פחות משבוע אחרי שלוקסי מכר: מודי'ס מורידה את הדירוג של ADO

"פעולות הדירוג משקפות את כישלונה של איי.די.או לגוון עוד יותר את מקורות המימון שלה ולהעלות את רמת הנכסים החופשיים", נכתב במסמך הורדת הדירוג
גיא עיני | (1)
נושאים בכתבה איידיאו דירוג

חברת הדירוג הבירטית הודיעה על הורדת דירוגה של איידיאו ואגרות החוב שלה מדירוג Baa2 לדירוג Baa3 ,ובהתאמה של ניירות הערך המסחריים שלה מדירוג P-2 ל- P-3.

הורדת הדירוג ל - Baa3 משקפת את כישלונה של החברה לגוון את מקורות המימון שלה ולהאריך את חלויות החוב באמצעות הנפקת איגרות חוב לא מובטחות לאורך זמן, ובכך מגדילה עוד יותר את רמת הנכסים הבלתי משועבדים, כפי שציפו מודי בעבר. נכון ליום 30 ביוני 2018, הנכסים הבלתי משועבדים של איי.די.או ייצגו כ-22% מסך הנכסים, לעומת 20% ליום 31 בדצמבר, 2017 המשקפים בחלקם הנפקת ניירות ערך מסחריים. מודי'ס ציינו כי סיקור החובות הלא מובטחים על ידי נכסים לא משועבדים ירד ל-1.4X בתאריך 30 ביוני 2018 בהשוואה ל-1.6x בשנת 2017. כמו כן, יתרת החובות הממוצעת נותרה בסביבות חמש שנים, בהשוואה לציפיות של כ-6 שנים.

הורדה זו מגיעה פחות משבוע לאחר ששותפות לפידות, שבשליטת יעקב לוקסמבורג  (לוקסי), חיסלה את החזקותיה ב-ADO ותמכור את מניותיה לחברת EPF בתמורה לכ-54 מיליון שקל. ה

איי.די.או מחזיקה ומנהלת תיק של יחידות דיור בעיקר בגרמניה בשווי של כ-3.8 מיליארד אירו נכון ליום 30 ביוני 2018. תיק החברה ממוקם כולו במטרופולין בברלין, כשני שליש מהנכסים הנמצאים במרכז העיר ובסביבתו של הבירה הגרמנית, מסבירים במודי'ס.

בנוסף, הורדת הדירוג משקפת ניהול נזילות אגרסיבי יותר בהשוואה לציפיות של מודי'ס  לאיי.די.או  היו ניירות ערך מסחריים בהיקף של 160 מיליון יורו, נכון ליום 30 ביוני 2018, לאחר מכן הגדילה את הסכום הזה ליותר מ-200 מיליון אירו לאחר סוף חודש יוני, העולה על סכום המזומנים שבקופה, וקווי נזילות לגיבוי שאינם זמינים. עם זאת, מודיס סבורה כי במסגרת תיק הנכסים הקבועים של הקבוצה ומינוף שווי השוק המתון, קיימות אפשרויות מימון מחדש ליתרות של הלוואות לזמן קצר ומודיס מצפה כי הן יושלמו בהצלחה בשבועות הקרובים.

בפן חיובי יותר, דירוג המנפיק הנוכחי של Baa3 לטווח ארוך של איי.די.או משקף בעיקר את ההתמקדות בשוק הדיור המווסת ולכן יציב בשוק הדיור בגרמניה, באיכות טובה של נכסיה, כפי שמעידה צמיחה חזקה של השכירות ותפוסה גבוהה באופן עקבי. המינוף המתון של החברה (41.5% חוב / נכס ליום 30 ביוני 2018) וכיסוי חיובי קבוע (3.4x) מייצגים חוזקות נוספות, לדעת מודי'ס, במיוחד לאור יציבות מעמד הנכסים במונחי שווי נכסים והשכרה דור. מודי'ס רואה את המגזר הגרמני למגורים כאחד הנכסים היציבים ביותר בנדל"ן באירופה, עם לקוחות פוטנציאליים טובים עבור שכר הדירה עולה בשל חוסר איזון מבני בין הביקוש לאספקה כי הרגולציה הנוכחית נוטה להחמיר על ידי צמצום תמריצים לבנות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בגס 14/10/2018 10:53
    הגב לתגובה זו
    שלוקסי יבדוק את עצמו איך מנהלים בסאני מערבבים אותו בלי שהוא מודע בכלל
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך

תזכורת: מינואר המסחר בבורסה בת"א יהיה משני עד שישי - הנה שעות המסחר, מה השינוי זה אמור לעשות ולמה הוא עלול דווקא להזיק?

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
  


המניות הדואליות חוזרות עם עלייה קטנה - 0.1% אחרי שוול סטריט ננעלה אמש בירידות - נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%. מניית נייס 0%  תעלה ב-1.7%, טבע 0%  ב-0.7%.. הנה הרשימה של הגדולות (הקליקו לקבל את כל הרשימה): 




החוזים על המדדים העיקריים בוול סטריט סביב האפס. אסיה בירידות בהמשך למגמה בוול סטריט. לכאורה אמורה להיות פתיחה מגומגמת בשוק המקומי, אבל הסנטימנט החיובי כאן חזק. 


עוד פחות מחודש אנחנו עוברים לימי מסחר בשישי, במקום ביום ראשון. הנהלת הבורסה רוצה להיות "ככל העמים", רק לא ברור מה ייתן לה מסחר דליל ביום שישי, ולמה היא מוותרת על היום הכי חשוב בשבוע בעיניים גלובליות - יום ראשון שבו הבורסה המקומית היא היחידה שפתוחה. במקום לנצל את היתרון האדיר הזה, הבורסה מבטלת אותו.