סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סייברוואן טסה ב-80%. תוהים למה? תיאלצו לחפש בחו"ל

החברה הדואלית מצפצפת על הבורסה בתל אביב ועדכנה רק בוול סטריט על הצלחת הפיילוט באבו דאבי; מתי היא תיאות לדווח גם למשקיעים בארץ? כנראה רק ביום ראשון, אבל המניה הרי מזנקת היום; ונזכיר - המשקיעים בוול סטריט קיבלו את המניה אחרי שכספי המשקיעים בישראל התאיידו. הדאונסייד נמוך, אבל אם יהיה אפסייד בוול סטריט ירוויחו
דור עצמון | (5)

חברת סייברוואן סייברוואן 0% הישראלית היא חברה העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי. מניית החברה נוסקת היום בתל אביב בלמעלה מ-80%. למה? לכאורה לא ברור. אם תיכנסו לעמוד החברה בבורסה לניירות ערך לא תראו שום דיווח שלה. אז מה מקפיץ את המניה בוול סטריט? 

סייברוואן הפכה לחברה דואלית שמניותיה נסחרות גם בנאסד"ק סייברוואן (US) - והנה לכם התשובה. החברה פרסמה בוול סטריט דיווח לפיו היא מכריזה על על סיום מוצלח של הדגמת פיילוט עם מרכז התחבורה המשולב (ITC) של אבו דאבי, חלק ממשרד התחבורה במדינה. בהחלט בשורה טובה לחברה. כל הכבוד.

אבל, מה? הנהלת סייברוואן שכחה שהיא נסחרת גם בתל אביב ועליה לפרסם את אותו הדיווח גם כאן בארץ. חשבנו שזו סתם טעות, אבל מתברר שזה מתוכנן. היא מתכוונת לפרסם את הדיווח רק ביום ראשון. זה עשוי להעיד מה היא חושבת על הבורסה המקומית.

בכל מקרה, על פי הדיווח לבורסה האמריקאית, ההדגמה באבו התקיימה בחודשים האחרונים, בעקבות התקנת מערכת ההגנה SaverOne במספר מצומצם של אוטובוסים של ITC באבו דאבי וכללה מספר אנשי ITC בכירים שבדקו את פעולת המערכת ופעולתה. על פי סיכום הפיילוט, שנכתב על ידי ה-ITC, ההדגמה הציגה את יעילותה של מערכת SaverOne בשיפור הבטיחות בדרכים על ידי מניעת נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון נייד באוטובוסי התחבורה הציבורית של ITC, ובמקביל לא הפריעה לשום מערכת אחרת באוטובוסים.

לפי הודעת החברה הפוטנציאל המיידי להתקנת מערכת SaverOne הוא כל צי אוטובוסי התחבורה הציבורית של אבו דאבי המונה 900 אוטובוסים. יש פוטנציאל נוסף בהתחשב באלפי אוטובוסי בית הספר המופעלים מדי יום ברחבי המדינה, ובסופו של דבר SaverOne שואפת לספק את מערכת SaverOne ברחבי איחוד האמירויות.

"ההדגמה המוצלחת של מערכת SaverOne בכמה מהאוטובוסים הציבוריים של אבו דאבי היא אבן דרך משמעותית מאוד עבורנו מבחינת ההתרחבות הגלובלית שלנו", אמר אורי גלבוע, מנכ"ל SaverOne. "אנו מצפים להרחיב את השותפות שלנו עם מרכז התחבורה המשולב של אבו דאבי ומשבחים את מאמציהם במינוף הטכנולוגיות הייחודיות והמתקדמות שלנו לשיפור הבטיחות בדרכים אשר בסופו של דבר תציל חיים במדינה. מגזר התחבורה הציבורית הוא ענף מרכזי בו אנו מתמקדים ב-SaverOne, עם פוטנציאל להגן על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, המייצגים פוטנציאל משמעותי לצמיחה ל-SaverOne לטווח ארוך. המערכת שלנו מספקת פתרון יעיל למניעת הגורמים המשמעותיים ביותר היום לתאונות: נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון, ושותפות בינלאומית מוקדמת זו מגדילה מאוד את טווח ההתרחבות שלנו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חזי 04/05/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    אז כנראה האירוע לא מהותי או שעוברים על החוק.
  • 3.
    חברה בדרך להתרסקות 04/05/2023 19:34
    הגב לתגובה זו
    זה רק מראה באיזה בור החברה הנמצאת, שפןטנציאל למכירה של 900 יחידות מקפיצה את המניה
  • רון 05/05/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
    בחודשיים האחרונים הרבה עסקאות - כנראה שהשוק מתחיל להפנים שיש כאן פוטנציאל גדול , כאשר אתה רואה חברות גדולות מאמצאות את הטכנולויגיה אתה יכול להבין שיש כאן משהו שיכול להיות שווה הרבה יותר בעתיד .. ומה עם יצא חוק שמחייב להתקין את המערכת מצילת חיים ? חשבת כמה אז המניה אמורה להיות שווה ? בקיצור העליה האחרונה ממש לא רק בגלל ההודעה האחרונה אל על הצפי העתידי .
  • 2.
    רפול 04/05/2023 19:30
    הגב לתגובה זו
    ולישראלים בארץ ...יישאר שאריות ופירורים של תיקון ..ככה זה חברות שרלוט
  • 1.
    ל 04/05/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
    המופתי באבו דאבי,פשוט אצלנו הרבה יותר מתבקש עם כל התאונות והשיש?מוש בסלולרי המופקר ביותר
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):