ההתייעלות בדיסקונט מורחבת: עוד 1,000 עובדים יפרשו מהבנק, חלקם עוד השנה

עובדים שיבחרו בפרישה מוקדמת יזכו לפיצויים מוגדלים של 265%. עלות התכנית: 500 מיליון שקל
גיא בן סימון | (19)
נושאים בכתבה דיסקונט

בהמשך להוראת המפקחת על הבנקים: בנק דיסקונט מרחיב את הליך ההתייעלות ומדווח הבוקר כי מעבר לתכנית עליה הוכרז בעבר, עוד 1,000 עובדים יופרשו מהבנק במהלך ה-5 שנים הקרובות כך שבסך הכל תכנית ההתייעלות המלאה תכלול קיצוץ של 2,000 עובדים המהווים כ-20% ממצבת כוח האדם של הקבוצה. בתוך כך, בדיווח הבוקר נכתב כי במרכז התכנית תעמוד פרישה מוקדמת לכ-500 עובדים, מרביתם עד סוף שנה זו וזאת בתנאים מועדפים, כמו פיצויים מוגדלים בשיעור של עד 265%. 

העלות הכוללת של התכנית מוערכת בכ-510 מיליון שקל, מתוכה 60 מיליון שקל נרשמו בדו"חות הרבעון הראשון. דיסקונט מעריך כי 200 מיליון שקל ברוטו (130 מיליון שקל נטו ממס) יזקפו לרווח והפסד עד סוף 2016, והתירה תיפרס על פני מח"מ של 12 שנים. השפעת תכנית ההתייעלות על ההון העצמי מוערכת ב-0.14%.

נזכיר כי בשלוש השנים החולפות ירד מספר המשרות בבנקים ב-3,300 משרות, (7% ממספר המשרות בסוף 2012). עם זאת, הירידה לא מנעה מהבנקים לרשום עלייה בהוצאות השכר כמעט מידי שנה. כך למשל, דיסקונט רשם ירידה במספר המשרות אך קיפאון בהוצאות השכר. מספר המשרות ב-2012 עמד על 9,942 והוצאות השכר (בניטרול השפעות חריגות) עמדו על 3.4 מיליון שקל, כך ב-2015 מספר המשרות ירד ל-9,068 לעומת הוצאות שכר של 3.2 מיליון שקל - כמעט ללא שינוי מהותי. 

בנוסף לצמצום מצבת העובדים הבנק צפוי להמשיך במהלך להקטנת את שטח הנדל"ן שבשימוש. אם ב-2013 דיסקונט השתמש בשטח של 172 אלף מ"ר לפי בנק, ב-2015 הבנק השתמש ב-160 אלף מ"ר לבנק.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בר 14/09/2016 17:23
    הגב לתגובה זו
    במקום לתת שירות הבנקים סוגרים קופות ומבטלים מענה אנושי. בושה
  • 11.
    עובד 14/09/2016 15:36
    הגב לתגובה זו
    במקום להוסיף מסרות מקצצים ומרווחים יותר כמה אפשר להיות גרידים וכל זאת בחסות נציגה של האוצר
  • 10.
    וזה חוץ מכל התנאים המורחבים שממלא יש להם (ל"ת)
    לחצי מליון לכל אחד 14/09/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לא רע.... (ל"ת)
    חצי מליון לכל אחד 14/09/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רונית,הגיע הזמן 14/09/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שדיסקונט לא חי על כספי משלם המיסים.סליחה מראש משליש מעובדי הפרקליטות שכן עושים עבותם נאמנה.
  • 7.
    אנשים חיים משכר של מליונים על גבם של עובדים בשכר מנימו (ל"ת)
    בושה וחרפה 14/09/2016 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 14/09/2016 10:24
    הגב לתגובה זו
    חשבתם על זה שלעובדי דיסקונט אין פנסיה
  • יעקב 14/09/2016 18:21
    הגב לתגובה זו
    הפורשים ואנחנו נפסיד לא נשלם פחות והם יהיו מובטלים הפיצוי לא אטרקטיבי
  • אל תדאג להם 14/09/2016 11:13
    הגב לתגובה זו
    ממוצע משכורות של עובדים קבועים בבנק 50 אלף בחודש
  • אבי 14/09/2016 15:29
    אתה ממש חי בלה לה לנד..... איזה שטויות אם אין לך מה להגיד, אל תגיד
  • אתה חיי בסרט 14/09/2016 12:00
    רוב עובדים הקבועים מרוויחים סביב ה15 ברוטו.....זורק מספרים באוויר לך תנשום אוויר צח בים חמררר
  • 5.
    לא יאומן שבנק ישראל מעודד סגירת מקומות עבודה. (ל"ת)
    צד 14/09/2016 10:07
    הגב לתגובה זו
  • בנק ישראל גם מיותר , חוץ מלקנות דולרים לא עושה כלום (ל"ת)
    יוסי 14/09/2016 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא יאומן 14/09/2016 10:06
    הגב לתגובה זו
    מר כחלון וזה בסדר 265 אחוז? סיבוב שני של פרישה מוקדמת .. על חשבון לקוחות הבנק !!!מה דעתך למסות אותם כמו שאתה מתכוון למסות בעלי דירות .
  • אבי 14/09/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא מבין, שלא יגיב
  • RF 14/09/2016 12:58
    הגב לתגובה זו
    ימשיך לשאול שאלות טפשיות
  • 3.
    לילי 14/09/2016 09:43
    הגב לתגובה זו
    העובדים עומדים לפרוש היות והם מגיעים לגיל פנסיה כלומר תמורת הסכמתם שנה שנתיים קודם הם יקבלו עוד חצי מליון שקל
  • 2.
    גנבים 14/09/2016 09:32
    הגב לתגובה זו
    אין מכירות כי אין כסף לציבור. לכן לא צריך עובדים. שחטו את הציבור עם הרווחים שלקחו ממנו.והרוב מריבית שקרית
  • 1.
    עלאק התייעלות 14/09/2016 09:28
    הגב לתגובה זו
    אין יותר צורך בעובדים. זהו שחטנו את הציבור, zהציבור גמור ולכן לא צריך עובדים. עלאק התייעלות . מילה יפה
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.