דו"ח האו"ם: ההשקעות הזרות הישירות בישראל זינקו ב-106%

בישראל השקיעו הזרים ב-2011 11.374 מיליארד דולר. ההשקעות הזרות הישירות בעולם גדלו ב-16% ביחס לשנת 2010 והסתכמו ל-1.5 טריליון דולר
יעל גרונטמן | (2)

דו"ח הההשקעות העולמיות או ה-WIR 2012, הדו"ח השנתי של סוכנות האו"ם לסחר ופיתוח העוקב אחר התפתחויות גלובליות בהשקעות זרות ישירות (Foreign Direct Investment, FDI) פורסם בימים האחרונים ברחבי העולם. תקציר הדו"ח וניתוח המצב בישראל בוצעו על ידי ד"ר רוני מנוס ויעקב ירון מהמחלקה למימון בבית הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למנהל.

על פי הממצאים של האו"ם בשנת 2011 הסתכמו ההשקעות הזרות הישירות או ה-FDI העולמי ב-1.5 טריליון דולר, גידול שנתי של כ-16% בהשוואה ל-FDI בשנת 2010 שהסתכם בכ-1.3 טריליון דולר. סכום ה-FDI העולמי בשנת 2011 אף גבוה יותר מהממוצע השנתי של ה-FDI בתקופה שקדמה למשבר הכלכלי הנוכחי בשנים 2005-2007.

ממצאי הדוח ביחס למצב ההשקעות הזרות הישירות בישראל מראים כי ה-FDI בישראל הסתכם בשנת 2011 ב-11.374 מיליארד דולר המהווה גידול ניכר בשיעור של כ-106% בהשוואה ל-FDI של 5.510 מיליארד דולר שהושקעו פה בשנת 2010.

נציין כי מדיניות אגרסיבית של עידוד ההשקעות הזרות בישראל מאפיינת בשלוש השנים האחרונות את המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו ושר האוצר שטייניץ, שגם הסביר את המדיניות הזו באריכות בראיון מיוחד עם Bizportal שפורסם אתמול. לראיון עם שר האוצר

ה-FDI בישראל ב-2011 היה גבוה גם מהממוצע השנתי של ה-FDI בישראל שהושג טרם המשבר הכלכלי העולמי, דהיינו בשנים 2005-7 והסתכם אז ב-9.637 מיליארד דולר. אולם כאחוז מהיווי ההון הגולמי נפל ה-FDI בישראל ב-2011 (25%) מרמתו השנתית הממוצעת בתקופה 2005-7 שהסתכם ב-36.8%.

ה-FDI מישראל (כלומר השקעות שביצעו ישראלים במדינות אחרות) הסתכם ב-2011 ב-2.998 מיליארד דולר המהווה ירידה ניכרת בשיעור של כ-65% בהשוואה ל-8.567 מיליארד דולר בשנת 2010.

בדוח של האו"ם נותנים קווים מנחים לעיצוב מדיניות השקעות התומכת בפיתוח בר-קיימא ואומרים כרקע כי מדיניות השקעות לא נוצרת בחלל ריק אלא מושפעת מהסביבה החברתית/כלכלית וכמו כן תורמת לעיצובה. מדינות רבות סבלו לאחרונה משורה של משברים פוליטיים, חברתיים, סביבתיים ופיננסיים ומספר מדינות מתפתחות אף התקשו לעיתים באספקת מזון בסיסי לתושביהן. משברים אלה חידדו את הצורך לשינוי בגישה למדיניות חברתית-כלכלית בכלל ולמדיניות השקעות בפרט.

התובנה הראשית היא שהמשבר הכלכלי האחרון הוכיח שפיתרון למשברים ניתן להשגה רק על ידי שיתוף פעולה בין מדינות כתוצאה תהליך הגלובליזציה. תובנות נוספות קשורות לחשיבות של השווקים ומתעוררים בכלכלה העולמית, חשיבות המעורבות הממשלתית בניהול הכלכלה והתובנה הרביעית קשורה לתסיסה החברתית פוליטית ברחבי העולם שהביאה לתודעת מעצבי המדיניות כי התרחש שינוי מהותי בסדר העדיפויות הגלובלי.

המסגרת המוצעת לכינונה של מדיניות השקעות נאותה לתמיכה בפיתוח בר-קיימא: על רקע מורכב זה, מתגבש "דור חדש" של מדיניות השקעות המבוססת על העקרונות הבאים:

1.השקעות מהוות מנוע ראשוני בחשיבותו לצמיחה כלכלית.

2.לא ניתן עוד לקדם צמיחה כלכלית המתמצית בגידול התל"ג בלבד אך מתעלמת ממטרות חברתיות ומטרות שימור הסביבה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המבין דבר 10/07/2012 07:29
    הגב לתגובה זו
    לשרא "העתונים הכלכליים" - בכלל העלימו את את הידיעה. מה שנקרא והצנע לכת עם נתניהו - רק רע כל היום...
  • 1.
    תחליטו לא פרסמתם היום שהזרים בורחים? (ל"ת)
    09/07/2012 17:04
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳