תרופה רפואה גלולה
צילום: Pixabay

תרופות לדיכוי תיאבון הכניסו את שוק המזון האמריקאי ללחץ

מנכ"ל וולמארט אמר שבמחקר שערכה הקמעונאית הם גילו כי צרכני התרופה קונים פחות. מניית יצרנית התרופה, נובו נורדיסק, כבר הפכה לחברה בעלת שווי השוק הגדול באירופה, כשמתחילת השנה עלתה בלמעלה מ-30%; מנגד קוקה קולה ומקדולנדס בירידות
ארז ליבנה | (1)

זה לא סוד שאחת הבעיות שהעולם המערבי מתמודד אתו היא תופעת השמנת היתר, כשלפי המרכז לשליטה ומניעה של מחלות, ה-CDC, 100 מיליון מבוגרים (42% מהאוכלוסייה הבוגרת) וכמעט 15 מיליון צעירים (כמעט 20%) סובלים מעודף משקל קיצוני, שחלק ניכר ממנו נובע ממזון זול ועתיר סוכר וקלוריות הנמכר ברשתות. אחד הדברים שהאמריקאים אוהבים חוץ ממזון זה תרופות שיתקנו אותם, כשלפי ה-CDC למעלה מ-13% מהאמריקאים צורכים נוגדי דיכאון.

 

אז מי שהרוויחו הכי הרבה ממגפת השמנת היתר אלה כמובן יצרניות המזון והקמעונאיות, אבל נראה שטרנד חדש של תרופות לדיכוי תיאבון מסוג GLP-1 תקע מקל בגלגלים הרווחיים ויצר לא מעט חששות לעתיד, במיוחד אוזמפיק שמשתמשיה טוענים כי השימוש יצר אצלם דחייה לג'אנק פוד.

 

כך שהתרופות אוזמפיק (Ozempik) ו-ווגובי (Wegovy) הולכות וצוברות פופולריות מדכאת תיאבון ביעילות כזו, כשבמחקר שערכה ענקית הקמעונאות וול מארט, שבו בדקו הרגלי קניות של צרכנים, הם גילו שמשתמשי התרופה מקטינים הסל שלהם.

 

"אנחנו בהחלט רואים שינוי בסל הקניות (של צרכני אוזמפיק) ביחס לאוכלוסייה הרחבה - פחות יחידות וקצת פחות קלוריות", אמר מנכ"ל וולמארט ג'ון פרנר בראין לבלומברג ביום רביעי.

 

השוק כהרגלו הגיב בחדות, כשמניית וולמארט ירדה בכמעט 5% בחמישי וגם מניות כמו קוקה קולה (KO) סיימו שבוע בירידה של 5%, כשהחשש הוא שנטילת התרופות תשנה לאורך זמן הרגלי צריכה, כשלפי מורגן סטנלי הצריכה של אוכל אפוי וחטיפים מלוחים יכול לרדת ב-3% בטווח הארוך, או אפילו יותר.

 

המכירות בהחלט תומכות בלחץ של השוק. רק ברבעון שעבר ההכנסות של נובו נורדיסק רק מאוזמפיק שפותחה במקור לטיפול בסוכרת, היו 3.2 מיליארד דולר, עלייה של 50% במכירות ביחס לתקופה המקבילה. ווגובי וסקסנדה (Saxsenda) – עוד טיפול להשמנה – שילשו את המכירות שלהם ל-1.6 מיליארד דולר – כשנובו אמרה כי בשנה הבאה תגביל את שיווק ווגובי מאחר ואינה מצליחה לעמוד בביקושים. ברבעון 4 אשתקד הוציאו מרשמים ל-9 מיליון תרופות שכאלה. במורגן סטנלי מעריכים כי 2035 24 מיליון אמריקאי יצרכו תרופות מסוג GLP-1.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד 11/10/2023 23:26
    הגב לתגובה זו
    ה 107 קילו שלי רוצים לרדת....אבל ה bmi שלי 30 לכן זה לא מאושר עבורי.
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

גבי ינקוביץ ארד
צילום: ארד

קבוצת ארד: ההכנסות עלו ל-104.2 מיליון דולר והרווח הנקי צמח ב-17.4%

קבוצת ארד מציגה צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות וברווח הנקי לצד תזרים מזומנים חיובי ברבעון השלישי, תוך התמודדות עם פגיעה בפעילות בארה"ב בעקבות מדיניות המכסים

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה ארד דוחות כספיים

קבוצת ארד, הפועלת בתחום פתרונות לניהול ומדידת מים ומשווקת את מוצריה בישראל, אירופה וארה״ב, מדווחת כי ההכנסות ברבעון השלישי צמחו ב-5.8% לעומת הרבעון המקביל, שיעור הרווח הגולמי עלה מ-29.8% ל-31%, הרווח התפעולי עלה ב-3.4% והנקי גדל ב-17.4%. ה-EBITDA עלה ב-4.7%, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת חיובי והשתפר לעומת התקופה המקבילה, כאשר עיקר הצמיחה מגיע מהשווקים בישראל ובאירופה, על רקע השפעה שלילית של המכסים על הפעילות בארה״ב.


צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות

הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי צמחו ל-104.2 מיליון דולר, לעומת כ-98.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, גידול של כ-5.8%. לפי דיווחי החברה, העלייה נובעת בעיקר מהשוק המקומי בישראל, שתרם גידול של כ-5.5 מיליון דולר, ומאירופה, שם נרשם גידול של כ-3.2 מיליון דולר.

הרווח הגולמי הגיע ל-32.3 מיליון דולר, לעומת כ-29.3 מיליון דולר ברבעון המקביל - עלייה של כ-10.1%. שיעור הרווח הגולמי מההכנסות עלה מ-29.8% ל-31%. בחברה מציינים כי השיפור נובע מהיקף מכירות גבוה יותר, תמהיל מכירות רווחי יותר ופעולות לשיפור שרשרת האספקה והרכש.

רווח ה-EBITDA ברבעון הסתכם בכ-13.5 מיליון דולר, לעומת כ-12.9 מיליון דולר ברבעון המקביל, גידול של כ-4.7%. הרווח התפעולי הגיע לכ-9.2 מיליון דולר, כ-8.8% מההכנסות, לעומת כ-8.9 מיליון דולר, 9% מההכנסות, ברבעון המקביל - זוהי עלייה מתונה של 3.4%. הרווח הנקי עלה ל-7.1 מיליון דולר, שהם כ-6.8% מההכנסות, לעומת כ-6 מיליון דולר, שהיוו 6.1% מההכנסות ברבעון המקביל.


תזרים מזומנים חיובי ואתגר המכסים בארה״ב

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד ברבעון השלישי על כ-11.9 מיליון דולר, לעומת כ-8.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה מציינים כי התזרים הושפע הן מהעלייה ברווח והן משינויים בהון החוזר, בעיקר במלאי וביתרות הלקוחות.