"אני מאמין שהשוק ייתן ליוטרון את הערכת השווי שמגיעה לה, כמו שקרה ביוניטרוניקס"
חיים שני, המחזיק יחד עם פימי בשליטה ביוטרון יוטרון -1.92% , העוסקת בחנייה אוטומטית ובפתרונות אחסנה ולגיסטיקה, לא ממש מוטרד מכך שמניית יוניטרון דשדשה בשנה האחרונה. באותה מידה, הוא גם שווה נפש לעובדה שהמנייה קפצה בימים האחרונים בכ-30% בתוך יומיים. "אני אפתיע אותך", הוא אומר, "בכלל לא ידעתי מזה. אני לא עוקב אחרי המניה".
ויש לו למה להשוות: החברה השנייה, יוניטרוניקס יוניטרוניקס -2.28% , שיוטרון היא בעצם ספין אוף שלה, המפתחת בקרים מתוכנתים למכונות, היא חברה בורסאית ותיקה, שלא משכה את תשומת לבם של משקיעים מוסדיים, הציגה רווחיות נמוכה, לא חילקה דיבידנדים, ומנייתה דשדשה. ב-2016 רכשה פימי 49.99% מהחברה, ובשנים האחרונות החברה מציגה תוצאות מצויינות ומנייתה קפצה במאות אחוזים. שני מאמין, שביוטרון יהיה שכפול של התהליך שהתרחש ביוניטרוניקס: "אחרי מה שראיתי עם יוניטרוניקס בשנתיים האחרונות, אני מאמין שהשוק ייתן גם ליוטרון את הווליו שהיא אמורה לקבל כמו שמגיע לה, וזה מבלי להסתכל על המניה" .
כלומר לדעתך היא לא בווליואציה הנכונה
"החברה עשתה מהלך, הצלחנו לייצב אותה, עברנו מהפסד לרווח. אנו צריכים להעלות את שיעור הרווחיות הגולמית. כל זה קרה, כי אנו משפרים את התהליכים התפעוליים. התחלנו להשקיע הרבה יותר בנושא המכירות והשיווק, ואנו חושבים שהמכירות האלה יביאו לשיעור רווחיות טוב יותר, וברור שעם הזמן התוצאות האלה יגיעו לשורה הנכונה. פחות חשוב לאן תגיע המניה, המטרה שלנו היא לייצר חברה עם רווחיות טובה, והשוק יגיד את שלו".
המחצית הראשונה אכזבה, אבל המחצית השניה הציגה שיפור
ואכן, לאחר שהמחצית הראשונה של 2023 היתה חלשה, במחצית השנייה הצליחה יוטרון לשפר ביצועים, והרווח הנקי בחציון השני של 2023 הסתכם ב-709 אלף שקל, בהשוואה לרווח נקי של 323 אלף שקל בחציון הראשון של השנה. החברה הצליחה לשפר את שיעור הרווחיות הגולמית: הרווח הגולמי בשנת 2023 הסתכם ב-20.4 מיליון שקל (כ-20% מההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 22.1 מיליון שקל (כ-16.9% מההכנסות) ב-2022.
- איך היו הדו"חות האחרונים של יוניטרוניקס עם פימי?
- יוטרון תקים חניון בקליפורניה בתמורה ל-5.5 מ' שקל; המניה עולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוטרון, כאמור, עוסקת בתחום החניה האוטומטית, ובפתרונות לוגיסטיקה ואחסנה. בכל אחד מהסגמנטים, החברה פועלת באזורים גיאוגרפיים שונים: בעוד שבסגמנט החניות האוטומטיות, השוק של יוטרון הוא צפון אמריקה, הרי שבלוגיסטיקה ואחסנה, היא נטועה בישראל.
למה עם החניה האוטומטית בחרתם להתרכז בצפון אמריקה?
"השוק שם הוא ענק והפתרונות שלנו נחשבים לפתרונות בשורה הראשונה. אנו נתפסים כמובילים בשוק האמריקאי. אלה פתרונות ממוחשבים ויקרים, והשוק הישראלי לא ישלם את המחירים האלה. הוא רגיל לפתרונות זולים יותר. אנו גם מוכוונים לרגולציה בשוק האמריקני. כך למשל, הרכבים בישראל מגיעים למשקל של עד 2 טון, בעוד ששם אלה רכבים של 3 ואפילו 4.5 טון. רכבים חשמליים מאוד יקרים ומאוד כבדים, והמתקנים שלנו מיועדים להם".
אילו מגמות אתה מזהה בשוק החניות האוטומטיות?
"הפעילות בשוק החנייה היא בעיקר בצפון אמריקה. ומה שמאפיין את השוק בשנים האחרונות מאז תקופת הקורונה, זה שמצד אחד יש פחות בנייה למשרדים ומצד שני יש הרבה יותר בנייה של עירוב שימושים ובנייה למגורים. זה המיקוד כרגע. יש לנו פרוייקט עירוב שימושים מעניין בסן פרנסיסקו: בניין של 40 קומות שכולל משרדים, מגורים, מסחר, חללי עבודה משותפים. הסלוגן של היזם שמשכיר את הפרוייקט, מבוסס על כך שאתה חי בתוך המתחם, כך שלמעשה אתה לא צריך לצאת ממנו. יש לך שם כל מה שאתה צריך, ואם אתה צריך רכב, עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. יש סגמנטים נוספים שבהם אנו פעילים ויש בהם פוטנציאל יפה, כמו מערכת שיש לנו בבית החולים של UCLA בקליפורניה, מתקנים שמשרתים בתי חולים ושדות תעופה".
- ברוב מוחץ: בעלי המניות אישרו את מיזוג מטריקס ומג'יק
- פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
הפן הנוסף שמשפיע על העסק שלנו, זו סביבת הריבית הגבוהה, שהופכת את הסיטואציה לאתגרית הרבה יותר. קשה יותר לקבל מימון והפרוייקטים נעשים יותר צפופים בכסף. לפעמים זה עובד לטובתנו, ולפעמים לרעתנו. מצד אחד הקושי של היזם לקבל מימון מחייב אותו לחסוך כסף. מצד שני, לפעמים זה דוחף אותו לשקול פתרונות שאחרת הוא לא היה שוקל אותם. העלות של חניונים אוטומטיים היא מאוד גבוהה, ובשנה האחרונה התחלנו למכור מוצר מעורב, חצי אוטומטי, שאנו מרגישים שזה תוצאה של סביבת הריבית הגבוהה. זה פתרון זול משמעותית, שיכול לעבוד בבניינים שהם לא היי אנד".
איך משפיע השדרוג בתחבורה ציבורית והניסיון להפחית שימוש ברכבים פרטיים, בגלל העומס במרכזי הערים?
"העיר ניו יורק לא מעודדת הקמת חניונים, ויזם שבונה היום בניו יורק, צריך מאוד להתאמץ בכדי שיאשרו לו את זה. יש לנו מספר מתקנים בעיר ניו יורק, פחות גדולים, אבל זה לא השוק העיקרי שלנו, פשוט כי מאוד קשה ליזם לקבל אישור לבנות חניון. אלא שמנהטן זה לא הסיפור האמריקאי. במרבית הערים בארה"ב אנשים לא הולכים ברגל, וגם אין תחבורה ציבורית כל כך טובה, ושם הביקוש לחניונים קשיח, וכל יזם מקבל אישור לחנויות. אלו המקומות ששם אנו פועלים, ואלו גם המקומות שבהן מתרכזות מרבית התחלות הבנייה".
איך משפיע עליכם כל נושא הרכב האוטונומי, אם בכלל? נראה שיש נסיגה לאחור בכל מה שנוגע לרכב האוטונומי, ושמה שנראה היה כהבטחה שאוטוטו תקרום עור וגידים, כיום לא ממש מדוברת
"השלב הראשון של הרכב האוטונומי זה הרכב החשמלי, ובמתקנים שלנו אנו מאפשרים טעינה מלאה, כולל יכולת חריגה, של מערכת רובוטית שפותחת את הדלתית של הטעינה, ומתפעלת את זה. השלב השני ,שגם בו אנו תומכים, הוא של מכוניות מקושרות. רוב הרכבים היום הם רכבים מקושרים ובמערכות שלנו יש פיצ'רים שמאפשרים לתקשר עם הרכבים. בישראל אין ביקוש לזה עדיין. השלב השלישי הוא שלב הרכב האוטונומי, ופה אני רואה שההשקעות של השחקנים הגדולים בתחום ירדו משמעותית. בזמנו סיפרו לנו שזה יקרה ב-2023, היום אני שומע שאולי זה יקרה בשנת 2030. מתברר שזה יותר מורכב ממה שחשבו, מה עוד שסביב הרכב האוטונומי מסתובבים בני אדם. בעניין הזה אנחנו רואים עצירה. בזמנו היה לנו תהליך של בירור עם חברות שניסו למצוא פיתרון לציי מוניות אוטונומיות, וזה לא התקדם, אז אני מניח שזה לא קורה מחר".
ישראל היא עדיין חלק מהותי בפעילות
כאמור, בסגמנט הלוגיסטיקה והאחסנה, הפוקוס הוא דווקא בישראל. "בחודשים האחרונים, וזה התחיל עוד לפני ה-7 באוקטובר, אך הקצין מאז, יש עלייה משמעותית בביקושים", אומר שני. "הסיבות להקמת מרלוגים הן אותן סיבות תמיד - מחירי הקרקע במרכז. כך שאם אני כבעל עסק רוצה להפיץ סחורה היכן שיש היקף אוכלוסיה גדול, פחות נכון לשים את המרלוג בערבה. לעומת זאת, אם אמקם אותו בגוש דן, מחירי הקרקע גבוהים מדי.
האחסנה האוטומטית מאפשרת למקם מרלוג על שטח קרקע קטן, שבנוי לגובה, וכאן אנו מציעים פתרונות אוטומטיים לליקוט סחורה, תלות קטנה יותר בעובדים ובטעויות. גם עלויות התחבורה הולכות ועולה, בגלל מחירי האנרגיה, וכל הווקטורים האלה מביאים לכך שהביקוש לפתרונות שלנו הוא גבוה בהרבה".
שני מוסיף: "מעבר לכך, המתחרים שלנו הם חברות זרות, ובתקופת המלחמה פרוייקטים שנעשו על ידי חברות זרות, נעצרו, בעוד שאצלנו העובדים עובדים גם תחת טילים. כך שבניגוד לתחום החניה, תחום הלוגיסטיקה היה ונשאר בישראל. מרבית הפרויקטים הלוגיסטיים כוונו לשוק הישראלי והמצב הנוכחי מגדיל את הביקוש, כך שלקוחות בישראל התחילו לחשוב שוב על עבודה עם חברות ישראליות".
לאיזה שיעור צמיחה אתה מצפה?
"מאוד קשה לי לענות. אנו נמצאים בשוק פרוייקטאלי, ויכולים לראות קפיצות, ולכן גם המניה ירדה, כי זו היתה שנה שבה הסתיימו הפרוייקטים, ולכן קשה לי מאוד לתת הערכה. אני חושב שהווקטורים בגדול אמורים לייצג לנו עלייה בשוק פרוייקטאלי. אפשר לראות עליות חדשות, אבל בטווח ארוך יש לה לאן לצמוח, והיא יכולה להיות גדולה .אנו מקווים שהיא תצמח למספרים גדולים יותר. הקצבים כאן יכולים להיות יותר גבוהים מאשר ביוניטרוניקס".
איפה באמת אתה רואה את יוניטרוניקס?
"החברה נהנית ממוצרים שהלקוחות מאוד אוהבים, ושנה אחרי שנה היא זוכה בקטגוריות המוצר הטוב ביותר. כבר שנים שהיא זוכה בתואר מוצר נבחר ומוביל ועוד כל מיני תארים. יש לנו מוצרים טובים, ובשוק בקרת התנועה, פוטנציאל השוק הוא פי 2 ממה שאנו מצפים לו, וזה עדיין לא בא לידי ביטוי במכירות וברווחיות. המכירות כאן הן תהליכיות, מהרגע שהחליטו לעבוד איתנו ועד שמתחילים לקנות, חולפים כשנתיים, ורואים את זה במכירות של החברה, בכך שאנו מבצעים כע פרוייקטים שסגרנו אותם לפני שלוש וארבע שנים. שוק בקרת התנועה ופתרונות הענן רחוקים מלהראות את הפוטנציאל האמית שלהם, מה שאומר שיש לחברה לאן לצמוח".
העובדה שאתה מעורב בשתי החברות לא יוצרת לך קונפליקט, באיזו להשקיע יותר זמן, יותר תשומת לב?
"מי שמכיר אותי ידוע שאנרגיה לא חסרה לי. אני עובד הרבה שעות ביום ועושה את זה בכייף. כל אחת מהחברות מקבלת הרבה מאוד שעות, יותר מאשר במשרה רגילה, ואני עושה את זה באהבה".
השכר של שני ביוטרון
לאחרונה נדחתה האסיפה של יוטרון, שנועדה לדון בתוכנית התגמול של שני, ולקראת האסיפה הוצאה תוכנית מעודכנת. על פי המוצע, שני יקבל 120 אלף שקל כמנכ"ל יוטרון, וכן מענק שנתי בשיעור של 7.5% מהרווח לפני מס באותה השנה, מוגבל לתקרה של 1.14 מיליון שקל.
למה האסיפה נדחתה בעצם?
"בנושא תוכנית התגמול קיבלנו פנייה מחלק מהמוסדיים, שביקשו לקבל עוד זמן כדי ללמוד את הנושא, ומאחר שאין בזה דחיפות, הנושא יועלה בישיבה הבאה. עשינו עדכונים משפטיים בתוכנית התגמול והם ביקשו זמן לבחון את זה".
נושא נוסף שעומד לדיון באסיפה הוא העסקתה של ברקת שני, בתו של שני, כאנליסטית דאטה בחברה, בשכר של 23 אלף שקל.
צפויים להיכנס לחברה בני משפחה נוספים?
- 3.אין דלק ברכב חשמלי 05/04/2024 01:40הגב לתגובה זו"עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. "
- 2.חיים 03/04/2024 23:22הגב לתגובה זושלא יתפלא אם הכסף ימחק
- 1.עובד לשעבר.... 02/04/2024 22:35הגב לתגובה זורק כשהגעתי הבנתי איזה חסד עשה עימי היושב למעלה שתמיד סרבו לי. תקראו לי כשאיזה חניון אוטומטי יעבוד. הכל רקוב שם.

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר
התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21% מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.
היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.
החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.
יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה
נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"
פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
פינרג'י שורפת עשרות מליונים בשנה והיא חייבת כסף - אחת לתקופה היא יוצאת בהודעות על פיילוטים נוצצים אבל לאחריהם מגיעים גם הדילולים; כן, יש סיכוי להצליח, אבל במבחן הסיכויים והסיכונים - הסיכונים לרוב מנצחים
פינרג'י מזנקת היום. פינרג'י 1.37% רושמת עליות מרשימות בשבועיים האחרונים. שבעה ימים רצופים של טיפוס מביאים אותה לשווי של 161 מיליון שקל, אחרי שעד לא מזמן דשדשה סביב 120 מיליון שקל בלבד. זה לא מגיע במחזורים קטנים, זה קורה במחזורים גדולים, אם המחזור הממוצע שלה בשנה האחרונה עומד על כ-450 אלף שקל אז בימים האחרונים אנחנו רואים מחזורים של 1.5-2.4 מיליון שקל. המחזורים קופצים, הסקרנות מתעוררת, וזה בדיוק הזמן לשאול - משהו קורה פה? פינרג'י מעניינת?
פינרג'י הצטרפה אלינו בגל ההנפקות של 2021, היא הגיעה לבורסה עם גיוס של כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל. ביום המסחר הראשון היא זינקה דו ספרתית, נשקה ל-1.1 מיליארד שקל, אבל מאז היא צללה. 4 שנים הספיקו להפוך את החגיגה הזאת לשווי אפסי. במרץ האחרון היא כבר ירדה מתחת ל-100 מיליון שקל שווי שוק, מוחקת ככה כ-90% מהשווי שלה בשיא.
אבל אל דאגה. כאן שוב חוזר הדפוס. פינרג'י מודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם Daroga Power, חברה אמריקאית שמפתחת ומפעילה פרויקטי אנרגיה מבוזרת בארצות הברית ושלטענת פינרג'י השקיעה עד כה כ-400 מיליון דולר בעשרות אתרים. לפי המזכר, שתי החברות מקדמות שיתוף פעולה שבמסגרתו טכנולוגיית ה-AAG (אוויר-אבץ) של פינרג'י תשולב בפרויקטים של Daroga Power, בעיקר בתחומי מרכזי הנתונים והתשתיות הקריטיות. פינרג'י תספק את המוצרים והתמיכה הטכנית, ו-Daroga Power תשלב אותם בהצעות ללקוחות ותבצע התקנות והפעלה. במסגרת ההבנות נקבע צפי לביקוש מותנה למוצרי ה-AAG בשנים 2027 עד 2031 בהיקף מצטבר של עד 200MW, צפי שלדברי החברה עשוי לגלם פוטנציאל מכירות של מאות מיליוני דולרים.
הדגש כאן הוא "צפי", "מזכר הבנות", "התחייבות מותנית". אלה מילים שמנסות לייצר לכם תחושה של פריצת דרך, אבל בפועל יש מרחק גדול מאוד בין החלום למציאות.
- פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט
- בדיסקאונט או בפרמיה? פינרג'י מגייסת 13.6 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי את Daroga Power?
כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל, צריך קודם כל לשאול מי היא בכלל השותפה החדשה. פינרג'י מציירת את Daroga Power בהודעה לבורסה כ"שחקנית אמריקאית מובילה", אבל כשמתעמקים בפעילות שלה מגלים סיפור אחר, קצת פחות נוצץ. Daroga פועלת בעיקר כגוף שמבנה עסקאות ומממן פרויקטים נקודתיים בתחום האנרגיה, לא כחברת תשתיות בעלת רקורד אמיתי בפרויקטים גדולים. גם ההכרזות הקודמות שלה, כמו שיתוף הפעולה עם CarbonQuest בתחום לכידת הפחמן, נראות יותר כמו תהליך של מימון מאשר כמו מהלך תעשייתי. מדובר במודל של "שירות כלכידת פחמן", שבו Daroga בעצם מממנת את המערכות עבור לקוח אחר, בעוד ההפעלה והטכנולוגיה מתבצעות בידי גוף שלישי.
