דוחות

מכלול מימון: התשואה על ההון עלתה ל-19.9%, ההכנסות עלו ב-4.5%

תיק ההלוואות ירד ב-1% לכמעט 1.5 מיליארד שקל; הרווח הנקי ברבעון עלה ב-12% לסך של כ-13.2 מיליון שקל
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה אורי פז מכלול

חברת מכלול מימון מכלול מימון -0.54% העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי ליזמים בבנייה למגורים ובמתן חוב מורכב, מדווחת כי תיק ההלוואות וההשקעות רשם ירידה קלה של 1% במהלך הרבעון הראשון של 2024, בהשוואה לסוף שנת 2023, והסתכם לסך של כ-1.474 מיליארד שקל.

מתוך התיק, בסוף הרבעון, תיק ההלוואות של מכלול נדל״ן עמד על כ-883 מיליון שקל (עלייה ברבעון של כ-2%), תיק ההלוואות של מכלול צמיחה עמד על 533 מיליון שקל (ירידה של 5.8% ברבעון) ותיק ההלוואות של מכלול מזנין, עמד על 58 מיליון שקל (ללא שינוי ברבעון).

החברה מדווחת ברבעון הראשון של 2024 על הכנסות בסך של כ-51 מיליון שקל, עלייה של.4.5% בהשוואה לרבעון הקודם, בפילוח להלן, מפעילות מכלול נדל״ן – כ-28.8 מיליון שקל, מפעילות מכלול צמיחה – כ-20 מיליון שקל ומפעילות מכלול מזנין – כ-2.3 מיליון שקל.

בחברה מציינים כי עדיין ניכרת האטה (דחייה) בהכנסות מראש ברבעון הראשון של 2024 למרות עלייה בפתיחת תיקים, שהסתכמו ל-31.8 מיליון שקל בהשוואה ל-33.6 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2023. בנוסף לחברה הכנסות מראש בגין מניות חברת נדל"ן בסך של כ-1.8 מיליון שקל. סך הכנסות מראש במאזן עומד על 33.6 מיליון שקל.

הרווח הנקי מנוטרל מהוצאות חשבונאיות שאינן תזרימיות ברבעון הראשון של 2024 עמד על כ-13.2 מיליון שקל בהשוואה ל-10.7 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2023, עלייה של 22.6%. הגידול ברווח נבע בעיקר מגידול בהכנסות מעמלות מ-8.2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2023 ל-9.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2024, ומקיטון בהוצאות לטובת הפרשה לחובות מסופקים מ-3.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2023 ל-2.3 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2024. רווח נקי ברבעון הראשון של 2024 הסתכם בסך של כ-12.5 מיליון שקל לעומת כ-10.6 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2023.

הוצאות להפסדי אשראי ירדו ברבעון הראשון של שנת 2024 לסך של 2.25 מיליון שקל, לעומת 3.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2023, וכלל הפרשה ספציפי של 1 מיליון שקל במכלול נדל״ן ו-1.3 מיליון שקל במכלול צמיחה. התשואה על ההון עמדה ברבעון הראשון על 19.9%, במונחים שנתיים. סך קווי המימון העומדים כיום לרשות החברה מסתכמים ל-1.49 מיליארד שקל - 1.37 מיליארד שקל ע"י המערכת הבנקאית וכלל ביטוח וכ-116 מיליון שקל באג"ח סחיר.

מניית מכלול מימון ירדה ב-25% בשנה האחרונה למחיר של 5.4 שקלים ושווי שוק של 233.2 מיליון שקל.

אורי פז, מנכ"ל מכלול מימון: "אנו ממשיכים לצמוח בהתאם לתקופה תוך שיפור שיעור הרווחיות והיקף הרווחים. במקביל אנו מטייבים את תיק האשראי, מבצעים חיתום קפדני ובוחנים הזדמנויות שתנאי השוק מייצרים עבורנו. לצד זאת, אנו פועלים לחיזוק מבנה המאזן, בין היתר על ידי בחינה של כלים פיננסים שונים עם שותפים מוסדיים, על מנת לממש צמיחה שאינה בהכרח על מאזנה של מכלול מימון. בהסתכלות קדימה, אנו רואים המשך מגמת שיפור בשוק הבניה וחזרה למסלול פעילות רגיל, הן מבחינת מכירות בפרויקטים והן בהתקדמות הביצוע".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יריב 12/05/2024 12:57
    הגב לתגובה זו
    וכלל ביטוח לא סתם השקיעה במכלול אלא גם העמידה לה אשראי. למכלול אין בעיה לקבל אשראי במערכת הבנקאית והשקעותיה שהיו ממוקדות בנדל"ן הפכו ליותר מגוונות כדי להפחית סיכון. שלא כמו כל מיני חברות אשראי חוץ-בנקאי שנשלטות על ידי כל מיני ערסים מהמרים וקמבינאטורים, כאן מדובר בחברה רצינית עם חברת ביטוח גדולה שמגבה אותה. לכן השקעתי בה והיא פחות מסוכנת משאר החברות בענף.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?