי תקופת המלחמה. לאחר האישור, זינקה מניית החברה בכ-33% ביום אחד, ומאז הלכה וירדה, עד שכיום היא נסחרת ב-28% מתחת למחיר שלפני הקפיצה, שווי השוק של החברה ירד בימים האחרונים עד שהגיע לכ-131 מיליון שקל טרום הזינוק היום.

והיום, דיווחה פלסאנמור דיווחה כי GE (ג’נרל אלקטריק) חיסלה את כל האחזקה בחברה, בשיעור של 6.91% מההון, באמצעות מכירה בבורסה. והחברה מזנקת. ככלל, עסקאות בתוך הבורסה לוחצות על המניה כיוון שכל פעם שמגיע קונה ההיצע מרסן את העליה במניה ובמידה ולא קיים ביקוש העסקאות מתבצעות במחירים נמוכים יותר ויותר מה שמוביל כמובן לירידה בשערי המניה. עם זאת, המניה מזנקת היום, כאילו הוסרה מעליה עננה. 

לאור זאת, שוחחנו עם אלעזר זוננשיין, מנכ"ל פלסאנמור, כדי להבין את המהלך הנוכחי. 

על פניו, כשחברה בינלאומית גדולה יוצאת מעסקה עם חברה מקומית קטנה, אלו הן חדשות לא טובות. עם זאת, אנחנו רואים שהשוק הגיב באופן חיובי לחדשות הללו, כאילו הוסרה עננה. נשמח לשמוע ממך על איך החברה רואה את המהלך? 

החדשות האחרונות הן בעצם סוף המהלך עם GE. במהלך התקופה האחרונה יצאנו במספר סבבים של הודעות מיידות על אי הסכמות שיש לנו איתם. זה התחיל בהודעה על כך שהם ביטלו הסכם מכירה של 15,000 יחידות. אנחנו טענו שכל ההודעות של GE הן עורבא פרח וישנן אי הסכמות מהותיות בין החברות. וזה הסתיים בזה שהם שילמו לנו פיצויים, כפי שגם פרסמנו. 

לטענות שלהם לגבי השימושיות באייפון לא היו רגליים, ולראיה החברה קיבלה אישור דה-נובו (FDA) לאייפון ולאנדרואיד. בסופו של דבר, הם היו בסך הכל בעלי מניות שהשקיעו 21 מיליון דולר. אבל השורה התחתונה זה שהחברה תצמח עכשיו מהר מאוד. והם בחוץ. 

ומהי החלופה ל-GE והמלאי הנוכחי של המוצר?