בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט
צילום: אסף שילה. ישראל סאן

אלביט מערכות צפויה ליהנות מהמיזוג הענק בין יונייטד וראית'און

הקונסולידציה בתעשיית הביטחון העולמית הולידה מיזוג שמאיים אפילו על בואינג ולוקהיד מרטין, אך אלביט מערכות עשויה ליהנות מהמיזוג בטווח הקצר
נועם בראל | (4)

"אלביט מערכות עשויה ליהנות בטווח הקצר מתמיכה במכפילי הרווחיות, כיוון שהמיזוג בין יונייטד וראית'און מצית ציפיות לגל רכישות של חברות קטנות-בינוניות ותחרות עליהן", כך מעריכה אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, בקשר להשפעת מיזוג הענק בין יונייטד טכנולוג'יס וראית'און אשר הוכרז היום (ב') על אלביט מערכות 1.24% .

לאחר שהחליטה לצאת מתחום המדרגות הנעות והמזגנים, יונייטד טכנולוג'יס (United Technologies) מכפילה את ההימור על שוק התעופה והחלל בעסקת מיזוג של כל מניותיה עם קבלנית ההגנה ראית'און (Raytheon).

החברה הממוזגת מוערכת בשווי של יותר מ-100 מיליארד דולר לאחר השלמת העסקה, ותהיה חברת התעופה והחלל השנייה בגודלה בעולם בבחינת היקף המכירות, אחרי חברת בואינג, עם הכנסות שנתיות של כ-74 מיליארד דולר השנה.

פריד מציינת בסקירתה כי הקונסולידציה בתעשיית הביטחון העולמית הולידה מיזוג שמאיים אפילו על בואינג ולוקהיד מרטין וכנראה יאושר ע"י ההגבל העסקי האמריקני בשל מיעוט החפיפה בין החברות המתמזגות.

 

לדבריה, "אלביט עשויה למצוא בעצמה תחום פעילות לא גדול לרכישה, כמו חטיבת ראיית הלילה של האריס אותה רכשה אלביט בעקבות מיזוג נוסף שהתפרסם לא מכבר, בין 3L להאריס האמריקניות, כאשר בטווח הקצר המיזוג עשוי להצית גל חדש של רכישות חברות קטנות ובינוניות בתחום הדיפנס בארה"ב".

"אמנם אלביט עצמה לא יכולה להירכש כחברת ביטחון לאומית, אך היא בהחלט יכולה ליהנות ממכפילי הרווח של הענף, שצפויים לקבל תמיכה או אף לעלות, אם אכן נראה גל כזה של רכישות".

 

פריד מוסיפה כי "בעולם הדיפנס, אלביט מערכות שוב נראית כחברה קטנה מול חברות הענק הממוזגות. זאת, למרות שהצבר שלה נושק לכ-10 מיליארד דולר. בטווח הקצר זה לא מצביע על אלמנטים שליליים.  אלביט מתפקדת היום כתת-קבלנית של ראית'און, אחת משתי החברות המשתתפות במיזוג הענק".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"חשוב לציין, כי במיזוג הקודם בין UTX המשתתפת השניה במיזוג, לרוקוול קולינס שנרכשה ע"י UTX תמורת 30 מיליארד דולר - אלביט לא נפגעה ולא ראתה הרעה בתנאי החוזים. בנוסף לכך, אלביט עשויה גם לזכות בהזדמנויות לבצע רכישת פעילות סינרגטית, אם פעילות כזו תיפלט במהלך המיזוג כמו ההזדמנות שניצלה כאמור במיזוג בין האריס ל-3L".

 

"בשלב זה, פערי הגודל תומכים בפעילותה של אלביט מערכות לצד חברות הענק האמריקניות. במקביל, הסדרת הפעילות עם תת-קבלני הדיפנס (שאלביט היא אחד מהם) נמשכת בהובלת הפנטגון. הסדרה זו הופכת חוזים קצרים לחוזים קבועים ארוכי טווח, אך גם מייצרת לחץ מתמיד על ההתייעלות. גם אלביט מיישמת את ההתנהלות הזו מול קבלנים שלה. כך, בטווח הקצר קוטנה של אלביט מהווה אפילו יתרון בעולם של מיזוגי העל. בטווח הארוך ההשפעה תהיה תלויה בתקציבי הביטחון".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    "תת קבלני דיפנס". עילגות מפוארת!! (ל"ת)
    יוסקה 11/06/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורי אדלשטיין 10/06/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    את התביעה שמתנהלת נגד UTC בבית הדין לעבודה בחיפה חשיפת הפרשה תזעזע את עולם התעופה
  • 2.
    ייורי 10/06/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
    בדרך להיות מנית העם.
  • 1.
    חיים 10/06/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
    תעופה וחלל תמיד יובילו.......
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.