סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סייברוואן טסה ב-80%. תוהים למה? תיאלצו לחפש בחו"ל

החברה הדואלית מצפצפת על הבורסה בתל אביב ועדכנה רק בוול סטריט על הצלחת הפיילוט באבו דאבי; מתי היא תיאות לדווח גם למשקיעים בארץ? כנראה רק ביום ראשון, אבל המניה הרי מזנקת היום; ונזכיר - המשקיעים בוול סטריט קיבלו את המניה אחרי שכספי המשקיעים בישראל התאיידו. הדאונסייד נמוך, אבל אם יהיה אפסייד בוול סטריט ירוויחו
דור עצמון | (5)

חברת סייברוואן סייברוואן 0% הישראלית היא חברה העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי. מניית החברה נוסקת היום בתל אביב בלמעלה מ-80%. למה? לכאורה לא ברור. אם תיכנסו לעמוד החברה בבורסה לניירות ערך לא תראו שום דיווח שלה. אז מה מקפיץ את המניה בוול סטריט? 

סייברוואן הפכה לחברה דואלית שמניותיה נסחרות גם בנאסד"ק סייברוואן (US) - והנה לכם התשובה. החברה פרסמה בוול סטריט דיווח לפיו היא מכריזה על על סיום מוצלח של הדגמת פיילוט עם מרכז התחבורה המשולב (ITC) של אבו דאבי, חלק ממשרד התחבורה במדינה. בהחלט בשורה טובה לחברה. כל הכבוד.

אבל, מה? הנהלת סייברוואן שכחה שהיא נסחרת גם בתל אביב ועליה לפרסם את אותו הדיווח גם כאן בארץ. חשבנו שזו סתם טעות, אבל מתברר שזה מתוכנן. היא מתכוונת לפרסם את הדיווח רק ביום ראשון. זה עשוי להעיד מה היא חושבת על הבורסה המקומית.

בכל מקרה, על פי הדיווח לבורסה האמריקאית, ההדגמה באבו התקיימה בחודשים האחרונים, בעקבות התקנת מערכת ההגנה SaverOne במספר מצומצם של אוטובוסים של ITC באבו דאבי וכללה מספר אנשי ITC בכירים שבדקו את פעולת המערכת ופעולתה. על פי סיכום הפיילוט, שנכתב על ידי ה-ITC, ההדגמה הציגה את יעילותה של מערכת SaverOne בשיפור הבטיחות בדרכים על ידי מניעת נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון נייד באוטובוסי התחבורה הציבורית של ITC, ובמקביל לא הפריעה לשום מערכת אחרת באוטובוסים.

לפי הודעת החברה הפוטנציאל המיידי להתקנת מערכת SaverOne הוא כל צי אוטובוסי התחבורה הציבורית של אבו דאבי המונה 900 אוטובוסים. יש פוטנציאל נוסף בהתחשב באלפי אוטובוסי בית הספר המופעלים מדי יום ברחבי המדינה, ובסופו של דבר SaverOne שואפת לספק את מערכת SaverOne ברחבי איחוד האמירויות.

"ההדגמה המוצלחת של מערכת SaverOne בכמה מהאוטובוסים הציבוריים של אבו דאבי היא אבן דרך משמעותית מאוד עבורנו מבחינת ההתרחבות הגלובלית שלנו", אמר אורי גלבוע, מנכ"ל SaverOne. "אנו מצפים להרחיב את השותפות שלנו עם מרכז התחבורה המשולב של אבו דאבי ומשבחים את מאמציהם במינוף הטכנולוגיות הייחודיות והמתקדמות שלנו לשיפור הבטיחות בדרכים אשר בסופו של דבר תציל חיים במדינה. מגזר התחבורה הציבורית הוא ענף מרכזי בו אנו מתמקדים ב-SaverOne, עם פוטנציאל להגן על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, המייצגים פוטנציאל משמעותי לצמיחה ל-SaverOne לטווח ארוך. המערכת שלנו מספקת פתרון יעיל למניעת הגורמים המשמעותיים ביותר היום לתאונות: נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון, ושותפות בינלאומית מוקדמת זו מגדילה מאוד את טווח ההתרחבות שלנו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חזי 04/05/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    אז כנראה האירוע לא מהותי או שעוברים על החוק.
  • 3.
    חברה בדרך להתרסקות 04/05/2023 19:34
    הגב לתגובה זו
    זה רק מראה באיזה בור החברה הנמצאת, שפןטנציאל למכירה של 900 יחידות מקפיצה את המניה
  • רון 05/05/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
    בחודשיים האחרונים הרבה עסקאות - כנראה שהשוק מתחיל להפנים שיש כאן פוטנציאל גדול , כאשר אתה רואה חברות גדולות מאמצאות את הטכנולויגיה אתה יכול להבין שיש כאן משהו שיכול להיות שווה הרבה יותר בעתיד .. ומה עם יצא חוק שמחייב להתקין את המערכת מצילת חיים ? חשבת כמה אז המניה אמורה להיות שווה ? בקיצור העליה האחרונה ממש לא רק בגלל ההודעה האחרונה אל על הצפי העתידי .
  • 2.
    רפול 04/05/2023 19:30
    הגב לתגובה זו
    ולישראלים בארץ ...יישאר שאריות ופירורים של תיקון ..ככה זה חברות שרלוט
  • 1.
    ל 04/05/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
    המופתי באבו דאבי,פשוט אצלנו הרבה יותר מתבקש עם כל התאונות והשיש?מוש בסלולרי המופקר ביותר
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ

בכ-90 מיליון שקל: אקסל רוכשת שתי ביטחוניות - המניה זינקה כבר אתמול; צירוף מקרים?

אקסל בנויה משכבות של רכישות היא רכשה 14 חברות מאז הפיכתה לציבורית והיום היא מעדכנת על רכישה נוספת של סטארלייט ונקסטוויב שעוסקות ב-RF ומיקרוגל ומתכננת לממן את זה בגיוס אג"ח; הרכישה מגיעה 3 חודשים אחרי עסקת סינאל, שהתבררה כמהלך בעייתי עם חשיפת טעות מהותית בדוחות הנרכשת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקסל

לפני שנדבר על הרכישה אנחנו רוצים לדבר רגע על המניה. המניה של אקסל אקסל 12.52%   קפצה לנו על המסכים אתמול וכנראה גם אתם תהיתם מה מתבשל שם. המניה עוד הספיקה לרדת מתחת לרף הפתיחה אבל מאיזור 11 בבוקר היא התחזקה וזינקה עד 8% עד שנעלה ב-6.7%. כל זה לא קרה במחזורים זניחים זה קרה בתמורה עצומה של 5.1 מיליון שקל שזה כמעט פי שבעה מהמחזור הממוצע שלה בשבוע האחרון. אז למי מכם שתהה אמש אם יש התפתחות חדשה סביב עסקת סינאל הבעייתית גילה הבוקר שזה סיפור אחר. אקסל שוב יצאה לשופינג, הפעם ביטחוני ויש סיכוי שמישהו ידע משהו ו"עשה עם זה" משהו. זה לא ממש מפתיע ולא כל כך חריג, לצערנו, לראות זינוקים או צניחות במניות לפני שהציבור מתעדכן על מה קרה. 

זה חלק מהרעה החולה של הבורסה המקומית, זה מה שהעניק לה את הכינוי "ביצה". מי שקיווה שהמצב הזה שייך לעבר מגלה כל פעם מחדש שיש עוד דרך ארוכה לעשות, מענישה והרתעה ומחקר - אותו ניתן לבצע בקלות - כדי לגלות מי העמיס או התפטר לפני שהמשקיעים ידעו. מעגל הקסמים הזה ממשיך וימשיך כל עוד חברות וגופים מסוימים ינהלו את הקשר עם השוק דרך "סקופים" ומהצד השני גופי תקשורת יזינו את הפיד מ"בלעדי" ל"בלעדי".


הגרף התוך-יומי של אקסל - צילום מתוך הטרמינל


הרחבת דריסת הרגל בשוק הביטחוני

אקסל חתמה על הסכם לרכישת סטארלייט טכנולוגיות ונקסטוויב טכנולוגיות, שתי חברות ותיקות שהוקמו בשנת 2000 ופועלות בתחום מערכות ה-RF והמיקרוגל לתעשיות ביטחוניות. אלו  טכנולוגיות שנמצאות בשימוש נרחב במערכות כטב"מים, כלים אליהם יש ביקוש גדול לא רק בשל המערכה הביטחונית שהייתה בישראל אלא וביתר שאת מהמציאות הגיאופוליטית באירופה כשכלי טיס בלתי מאוישים משנים את פניו של שדה הקרב. בין הלקוחות של החברות נמנות רפאל, אלביט, התעשייה האווירית ועוד. במקרים מסוימים הן מספקות רכיבים ייעודיים שמהווים חלק מובנה במוצרים המרכזיים של הגופים האלה, כך שהביקוש לפעילות שלהן מושפע ישירות מצברי ההזמנות הגדלים של התעשיות הביטחוניות. 2 החברות נשלטות במלואן על ידי המייסדים רמי בל-עש ואודי פרידמן, מהנדסים בעלי ניסיון של שנים רבות, אלו גם ימשיכו להוביל את הפעילות לפחות שנתיים וייתכן עד חמש שנים קדימה.

העסקה בנויה משני נדבכים. במועד ההשלמה תשלם החברה 49.2 מיליון שקל במזומן, ובשלב ב' היא תוסיף עד 40.3 מיליון שקל נוספים במידה והחברות יעמדו ביעדי הרווח הממוצעים לשנים 2026-2028. עוד סוכם כי סטארלייט ונקסטוויב יוכלו לחלק דיבידנד מהרווחים שבקופה לפני השלמת העסקה, כך שההון העצמי של כל אחת מהן לא ירד מ-1.5 מיליון שקל.