בועז לו תעשייה אווירית
צילום: יחצ

התעשייה האווירית ברבעון טוב, אבל צבר ההזמנות ירד

הצבר עומד על 12.2 מיליארד דולר, בעוד שבסוף 2020 הוא עמד על 12.6 מיליארד דולר; הרווח גדל ב-23% ל-42 מיליון דולר. ה-EBITDA גדל ל-120 מיליון דולר בהשוואה ל-102 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי עלה ל-67 מיליון דולר
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה התעשייה האווירית

התעשייה האווירית מדווחת על עלייה של 23% ברווח ל-42 מיליון דולר. ה-EBITDA גדל ל-120 מיליון דולר בהשוואה ל-102 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי עלה ל-67 מיליון דולר (כ-6.6% מהמכירות) בהשוואה לכ-61 מיליון דולר (כ-6% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד.

המכירות נותרו כמעט ללא שינוי 1,015 מיליון דולר בהשוואה ל-1,018 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צבר ההזמנות של החברה עומד על כ-12.2 מיליארד דולר המייצגים כ-3 שנות פעילות. עם זאת, צבר ההזמנות ירד - בסוף 2020 הוא עמד על 12.6 מיליארד דולר.

על רקע פרסום התוצאות, אמר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית: "התעשייה האווירית ממשיכה להציג תוצאות מצוינות גם ברבעון הראשון לשנת 2021. העלייה בביצועים התפעוליים, לצד העלייה בשורת הרווח, מאשררות גם ברבעון הנוכחי את תהליך הצמיחה והאסטרטגיה של החברה בשנים האחרונות.

"בימים אלו דורגה החברה במקום השלישי בין החברות שהכי טוב לעבוד בהן במשק, ובימים אלו, היא נמצאת בתנופת גיוסי מהנדסות ומהנדסים מוכשרים עם מאות משרות פתוחות– עדות נוספת לצמיחה בחברה ולהתרחבות הפעילות העסקית המבוצעת ברחבי העולם ולטובת הלקוח המשמעותי שלנו בישראל.

"רק לאחרונה, חוזקה שדרת ההנהלה בחברה בשני בעלי תפקידים הממוקדים בחיזוק האסטרטגיה, הקשר עם מערכת הביטחון בישראל וחיזוק הפעילות בצפון אמריקה, והחברה ערוכה ונערכת לקידום פעילותה בשנה הקרובה ובעתיד. התעשייה האווירית צופה קדימה אל האתגרים בענפים בהם היא פועלת ונערכת באמצעות פיתוח פתרונות יצירתיים ויוצאי דופן, תוך מינוף חשיבה מחוץ לקופסה, פיתוח יכולות חדשות למערכות קיימות ומערכות חדשניות - וכל זאת בהתאמה אל אתגרי שדה הקרב העתידי ועולם התעופה המשתנה".

 

החטיבות הצבאיות הן המרכזיות בפעילות החברה - נתח השוק של החטיבות הצבאיות  ברבעון הראשון עלה ב-12% לכ-914 מיליון דולר בהשוואה ל-816 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 98 מיליון דולר. נתח המכירות של חטיבת תעופה ברבעון הראשון ירד בכ-27% לסך של כ-237 מיליון דולר בהשוואה לכ-323 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 86 מיליון דולר לאור המשבר העולמי בשוק התעופה.

 

נתח המכירות לייצוא ברבעון הראשון עמד על 71% והסתכם בכ-722 מיליון דולר (כ-293 מיליון דולר המהווים 29% נמכרו בישראל), בהשוואה ל-71% ברבעון המקביל אשתקד, כ-724 מיליון דולר (כ-294 מיליון דולר המהווים 29% נמכרו בישראל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הדוחות של החברה מלמדים כי למרות שההכנסות לא עלו הרווח עלה. כאמור, הרווח התפעולי עלה ב-10% לסך של כ-67 מיליון דולר (כ-6.6% מהמכירות) בהשוואה לרווח תפעולי של כ-61 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-6% מהמכירות). הגידול ברווח התפעולי נובע מקיטון בהוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות מכירה ושיווק והוצאות פרישת עובדים. הרווח התפעולי של החטיבות הצבאיות עלה ב-8.5% לכ-77 מיליון דולר בהשוואה לכ-71 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי של חטיבת תעופה הסתכם בכ-5 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי של כ-3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר מזנקת 12%; קמטק נופלת 6% - עליות במדדים

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.  


החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.

אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי -2.86%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%