נתח מהעוגה: ההכנסות מפירסום בסלולר יזנקו השנה ל-11.4 מיליארד ד'

חברת המחקר בתחום הטכנולוגיה 'גרטנר' פרסמה סקירה מקיפה אודות הפירסום הסלולרי בעולם, שנהנית מהגידול המתמיד בשוק הסמארטפונים
חן דרסינובר |

הפופולאריות הגוברת שלה זוכה התוכן החינמי במכשירים הסלולאריים, בעיקר בצורה של יישומים, הינה בעלת השפעה גדולה על הפירסום במכשירים הסלולאריים. הפירסום מהווה אמצעי כמעט בלעדי ליזמים ומפרסמים לרשום רווח מהתוכן המופץ במכשירים הסלולאריים. חברת המחקר בתחום הטכנולוגיה 'גרטנר' פירסמה תחזיות אופטימיות לפירסום סלולארי בשנת 2013, שצפויות לרשום הכנסות בהיקף כספי של 11.4 מיליארד דולר, עלייה של 18.75% לעומת שנת 2012.

הצמיחה המואצת בפירסום בסלולר צפויה לשדרג משמעותית את הבאנרים במכשירים הניידים: הבאנרים צפויים לגדול מהר יותר מאשר המודעות הממומנות ובסופו של יום להשתלט על שוק הפירסום הסלולארי. איזור אסיה-פסיפיק צפוי להמשיך להיות דומיננטי בתחום, והצפי הוא כי שיעור הגידול במודעות הפירסום לסלולר שם יזנק ביותר מ-400% לסך של 24.5 מיליארד דולר עד לשנת 2016.

הצמיחה של הבאנרים לעומת המודעות הממומנות היא מחמת מספר גורמים שונים. ראשית, השכיחות הגוברת של הסמארטפונים, והעובדה הפשוטה שבעלי הסמארטפונים כלל לא משתמשים בתכונות הייחודיות של המכשיר אלא בפעולות בסיסיות כהוצאת שיחות והודעות טקסט. אולם, אלה בעלי המכשירים שעושים שימוש באותן תכונות ייחודיות הם צרכנים 'רעבים' של אפליקציות ואינטרנט סלולרי, הווה אומר הרחבה ניכרת של שוק היעד למפרסמי הסלולר.

שנית, חברות הפירסום מנסות להפיץ את הבאנרים באתרי האינטרנט בדרכים יותר יצירתיות ובדרכים הרבה פחות פולשניות מבעבר, ומשכך מספר הלקוחות הפונציאליים לפירסום גדל משמעותית ונתח השוק של הבאנרים גדל בהתמדה.

שלישית, ניתן לייחס את עליית הבאנרים לירידה המתמדת בהיקף הפירסום המסורתי, כפירסום בעיתונים, מודעות רחוב ומגזינים. המדיומים הפופולאריים בעבר מפנים את מקומם לטובת טאבלטים וטלפונים חכמים. "צמיחה בפירסום בסלולר מגיעה על חשבון פורמטי ההדפסה השונים, בעיקר עיתונים מקומיים, אשר מקבלים הזמנות למודעות פירסום בהיקף אשר נמוך משמעותית מבעבר", כתבה סטפני בגדסריאן, מנהלת מחקר ב'גרטנר' במסגרת סקירה בעניין.

אולם, אין מדובר בשירת הברבור של המודעות הממומנות. אלה צפויות להרוויח מהעלייה בשימוש במפות משולבות ופונקציונאליות יותר, וככל שיותר מותגים ועסקים מבקשים לקנות את מיקומם בתוצאות החיפוש בתשלום. 'גרטנר' מדגישה כי גם למודעות המומנות יש פוטנציאל גידול מרשים, אך הם נותרים סקפטיים ביחס להתקיימות התרחישים האמורים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳