סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סייברוואן מזנקת ב-17%: אלקטרה תתקין את המערכת ב-1,200 אוטובוסים

מדובר על ההסכם הגדול ביותר של סייברוואן הקטנה. האם סוף סוף העתיד יתחיל להאיר פנים לחברה שנסחרת לפי שווי של 9 מיליון דולר בלבד, ומתחת למזומן?
נתנאל אריאל | (1)

חברת סייברוואן  סייברוואן 0% של יעקב (יענקל'ה) טננבאום ובניהול של אור גלבוע פועלת למניעת תאונות דרכים באמצעות פיתוח שינטרל תכונות מסוימות במכשיר הסלולרי ובכך תמנע הסחות דעת לנהגים בכביש. מניית החברה נסחרת מתחת למזומן לאחר האכזבה והנפילה הגדולה במניה. לאחר שנגמר לה הכסף החברה הפכה בשנה האחרונה לדואלית כשהלכה לגייס בוול סטריט בשווי אפסי - היתרון של המשקיעים בחו"ל: המניה גם כך במחיר אפסי, כך שאין הרבה דאונסייד אבל אפסייד בהחלט יכול להיות.

כעת סייברוואן (SaverOne) מדווחת על "ההזמנה הגדולה ביותר שלה אי פעם". חברת האוטובוסים אלקטרה אפיקים תתקין את המערכת של סייברוואן על כל האוטובוסים שלה, כ-1,200 כלי רכב. לדברי סייברוואן, אלקטרה אפיקים היא "חברת האוטובוסים הציבוריים הראשונה שהטמיעה את המערכת בכל הצי שלה כדי למנוע הסחת דעת של נהגי האוטובוס מאפליקציות ניידות בזמן נהיגה" וכי ההתקנות צפויות להתחיל "בשבועות הקרובים".

המערכת של סייברוואן משפיעה רק על המכשיר הנייד של הנהג במהלך הנסיעה וחוסמת זמנית את כל האפליקציות וההודעות המסיחות את הדעת, תוך שהיא מאפשרת אפליקציות שאינן נחשבות מסיחות דעת או שימושיות לנהיגה, בהתאם למדיניות הבטיחות של החברה, כגון ביצוע וקבלת שיחות. ניווט ויישומים אחרים. בחברה מצטטים נתונים של המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, כאשר לדבריהם העלות השנתית של תאונות דרכים בארה"ב, עומדת על 870 מיליארד דולר מדי שנה, לא כולל עלויות של פציעה חמורה או מוות, כאשר רבע מהתאונות הללו מוערכות קשורות השימוש בטלפונים הניידים בזמן נהיגה. 

שי מלכה, סמנכ"ל אלקטרה אפיקים, אמר בעקבות ההסכם "אלקטרה אפיקים מפעילה צי גדול של אוטובוסים בפריסה ארצית המסיימת נסיעות בהיקף של יותר מ-50 מיליון ק"מ מדי שנה. מחויבות לחדשנות ומחפשים ללא הרף אחר טכנולוגיות מתקדמות שיכולות לעזור להגביר את רמות הבטיחות שלנו בתחבורה, כולל זו של הנהג, הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. לאחר פיילוט מוצלח עם SaverOne, החלטנו להתקין את המערכת בכל התחומים שלנו. אוטובוסים כדי לספק לנוסעים נסיעה בטוחה יותר, להגביל את הפוטנציאל להסחת דעת של הנהג מהטלפון הנייד שלהם".

אורי גלבוע, מנכ"ל SaverOne מסר בתגובה כי "זו ההזמנה הגדולה ביותר של SaverOne עד כה, ומגדילה משמעותית את בסיס המשתמשים שלנו. מגזר התחבורה הציבורית הוא ענף מרכזי בו אנו מתמקדים ב- SaverOne, עם פוטנציאל להגן על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, המייצגים פוטנציאל צמיחה."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הגולש 09/03/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    לפי קצב שריפת המסומנים היום נסחרת מעל המסומנים בקופהלפי קצה שריפת המסומנים תגייס שוב השנה
רובי ריבלין יצחק נבון נשיא בגובה העיניים
צילום: מתוך הסרט

הנשיא ממשיך לעשות בושות...

אחרי אלקטריאון ופרסומת ליכין, הנשיא לשעבר רובי ריבלין מצטרף לחברה חדשה, הפעם בתחום הקריפטו

תמיר חכמוף |

רובי ריבלין, הנשיא לשעבר של מדינת ישראל, שוב נושא את התואר נשיא והפעם כנשיא ייצוגי ויועץ לדירקטוריון של החברה הממוזגת BitCore Capital - פליינג ספארק פליינג ספארק 118.36%  , שתפעל להשקעה מוסדית בביטקוין ובפיתוח השקל הדיגיטלי.

זו אינה הפעם הראשונה שבה ריבלין משאיל את שמו לחברה עסקית לאחר סיום כהונתו, אך בכל פעם עולה התהייה, איפה עובר הגבול בין מוניטין ציבורי לשירות אינטרסים פרטיים? ריביין הוא לא כלכלן מזהיר, הוא גם לא מנהל מוכר וגם לא משקיע טוב. הבחירות שלו עד עכשיו מלמדות שעדיף שהיה משאיר את הטייטל המכובד שלו שלא בשימוש. אלקטריאון איבדה את רוב ערכה מאז שהוא נכנס אליה. אולי הוא קיבל ערמה של כסף - אבל למה למכור את השם הכל כל כך מכובד - "נשיא לשעבר". העסק החדש שאליו הוא נכנס זה עסק קריפטו. קריפטו בהגדרה זה עסק מפוקפק כי אף אחד לא יודע להסביר אם יש לזה ערך כלכלי אמיתי. רבים משתכנעים להשקיע שם כי זה עולה, אבל היו בהיסטוריה בועות ארוכות וענקיות שבסוף. התפוצצו. הביטקוין אולי יישאר, הטכנולוגיה שמניעה אותו חשובה, אבל השיטה, והערך ישתנו בהמשך. זה יכול להיות עוד שנה או עוד 5 או 10 שנים, אבל אי אפשר להחזיק ערך מנופח על פני אינסוף.   

במקרה הנוכחי, החברה שבה ישמש ריבלין נשיא ייצוגי מציגה מודל של שילוב בין השקעות בביטקוין לבין פיתוח שקל דיגיטלי תחת רגולציה שווייצרית. היא מצפה לגייס עשרות מיליוני שקלים בהנפקה בתל אביב, ומתהדרת בשמות בכירים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי. בינתיים היאט בעצם שלד בורסאי. זהו. נשיא המדינה לשעבר בוחר להיות יו"ר של שלד בורסאי. 

שוק הקריפטו בישראל עדיין סובל מחוסר ודאות רגולטורית ומחשדנות ציבורית, והצטרפותו של נשיא לשעבר עלולה להעניק למהלך מעטפת אמון ציבורית. השאלה במקרה הזה, עד כמה ריבלין, שדרכו הציבורית והערכית מוכרת היטב, באמת מבין את המורכבות הטכנולוגית והרגולטורית של עולם המטבעות הדיגיטליים, והאם תפקידו כאן הוא מהותי או בעיקר תדמיתי?

לא הפעם הראשונה

מעט לאחר סיום כהונתו כנשיא, בקיץ 2021, מונה ריבלין ל-"נשיא החברה" באלקטריאון אלקטריאון -3.65%   אז חברה צעירה בבורסה בתחום הכבישים החכמים. על פי הודעת החברה אז, תפקידו היה "לקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות". הצעד עורר ביקורת ציבורית נרחבת, במיוחד מצד מי שטענו כי מדובר במינוי סמלי שמטרתו העיקרית פתיחת דלתות וגיוס אמון ציבורי. בעת המינוי, מניית אלקטריאון איבדה כ-50% מהשיא שרשמה באותה השנה, ורבים תהו האם ריבלין בחר נכון כשהצטרף למיזם עתיר הפסדים. מאז המינוי ועד היום למי שתהה, המניה איבדה עוד כ-60% ונעשו גיוסים ודילולים בדרך.

יגאל דמרי. קרדיט: עוזי אברהםיגאל דמרי. קרדיט: עוזי אברהם

עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים

המניות שייכנסו למדד 90 והמניות שינשרו 

תמיר חכמוף |

יגאל דמרי עשה כמעט הכל כדי להישאר במדד ת"א 35 - מכר מניות בהנפקה פרטית כדי להגדיל את הכמות הצפה. "הכריח"  את המוסדיים לממש אופציות שברשותם (מהנפקות פרטיות קודמות) דרך הורדת מחיר המימוש לימים בודדים. אם הם לא יממשו - הם פראיירים. נותנים מתנה (מחיר נמוך של המניות בהנפקה פרטית, מחיר מימוש של אופציה נמוך) - המוסדיים לוקחים ונהנים. אחר כך, הם מוכרים את המניות בשוק והמניה יורדת ועדיין - דמרי עלתה מאז הרמזים הראשונים על עסקת חטופים והסכם סיום המלחמה ב-25%. 

העליות והתרגילים הלגיטימיים של יגאל דמרי עזרו לו להשאיר במדד המכובד, אבל צריך לזכור שלדברים האלו יש מחיר. דמרי מכר בזול. יכול משקיע מהציבור לטעון ובמידה רבה של צדק - למה לא אני? גם אני רוצה? ואז תעלה השאלה - האם זו טובת החברה והאם היא גוברת על טובת בעלי המניות. כלומר, חברת דמרי לא צריכה מזומנים, היא לא צריכה הנפקות. ברור שהמהלך הזה נועד רק כדי להשאיר אותה במדד - האם העלות של המהלך - פגיעה בבעלי המניות הקיימים, נמוכה מהתועלת של הישארות במדד? לא ברור. יגאל דמרי כנראה משוכנע שכן. צריך גם לזכור שהוא עצמו בעל המניות הגדול ביותר, כך שדילול שהוא עושה הוא גם על חשבונו. מנגד, הוא להבדיל ממשקיע קטן מתוגמל אחרת לחלוטין - הוא המנכ"ל, הבוס הגדול, והוא השולט. הוא מתוגמל בכמה צורות - שכר, הטבות ותגמול לא חומרי - כבוד, כוח. אלו לא נפגעים כלל. 

בקיצור, סוגייה מעניינת. אבל בשורה התחתונה, דמרי הצליח להשאיר את החברה  שלו בטופ, במדד המוביל - ריספקט. מי שלא הצליחו להישאר במדד הן אנרג'יאן, והחברה לישראל, האמא של איי.סי.אל. במקומן ייכנסו למדד נקסט ויז'ן הלהיט של הבורסה בשנתיים האחרונות ומגדל שגם היא להיט גדול, כמו כל תחום הביטוח בשנה האחרונה.  

ממדד ת"א 90 ינשרו טלסיס, תדיראן, מימון ישיר ופלסאון. למדד ייכנסו מור השקעות וגילת שעשו מהלך מרשים בשנה האחרונה. מור אולי הפתיעה יחד עם כל תחם בתי ההשקעות, גילת היתה תמיד עם ערך חבוי, ומה שמעניין שאחרי הניתוח כאן - למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת? התשובה הקצרה והתשובה הארוכה, היא דווקא ירדה 20%, לפני שזינקה פי 3.5!

כמו כן, תצטרף אמפא שהנפיקה לאחרונה במחיר מלא, אבל השוק משווא לסחורה וקנה. ותיכנס גם רימון, קבוצת תשתיות שבצמיחה אורגנית וחיצונית מגדילה באופן שוטף את המחזורים והרווחים שלה.