ירון אלעד אלרון
צילום: אתר החברה

האם אלרון היא היהלום של קבוצת דסק"ש?

אלרון, שבשליטת דסק"ש, הציגה פורטפוליו (כולל מזומנים) בשווי של כ-222 מיליון דולר. לכאורה פי 4 משווי השוק של החברה. ראוי לשים סימני שאלה בנוגע לשווי האמיתי של חלק מההחזקות, ועדיין ייתכן כאן אפסייד - אולי מכאן יגיעו מזומנים לקופה המתרוקנת של דסק"ש?
אלי שמעוני | (13)
נושאים בכתבה אלרון דסק"ש

קבוצת דיסקונט השקעות 1.54% (דסק"ש) נמצאת במצב פיננסי מאתגר. החברה, שמחזיקה בסלקום, נכסים ובניין ואלרון, הייתה בעבר אחת מחברות האחזקה החזקות במשק הישראל. מאז ימי הזוהר שלה מניית החברה איבדה 90% משווי השיא אליו הגיעה בשנת 2010, והיא נסחרת כיום עמוק מתחת להון העצמי. איגרות החוב של דסק"ש משקפות את המצב המאתגר ונסחרות בתשואה של 20%-30% איתות להסדר חוב שבדרך. לאחרונה מנסה הקבוצה לעשות החלפת אג"ח קצר באג"ח לטווח ארוך במקביל לשיעבוד ההחזקה בסלקום למחזיקי האג"ח החדש. המהלך הזה, אם ייצא לפועל, ילווה בהנפקת זכויות של 100 מיליון שקל ויספק לחברה אפשרות לעבור את תשלומי סוף השנה. 

אלרון מיועדת למכירה - אבל רק אחרי השבחה 

זה יספיק לעבור את השנה הנוכחית, אבל בסוף 2024 עדיין יש חור תזרימי של 250-300 מיליון שקל. איך יכסו אותו? עבור משקיעי דסק"ש מרכז תשומת הלב מופנית לחברות העיקריות - נכסים ובנייו וסלקום ששתיהן נמצאות במצב מאתגר. אלא שדווקא אלרון -  חברה הקטנה של דסק"ש - עשויה להשביח את התיק של דסק"ש במידה משמעותית. זה לא יעביר את דסק"ש למצב בטוח, אבל זה בהחלט יכול להציל לה עוד שנה ויותר. מכירת ההחזקה באלרון מתבקשת, רק שדסק"ש לא תעשה זאת במחיר הנוכחי של אלרון.   אלרון 0%  שמנוהלת על ידי ירון אלעד היא חברת החזקות שמתמקדת בבניית חברות טכנולוגיות. בעבר הרחוק (מאוד) אלרון היתה ספינת הדגל של היי-טק הישראלי - יצאו ממנה חברות משמעותיות כמו אלביט מערכות -4.96% . אלא שבשנים האחרונות אלרון מסתפקת באקזיטים קטנים בהרבה, אם בכלל, ותפקידה בזירת ההיי-טק הישראלי נחלש באופן משמעותי, אם כי עדיין יש לה החזקות בעיקר בתחום הסייבר שעשויות להשביח למאות רבות ואפילו ליוניקורנים.   כיום אלרון מחזיקה בשורה של חברות יחסית בשלבים מוקדמים, חלק באופן ישיר וחלק באמצעות חברת RDC. בה אלרון מחזיקה ב-50.1%, ובשאר המניות מחזיקה חברת תעשיית הנשק הממשלתית רפאל.   

האם אלרון שווה פי 4 משוויה בשוק?  

אלרון רושמת בדו"חותיה את שווי החברות המוחזקות לרוב לפי היקף ההון אותו היא השקיעה בחברות. במסגרת מצגת הנלוות לדו"חות הכספיים של אלרון שפורסמו היום, הציגה אלרון את שווי אחזקותיה בחברות לפי הערכות שווי או לפי שווי עדכני אחרון בגיוסים שבוצעו לאחרונה. הבדלי הרישום מציגים פער ענק בין השווי בספרים (שבה לידי ביטוי בהון העצמי של אלרון) ובין שווי הפורטפוליו. לפי נתונים אלו שווי האחזקות של אלרון עומד על 181.8 מיליון דולר. בנוסף לאלרון מזומנים ואמצעים נזילים העומדים לרשותה בהיקף של 40 מיליון דולר. בסך הכל השווי הנגזר לאלרון עומד על 221.8 מיליון דולר.   

אחזקה ערך בספרים* שווי אפקטיבי*
אחזקות בחברות סייבר/תוכנה- פורטפוליו בוגר 8.6 83.8
אחזקות בחברות סייבר/תוכנה- פורטפוליו חדש 8 13.9
אחזקות בחברות מדיקל 10.3 12.9
קרטיהיל 66 69
אחרות 1.3 2.2
סה"כ מזומנים ומקורות פיננסיים אחרים 40 40
סך הכל 134.2 221.8

* בדולרים

לחברה אין חוב מהותי. לכאורה מדובר על שווי נכסי נקי (NAV) הגבוה ביותר פי 4 משווי השוק של החברה שעומד על 202 מיליון שקל (52 מיליון דולר). אלו חדשות מצוינות לדסק"ש, המחזיקה ב-60.08% ממניות אלרון.  אלא שכדאי לקחת את נתוני אלרון עם מידה מסויימת של ביקורתיות. לדוגמא חברת קרטהיל, המוצגת בטבלה לפי שווי של 69 מיליון דולר, לא הצליחה להימכר מזה זמן. אלרון, המחזיקה בקרטהיל 27%, ניסתה למכור את חברת השתלים לברך לפי שווי של 350 מיליון דולר (ועוד 150 מיליון דולר בתנאים מסויימים). העסקה בוטלה בנובמבר אשתקד בשל קשיים של הרוכשת, ובינתיים כשנה מאז אותו ניסיון לא נמצא לקרטהיל רוכש חדש. העסקה בוטלה לאחר שהמוכרים קיבלו לידיהם כ-110 מיליון דולר (חלקה של אלרון 34 מיליון דולר) ולאחר מכן מניות החברה חזרו לידיהם. גורמים בשוק הביומד מעריכים את שווי חלקה של אלרון בקרטיהיל, נכון לתנאיי השוק הנוכחיים, נמוך במידה משמעותית. כמה נמוך? קשה לדעת. אך הערכות הן ירידה של עשרות אחוזים מתחת לשווי המדובר בעסקה הקודמת. השווי הנוכחי שמציגה אלרון (69 מיליון דולר) מבוסס על הערכת שווי של מעריך חיצוני שנעשתה במרץ 2023. האם הערכת השווי הזו עדכנית? סביר להניח שלא מאז מרץ 2023 עלתה תשואת האג"ח האמריקאי ואיתה שיעורי היווון לפיהם מעריכים חברות. לכן גם במקרה כדאי לקחת את הערכת השווי בערבון מוגבל. גם אלרון במצגת המשקיעים שלה, מחדדת כי מדובר בשווי חברות שנגזר משווי גיוס אחרון ואף נתנה גילוי למשקיעיה לפיו חלק מהגיוסים נעשו לפני 2022.  בדומה לקרטיהיל, גם שאר השיערוכים מסתמכים על גיוסים קודמים. זה לא סוד שההיי-טק הישראלי במשבר. המשבר החל קודם כל בשל עליית הריבית בארה"ב שגרם לייבוש תעשיית ההון סיכון. בנוסף, כעת, גם מצב המלחמה בארץ בוודאי לא מוסיף לתיאבון המשקיעים הזרים. 

השקעות בתחום הסייבר

פורטפוליו ההשקעות של אלרון מוטה לסייבר כשיש לה החזקות שנחשבות די מבטיחות כמו אופן לגאסי, סייברסיקסגיל, איירונסקיילס ונוספות. כל אחת מהמוחזקות האלו יכולה להיות אקזיט שיביא לרווח מרשים. ההשקעות האלו שנקראות במאזן של החברה "סייבר בוגר" רשומות במאזן ב-8 מיליון דולר ושווים לפי גיוס אחרון פי 10. העניין הוא שבסייבר גם אם היתה ירידה בשווים היא פחות דרמטית מעולם הטק והפיזור של אלרון מאפשר לה ליהנות גם אם מתוך מספר חברות יהיה אקזיט אחד מוצלח. עדיין זה הימור, אבל הימור מחושב. הנה דוגמה להשקעה אחת בפורטפוליו הבוגר - אופן לגאסי:  הנקודה הבטוחה ביותר בטבלה של נכסי אלרון היא המזומן. לחברה 40 מיליון דולר אמצעים נזילים, שמשמעותם כ-155 מיליון שקל. כלומר כ-75% משווי השוק של החברה. במצב כזה, וללא התחייבות מהותית של אלרון לביצוע השקעות בחברות הפורטפוליו, ייתכן כי דווקא אלרון היא היהלום של קבוצת דסק"ש.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לחברה אלרון אין זכות קיום. תבדקו מתי "עשו אקזיט" באלביט (ל"ת)
    חברה עלובה 14/11/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
  • אתה עלוב בעצמך 23/11/2023 07:32
    הגב לתגובה זו
    שלך אין זכות קיום
  • dw 22/11/2023 12:49
    הגב לתגובה זו
    האם תאות להכות על חטא ולהודות שיתכן שהספדיך על אלרון היו מוקדמים מדי?
  • dw 14/11/2023 12:56
    הגב לתגובה זו
    אלרון היא אחת מקרנות ההון סיכון הציבוריות (להבדיל מפרטיות) היחידות שגם הציגו קבלות באקזיטים. יש רבות שמדברות. אלרון עושה. אני קיבלתי דיבידנדים מאלרון. לא הרבה בעלי מניות בקרנות הון סיכון *ציבוריות* יכולים לאמר משפט כזה. מאחל לירון הרבה בהצלחה ושיצליח לייצר לנו עוד אקזיטים בעתיד.
  • 7.
    מ. כהן 13/11/2023 20:21
    הגב לתגובה זו
    וכניראה גם לא.
  • dw 22/11/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
    קרטיהיל הולכת לאקזיט יפה מאד
  • 6.
    ל 13/11/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
    אך בלי יחסי הציבור של באפט
  • 5.
    יריב 13/11/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    מרוקנים את הקופה יפה יפה
  • 4.
    חנן 13/11/2023 18:04
    הגב לתגובה זו
    חבל שהתקופה יצרה כזה שווי
  • 3.
    האותיות הקטנות 13/11/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    אם המצב טוב כל כך למה רפאל סיפקה הלוואה ואלרון לא
  • 2.
    לרון 13/11/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
    כסף באלרון הוא עמי אראל
  • 1.
    לרון 13/11/2023 15:28
    הגב לתגובה זו
    המנייה לא זזה הרבה,הפוטנציאל קיים עשרות שנים,אפילו צבי סטפק קנה ניסה והתייאש כבר לפני מספר שנים,מה קרה שהתעוררתם??
  • dw 22/11/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
    עם מימוש מלא של אקזיט קרטיהיל יכולה גם להכפיל את עצמה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)

המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס

אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקוואריוס

אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע  . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?

צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת. 

במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.

תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.

אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.