ראיון

"לשניב יש המון פוטנציאל צמיחה פנימי ונרצה לנצל זאת לפני רכישות נוספות"

פסח ברנט, מנכ"ל שניב בשיחה עם ביזפורטל על הרווח התפעולי המייצג, חזון לעוד מספר שנים ופעילות בחו"ל; וגם מה הרווחיות התפעולית המייצגת ובאיזה מכפיל רווח נסחרת החברה?

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה פסח ברנט שניב

שווי שוק של כ-228 מיליון שקל, קצב רווחים של מעל 20 מיליון שקל. מכפיל רווח של כ-11. שניב שפועלת בשוק מוצרי הניקיון, הנייר והאריזות והכלים החד פעמיים היא בין הגדולות בתחומי הפעילות שלה. בתחומי הנייר לבית היא שנייה, בשאר היא ב-TOP 5. משקיעים משווים אותה לסנו, למרות שפסח ברנט, מנכ"ל החברה מיד מדגיש את ההבדלים - "לסנו יש מותגים של 50 שנה", אומר ברנט "שניב צעירה יחסית, אנחנו 15 שנה בשוק". אולי זה מצניעות, אולי כדי להוריד ציפיות כי מרות ששניב קטנה יותר היא לא מצליחה לצמוח כמו סנו הגדולה. אבל היא בהחלט צומחת  וצריך גם להזכיר שסנו צומחת מאוד בפעילות שלה בחו"ל. 

פעילות בחו"ל על הפרק?

"אנחנו מתמקדים בארץ, אבל כן מצפים שיהיו לנו פעילויות בחו"ל, ייצוא של מוצרים למספר מקומות. אנחנו בוחנים זאת". 

שניב פיצלה את פעילות הנדל"ן מהפעילות המסורתית של הקבוצה במהלך הרבעון והדבר יצר גידול של כ-40 מיליון שקל בשל עדכון שווי הנכסים. רוב הנכסים הם נדל"ן מניב שמשמש את החברה, אבל חלקו גם צדדים חיצוניים והכוונה לפתח את הנדל"ן ולהשכיר לאחרים.

ברבעון השני שניב הציגה צמיחה של 6.7% בהכנסות שהסתכמו ב-203.5 מיליון שקל, לעומת כ-190.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות במגזר מוצרי הנייר ברבעון גדלו בכ-3.7% והסתכמו בכ-94.5 מיליון שקל לעומת כ-91 מיליון שקל אשתקד. הכנסות מגזר מוצרי ניקיון, רכב וטיפוח אישי גדלו בכ-8.9% והסתכמו בכ-76.5 מיליון שקל לעומת כ-70.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, והכנסות מגזר אלומיניום וחד פעמי ברבעון גדלו בכ-10.9% והסתכמו בכ-32.5 מיליון שקל לעומת כ-29.3 מיליון שקל אשתקד.

הרווח התפעולי (בנטרול הוצאות חד פעמיות בסך כ-1.4 מיליון שקל בגין שערוך נדל"ן) גדל בכ-22% והסתכם לכ-12.8 מיליון שקל (כ-6.3% מההכנסות), לעומת כ-10.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (כ-5.5% מההכנסות). ה-EBITDA ברבעון גדל בכ-18.4% והסתכם בכ-24 מיליון שקל (כ-11.8% מסך ההכנסות), לעומת כ-20.6 מיליון שקל (כ-10.6% מסך ההכנסות), ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון (לאחר הוצאות חד פעמיות בגין שערוך נדל"ן) הסתכם בכ-4.4 מיליון שקל לעומת כ-5.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי (בנטרול הוצאות חד פעמיות) הסתכם בכ-5.6 מיליון שקל. הרווח הכולל ברבעון הסתכם בכ-44.6 מיליון ש"ח, זאת כתוצאה מרווח כולל משערוך נדל"ן בסך כ-40.2 מיליון שקל שרשמה החברה בגין פיצול פעילות הנדל"ן שלה.

מה הדגשים שלך לרבעון?

"הביקוש למוצרים שלנו היה וממשיך להיות גבוה. בהשוואה לרבעון המקביל צמחנו ב-6% בהכנסות. יש לחץ גדול על המכירות אבל לא העלינו מחירים והתוצאות עדיין היו טובות. הרווח הגולמי של החברה היה 26% וב-EBITDA היינו קרובים ל-12% .הפעולות שעשינו יחד עם הגידול במחזור אפשרו לנו לשמור על המחירים. החברה גם פיצלה את חלק מנכסי הנדל"ן לחברה נפרדת והמהלך הזה הביא להכרה ב-40 מיליון שקל. המטרה הייתה שנוכל לתחום את פעילות התעשייה והנדל"ן לחוד. אין כוונה לחלק כדיבידנד בעין את פעילות הנדל"ן.

"הפיצול הוא לא טכני. לכל אחד מהנכסים שעברו יש יכולת פיתוח והשבחה. חלקם מושכרים לחברות הקבוצה אבל החברה מתכננת להשכיר אחלק מהם גם לצדדים שלישיים. אנחנו מערכים ש-30-40% מהכנסות חברת הנדל"ן יהיו מצדדים שלישיים. יש גם יתרונות מימוניים במהלך הזה. המשקיע ידע כמה מהחוב שייך לפעילות התעשייה וכמה לנדל"ן. הרעיון הוא לייצר זרוע נדל"ן שתצמח, ואם החברה תפתח עוד נכסים בעתיד זה יהיה תחת פעילות הנדל"ן".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

נחזור לפעילות השוטפת, הרווחיות ברבעון הזה מייצגת?

"אני חושב שהרווח במחצית מייצג. תמיד כשיש שינויים במחירי חומרי הגלם לוקח רבעון או שניים להתאים את המחירים. קל לי יותר להתייחס לרווח התפעולי, הרווחנו תפעולית כ-27 מיליון במחצית זה רווח מייצג". 

מה אתם עושים כדי להקטין את המימון?

"עלויות המימון עלו בגלל עליית הריבית ואני מניח שנעשה פעולות הגיוניות כדי להוריד את עלויות המימון. במחצית הראשונה הצלחנו לעשות זאת למרות גידול בהכנסות וזו התכנית להמשך. אנחנו מגבילים את ההשקעות ברכוש קבוע".

החזון הוא להגיע לרווח תפעולי של 100 מיליון שקל בעוד 3-4 שנים?

"אפשר לראות את הצמיחה ב-5 שנים האחרונות ולראות שהחברה יותר מהכפילה את המחזור, גם בזכות רכישה. אבל ב-3 השנים האחרונות לא רכשנו אף חברה ועדיין צמחנו".

איפה אתם ממוקמים בשוק בתחומי הפעילות שלכם?

"בשוק הנייר סנו מס' 3 ואנחנו מספר 2. בשוק מוצרי צריכה אנחנו בחמישייה הראשונה, אני לא משווה את עצמי למתחרה כזה או אחר. אנחנו חברה יחסית צעירה שב-15 שנה האחרונות השיקה מוצרים. קשה להשוות לחברות עם מותגים של 50 שנה. אנחנו מגדילים את המותגים בשילוב עם המותג הפרטי והשילוב הזה עשוי להביא לשיפר ברווחיות בהסתכלות רב שנתית".

 

יש עוד רכישות על הפרק?

"החברה כל הזמן בוחנת רכישות אם כי אנחנו יותר זהירים כרגע. אם יהיו רכישות שישרתו את האסטרטגיה של החברה נבצע אותן. יש המון פוטנציאל צמיחה פנימי ונרצה לנצל זאת קודם".

הפעילות במפעל בצפון נפגעה?

"המפעל שלנו בצפון הוא בדלתון והוא עובד כסדרו גם תחת אזעקות. זה המקום להביע הערכה מלאה לעובדים על המאמץ הגדול שלהם בתקופה הזו. אין יום אחד שעצרנו את העבודה במפעל בצפון מאז תחילת המלחמה".

יש מחשבות על הגדלת הפעילות בחו"ל?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלום שלום 23/08/2024 20:04
    הגב לתגובה זו
    ולכן הרווח הנקי לא משמעותי. האם הם מפרסמים כמה כסף הם משלמים משכורות לרמת ההנהלה ? בנוסף הרווח שלהם גבוהה מאוד בגלל שישראל זה משק ללא תחרות. בקיצור העם בישראל פראייר ונותן מימון לאותם חברות על ידי תשלום גבוהה בעבור מוצרי נייר
  • 2.
    חברה צנועה וטובה (ל"ת)
    עדי 21/08/2024 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חנניה בית 21/08/2024 00:04
    הגב לתגובה זו
    למכור ב200 מיליון ולהרוויח רק 5 מיליון, משהו פה לא מסתדר?? זה רווח זעום , כנראה שההוצאה הקבועה כבדה מאוד ולכן חייביפ להגדיל המכירות הענק!!.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?