בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
צילום: אסף שילה. ישראל סאן

אלביט מערכות צפויה ליהנות מהמיזוג הענק בין יונייטד וראית'און

הקונסולידציה בתעשיית הביטחון העולמית הולידה מיזוג שמאיים אפילו על בואינג ולוקהיד מרטין, אך אלביט מערכות עשויה ליהנות מהמיזוג בטווח הקצר
נועם בראל | (4)

"אלביט מערכות עשויה ליהנות בטווח הקצר מתמיכה במכפילי הרווחיות, כיוון שהמיזוג בין יונייטד וראית'און מצית ציפיות לגל רכישות של חברות קטנות-בינוניות ותחרות עליהן", כך מעריכה אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, בקשר להשפעת מיזוג הענק בין יונייטד טכנולוג'יס וראית'און אשר הוכרז היום (ב') על אלביט מערכות -1.66% .

לאחר שהחליטה לצאת מתחום המדרגות הנעות והמזגנים, יונייטד טכנולוג'יס (United Technologies) מכפילה את ההימור על שוק התעופה והחלל בעסקת מיזוג של כל מניותיה עם קבלנית ההגנה ראית'און (Raytheon).

החברה הממוזגת מוערכת בשווי של יותר מ-100 מיליארד דולר לאחר השלמת העסקה, ותהיה חברת התעופה והחלל השנייה בגודלה בעולם בבחינת היקף המכירות, אחרי חברת בואינג, עם הכנסות שנתיות של כ-74 מיליארד דולר השנה.

פריד מציינת בסקירתה כי הקונסולידציה בתעשיית הביטחון העולמית הולידה מיזוג שמאיים אפילו על בואינג ולוקהיד מרטין וכנראה יאושר ע"י ההגבל העסקי האמריקני בשל מיעוט החפיפה בין החברות המתמזגות.

 

לדבריה, "אלביט עשויה למצוא בעצמה תחום פעילות לא גדול לרכישה, כמו חטיבת ראיית הלילה של האריס אותה רכשה אלביט בעקבות מיזוג נוסף שהתפרסם לא מכבר, בין 3L להאריס האמריקניות, כאשר בטווח הקצר המיזוג עשוי להצית גל חדש של רכישות חברות קטנות ובינוניות בתחום הדיפנס בארה"ב".

"אמנם אלביט עצמה לא יכולה להירכש כחברת ביטחון לאומית, אך היא בהחלט יכולה ליהנות ממכפילי הרווח של הענף, שצפויים לקבל תמיכה או אף לעלות, אם אכן נראה גל כזה של רכישות".

 

פריד מוסיפה כי "בעולם הדיפנס, אלביט מערכות שוב נראית כחברה קטנה מול חברות הענק הממוזגות. זאת, למרות שהצבר שלה נושק לכ-10 מיליארד דולר. בטווח הקצר זה לא מצביע על אלמנטים שליליים.  אלביט מתפקדת היום כתת-קבלנית של ראית'און, אחת משתי החברות המשתתפות במיזוג הענק".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"חשוב לציין, כי במיזוג הקודם בין UTX המשתתפת השניה במיזוג, לרוקוול קולינס שנרכשה ע"י UTX תמורת 30 מיליארד דולר - אלביט לא נפגעה ולא ראתה הרעה בתנאי החוזים. בנוסף לכך, אלביט עשויה גם לזכות בהזדמנויות לבצע רכישת פעילות סינרגטית, אם פעילות כזו תיפלט במהלך המיזוג כמו ההזדמנות שניצלה כאמור במיזוג בין האריס ל-3L".

 

"בשלב זה, פערי הגודל תומכים בפעילותה של אלביט מערכות לצד חברות הענק האמריקניות. במקביל, הסדרת הפעילות עם תת-קבלני הדיפנס (שאלביט היא אחד מהם) נמשכת בהובלת הפנטגון. הסדרה זו הופכת חוזים קצרים לחוזים קבועים ארוכי טווח, אך גם מייצרת לחץ מתמיד על ההתייעלות. גם אלביט מיישמת את ההתנהלות הזו מול קבלנים שלה. כך, בטווח הקצר קוטנה של אלביט מהווה אפילו יתרון בעולם של מיזוגי העל. בטווח הארוך ההשפעה תהיה תלויה בתקציבי הביטחון".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    "תת קבלני דיפנס". עילגות מפוארת!! (ל"ת)
    יוסקה 11/06/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורי אדלשטיין 10/06/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    את התביעה שמתנהלת נגד UTC בבית הדין לעבודה בחיפה חשיפת הפרשה תזעזע את עולם התעופה
  • 2.
    ייורי 10/06/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
    בדרך להיות מנית העם.
  • 1.
    חיים 10/06/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
    תעופה וחלל תמיד יובילו.......
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה).