האם דירקטור חיצוני הוא באמת דירקטור חיצוני?

מי מציע את הדירקטור-דירקטורית החיצוניים, את מי אמורים הדירקטורים החיצוניים לשרת ומה אפשר ללמוד מהמקרה של פוליגון?
נתנאל אריאל | (7)

האם דירקטור חיצוני הוא באמת דירקטור חיצוני? דירקטוריון של חברה כולל דירקטורים מטעם בעל השליטה, לצד דירקטורים חיצונים. כל הדירקטורים אמורים לפעול לטובתה של החברה עצמה ולא לפעול בהתאם לאינטרסים של בעל השליטה. עם זאת, בשטח, הדירקטורים מטעם בעל השליטה יותר "ערים" לאינטרסים של בעל השליטה. הבעיה שבמקרים רבים גם הדירקטורים החיצוניים מוטים וערים לאינטרסים של בעל השליטה. וזאת למרות שהם יותר מאחרים אמורים לבטא את האינטרסים של בעלי המניות הקטנים - המיעוט. 

בשטח, הדירקטורים החיצונים הופכים למועמדים לדירקטוריון בהמשך להמלצה-דחיפה של בעל הבית. הכל חוקי, הכל כשר, אבל ככה זה לא באמת דירקטור חיצוני, אלא זה במקרים רבים זרועו הארוכה של בעל השליטה. 

מדובר, חשוב להדגיש במנויים ראויים. אנשים שמתאימים מכל הבחינות להיות דירקטורים, רק שהליך המינוי שלהם הוא בעייתי ודורש תיקון. מצד אחד לא רוצים לכפות על החברה דירקטורים חיצוניים. אבל מצד שני, מאפשרים מינוי של דירקטורים כאילו חיצוניים. אולי דווקא מינוי דרך גוף רגולטורי שייקבע הוא פתרון נכון יותר מהקיים.

הבעייתיות שבאה לידי ביטוי במינוי אצל חברת פוליגון

כך או אחרת, הבעייתיות של הליך המינוי צף בחברת פוליגון -0.17% . חברה קטנה יחסית שפועלת בתחום הנדלן המניב - סינמה סיטי בחדרה ומגרשים בפתח תקווה.

החברה ביקשה למנות דירקטורית חיצונית ואז בעל מניות בשם אהרון כהן אמר - סטופ. איך אפשר להעלות לדיון מינוי של דירקטורית חיצונית אחת מבלי לספק אלטרנטיבות? איך אפשר להציגה כדירקטורית חיצונית אם בהגדרה היא מוצעת על ידי החברה? הוא הציע מועמדת שלא התאימה (מכהנת כדירקטורית אצל לקוחות החברה), הציע מועמדת נוספת ושוב קיבל דחייה, הפעם לגישתו בלי הסברים, ואז הגיש מועמד נוסף.

כל זה לא השפיע על החברה. היא מתקדמת לעבר אסיפת בעלי המניות שצריכים לאשר את מנויה של הדירקטורית החיצונית ובהינתן שהדירקטוריון כמובן תומך, אין לכאורה סיבה שהמינוי לא יאושר.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ש 26/09/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
    השיטה דפוקה מהיסוד, זה נכון לפוליגון, היה נכון לכור ועד שלא תשונה השיטה הדח"צ נועד לשמש זרוע ארוכה בוועדת הביקורת כדי לאשר עסקאות עם בעלי עניין. כל זה בשעה שהמוסדיים, שמחזיקים בשיעורים ניכרים ממניות החברות יושבים על הגדר ולא ממש שומרים על האינטרסים של החוסכים \ משקיעים.
  • 6.
    אנונימי 26/09/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    החברה צריכה להתחיל לחלק דיבידנדים.
  • 5.
    YL 26/09/2021 14:10
    הגב לתגובה זו
    כבאיות משוכללות ש לא צריכות להגיע פעמיים ל כיבוי שרפה כמו ב ארכיון קווי אשראי
  • 4.
    אודה לך מאד אם משרדך יאפשר את בחירת הדח"צים ע"י המיעוט. (ל"ת)
    פניה לשר ליברמן. 26/09/2021 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משקיע 26/09/2021 12:07
    הגב לתגובה זו
    הכתב טועה.
  • 2.
    איזה תקנות 26/09/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    והדירקטורים רק חותמת גומי - תשאלו את מיכל למה היא ברחה
  • 1.
    אלי 26/09/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    עובדים בשביל זה שבחר אותם. חייב לקום מאגר חיצוני של רשות ניירות הערך . דירקטורים ימונו בנגרלה עיוורת מתוך מאגר
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳