"אני מאמין שהשוק ייתן ליוטרון את הערכת השווי שמגיעה לה, כמו שקרה ביוניטרוניקס"
חיים שני, המחזיק יחד עם פימי בשליטה ביוטרון יוטרון 0.21% , העוסקת בחנייה אוטומטית ובפתרונות אחסנה ולגיסטיקה, לא ממש מוטרד מכך שמניית יוניטרון דשדשה בשנה האחרונה. באותה מידה, הוא גם שווה נפש לעובדה שהמנייה קפצה בימים האחרונים בכ-30% בתוך יומיים. "אני אפתיע אותך", הוא אומר, "בכלל לא ידעתי מזה. אני לא עוקב אחרי המניה".
ויש לו למה להשוות: החברה השנייה, יוניטרוניקס יוניטרוניקס -1.22% , שיוטרון היא בעצם ספין אוף שלה, המפתחת בקרים מתוכנתים למכונות, היא חברה בורסאית ותיקה, שלא משכה את תשומת לבם של משקיעים מוסדיים, הציגה רווחיות נמוכה, לא חילקה דיבידנדים, ומנייתה דשדשה. ב-2016 רכשה פימי 49.99% מהחברה, ובשנים האחרונות החברה מציגה תוצאות מצויינות ומנייתה קפצה במאות אחוזים. שני מאמין, שביוטרון יהיה שכפול של התהליך שהתרחש ביוניטרוניקס: "אחרי מה שראיתי עם יוניטרוניקס בשנתיים האחרונות, אני מאמין שהשוק ייתן גם ליוטרון את הווליו שהיא אמורה לקבל כמו שמגיע לה, וזה מבלי להסתכל על המניה" .
כלומר לדעתך היא לא בווליואציה הנכונה
"החברה עשתה מהלך, הצלחנו לייצב אותה, עברנו מהפסד לרווח. אנו צריכים להעלות את שיעור הרווחיות הגולמית. כל זה קרה, כי אנו משפרים את התהליכים התפעוליים. התחלנו להשקיע הרבה יותר בנושא המכירות והשיווק, ואנו חושבים שהמכירות האלה יביאו לשיעור רווחיות טוב יותר, וברור שעם הזמן התוצאות האלה יגיעו לשורה הנכונה. פחות חשוב לאן תגיע המניה, המטרה שלנו היא לייצר חברה עם רווחיות טובה, והשוק יגיד את שלו".
המחצית הראשונה אכזבה, אבל המחצית השניה הציגה שיפור
ואכן, לאחר שהמחצית הראשונה של 2023 היתה חלשה, במחצית השנייה הצליחה יוטרון לשפר ביצועים, והרווח הנקי בחציון השני של 2023 הסתכם ב-709 אלף שקל, בהשוואה לרווח נקי של 323 אלף שקל בחציון הראשון של השנה. החברה הצליחה לשפר את שיעור הרווחיות הגולמית: הרווח הגולמי בשנת 2023 הסתכם ב-20.4 מיליון שקל (כ-20% מההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 22.1 מיליון שקל (כ-16.9% מההכנסות) ב-2022.
- איך היו הדו"חות האחרונים של יוניטרוניקס עם פימי?
- יוטרון תקים חניון בקליפורניה בתמורה ל-5.5 מ' שקל; המניה עולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוטרון, כאמור, עוסקת בתחום החניה האוטומטית, ובפתרונות לוגיסטיקה ואחסנה. בכל אחד מהסגמנטים, החברה פועלת באזורים גיאוגרפיים שונים: בעוד שבסגמנט החניות האוטומטיות, השוק של יוטרון הוא צפון אמריקה, הרי שבלוגיסטיקה ואחסנה, היא נטועה בישראל.
למה עם החניה האוטומטית בחרתם להתרכז בצפון אמריקה?
"השוק שם הוא ענק והפתרונות שלנו נחשבים לפתרונות בשורה הראשונה. אנו נתפסים כמובילים בשוק האמריקאי. אלה פתרונות ממוחשבים ויקרים, והשוק הישראלי לא ישלם את המחירים האלה. הוא רגיל לפתרונות זולים יותר. אנו גם מוכוונים לרגולציה בשוק האמריקני. כך למשל, הרכבים בישראל מגיעים למשקל של עד 2 טון, בעוד ששם אלה רכבים של 3 ואפילו 4.5 טון. רכבים חשמליים מאוד יקרים ומאוד כבדים, והמתקנים שלנו מיועדים להם".
אילו מגמות אתה מזהה בשוק החניות האוטומטיות?
"הפעילות בשוק החנייה היא בעיקר בצפון אמריקה. ומה שמאפיין את השוק בשנים האחרונות מאז תקופת הקורונה, זה שמצד אחד יש פחות בנייה למשרדים ומצד שני יש הרבה יותר בנייה של עירוב שימושים ובנייה למגורים. זה המיקוד כרגע. יש לנו פרוייקט עירוב שימושים מעניין בסן פרנסיסקו: בניין של 40 קומות שכולל משרדים, מגורים, מסחר, חללי עבודה משותפים. הסלוגן של היזם שמשכיר את הפרוייקט, מבוסס על כך שאתה חי בתוך המתחם, כך שלמעשה אתה לא צריך לצאת ממנו. יש לך שם כל מה שאתה צריך, ואם אתה צריך רכב, עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. יש סגמנטים נוספים שבהם אנו פעילים ויש בהם פוטנציאל יפה, כמו מערכת שיש לנו בבית החולים של UCLA בקליפורניה, מתקנים שמשרתים בתי חולים ושדות תעופה".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
הפן הנוסף שמשפיע על העסק שלנו, זו סביבת הריבית הגבוהה, שהופכת את הסיטואציה לאתגרית הרבה יותר. קשה יותר לקבל מימון והפרוייקטים נעשים יותר צפופים בכסף. לפעמים זה עובד לטובתנו, ולפעמים לרעתנו. מצד אחד הקושי של היזם לקבל מימון מחייב אותו לחסוך כסף. מצד שני, לפעמים זה דוחף אותו לשקול פתרונות שאחרת הוא לא היה שוקל אותם. העלות של חניונים אוטומטיים היא מאוד גבוהה, ובשנה האחרונה התחלנו למכור מוצר מעורב, חצי אוטומטי, שאנו מרגישים שזה תוצאה של סביבת הריבית הגבוהה. זה פתרון זול משמעותית, שיכול לעבוד בבניינים שהם לא היי אנד".
איך משפיע השדרוג בתחבורה ציבורית והניסיון להפחית שימוש ברכבים פרטיים, בגלל העומס במרכזי הערים?
"העיר ניו יורק לא מעודדת הקמת חניונים, ויזם שבונה היום בניו יורק, צריך מאוד להתאמץ בכדי שיאשרו לו את זה. יש לנו מספר מתקנים בעיר ניו יורק, פחות גדולים, אבל זה לא השוק העיקרי שלנו, פשוט כי מאוד קשה ליזם לקבל אישור לבנות חניון. אלא שמנהטן זה לא הסיפור האמריקאי. במרבית הערים בארה"ב אנשים לא הולכים ברגל, וגם אין תחבורה ציבורית כל כך טובה, ושם הביקוש לחניונים קשיח, וכל יזם מקבל אישור לחנויות. אלו המקומות ששם אנו פועלים, ואלו גם המקומות שבהן מתרכזות מרבית התחלות הבנייה".
איך משפיע עליכם כל נושא הרכב האוטונומי, אם בכלל? נראה שיש נסיגה לאחור בכל מה שנוגע לרכב האוטונומי, ושמה שנראה היה כהבטחה שאוטוטו תקרום עור וגידים, כיום לא ממש מדוברת
"השלב הראשון של הרכב האוטונומי זה הרכב החשמלי, ובמתקנים שלנו אנו מאפשרים טעינה מלאה, כולל יכולת חריגה, של מערכת רובוטית שפותחת את הדלתית של הטעינה, ומתפעלת את זה. השלב השני ,שגם בו אנו תומכים, הוא של מכוניות מקושרות. רוב הרכבים היום הם רכבים מקושרים ובמערכות שלנו יש פיצ'רים שמאפשרים לתקשר עם הרכבים. בישראל אין ביקוש לזה עדיין. השלב השלישי הוא שלב הרכב האוטונומי, ופה אני רואה שההשקעות של השחקנים הגדולים בתחום ירדו משמעותית. בזמנו סיפרו לנו שזה יקרה ב-2023, היום אני שומע שאולי זה יקרה בשנת 2030. מתברר שזה יותר מורכב ממה שחשבו, מה עוד שסביב הרכב האוטונומי מסתובבים בני אדם. בעניין הזה אנחנו רואים עצירה. בזמנו היה לנו תהליך של בירור עם חברות שניסו למצוא פיתרון לציי מוניות אוטונומיות, וזה לא התקדם, אז אני מניח שזה לא קורה מחר".
ישראל היא עדיין חלק מהותי בפעילות
כאמור, בסגמנט הלוגיסטיקה והאחסנה, הפוקוס הוא דווקא בישראל. "בחודשים האחרונים, וזה התחיל עוד לפני ה-7 באוקטובר, אך הקצין מאז, יש עלייה משמעותית בביקושים", אומר שני. "הסיבות להקמת מרלוגים הן אותן סיבות תמיד - מחירי הקרקע במרכז. כך שאם אני כבעל עסק רוצה להפיץ סחורה היכן שיש היקף אוכלוסיה גדול, פחות נכון לשים את המרלוג בערבה. לעומת זאת, אם אמקם אותו בגוש דן, מחירי הקרקע גבוהים מדי.
האחסנה האוטומטית מאפשרת למקם מרלוג על שטח קרקע קטן, שבנוי לגובה, וכאן אנו מציעים פתרונות אוטומטיים לליקוט סחורה, תלות קטנה יותר בעובדים ובטעויות. גם עלויות התחבורה הולכות ועולה, בגלל מחירי האנרגיה, וכל הווקטורים האלה מביאים לכך שהביקוש לפתרונות שלנו הוא גבוה בהרבה".
שני מוסיף: "מעבר לכך, המתחרים שלנו הם חברות זרות, ובתקופת המלחמה פרוייקטים שנעשו על ידי חברות זרות, נעצרו, בעוד שאצלנו העובדים עובדים גם תחת טילים. כך שבניגוד לתחום החניה, תחום הלוגיסטיקה היה ונשאר בישראל. מרבית הפרויקטים הלוגיסטיים כוונו לשוק הישראלי והמצב הנוכחי מגדיל את הביקוש, כך שלקוחות בישראל התחילו לחשוב שוב על עבודה עם חברות ישראליות".
לאיזה שיעור צמיחה אתה מצפה?
"מאוד קשה לי לענות. אנו נמצאים בשוק פרוייקטאלי, ויכולים לראות קפיצות, ולכן גם המניה ירדה, כי זו היתה שנה שבה הסתיימו הפרוייקטים, ולכן קשה לי מאוד לתת הערכה. אני חושב שהווקטורים בגדול אמורים לייצג לנו עלייה בשוק פרוייקטאלי. אפשר לראות עליות חדשות, אבל בטווח ארוך יש לה לאן לצמוח, והיא יכולה להיות גדולה .אנו מקווים שהיא תצמח למספרים גדולים יותר. הקצבים כאן יכולים להיות יותר גבוהים מאשר ביוניטרוניקס".
איפה באמת אתה רואה את יוניטרוניקס?
"החברה נהנית ממוצרים שהלקוחות מאוד אוהבים, ושנה אחרי שנה היא זוכה בקטגוריות המוצר הטוב ביותר. כבר שנים שהיא זוכה בתואר מוצר נבחר ומוביל ועוד כל מיני תארים. יש לנו מוצרים טובים, ובשוק בקרת התנועה, פוטנציאל השוק הוא פי 2 ממה שאנו מצפים לו, וזה עדיין לא בא לידי ביטוי במכירות וברווחיות. המכירות כאן הן תהליכיות, מהרגע שהחליטו לעבוד איתנו ועד שמתחילים לקנות, חולפים כשנתיים, ורואים את זה במכירות של החברה, בכך שאנו מבצעים כע פרוייקטים שסגרנו אותם לפני שלוש וארבע שנים. שוק בקרת התנועה ופתרונות הענן רחוקים מלהראות את הפוטנציאל האמית שלהם, מה שאומר שיש לחברה לאן לצמוח".
העובדה שאתה מעורב בשתי החברות לא יוצרת לך קונפליקט, באיזו להשקיע יותר זמן, יותר תשומת לב?
"מי שמכיר אותי ידוע שאנרגיה לא חסרה לי. אני עובד הרבה שעות ביום ועושה את זה בכייף. כל אחת מהחברות מקבלת הרבה מאוד שעות, יותר מאשר במשרה רגילה, ואני עושה את זה באהבה".
השכר של שני ביוטרון
לאחרונה נדחתה האסיפה של יוטרון, שנועדה לדון בתוכנית התגמול של שני, ולקראת האסיפה הוצאה תוכנית מעודכנת. על פי המוצע, שני יקבל 120 אלף שקל כמנכ"ל יוטרון, וכן מענק שנתי בשיעור של 7.5% מהרווח לפני מס באותה השנה, מוגבל לתקרה של 1.14 מיליון שקל.
למה האסיפה נדחתה בעצם?
"בנושא תוכנית התגמול קיבלנו פנייה מחלק מהמוסדיים, שביקשו לקבל עוד זמן כדי ללמוד את הנושא, ומאחר שאין בזה דחיפות, הנושא יועלה בישיבה הבאה. עשינו עדכונים משפטיים בתוכנית התגמול והם ביקשו זמן לבחון את זה".
נושא נוסף שעומד לדיון באסיפה הוא העסקתה של ברקת שני, בתו של שני, כאנליסטית דאטה בחברה, בשכר של 23 אלף שקל.
צפויים להיכנס לחברה בני משפחה נוספים?
- 3.אין דלק ברכב חשמלי 05/04/2024 01:40הגב לתגובה זו"עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. "
- 2.חיים 03/04/2024 23:22הגב לתגובה זושלא יתפלא אם הכסף ימחק
- 1.עובד לשעבר.... 02/04/2024 22:35הגב לתגובה זורק כשהגעתי הבנתי איזה חסד עשה עימי היושב למעלה שתמיד סרבו לי. תקראו לי כשאיזה חניון אוטומטי יעבוד. הכל רקוב שם.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.52%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אל על מזנקת 4.7% בית שמש 3% - ת"א 90 עובר לעליות
המדדים נסחרים בירידות כאשר מניות הביטוח בולטות בירידות, בעוד מניות הביטחוניות נהנות מביקושים; במקביל, המתיחות בין רוסיה לנאט"ו מחריפה עם חדירת רחפנים לפולין, בעוד איראן ו־IAEA מנסות לייצב את החזית הגרעינית
המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר מתנהל בירידות שערים מתונות, ת"א 35 יורד כ-0.4%, לעומתו ת"א 90 מוחק את רוב הירידה ונסחר כעת ביציבות סביב ה-0.
במבט על הסקטורים המרכזיים ירידות, כאשר מדד הבנקים יורד 0.4% ומדד הביטוח בולט לשלילה ומאבד 1.3%. מי שבולטות לחיוב הן המניות הביטחוניות, אולי דווקא כמו שמצופה מהן.
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה, מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת
שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות? כל השאלות והתשובות
שחשוב לכם לדעת
השוק עלה אתמול
על חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או
דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?
ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון
- ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
- אל על ונאוויטס ירדו, נובה זינקה ב-4.3%; מניות הנדל"ן עלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד בנאט"ו הגזרה מתחממת, באיראן הגזרה מתקררת. על פי דווחים, איראן וה-IAEA חתמו אתמול על הסכם טכני במצרים שמייצר מסגרת לחידוש שיתוף הפעולה וביקורות גרעיניות, במאמץ לבלום הליך סנקציות מתמשך מצד ברית המעצמות. יחד עם זאת, הקיום הפורמלי של הסכם זה תלוי בהמשך תנודות בשטח, במיוחד אם יוחזרו סנקציות, והאופן שבו תתבצע הפיקוח בפועל.