סייברוואן דיווחה על שת"פ וזינקה ב-22% בוול סטריט: אבל כמה משאיות בכלל יצויידו?

לדברי החברה, שהתרסקה השנה ב-92%, המערכת שלה תותקן ב"כל צי המשאיות" של חטיבת המלוחים של שטראוס - אבל מה זה אומר בכלל? וגם, אם הפיילוט הצליח אז למה רק בחטיבת המלוחים ולא בכל המשאיות של שטראוס?
תומר אמן | (2)

לפעמים חברות מוציאות הודעות שנשמעות יפה על הנייר, אבל את הפרטים החשובים באמת החברה לא מספקת. חברת סייברוואן 0%  שמפתחת מערכות למניעת היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי, דיווחה למשקיעים בוול סטריט על כך ש"כל צי המשאיות" של שטראוס פריטו-ליי, חטיבת המלוחים של שטראוס 0.49% . כתוצאה מהדיווח, מניית החברה שהתרסקה מתחילת השנה ב-92% זינקה אתמול בוול סטריט ב-22%. נציין שזו לא חכמה: אחרי התרסקות כה גדולה וכאשר החברה כבר שווה גרושים כל תנודה קלה במניה משמעותה זינוק גדול באחוזים. המשקיעים עדיין מופסדים עליה ב-90%.

ובחזרה לדיווח - סייברוואן לא טרחה לספר על כמה משאיות מדובר, זה פשוט לא מופיע בדיווח. למה להסתיר את המידע הזה מהמשקיעים?

מעבר לכך, אם מדובר על "פריצת דרך עבור סייברוואן, עם יצרנית מזון גלובלית גדולה, ומייצגת פוטנציאל צמיחה משמעותית לטווח ארוך" שמגיעה "לאחר תקופת ניסיון מוצלחת לאורך מספר חודשים"  - כפי שכתבה החברה בהודעה - אז למה לא להטמיע את המערכת בכל קבוצת שטראוס, למה להסתפק רק בחטיבת המלוחים?

רק בעקבות פניית ביזפורטל החברה מעדכנת כי המערכת תותקן ב-60 משאיות של החברה. אגב, בהחלט מספר יפה בשביל סייברוואן, שההכנסות שלה עד כה הן קטנות מאוד. לגבי השאלה מה קורה עם שטראוס מסבירים בחברה כי נכון לעכשיו החברה אכן נמצאת בפיילוט עם קבוצת שטראוס שלאחריו יוחלט אם להתקין את המערכות בחטיבות נוספות. מדובר בדיווח חיובי, אבל אם כך - למה בעצם לא להגיד את זה למשקיעים ולהשאיר אותם באוויר?

בכל מקרה, בעקבות השת"פ עם חטיבת המלוחים אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן מסר "אני שמח ששטראוס התרשמה מהאפקטיביות של המערכת של סייברוון והבינה את חשיבותה למניעת הסח דעת סלולרי בנהיגה, שהוא אחד הגורמים המובילים לתאונות דרכים ואני מקווה שחברות נוספות ילכו בעקבותיה".

 

כזכור, חברת סייברוואן הונפקה בתל אביב בחודש יוני 2020, לפי שווי 113 מיליון שקל. בהייפ הגדול של שנת 2021 היא זינקה לשווי של 220 מיליון שקל ומאז, המניה בהתרסקות - הבוקר לפני פתיחת המסחר עמד שווי החברה על 33 מיליון שקל בלבד. 

החברה ששורפת מזומנים בקצב גבוה הצליחה להיכנס לוול סטריט בדיסקאונט של 90% - תכננה לגייס לפי שווי העולה על 100 מיליון דולר, בפועל גייסה לפי שווי של כ-6 מיליון דולר בלבד, כשבדרך החברה גם נאלצה לדחות פעמיים את הכניסה ולהוריד את התמחור.

 

במחצית הראשונה של 2022 שרפה סייברוואן 12 מיליון שקל, זאת לאחר ששרפה את כל הכסף שגייסה בישראל וכעת נסחרת על פי השווי האמריקאי, 11 מיליון דולר והיא מחזיקה ב-41 מיליון שקל במזומן. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

רק נציין שלמניה 'כבר אין לאן ליפול' - המשקיעים בוול סטריט קיבלו אותה בהנחה גדולה, למעשה במתנה. כך שאם החברה תצליח הם ירוויחו. אבל המשקיעים הישראלים היו אלה שבדרך שילמו את המחיר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 21/09/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    משלמים להם בביגלה
  • 1.
    לירון 21/09/2022 10:34
    הגב לתגובה זו
    למה הם לא מפרטים סכומים? עוד לא ראיתי הסכם אחד או פיילוט עם הכנסה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳