תרופות לדיכוי תיאבון הכניסו את שוק המזון האמריקאי ללחץ

מנכ"ל וולמארט אמר שבמחקר שערכה הקמעונאית הם גילו כי צרכני התרופה קונים פחות. מניית יצרנית התרופה, נובו נורדיסק, כבר הפכה לחברה בעלת שווי השוק הגדול באירופה, כשמתחילת השנה עלתה בלמעלה מ-30%; מנגד קוקה קולה ומקדולנדס בירידות
ארז ליבנה | (1)

זה לא סוד שאחת הבעיות שהעולם המערבי מתמודד אתו היא תופעת השמנת היתר, כשלפי המרכז לשליטה ומניעה של מחלות, ה-CDC, 100 מיליון מבוגרים (42% מהאוכלוסייה הבוגרת) וכמעט 15 מיליון צעירים (כמעט 20%) סובלים מעודף משקל קיצוני, שחלק ניכר ממנו נובע ממזון זול ועתיר סוכר וקלוריות הנמכר ברשתות. אחד הדברים שהאמריקאים אוהבים חוץ ממזון זה תרופות שיתקנו אותם, כשלפי ה-CDC למעלה מ-13% מהאמריקאים צורכים נוגדי דיכאון.

 

אז מי שהרוויחו הכי הרבה ממגפת השמנת היתר אלה כמובן יצרניות המזון והקמעונאיות, אבל נראה שטרנד חדש של תרופות לדיכוי תיאבון מסוג GLP-1 תקע מקל בגלגלים הרווחיים ויצר לא מעט חששות לעתיד, במיוחד אוזמפיק שמשתמשיה טוענים כי השימוש יצר אצלם דחייה לג'אנק פוד.

 

כך שהתרופות אוזמפיק (Ozempik) ו-ווגובי (Wegovy) הולכות וצוברות פופולריות מדכאת תיאבון ביעילות כזו, כשבמחקר שערכה ענקית הקמעונאות וול מארט, שבו בדקו הרגלי קניות של צרכנים, הם גילו שמשתמשי התרופה מקטינים הסל שלהם.

 

"אנחנו בהחלט רואים שינוי בסל הקניות (של צרכני אוזמפיק) ביחס לאוכלוסייה הרחבה - פחות יחידות וקצת פחות קלוריות", אמר מנכ"ל וולמארט ג'ון פרנר בראין לבלומברג ביום רביעי.

 

השוק כהרגלו הגיב בחדות, כשמניית וולמארט ירדה בכמעט 5% בחמישי וגם מניות כמו קוקה קולה (KO) סיימו שבוע בירידה של 5%, כשהחשש הוא שנטילת התרופות תשנה לאורך זמן הרגלי צריכה, כשלפי מורגן סטנלי הצריכה של אוכל אפוי וחטיפים מלוחים יכול לרדת ב-3% בטווח הארוך, או אפילו יותר.

 

המכירות בהחלט תומכות בלחץ של השוק. רק ברבעון שעבר ההכנסות של נובו נורדיסק רק מאוזמפיק שפותחה במקור לטיפול בסוכרת, היו 3.2 מיליארד דולר, עלייה של 50% במכירות ביחס לתקופה המקבילה. ווגובי וסקסנדה (Saxsenda) – עוד טיפול להשמנה – שילשו את המכירות שלהם ל-1.6 מיליארד דולר – כשנובו אמרה כי בשנה הבאה תגביל את שיווק ווגובי מאחר ואינה מצליחה לעמוד בביקושים. ברבעון 4 אשתקד הוציאו מרשמים ל-9 מיליון תרופות שכאלה. במורגן סטנלי מעריכים כי 2035 24 מיליון אמריקאי יצרכו תרופות מסוג GLP-1.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד 11/10/2023 23:26
    הגב לתגובה זו
    ה 107 קילו שלי רוצים לרדת....אבל ה bmi שלי 30 לכן זה לא מאושר עבורי.
יוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"ציוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"צ
ראיון

מנכ"ל מאסיבית: "הטכנולוגיה שלנו היא כמו כפפה ליד לתעשייה הביטחונית"

מאסיבית שמדפיסה בתלת-מימד מזנקת היום אחרי הודעה על הקמת מרכז ייצור לתעשיה הבטחונית - המנכ"ל החדש יוסי אזרזר עונה לכל השאלות - מה המרכז החדש יכלול והאם זה באמת פותח להם דלת לתעשייה הבטחונית? מתי זה יתורגם לשורת הרווח? האם הם לא מאחרים ל"מסיבה" של התעשיה הבטחונית? וגם: על ההתייעלות והדרך לאיזון

מנדי הניג |

מאסיבית שעוסקת בטכנולוגיות הדפסה תלת־מימד דיווחה על חתימת מזכר הבנות עם חברת קומפרטס, שבמסגרתו היא תקים מרכז ייצור משותף בשביל תעשיות הביטחון והתעופה. המרכז יתמחה בייצור תבניות מחומרים מרוכבים - שזה רכיב חיוני בשביל פיתוח כלי טיס ומערכות הגנה והוא יוכל לקצר משמעותית תהליכי ייצור שנמשכים כיום חודשים רבים. 

ההודעה גרמה לבאזז מיידי בשוק, המניה טסה בשעות המסחר הראשונות ביותר מ-80% לשווי של יותר מ-60 מיליון שקל אבל העליות התמתנו מאז. היא עדיין רחוקה מאוד מהשיא איתו נכנסה לשוק בתחילת 2021. היא הצרפה לבורסה יחד עם יותר מ־100 חברות בשנים 2020-2021, וגייסה 149 מיליון שקל לפי שווי של 490 מיליון שקל לפני הכסף,ככה שהיא התחילה להיסחר לפי שווי של 640 מיליון שקל, את השיא שלה היא רשמה קצת אחרי ההנפקה במאי 2021, אז היא נשקה לשווי של כ-780 מיליון שקל, אבל מאז היא בירידה תלולה ומחקה מאות מליונים בשווי השוק שלה עד לשפל של באיזור ה-20 מיליון שקל.

יוסי אזרזר קיבל את מושכות המנכ"לות של מאסיבית במרץ האחרון, אחרי תקופה ארוכה שבה החברה נוהלה על ידי ממלאי מקום בעקבות התפטרות המנכ"ל הקודם בסוף השנה שעברה כשמאסיבית מנסה לשנות כיוון ולייצב גם את הדרג הניהולי.

הכניסה שלו לוותה בצעדי התייעלות נרחבים. כבר ביולי 2024 יצאה החברה לתכנית קיצוצים ראשונה שכללה הפחתות שכר, ובינואר 2025 הוחלט שלא להאריך אותה למעט יו"ר הדירקטוריון ירון יחזקאל והמייסד גרשון מילר שהמשיכו מיוזמתם בהפחתת שכר. בהמשך אישר הדירקטוריון תכנית התייעלות חדשה שנועדה להתאים את מבנה ההוצאות למציאות העסקית. התכנית כוללת הפחתה נוספת של 30% בשכר היו"ר, ויתור מלא על שכרו של מילר, קיצוץ של 50% בשכר חודש אוגוסט של המנכ"ל אזרזר ושל סמנכ"ל המחקר ופיתוח איגור יעקובוב, לצד צמצומי שכר נוספים והפחתות בהוצאות התפעול. בסך הכול, לפי הערכת החברה, הצעדים הללו צפויים לחסוך עד 300 אלף דולר בחודש ולהקל על תזרים המזומנים.

אבל עדיין למאסיבית יש עוד דרך לעבור כדי להגיע לאיזון. בדוחות למחצית הראשונה של 2025 ההכנסות הסתכמו בכ־2.9 מיליון דולר, עלייה לעומת 1.3 מיליון דולר במחצית הקודמת כשעיקר השיפור נובע ממכירה חוזרת של מדפסות שהוחזרו ב־2024, מה שמעלה ספק לגבי עוצמת הצמיחה האורגנית. במקביל, סך ההכנסות לשנת 2024 כולה נחתך בכ־66% ל־4.6 מיליון דולר, לעומת 12.6 מיליון דולר ב־2023, והחברה הציגה ירידה חדה במכירות המדפסות מ־23 יחידות ל־15 בלבד תוך עלייה במספר ההחזרות.