ניתוח

רובוגרופ מספרת לכם שהיא צומחת, זה לא נכון

הנהלת החברה מנפנפת בצמיחה, בפועל - ההכנסות במחצית השנייה ירדו ב-20% לעומת המחצית הראשונה; המניה שהיתה מהבולטות של 2020, כבר ירדה 40% מהשיא 
נתנאל אריאל | (11)
נושאים בכתבה למידה מרחוק

זה לא שקר, אבל זה בהחלט לא לספר את האמת. חברת רובוגרופ 0% מודיעה בחגיגיות שהתוצאות שלה ב-2020 נהדרות. ההודעה שלה לעיתונות היא לא שקר - החברה צמחה ב-2020 לעומת 2019, אבל היא לא חושפת ומבליטה את העניין החשוב ביותר - במחצית השנייה המכירות ירדו לעומת המחצית הראשונה. ככה לא מתנהלת חברה שקופה, ככה לא מתנהלת הנהלה של חברה בורסאית. במקום להתחבא אחרי מחצית שנייה חלשה, היה מקום להסביר לשוק מה קרה במחצית הזו. בפועל, בחברה מבליטים את התוצאות של המחצית השנייה מול המחצית המקבילה ב-2019 - אלא שזה לא רלבנטי. זו חברת צמיחה שצומחת בזכות הקורונה. ההשוואה היא מול תקופה קודמת, לא מקבילה, ושם יש ירידה. הבעיה בהנהלות כאלו, היא לא רק הסוגיה עצמה, אלא שאלה עקרונית - אם הם מסתירים את זה, מעניין מה עוד הם מסתירים? 

רובוגרופ שהיא חברה שקיימת כבר עשרות שנים והיתה לה עדנה גם בתקופת הדוט.קום  על רקע מערכות הלמידה מרחוק שלה, זכתה אשתקד לעדנה מחודשת. אמזון בכבודה ובעצמה "גילתה" אותה. המערכות של הלמידה מרחוק תפסו תאוצה במקביל להתפשטות נגיף הקורונה, והמניה נסקה פי 8 במקביל להנפקות פרטיות לגופים מוסדיים, לרבות בית ההשקעות מור השקעות 0.17% שלזכותו ייאמר שהשקיע בה עוד כשהיתה קטנה. 

אז כן, אמזון גילתה אותה וחשפה את המערכת למידה מרחוק של רובוגרופ ובכל זאת - במחצית השנייה של 2020 המכירות בירידה. יש מקום אחד שאי אפשר לרמות ולהחביא. האמת אפשר, אבל זה קשה יותר - הדוחות הכספיים. הנה מה שמוצאים שם:

ירידה בהכנסות מ-10.4 מיליון דולר ל-8.4 מיליון דולר. ירידה ברווח מ-1.2 מיליון דולר ל-140 אלף דולר. חברת צמיחה מודדים מרבעון לרבעון מתקופה לתקופה - ומה לעשות, החברה לא צמחה.

עם זאת, חשוב לציין שהצבר עלה בתחום הלמידה מרחוק (ירד בסה"כ אבל התחזק בתחום הלמידה מרחוק). הצבר בסוף 2020 הסתכם ב-25.3 מיליון דולר (מתוכם כ-8.1 מיליון דולר הינם בתחום ההדרכה למקצועות ה-STEM - הלמידה מרחוק, כ-17.2 מיליון דולר הינם בתחום ההדרכה המקצועית). צבר ההזמנות של הקבוצה ליום 31 בדצמבר, 2019 הסתכם בסך של כ-32.9 מיליון דולר (מתוכם 6.4 מיליון דולר בתחום ההדרכה למקצועות ה- STEM, כ-26.5 מיליון דולר הינם בתחום ההדרכה המקצועית).

על פניו, ובהינתן מימוש הצבר, נראה שלחברה יהיה רבעון ראשון טוב וכנראה מחצית טובה יחסית, אבל אלו לא המספרים שיכלו כנראה להצדיק שווי של מעל חצי מיליארד שקל (שווי לפני כחודש). השווי כעת 260 מיליון שקל - ייתכן שגם השווי הזה לא מצדיק את התוצאות.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

על רקע הדוחות, אמר יורם דויטש, יו"ר ומנכ"ל רובוגרופ: "אנו שמחים לסכם את 2020 עם תוצאות שיא בפעילות החברה. השנה החריגה שחווינו כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה בעולם הובילה להאצת תהליכים בשוק החינוך בכלל ובשוק ה EdTech בפרט. החברה ממשיכה לפתח ולהתאים את מערכת ה CoderZ™ לטווח גילאים רחב יותר, החל מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ועד לבוגרים, הוסיפה למוצר יכולות בתחומי משחוק (gamification), תחרויות וירטואליות (e-sport) וזירות תוכן רבות חדשות. בתקופה קצרה יחסית הצלחנו לייצר שותפויות אסטרטגיות והזדמנויות מניבות הכנסות עם שותפים אסטרטגים כדוגמת; Amazon Future Engineers, אמזון צרפת, אמזון אוסטרליה וניו זילנד, רשתות בתי ספר בברזיל (הסכם לשימוש ב- 90,000 רישיונות בלמעלה מ- 200 בתי ספר ב-26 המדינות) וחברת לגו (Lego Education). בנוסף, אמזון מקדמת ומפיצה באופן בלעדי ובאופן ישיר דרך רשת אמזון העולמית את האתגר הוירטואלי (ACRC) המדמה את מרכז ההגשמה של אמזון אשר פיתחנו בפלטפורמת CoderZ במסגרת הסכם פיתוח שנחתם בין אמזון לרובוגרופ. במהלך שנת 2020 חטיבת ה STEM חוותה צמיחה תלולה וביקוש ישיר מצד בתי ספר ומורים, בעיקר בשוק הצפון אמריקאי.

"אנו ממשיכים לעבוד במרץ ליישום תכניות העבודה האסטרטגיות ומאמינים כי חטיבת ה-STEM המשלבת את פלטפורמת ה-CoderZ שזוכה להצלחה גדולה, בשילוב פיתוח "המפעל החכם" ויישום מודל SaaS בחטיבה המקצועית יהוו מנוע צמיחה משמעותי בעתיד. החברה ממשיכה לקדם את תהליך הרישום בבורסת נאסד"ק וזאת כחלק מאסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה הבינלאומית"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דני 02/04/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
    מתנד obv עלה מחודש יולי 2020 ונשאר גבוה למרות מימושים במחיר המניה. מישהו יודע כנראה דברים שאנחנו לא יודעים , אוסף ולא מוכר אישית אכנס למניה בשבוע הבא. אין עשן בלי אש...
  • 7.
    כתבה חשובה (ל"ת)
    גידי 02/04/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מדובר בתוצאות פנטסטיות לשנת 2020, שנת קורונה שלוות 01/04/2021 13:35
    הגב לתגובה זו
    מדובר בתוצאות פנטסטיות לשנת 2020, שנת קורונה שלוותה בסגרים והפרעות רבות לפעילות העסקית. למרות זאת החברה צמחה, גם בחציון השני של השנה. חבל שעושים עוול לחברה כזאת נהדרת, אז שלא יעבדו עליכם..
  • 5.
    תום 01/04/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
    על זה שאמרו צמיחה ב 2020 לעומת 2019? ולא שיקרו. אלא על זה שיש ירידה בצמיחה בתוך 2020? בזבוז של קריאה, מבין שהיה צריך להכין כתבה שבועית.
  • 4.
    מתי מבני ברק 01/04/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    אם אוגווינד שלא מכרה בדולר שוה שני מליארד, אז רובוגרופ לא שוה לפחות חצי?מה אם כל ההפצה בשאר העולם? כל המוסדיים שנכנסו מטומטמים? ורק הכותב היורש של באפט?
  • 3.
    משמש 01/04/2021 12:13
    הגב לתגובה זו
    חברה של למידה מרחוק ,שאחת משתי בעליה היא פרופ' ישראלית למדעי המחשב מסטנפורד ועוסקת בלמידה מרחוק קפצה לשווי מטורף של למעלה מ 7 מיליארד $. רובגרופ היא השקעה למיטיבי לכת.
  • 2.
    גיא M 01/04/2021 12:03
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה? יש חברות שמתחמחרות X10 מזה.
  • 1.
    אנונימי 01/04/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
    לא מבין כיצד כתבה באתר עם מעמד כה גבוה יכולה לפרסם נתונים מוטעים. אם משווים הכנסות של חברות משווים הכנסות של תקופה מסוימת לתקופה מקבילה, החברה פרסמה שההכנסות בחציון ה-2 צמחו מכיוון שמשווים את ההכנסות לרמת ההכנסות בחציון ה-2 לשנת 2019, לא לחציון 1 לשנת 2020. חבל שהכותב מנסה להטעות את קהל הקוראים.
  • לא נכון. זו חברת צמיחה (ל"ת)
    גידי 02/04/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
  • rafael 01/04/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
    גילוי מאות: מחזיק במניה אני הייתי מצפה מהחברה להציג צמיחה מרבעון לרבעון, כאשר יש חברה עם פוטנציאל שוק בלתי סופי כמעט, אז הציפייה היא לנצל מומנטום ולחזק מאוד את מחלקת השיווק כך שהחברה תגיד לצמחיה של מעל 100% בשנה, הרבה מעל, החברה עדיין קטנה מאוד, זו חברה שיכולה בתאוריה להיות ענקית. מחצית חלשה יותר מקודמתה היא סימן בעייתי.
  • אבנר 01/04/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
    לא מדובר בחברה עם הכנסות מחזוריים/עונתיים.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳