החשמל ישלוט על הכביש? עידן עופר צופה נקודת מפנה למכוניות החשמליות ב-2015

מחקר של סוכנות בלומברג צופה כי עד 2020, 9% מסך המכוניות הנמכרות יהיו חשמליות. "סין היא הפוטנציאל הגדול"
ג'וש דוקרקר | (5)

בטר פלייס, פרוייקט המכונית החשמלית, מעריכה כי נקודת המפנה לדומיננטיות בשוק הרכב תגיע ב-2015, כך ציין המנכ"ל, עידן עופר היום אשר לו ולמשפחתו יש נתח של כ-30% בחברה.

"העובדה היא שבגלל שאנחנו דואגים לנוחות הלקוחות וברגע שאנשים יבינו שאין חסרונות לבעלות על רכב חשמלי" הם יתחילו לרכוש את הדגמים", אמר עופר לרשת בלומברג בראיון מהכנס הכלכלי בדאבוס שוייץ.

בטר פלייס, החלה השבוע בהעברת הדגמים החשמליים לחברות הליסינג המקומיות והן נעות כעת בכבישי הארץ. בחברה צופים כי הפרוייקט יצא בהנפקה לציבור בתוך כשנתיים.

החברה גייסה 750 מיליון דולר מאז הקמתה לפני 4 שנים ושיתוף הפעולה המרכזישלה הוא עם יצרנית הרכב הצרפתית,רנו. ההשקה של פרוייקט הרכב בדנמרק צפוי להתרחש בתוך כמה שבועות ובאוסטרליה בשנה הקרובה.

בחודש שעבר פתחה בטר פלייס מרכז מבקרים בעיר גואנזו שבסין ועופר אומר כי הוא מהווה את הפונציאל הגדול ביותר לחברה. "אין ספק שסין תהיה חשמלית", הסביר עופר, "מדיניות הממשלה היא שיעלו על הכביש מיליון מכוניות חשמליות עד 2015. סין היא בהחלט היעד. למעשה הסיבה המרכזית שהשקעתי בחברה היא כי חשבתי על סין".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוני 29/01/2012 17:26
    הגב לתגובה זו
    חבל רק שזה לוקח המון זמן, כבר שנה שעברה ציפיתי לראות את הפלואנס החשמלית על הכביש וגם יש רכבים של ניסאן שנוסעים כבר באירופה על הכביש
  • 4.
    ניר 29/01/2012 11:29
    הגב לתגובה זו
    כשתשארו אחרונים על הכביש עם מכונית בנזין אין מה לעשות העולם מתקדם
  • 3.
    אין להם מה למכור רק לחייב את כולם להטעין דרכם (ל"ת)
    מונופול גועלי 28/01/2012 22:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבין ברכב 27/01/2012 19:11
    הגב לתגובה זו
    המלך עירום ! אין טכנולוגיה ואין לוגיטיקמ למצברים.מה שמוכר ימכור ויצלח אלו המכוניות ההיברידיות המהמתוכננות ומיצרות עי יצרני הרכב המיתקדמים .יחסי ציבור אינם מספיקים לייצר ולפתח רכב .
  • 1.
    מבין עניין 27/01/2012 18:07
    הגב לתגובה זו
    ואז כאשר הרוב הפך להיות סולר, היי הופה הופה הופה המחיר קפץ לשמיים. כך יהיה גם עם המכונית החשמלית
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?