ראיון

"החברה נמצאת בצמיחה; יש לנו 3 לווינים בתפוסה יחסית מלאה"

דן זיצ'ק, מנכ"ל חלל  מסביר שעיקר הצמיחה תבוא מהלווין המתקדם שלהם עמוס 17, אך הקורונה עיכבה את פגישות המכירה של הקיבולת שלו. NuRAN בה השקיעו הספיקה מאז לזכות בחוזה עם אורנג'. עוד הוא מתאר את ההזדמנות אם תושלם הרכישה ע"י 4iG
איתי פת-יה | (1)

חברת התקשורת הלוויינית חלל תקשורת 14.37% חידשה חוזה מול לקוח באפריקה למתן שירותים באמצעות לוויין עמוס 7 בבעלותה ל-3 שנים, כך שהתמורה על ההתקשרות החדשה תהיה 3.6 מיליון דולר. בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל החברה, דן זיצ'ק, במענה לשאלה מתי המשקיעים יראו את העסקים של חלל ממריאים כי החברה "נמצאת בצמיחה כל הזמן, ההכנסות השוטפות משירותי עמוס 17, שהוא הלוויין המתקדם ביותר בצי שלנו, גדלות כל הזמן. אולי נשקול לשנות את רף הדיווח – כל הזמן ישנן עסקאות, פשוט לא כולן חוצות אותו".

האם הדבר אופייני לתחום הפעילות, או שאלה החוזים הגדולים שפשוט מבוששים לבוא? מהתשובה של זיצ'ק עולה כי התשובה השנייה היא הסיבה – אך יש לו הסבר. העסקאות שאנחנו סוגרים לאחרונה באפריקה הן בחוזים קצרים יותר, זה מה שמקובל שם, ולכן היקפן נמוך יותר".

באפריקה אזורים נרחבים נעדרי כיסוי סלולרי, ועל כן זהו שוק גדול לכל סקטור התקשורת הלוויינית. אולם לא רק. כידוע, ישנן גם ספקיות טלוויזיה על גבי האינטרנט במערב, כמו יס בישראל, שקונה שירותים מחלל תקשורת (אך הולכת ומצמצת את תלותה בלוויין לטובת תשתית אינטרנט). כמוה ישנן חברות נוספות מקבוצת הרוכשת המיועדת של חלל, 4iG, כשהעסקה בין השתיים עדיין ממתינה לאישורים רגולטורים, אחרים מקרב בעלי המניות (להנפקת מניות השליטה לרוכשת) וכן ממחזיקי האג"ח שיתבקשו להסכים לשינוי התנאים בשטר החוב.

דיברתם על סינרגיה - תאר את הפוטנציאל היה ותושלם העסקה.

"4iG זכו בחוזה עם ממשלת הונגריה להקים לוויין חדש, וייתכן שנעשה זאת יחד והצי שלנו יורחב מ-4 ל-5 לוויינים. מכך נולדת הקשר הראשוני, כשחיפשנו מחליף לעמוס 3 שיצא משירות ב-2026. צריך לומר שעוד אין תכנית ספציפית לאזור הכיסוי של הלווין שיוקם בהונגריה – וזה יהיה חלק מהאתגר.

"נוסף על כך, ל-4iG חברה שכמונו קונה קיבולת מלוויינים שאינם בבעלותה ומוכרת אותם לחברות ולמגזר הממשלתי – נוכל את הקיבולת הזאת למכור ללקוחות שלנו. בבעלותם גם מפעילות תקשורת שנבדוק איך אפשר להעביר אליהם את לקוחות חלל. למשל, למפעילת טלוויזיה שיגמר לה בבוא היום חוזה מול לוויין, ניתן למכור שירותים של לוויינים מהקבוצה".

הסברת בזמנו שהמיזוג יאפשר לכם להציע שירותים מנוהלים, ולא רק למכור קיבולת. למה הכוונה?

"אם נשווה את הלוויין לנדל"ן, אז הכוונה היא להיות ה-WeWork שלו – במקום רק רוחב פס להתרחב על גבי שרשרת הערך, ולהתקרב ללקוח הקצה כך שירכוש מאיתנו גם את ציוד התקשורת".

לפני מספר חודשים השקעתם 3 מיליון דולר ב-Wireless NuRAN. מה קרה איתה מאז?

"זו חברת IAAS (תשתית כשירות – Infrastructure as a Service – א.פ) שמספקת לחברות סלולאר שירות שיאפשר להרחיב את הרשת ללקוחות שלהם איפה שאין קליטה סלולרית – ויש קליטה לוויינית, על בסיס שיתוף הכנסות עם מפעילות סלולר. מאז ההשקעה שלנו בהם הם ניגשו לכמה חוזים וזכו באחד מהם, בקונגו, מול קבוצת אורנג' העולמית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"למעשה, בגלל עיכובים שחווינו בסגירת עסקאות, בגלל הקורונה, ניסינו לתמוך בפעילות בעוד אופן על ידי השקעה בחברות שכבר סגרו חוזים ושיש להם צוותים מקומיים, כמו NuRAN. צריך להסביר שכדי למכור באפריקה היינו תלויים בטיסות לשם והשמים נסגרו כזכור, ובלי קשר לא קוימו פגישות בגלל צעדי הריחוק החברתי. בתחום הלוויינות, גם היישום דורש נוכחות בשטח, אפילו כדי לחדש פעילות, כמו שעשינו במאות אתרים בבוטסאונה, זה דורש לעבר פיזית אתר-אתר – עניין שלוקח מספר חודשים.

בינתיים הקמנו פעילות מקומית עם 3 נציגים אפריקאים, אחד בסנגל, אחד בדרום אפריקה והשלישי בקניה. בחצי השנה האחרונה היו הקלות בהיבט בקורונה ואנחנו רואים התעוררות בהזדמנויות. אני מקווה שזה ימשך, על אף התחלואה המתגברת באירופה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 22/11/2021 19:55
    הגב לתגובה זו
    ללא חלוקת דיבידנד לא שווה שקל
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?