בפוקוס

נתון הצמיחה בגוש האירו לרבעון השני עקף את התחזיות

הספקולציות לגבי התערבות מאסיבית יותר מצד הממשל הסיני, לצד נתון הצמיחה בגוש האירו מזניקים את הבורסות
גיא ארז | (9)
נושאים בכתבה אירופה

קצת נחת לאירופה בכלל ולסוחרים בבורסות היבשת בפרט. לפני זמן קצר פורסם נתון הצמיחה בגוש האירו לרבעון השני - נתון שעקף את התחזיות באופן משמעותי. 

הצמיחה בגוש האירו, בחישוב שנתי, רשמה עלייה של 1.5%, בעוד הכלכלנים ציפו לצמיחה של 1.2% בלבד. בחישוב רבעוני, גוש האירו הציג צמיחה של 0.4%, נתון שאף הוא גבוה מהתחזית שעמדה על 0.3%. נציין כי מדובר ברבעון בו החלה הבנק המרכזי האירופי לבצע את רכישות האג"ח (QE). ועדיין, השאלה הגדולה היא לגבי קצב הצמיחה ברבעון השלישי, בו נרשמה האטה משמעותית מכיוון הכלכלה הסינית. לגבי הרבעון השני, דווקא הייצוא היה זה שהוביל את הכלכלה האירופית - מרכיב שכאמור יעמוד במבחן ברבעון השלישי נוכח החולשה הגלובאלית. 

תגובת הבורסות: מדד הדאקס קופץ 2.5%, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות שהולכות ומתחזקות ומזנקים כעת ב-1.9%. המעו"ף בת"א מסתפק בעלייה של 0.9%. נציין כי העליות באירופה ובחוזים החלו מוקדם יותר, זאת בעיקר ברקע להתערבות המאסיבית של הממשל הסיני בבורסה בסין (שהובילה את מדד שנחאי לסגירה בראלי של כמעט 3%) ולאחר שנתון הייצוא החלש בסין עורר ספקולציות לגבי התערבות אגרסיבית יותר מצד הממשל הסיני לעידוד הצמיחה בסין. גם מספר נתוני מאקרו חזקים בגרמניה תומכים.  למסחר באירופה - לחץ כאן.

דאקס

CAC 40 -0.52%

מדד ת"א 25

נתוני הייצוא והיבוא של גרמניה לחודש יולי התפרסמו טרם פתיחת המסחר והביאו לפתיחה חיובית מאוד בבורסות: נתון היצוא במדינה עמד על 2.4%, לעומת צפי ל-0.7% בלבד - כך שהמדינה מייצרת ומייצאת הרבה מעבר למה שחשבו. בנוסף, גם נתון היבוא טוב מהתחזית, והוא עומד על 2.2%, לעומת צפי ל-0.5% בלבד.

המאזן המסחרי של גרמניה הפתיע לטובה גם כן, והוא עומד על 22.8 מיליארד אירו, גבוה מהצפי ל-22.3 מיליארד. המאזן המסחרי הוא בעצם הפער בין ייצוא ליבוא - וגידול בנתון זה מראה שהגידול ביצוא גבוה מהגידול ביבוא: לדרישה לייצוא יש קשר ישיר לדרישה למטבע האירו, מה שמעלה את ערכו, הן מול השקל והן מול הדולר.

מדד הדאקס מתחילת השנה, טיפס כבר 7% מהתחתית שנרשמה לפני כשבועיים:

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    !!!תזהרו יש הרבה פדיונות בתעודת סל (ל"ת)
    יוסי 08/09/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סוחר 08/09/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
    שיש ירידות כולם צועקים סוף העולם שיש עליות פתאום כולם אופטימים, מה שטוב שמי שמנתח טכני את הגרפים כבר מבין שהכל מגולם בגרפים בלי קשר לנתונים
  • 7.
    פיני 08/09/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    הוא הגורם לנתונים "הטובים" .הפלא יגמר כשסין תפחת את המטבע כדי לתמוך בצמיחה.הגרמנים עשו זאת בעבר זה נגמר באינפלציה מיפלצית.
  • 6.
    מה זה קשור אלינו? אנחנו צמחנו 0.3 (ל"ת)
    רינה 08/09/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 08/09/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    ומחר גל עליות
  • 4.
    t 08/09/2015 13:15
    הגב לתגובה זו
    שחקני המעו''ף רוצים את הבורסה מתחת ל1600 הם כתבו מלא קולים 1600 ולא מתאים להם שהמעו''ף יהיה מעבר לזה. אם זאת לא שחיתות ,מה נשאר? תראו איך השווקים מתקנים למעלה ואצלנו מתחת לאחוז.
  • 3.
    ביזפורטל לא רציני 08/09/2015 12:51
    הגב לתגובה זו
    תמוה מאוד... כיצד מביאים סקירה ונתונים מסולפים ולא בדוקים כל פעם מחדש - זה אתר כלכלי ? או אתר ספקולנטי ?
  • 2.
    ממינוס לפלוס 08/09/2015 12:46
    הגב לתגובה זו
    תהפוך את הפליטים לידים עובדות שיגדילו בעתיד את הצמיחה וכולם ירוויחו .
  • 1.
    נתון מנופח שנובע משערי מטבע ולא מצמיחה אמיתית (ל"ת)
    דוביק 08/09/2015 12:22
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.