מיכאל גולן
צילום: יחצ

מיכאל גולן שהקים את גולן טלקום יצא...פראייר; אלקטרה צריכה ברווח של 100% בשלוש שנים

אלקטרה צריכה רכשה ממיכאל גולן את גולן טלקום ב-350 ומוכרת ב-700 מיליון שקל; החברה שגם נהנתה מרווחים שוטפים (חשבונאיים), תרוויח ממכירת גולן טלקום לסלקום 300-330 מיליון שקל
עמית נעם טל | (13)
נושאים בכתבה גולן טלקום

אלקטרה צריכה 1.52% שיחקה אותה. מיכאל גולן, היזם ובעל השליטה המקורי בגולן טלקום...יצא פראייר. גולן הקים את גולן טלקום כנראה בידיעה שהיא תהיה גוף מפסיד, אבל עם ערך גדול - הכתובת היתה על הקיר כבר ביום הקמת גולן טלקום. התחרות "תאכל" את הרווחים, ואין מקום לשחקניות רבות. אז למה גולן הקים את גולן? כי הוא האמין שבסופו של דבר השוק יתכנס לנקודת שיווי משקל, עם מספר שחקניות מצומצם כשבדרך הגדולות "אוכלות" את הקטנות, ומשלמות עבורן מחירים גבוהים.

התוכנית שלו היתה נכונה, אבל העיתוי רע. גולן לא הצליח למכור את גולן טלקום לסלקום, השותפה הטבעית, ובכלל - לפני שלוש שנים, שוק התקשורת לא אפשר רכישות ומיזוגים, והוא נאלץ להסתפק ברוכשת לא אסטרטגיות. ההבדל הוא גדול - רוכשת אסטרטגית רואה ערך גדול בעסקה שכזו, היא מיד מצמצמת בהוצאות ומגדילה את הרווח. רוכשת שלא בתחום, לא רואה סינרגיה וחיסכון בהוצאות.

ובכל זאת - גולן מכר את גולן לאלקטרה צריכה. האחרונה עשתה עסקה נהדרת. היא מוכרת כעת את חברת הסלולר ב-700 מיליון שקל, כפול מהסכום שהשקיעה, ומרוויחה כ-300-330 מיליון שקל, כשבדרך עוד היו לה רווחים חשבונאיים (בשל הפחתה של התחייבויות).

כן, זה יום חגג לאלקטרה צריכה. ההימור שלה הצליח. "אנחנו מדווחים היום  על מכירת אחזקות בגולן טלקום לסלקום בעסקה שנחתמה תוך פרק זמן קצר ושמציפה יצירת ערך משמעותי תוך פחות מ-3 שנים ממועד ההשקעה", אומר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה - "העסקה תניב לאלקטרה רווח של למעלה מ-300 מיליון שקל ותזרים משמעותי של מאות מיליוני שקלים, שיאפשר לה למקד את המשך התפתחותה בתחומי הליבה של מיזוג אוויר, מוצרי צריכה חשמליים וקמעונאות חשמל״.

אלקטרה שמחזיקה 90% בחברת גולן טלקום תקבל על חלקה 600-630 מיליון שקל, המשקפים לגולן שווי של 666-700 מיליון שקל.

על פי ההסכם, הכפוף למספר תנאים, סלקום תשלם תמורת מלוא הונה המונפק של גולן (בדילול מלא) כ-413 מיליון שקל במזומן במועד השלמת העסקה וכ-177 מיליון שקל באמצעות הלוואת מוכר שתועמד על ידי החברה, לתקופה של שלוש שנים, אשר תישא ריבית שנתית בשיעור של 3%.

בנוסף, תשלם סלקום תמורות נוספות, אשר ישולמו במזומן במועד השלמת העסקה: יתרת המזומנים שתהיה בקופת גולן במועד השלמת העסקה בניכוי חוב פיננסי ואשר אינו כולל את ההלוואה מסלקום שהוענקה לגולן ערב רכישתה ע"י החברה (נכון ליום 31 בדצמבר 2019 נצברו בקופת גולן כ-67 מיליון שקל), סכום נוסף המתקבל ממכפלת מספר החודשים שיחולו ממועד השלמת העסקה ועד לתום שנת 2020 בסך של כ-7.6 מיליון שקל וכן סכומים אשר השקיעה גולן בתשתיות דור 5 במסגרת הרשת המשותפת החל ממועד חתימת מזכר ההבנות ועד מועד השלמת העסקה.

סך התמורה אשר החברה צפויה לקבל מהעסקה (ללא התמורה לגיל שרון ולאחר דילול מלא, הנובע מאופציות שהוענקו לעובדי גולן ואשר בגינם הם זכאים לחלק מהתמורה) יעמוד על כ-600-630 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בכפןף להשלמת העסקה, החברה צפויה לרשום רווח הון לפני מס של כ-300-330 מיליון שקל.בכוונת הצדדים להשלים את העסקה עד ל-31.12.2020, כאשר במידה ולא יתקבלו כל האישורים שנקבעו במסגרת התנאים המתלים, תתבטל העסקה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    א.א 20/02/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
    למה פריאר ? מה רע ב 300 מיליון שח ?
  • 11.
    שי 20/02/2020 05:19
    הגב לתגובה זו
    לקוחות גולן תלקום צריך לעשות עזבת אמונים לחברת אחרת
  • 10.
    ובדרך כבר מעלה מחירי מוצרים שלה מראש (ל"ת)
    אני 20/02/2020 03:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוני 19/02/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    נראה לי מגוחך להכפיש
  • 8.
    ניתוח מדוייק (ל"ת)
    וטו 19/02/2020 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יגאל 19/02/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    השקיע מינימום,כי לא הלך על בניתחברה,רק על הגדלת כמות הלקוחותעם תשתית אפס.הכין למכירה.חכם.
  • הוא השקיע סכום דומה למה שקיבל. לא יצא טוב (ל"ת)
    טןט 19/02/2020 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אין שכל יש כותרות 19/02/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    אלה אם תראו שהוא מפסיד כסף אז הוא מכר אותה בתקופה חלשה בשוק ב 350 מיליון ...לא ברור איפה פה הפראייר .....מה שכן , התמזל מזלם של אלקטרה זה ברור ...כי השוק השתנה לטובתה .
  • 5.
    מני 19/02/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
    משרד התקשורת ואינטרסנטיים אחרים הרגו את מיכאל גולן. הציבור פאסיבי. גיל שרון עם הכנסות חזיריות אישיות ורצון להעלות מחירים כפי שהתבטא זאת בנוסף לעברו וכו' זוכה פעם אחר פעם. עם רגע כניסתו לגולן טלקום החל להעלות מחירים ולעבוד בשיטת של סלקום ופלאפון - אני מיד עזבתי, אך מנויים שנשארו הם אלה שמאפשרים לחברות ותאגידים לדפוק את כולנו. ישנם מקומות בעולם שתאגידים ופרסונות משלמים מחיר והשוק והציבור לא שוכח - אני מתקנא במקומות כאלה.
  • 4.
    וכל הכבוד לממשלת מר כלכלה, הציבור ישלם בגדול (ל"ת)
    ארציאלי 19/02/2020 00:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ברכה לבטלה 18/02/2020 21:31
    הגב לתגובה זו
    והנקמה היא שהיא קונה את היריב במחיר מוגזם.הצרכנים הפסידו.
  • 2.
    גיל שרון יצא ענק 18/02/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    נראה עכשיו דוחות בלי גולן טלקום, יהיה מעניין לראות האם גיל שרון יקבל את הניהול על אלקטרה צריכה, או יעבור לקבוצת סלקום
  • 1.
    עדו 18/02/2020 20:58
    הגב לתגובה זו
    אלקטרה השקיע רק 200 מליון שקל, השאר הלוואה מסלקום שפקעה בעסקה, הרווח קרוב יותר ל 200 אחוז...
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.