"הפגיעה בשרשראות האספקה היא התקלה הגדולה ביותר של הקורונה"
"אחד מיעדי החברה זה להשיג דריסת רגל משמעותית בגרמניה, שם יש לא מעט חברות Tier-One מסוג OEM (יצרן ציוד מקורי) שעובדים ישירות עם החברות להן מסופק בסופו של דבר הציוד. הייחוד ב-MCT הוא שהיא מצליחה להשיג את כל הדברים האלו", כך אומר מנכ"ל פולירם -1.16% יובל פלג בראיון לביזפורטל. ביום חמישי האחרון דיווחה פולירם לבורסה על כך שהשלימה את רכישת חברת MCT הגרמנית תמורת 25 מיליון יורו. MCT פועלת בשוק הרכב, ומייצרת בעיקר ללקוחות כמו BMW ומרצדס. הרכישה נועדה להשיג את דריסת הרגל המדוברת של החברה בגרמניה לצד הגדלת כושר הייצור, וכמו כן לשים יד על מוצריה של MCT עצמה. לקריאה נוספת: >>> מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר >>> המתחרה של צים: משבר תפוקות הנמלים לא צפוי להיפתר בקרוב >>> לאחר הדוחות: פורד מאמינה שמשבר השבבים העולמי יפתר בקרוב "פולירם היא יצרנית של חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק והחל מה-1 למרץ יהיו ברשותנו 6 אתרים. החברה מחזיקה ב-9 חברות בנות מתוכן 8 מוחזקות בשיעור של 100% וחברה נוספת בשיעור של 51% ולחברה שלוש חטיבות בבעלותנו", מספר מנכ"ל החברה ומוסיף כי "עיקר תחומי הייצור שלנו הם בתעשיות הפלסטיק המהונדס (E.P), הבונדירמים - תרכובת שנועדה להגביר את תכונות ההידבקות של הפלסטיק - והפוליטרם, אשר מסייע להפחתת המשקל ועלות המוצרים" פלג מרחיב על פילוח הלקוחות של החברה, ומסביר כיצד היא מייצרת גרגירי פלסטיק באופן התואם את בקשת הלקוח וכי לה מספר רב של לקוחות קבועים. עוד מוסיף כיצד מכירות החברה מתפרשות על פני מספר סקטורים, ביניהם ענפי הרכב, המים, החקלאות, המזון ועוד. מה הייתה מטרת הרכישה של MCT? "זמן רב שאנחנו מחפשים חברה גרמנית דוברת השפה ושמכירה את הלקוחות המקומיים ו-MCT עושה בדיוק את זה. בהיותה אחת מהחברות הגדולות בשוק המקומי היא מייצרת מוצרים שדומים מאוד למוצרים שלנו, אך בנוסף הם מחזיקים בפס ייצור של גומי טרמופלסטי - סוג מסויים של פלסטיק שמיועד לחומרים הרכים שהולכים לרוב תעשיות הרכב בעולם." המנכ"ל מסביר כיצד החל מהשלמת העסקה, תתחיל לפעול MCT כשלוחה של פולירם בגרמניה שתאפשר כמה דברים בו זמנית - מכירה של מוצרי החברה באירופה (כאשר MCT מפיצה גם למדינות נוספות ביבשת כמו הולנד וצרפת), מכירה של מוצרי MCT כאן בארץ וביבשות נוספות ברחבי העולם על ידי מערך ההפצה של פולירם, וכן המשך פעילות פס היצור המקורי של MCT כך שפעילותה לא תפגע. אתה מציין של-MCT מוצר שלא היה לכם בעבר - איזה שוק הוא פותח? "משבר הקורונה לצד משבר האקלים העולמי הובילו להתפתחות של כמה מגמות מעניינות. הראשונה היא שעלויות השינוע התייקרו פלאים, והשנייה היא שהחברות מחפשות כיצד יוכלו לצמצם את היקפי הפליטה וכמו גזי החממה שהן מייצרות כדי להיחשב ל-"ירוקות" יותר, הן בפני הלקוחות והן בפני המשקיעים", אומר פלג ומסביר כי "החברות מעוניינות להפוך לשחקן לוקאלי יותר מבעבר. המוצר ש-MCT מייצרת מאפשר לנו להקטין באופן משמעותי את משקל הסחורות ובכך לשנע במאסות גדולות יותר ובתדירות נמוכה יותר. ככה אנחנו מקטינים את ה-Carbon Footprint שלנו והחברות אוהבות את זה ובוחרות בשירות שלנו." ואם כבר מדברים על הפגיעה בשרשראות האספקה - כיצד היא השפיעה עליכם? "בעיניי הפגיעה בשרשראות האספקה היא התקלה הגדולה ביותר של הקורונה, שים לב כיצד שנתיים אחרי המגפה אפילו את היקפי התחלואה הצלחנו לצמצם באמצעות החיסונים והתרופות אבל את זה לא. קיימות סיבות רבות לעובדה שהבעיה לא נפתרה עד עכשיו - עליות הביקושים לסחורות, הגבלות משמעותיות על חופש התנועה, מספר נמוך של עובדים בתחומי השינוע והמחסור בנהגי המשאיות - ברור שעל חלקן אין לנו דרך להשפיע אבל אין לי ספק שהפגיעה עדיין קיימת כי יש גורמים שמאפשרים לפגיעה הזאת להמשיך על מנת ליהנות מהקופון שהם גוזרים עליו." "בגלל שהחברה לא תלויה באף אחד - קונה מכולם ומוכרת לכולם - ואנחנו לא תלויים בספק ספציפי, עוד טרם המשבר היה לנו מספר רב מאוד של ספקים ולקוחות בהרבה מאוד תחומים, דבר שעזר לנו להימנע מפגיעה משמעותית בעקבות הקורונה. מעבר לירידה קלה בשורות ברבעון השני של 2020 הפעילות שלנו כמעט לא נפגעה וחזרה לעצמה מאוד מהר." בארץ ממתינים 6-8 לקבל רכב חדש, בגרמניה זה כבר שנה מנגד מסביר פלג כיצד עלויות השילוח עצמם פגעו בפעילות החברה, כאשר מחירי השינוע של הסחורות עלו במאות אחוזים, דבר שבלאת ברירה הוביל לכך שהחברה גלגלה את העלויות אל הצרכן. המנכ"ל מציין כיצד עבור רוב לקוחות החברה חשוב היה יותר לעמוד בדרישה למלאים מאשר להוזיל את העלויות ולכן הצליחה לשמור על תוצאות טובות במהלך המשבר. "הלקוחות שלנו לא רוצים לעמוד במקום ולא לעבוד ולכן ממשיכים להזמין חרף עליית המחירים. בשוק הרכב הנוכחי זמן ההמתנה לרכב חדש בארץ עומד על בין 6-8 חודשים, בגרמניה זמן ההמתנה עולה כבר לשנה. לחברות הרכב יש באקלוג (רישום של כלל ההזמנות) חסר תקדים והן יודעות שאם יפתחו את השאלטר ביום אחד הן לא יצליחו לעמוד בביקושים, אז הם ממשיכות לקנות. אנחנו מנגד מצליחים לעמוד בביקושים מצד הלקוחות שלנו על ידי כך שאנחנו קונים מכל היבשות ומכל השווקים, זה לא משהו שהתעשייה עשתה בעבר." אתה מדבר על עליית ביקושים אצל הלקוחות שלכם - איך אתם מרגישים את זה בשטח? "יש לנו כמה אתרים ברחבי העולם, שני מפעלים בארץ - אחד ברם און ואחד בעפולה, מפעל אחד בארצות הברית, מפעל נוסף בסין ומפעל מחזור אחד בבריטניה שנועד להגדיל את יכולת הייצור שלנו על ידי רכישה של מוצרים קיימים ולמחזר אותם, וזה לא משנה אם מדובר במוצרים פוסט-אינדסטריאל (היו בשימוש בתעשייה) או פוסט-קונסיומר (היו בשימוש אצל הצרכן הפרטי). לרוב המפעלים האלו כבר הוספנו קווי ייצור אבל התוודנו בסופו של דבר הביקושים עולים על הרמות שצפינו ולכן אנחנו עובדים כעת על הוספה של פסים חדשים בכל המפעלים שלנו, זאת לצד הרכישה של MCT שתוסיף גם מפעל שלם." למיטב הבנתנו אתם מתכננים להקים מפעל חדש גם בארצות הברית? "ארצות הברית זה שוק מיוחד. הביקוש למוצרי פלסטיק שם הוא חסר תקדים וזה שוק אסטרטגי מאוד עבורנו. כדי למכור בארצות הברית אתה צריך לדעת לדבר את השפה שלהם ועל זה אנחנו עובדים. עיקר הלקוחות שם מעוניינים לקנות בכמויות גדולות, דבר שהרכישה של MCT מאפשרת לנו לספק כרגע, והדירקטוריון כבר אישר הקמה של מפעל חדש שם. אנחנו מקווים שהמפעל הקיים שלנו אפשר לנו ללמוד את השוק כמו שצריך וככה ההקמה של המפעל החדש תאפשר לנו לפרוץ שם מהר יותר - אם נצליח שם אז השמיים הם הגבול." "השוק הסיני לא מקבל חברות מבחוץ בכזו קלות - זאת בעיה" לחברה מפעל גם בסין, שם לדברי המנכ"ל החברה מתקשה יותר לעבוד עם החברות המקומיות ולכן עובדת בעיקר עם הלקוחות הגרמניות שמוכרות את הרכבים שלהן שם. "הסיפור בסין לא פשוט וקשה לנו מאוד להתחרות עם הסינים כי אנחנו לא מכירים את השפה שלהם. באופן כללי השוק הסיני לא מקבל חברות מבחוץ כזו קלות וזאת בעיה עבורנו. לכן אנחנו מעדיפים למכור דווקא לחברות שכבר מכירות אותנו - כמו מרסדס, BMW, יגואר ולאנד רובר, איתם יש לנו כבר יחסים טובים ואנחנו מייצרים להם שם חומרים לכריות אוויר עם אישורים שכבר הבאנו מגרמניה." לראייתך התחרות הסינית קשה יותר מאשר בשאר העולם? "מפעל שיודע לייצר פלסטיק לתעשייה כמו שאנחנו עושים יש בכל מדינה, זה נכס שאף מדינה לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו. בסין לעומת זאת התחרות קשה יותר כי אם אתה לא יצרן מקומי אתה תתקשה הרבה יותר. בשאר העולם התחרות הזאת קשה פחות כי הניסיון שלנו לא פעם מאפשר לנו לייצר ברמה גבוהה יותר ממה שהמדינה יודעת לעשות, תוך כדי הוזלת המוצרים בגלל הפעילות הגלובאלית." מה היא אבן הדרך הבאה? "אנחנו לא נוטים לתת תחזיות קדימה, אבל במידה ונצליח להוציא לפועל את כל האסטרטגיות שלנו אני מאמין שנוכל להאיץ את הצמיחה שלנו באופן משמעותי."
- 1.לילי 22/02/2022 13:36הגב לתגובה זומאבק ההסתדרות על מונופול בפריקת אניות בנמלים פוגע באוכלוסייה של הפועלים . כמובן שלפועלי הנמל שמרוויחים 50,000 ש"ח לחודש זה לא מזיז . פגיעה
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותחשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים
של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים
ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום.
על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.
קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.
ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי
האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך
לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.
רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.
הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.
לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. בתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.
- נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.
