סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סייברוואן טסה ב-80%. תוהים למה? תיאלצו לחפש בחו"ל

החברה הדואלית מצפצפת על הבורסה בתל אביב ועדכנה רק בוול סטריט על הצלחת הפיילוט באבו דאבי; מתי היא תיאות לדווח גם למשקיעים בארץ? כנראה רק ביום ראשון, אבל המניה הרי מזנקת היום; ונזכיר - המשקיעים בוול סטריט קיבלו את המניה אחרי שכספי המשקיעים בישראל התאיידו. הדאונסייד נמוך, אבל אם יהיה אפסייד בוול סטריט ירוויחו
דור עצמון | (5)

חברת סייברוואן סייברוואן 0% הישראלית היא חברה העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי. מניית החברה נוסקת היום בתל אביב בלמעלה מ-80%. למה? לכאורה לא ברור. אם תיכנסו לעמוד החברה בבורסה לניירות ערך לא תראו שום דיווח שלה. אז מה מקפיץ את המניה בוול סטריט? 

סייברוואן הפכה לחברה דואלית שמניותיה נסחרות גם בנאסד"ק סייברוואן (US) - והנה לכם התשובה. החברה פרסמה בוול סטריט דיווח לפיו היא מכריזה על על סיום מוצלח של הדגמת פיילוט עם מרכז התחבורה המשולב (ITC) של אבו דאבי, חלק ממשרד התחבורה במדינה. בהחלט בשורה טובה לחברה. כל הכבוד.

אבל, מה? הנהלת סייברוואן שכחה שהיא נסחרת גם בתל אביב ועליה לפרסם את אותו הדיווח גם כאן בארץ. חשבנו שזו סתם טעות, אבל מתברר שזה מתוכנן. היא מתכוונת לפרסם את הדיווח רק ביום ראשון. זה עשוי להעיד מה היא חושבת על הבורסה המקומית.

בכל מקרה, על פי הדיווח לבורסה האמריקאית, ההדגמה באבו התקיימה בחודשים האחרונים, בעקבות התקנת מערכת ההגנה SaverOne במספר מצומצם של אוטובוסים של ITC באבו דאבי וכללה מספר אנשי ITC בכירים שבדקו את פעולת המערכת ופעולתה. על פי סיכום הפיילוט, שנכתב על ידי ה-ITC, ההדגמה הציגה את יעילותה של מערכת SaverOne בשיפור הבטיחות בדרכים על ידי מניעת נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון נייד באוטובוסי התחבורה הציבורית של ITC, ובמקביל לא הפריעה לשום מערכת אחרת באוטובוסים.

לפי הודעת החברה הפוטנציאל המיידי להתקנת מערכת SaverOne הוא כל צי אוטובוסי התחבורה הציבורית של אבו דאבי המונה 900 אוטובוסים. יש פוטנציאל נוסף בהתחשב באלפי אוטובוסי בית הספר המופעלים מדי יום ברחבי המדינה, ובסופו של דבר SaverOne שואפת לספק את מערכת SaverOne ברחבי איחוד האמירויות.

"ההדגמה המוצלחת של מערכת SaverOne בכמה מהאוטובוסים הציבוריים של אבו דאבי היא אבן דרך משמעותית מאוד עבורנו מבחינת ההתרחבות הגלובלית שלנו", אמר אורי גלבוע, מנכ"ל SaverOne. "אנו מצפים להרחיב את השותפות שלנו עם מרכז התחבורה המשולב של אבו דאבי ומשבחים את מאמציהם במינוף הטכנולוגיות הייחודיות והמתקדמות שלנו לשיפור הבטיחות בדרכים אשר בסופו של דבר תציל חיים במדינה. מגזר התחבורה הציבורית הוא ענף מרכזי בו אנו מתמקדים ב-SaverOne, עם פוטנציאל להגן על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, המייצגים פוטנציאל משמעותי לצמיחה ל-SaverOne לטווח ארוך. המערכת שלנו מספקת פתרון יעיל למניעת הגורמים המשמעותיים ביותר היום לתאונות: נהיגה מוסחת עקב שימוש בטלפון, ושותפות בינלאומית מוקדמת זו מגדילה מאוד את טווח ההתרחבות שלנו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חזי 04/05/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    אז כנראה האירוע לא מהותי או שעוברים על החוק.
  • 3.
    חברה בדרך להתרסקות 04/05/2023 19:34
    הגב לתגובה זו
    זה רק מראה באיזה בור החברה הנמצאת, שפןטנציאל למכירה של 900 יחידות מקפיצה את המניה
  • רון 05/05/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
    בחודשיים האחרונים הרבה עסקאות - כנראה שהשוק מתחיל להפנים שיש כאן פוטנציאל גדול , כאשר אתה רואה חברות גדולות מאמצאות את הטכנולויגיה אתה יכול להבין שיש כאן משהו שיכול להיות שווה הרבה יותר בעתיד .. ומה עם יצא חוק שמחייב להתקין את המערכת מצילת חיים ? חשבת כמה אז המניה אמורה להיות שווה ? בקיצור העליה האחרונה ממש לא רק בגלל ההודעה האחרונה אל על הצפי העתידי .
  • 2.
    רפול 04/05/2023 19:30
    הגב לתגובה זו
    ולישראלים בארץ ...יישאר שאריות ופירורים של תיקון ..ככה זה חברות שרלוט
  • 1.
    ל 04/05/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
    המופתי באבו דאבי,פשוט אצלנו הרבה יותר מתבקש עם כל התאונות והשיש?מוש בסלולרי המופקר ביותר
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמריארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמרי
ראיון

יו"ר מגוריט: "הגענו לרגע שבו אפשר להתחיל לשתף את הציבור בתזרים באופן חודשי"

"מגוריט היא אוניה ששטה על תנודות המאקרו, ואני אופטימי על כלכלת ישראל" אומר יו"ר מגוריט, ארז רוזנבוך; מניית מגוריט טיפסה בחצי שנה האחרונה אבל עדיין נסחרת מתחת להון "ב-2026 אנחנו מקבלים מסה גדולה של דירות לאורך כל השנה, השוק ידע לתמחר את זה" רוזנבוך מציין כי הדיבידנד החודשי "יהפוך את התזרים למוחשי הרבה יותר למשקיעים"

מנדי הניג |

מגוריט מסכמת את הרבעון השלישי ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה עם נתונים שמראים על התייצבות והתרחבות של הפעילות שלה. ה-NOI מהשכרת דירות עלה בכ-22% והגיע ל-60.3 מיליון שקל, התזרים מפעילות שוטפת גדל בכ-39% לכ-31.3 מיליון שקל, והרווח המצטבר לתקופה הסתכם ליותר מ-86 מיליון שקל. חלק גדול מהשיפור מגיע ממספר רב של דירות שנכנסו לאכלוס בחודשים האחרונים, מה שמתחיל לשקף את ההשפעה של בניית הפורטפוליו לאורך השנים. ההון העצמי של מגוריט עומד כעת על כ-1.77 מיליארד שקל. אבל מסתבר שהקפיצה הגדולה תגיע ב-2026 אז מסה של דירות, מאות דירות יכנסו לאכלוס ויחזקו את התזרים בצורה משמעותית. 

בהמשך לתוצאות, הדירקטוריון אישר שינוי במדיניות החלוקה - דיבידנד חודשי קבוע, לראשונה בישראל בקרן ריט למגורים. לפי התוכנית, יתבצעו חלוקות של כ-60 מיליון שקל ב-2026 (תשואה של כ-4.8% לפי השווי הנוכחי), כ-72 מיליון שקל ב-2027 וכ-86.4 מיליון שקל ב-2028 (תשואה של כ-7%). כשהרעיון הוא לייצר תזרים שמתנהג כמו שכר דירה קבוע, שוטף וצפוי אבל דרך הבורסה.

בעולם, ובעיקר בארצות הברית, ריטים זה חלק טבעי מתיק ההשקעות של הציבור הרחב. מאוד מקובל לוותר על רכישת דירה פיזית ולהחזיק במקום זאת סל של נכסי נדל"ן מניב דרך שוק ההון. מעבר לנוחות שאתם לא צריכים להתעסק עם שוכרים, בעיות תחזוקה וכדומה, בריטים יש פיזור, יש ניהול מקצועי (בתקווה), ואחת לתקופה הרווחים מחולקים כדיבידנדים שמדמים במידה רבה את ההכנסה שהייתם מקבלים משכר דירה רק בלי הצורך לקחת משכנתא.

בארץ, המודל הזה הוא אולי פחות מושרש. רוב המשקיעים כאן רגילים לראות בדירה ובנדל"ן משהו שעושים כהשקעה פרטית ולא השקעה מוסדית. הרעיון של "להשקיע בדירה דרך הבורסה" עדיין נתפס כמשהו אבסטרקטי מדי. אבל מגוריט מנסה לשנות את התפיסה הזו בשנים האחרונות. קרן הריט בנתה פורטפוליו של דירות להשכרה, בניהול בסטנדרטים גבוהים וחיתום ארוך ואיכותי של דיירים לצד מדיניות חלוקת דיבידנד שוטפת.

אחת הנקודות שמבליטה את מודל הריט מהשקעה פרטית היא המעטפת. למשקיע פרטי שמחזיק דירה שנייה מותר לקבל עד 50% מינוף, ולפעמים אפילו פחות בהתאם לדירוג האישי. מגוריט, לעומת זאת, יכולה להגיע למינוף של עד 80% על פי חוק, ונהנית מעלויות מימון נמוכות בהרבה מאלו שהיה מקבל משקיע פרטי. היא גם אינה נדרשת לכתבי ערבות אישיים, וחשופה פחות לאותם מגבלות שמקשות על משקיע להשיג משכנתא לדירה להשקעה.