דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות לידר שוקי הון; קרדיט: איה בן עזרידינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות לידר שוקי הון; קרדיט: איה בן עזרי

הצרכנים נשארים בבית ורשתות המזון מרוויחות

דפוסי הצריכה משתנים שוב בעקבות המלחמה: הציבור קונה יותר בסופר, נמנע מיציאה מהבית; דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר: "רשתות עם סניפים במרכזי הערים כמו שופרסל, טיב טעם וקרפור צפויות ליהנות מהמצב, לעומת רמי לוי שנפגע בעבר כשהצרכנים חששו לנסוע לסניפים בשולי הערים"
אביחי טדסה |

ברקע המתיחות הגוברת והיעדר הוודאות הביטחונית, הציבור הישראלי חוזר לדפוסי צריכה שמזכירים את תקופת הקורונה וימי המלחמה. ימי המסחר ברשתות השיווק הפכו לעמוסים יותר, הביקוש לרכישות בסופר עלה, ופעילויות הפנאי כמעט ואינן מתקיימות. את התופעה הזאת מזהה גם דינה קורשונוב, אנליסטית הקמעונאות של לידר שוקי הון, שמדברת על "תקופת ביקושים שתהיה גבוהה יותר כנראה, במיוחד אצל רשתות עם סניפים במרכזי הערים". לדבריה, "הכיוון הכללי חיובי לרשתות. השמיים סגורים והמדינה בסוג של סגר. אם נסתכל על הרבעון הרביעי של 2023, שם פרצה המלחמה וממדי הבהלה בציבור היו גבוהים, ראינו דפוס דומה וכעת ייתכן שנראה אותו שוב". עם זאת, היא מדגישה כי "הזמן הוא פקטור משמעותי ככל שהמלחמה תימשך, ההשפעה תורגש יותר".


ניתוח - הצרכנים בבית, ורשתות השיווק חוגגות; המניות עולות

"שופרסל, קרפור וטיב טעם בולטות לחיוב"

קורשונוב מצביעה על שתי שחקניות עיקריות בענף שנהנות מהסיטואציה, שופרסל וטיב טעם. "שופרסל בולטת הרבה בזכות התהליכים שהאחים אמיר ביצעו ותרמו לשורת הרווח ויתרמו גם לסנטימנט. היא לא במכפילים מאוד גבוהים אם לוקחים בחשבון את הרווחים שלה, וגם טיב טעם מעניינת במיוחד אחרי המהלך לרכישת 'מזרח ומערב'". נזכיר כי לידר בהמלצה חיובית על שתי החברות.


קורשונוב מציינת לחיוב גם את קרפור לה יש סניפים רבים במרכזי הערים, ושרשמה גידולים במכירות בתקופה האחרונה: קרפור ממשיכה לצמוח: הרווח זינק ל-42 מיליון שקל.


באשר למתחרים כמו רמי לוי, היא מציינת כי "ברגע שיש פחד מנסיעה זה משפיע. לרמי לוי יש יותר סניפים בשולי הערים וזה פחות משרת את התנהגות הצרכן בימים כאלה. להבדיל, רשתות עם סניפים באזורים של מרכזי הערים כמו שופרסל וטיב טעם, צפויות להרוויח מהשינוי בדפוסי הצריכה".


מנגד, היא מציינת כי גם שופרסל לא חפה מאתגרים "שופרסל עשתה מהלכים משמעותיים, שעשויה לתרום לשורה התחתונה, צריך לזכור שהיא לא היחידה שירדה ברבעון הראשון, נכון שירדה בהיקף הכי משמעותי אבל זה היה סוג של תיקון לחלק מהקמעונאיות, בין אם היה יום סחר פחות ומספרי השוואה פחות גבוהים. החברה עשתה כל מיני מהלכים אקטיביים לשפר את הרווחיות כמו ניתוקי התקשרויות עם מועדונים מסוימים שהשפיעו על המכר. יש פה גם פקטורים של השוק וגם פקטורים של המהלכים שלה שהשפיעו".


לצד ההשפעות של המצב הביטחוני, קורשונוב מתייחסת גם למגמות שקדמו לעימות עם איראן "יש כמה פקטורים שהשפיעו צריך לזכור ש-2024 וסוף 2023 היו שנים חריגות, הייתה מתיחות גבוהה, אנשים טסו פחות וצרכו יותר בבית, וזה השפיע לחיוב על הביקושים, בעיקר ברשתות מסוימות. כשנכנסנו לתוך 2025 אפילו כבר ברבעון הרביעי של 2024, הייתה התמתנות בצריכה כפי שהשוק צפה. השפעה נוספת היא המאקרו, הצרכן חלש יותר, יש לו פחות הכנסה פנויה, הוא יותר מחושב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


רמי לוי העידו בדוחות ובשיחת הועידה שהם מרגישים שיותר יותר ביקושים מצד הצרכנים בגלל שהצעת הערך שלהם זולה יותר, וזה פקטור שמשפיע אבל צריך לזכור שקמעונאות מזון זה תחום מאוד דפנסיבי, ואם יש תחום כלשהו בקמעונאות שיושפע הכי פחות מתנאי המאקרו זה התחום הזה כי אנשים ימשיכו לצרוך מזון. דבר נוסף שצריך לזכור שעד לפני הפגיעה של הטיל מתימן בנתב"ג ראינו עלייה הדרגתית בכמות הטסים לחו"ל שזה גם משפיע על היקפי הצריכה. יש כאן שילוב של מספר גורמים שהשפיעו על השוק והתבטאו בשני הרבעונים האחרונים, אך אני לא בטוחה שזה מה שנראה קדימה כי ככל שהמלחמה תמשיך, הביצועים יתחזקו, ודווקא אותה הסטה לדיסקאונט של רמי לוי יכולה להתהפך כי אנשים לאו דווקא ירצו לנסוע לשולי העיר כדי לקנות. בהקשר לזה רמי לוי העיד בדוחות ושיחות ועידה שקיים, שהסיבה שיש לו פער ביצועים כלפי מטה ביחס לקמעונאיות זה שבחלק מהתקופות המתוחות יותר הלקוחות חששו לנסוע לסניפים שלו, ואולי אנחנו נמצאים בנקודת זמן דומה היום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה