פחות משבוע אחרי שלוקסי מכר: מודי'ס מורידה את הדירוג של ADO

"פעולות הדירוג משקפות את כישלונה של איי.די.או לגוון עוד יותר את מקורות המימון שלה ולהעלות את רמת הנכסים החופשיים", נכתב במסמך הורדת הדירוג
גיא עיני | (1)
נושאים בכתבה איידיאו דירוג

חברת הדירוג הבירטית הודיעה על הורדת דירוגה של איידיאו ואגרות החוב שלה מדירוג Baa2 לדירוג Baa3 ,ובהתאמה של ניירות הערך המסחריים שלה מדירוג P-2 ל- P-3.

הורדת הדירוג ל - Baa3 משקפת את כישלונה של החברה לגוון את מקורות המימון שלה ולהאריך את חלויות החוב באמצעות הנפקת איגרות חוב לא מובטחות לאורך זמן, ובכך מגדילה עוד יותר את רמת הנכסים הבלתי משועבדים, כפי שציפו מודי בעבר. נכון ליום 30 ביוני 2018, הנכסים הבלתי משועבדים של איי.די.או ייצגו כ-22% מסך הנכסים, לעומת 20% ליום 31 בדצמבר, 2017 המשקפים בחלקם הנפקת ניירות ערך מסחריים. מודי'ס ציינו כי סיקור החובות הלא מובטחים על ידי נכסים לא משועבדים ירד ל-1.4X בתאריך 30 ביוני 2018 בהשוואה ל-1.6x בשנת 2017. כמו כן, יתרת החובות הממוצעת נותרה בסביבות חמש שנים, בהשוואה לציפיות של כ-6 שנים.

הורדה זו מגיעה פחות משבוע לאחר ששותפות לפידות, שבשליטת יעקב לוקסמבורג  (לוקסי), חיסלה את החזקותיה ב-ADO ותמכור את מניותיה לחברת EPF בתמורה לכ-54 מיליון שקל. ה

איי.די.או מחזיקה ומנהלת תיק של יחידות דיור בעיקר בגרמניה בשווי של כ-3.8 מיליארד אירו נכון ליום 30 ביוני 2018. תיק החברה ממוקם כולו במטרופולין בברלין, כשני שליש מהנכסים הנמצאים במרכז העיר ובסביבתו של הבירה הגרמנית, מסבירים במודי'ס.

בנוסף, הורדת הדירוג משקפת ניהול נזילות אגרסיבי יותר בהשוואה לציפיות של מודי'ס  לאיי.די.או  היו ניירות ערך מסחריים בהיקף של 160 מיליון יורו, נכון ליום 30 ביוני 2018, לאחר מכן הגדילה את הסכום הזה ליותר מ-200 מיליון אירו לאחר סוף חודש יוני, העולה על סכום המזומנים שבקופה, וקווי נזילות לגיבוי שאינם זמינים. עם זאת, מודיס סבורה כי במסגרת תיק הנכסים הקבועים של הקבוצה ומינוף שווי השוק המתון, קיימות אפשרויות מימון מחדש ליתרות של הלוואות לזמן קצר ומודיס מצפה כי הן יושלמו בהצלחה בשבועות הקרובים.

בפן חיובי יותר, דירוג המנפיק הנוכחי של Baa3 לטווח ארוך של איי.די.או משקף בעיקר את ההתמקדות בשוק הדיור המווסת ולכן יציב בשוק הדיור בגרמניה, באיכות טובה של נכסיה, כפי שמעידה צמיחה חזקה של השכירות ותפוסה גבוהה באופן עקבי. המינוף המתון של החברה (41.5% חוב / נכס ליום 30 ביוני 2018) וכיסוי חיובי קבוע (3.4x) מייצגים חוזקות נוספות, לדעת מודי'ס, במיוחד לאור יציבות מעמד הנכסים במונחי שווי נכסים והשכרה דור. מודי'ס רואה את המגזר הגרמני למגורים כאחד הנכסים היציבים ביותר בנדל"ן באירופה, עם לקוחות פוטנציאליים טובים עבור שכר הדירה עולה בשל חוסר איזון מבני בין הביקוש לאספקה כי הרגולציה הנוכחית נוטה להחמיר על ידי צמצום תמריצים לבנות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בגס 14/10/2018 10:53
    הגב לתגובה זו
    שלוקסי יבדוק את עצמו איך מנהלים בסאני מערבבים אותו בלי שהוא מודע בכלל
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסףאורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"

אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורן הר נבו אל על

אל על אל על 1.36%   של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.

אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026. 

באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.

על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה. 

אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.