דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות לידר שוקי הון; קרדיט: איה בן עזרי
דינה קורשונוב, אנליסטית קמעונאות לידר שוקי הון; קרדיט: איה בן עזרי

הצרכנים נשארים בבית ורשתות המזון מרוויחות

דפוסי הצריכה משתנים שוב בעקבות המלחמה: הציבור קונה יותר בסופר, נמנע מיציאה מהבית; דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר: "רשתות עם סניפים במרכזי הערים כמו שופרסל, טיב טעם וקרפור צפויות ליהנות מהמצב, לעומת רמי לוי שנפגע בעבר כשהצרכנים חששו לנסוע לסניפים בשולי הערים"
אביחי טדסה |

ברקע המתיחות הגוברת והיעדר הוודאות הביטחונית, הציבור הישראלי חוזר לדפוסי צריכה שמזכירים את תקופת הקורונה וימי המלחמה. ימי המסחר ברשתות השיווק הפכו לעמוסים יותר, הביקוש לרכישות בסופר עלה, ופעילויות הפנאי כמעט ואינן מתקיימות. את התופעה הזאת מזהה גם דינה קורשונוב, אנליסטית הקמעונאות של לידר שוקי הון, שמדברת על "תקופת ביקושים שתהיה גבוהה יותר כנראה, במיוחד אצל רשתות עם סניפים במרכזי הערים". לדבריה, "הכיוון הכללי חיובי לרשתות. השמיים סגורים והמדינה בסוג של סגר. אם נסתכל על הרבעון הרביעי של 2023, שם פרצה המלחמה וממדי הבהלה בציבור היו גבוהים, ראינו דפוס דומה וכעת ייתכן שנראה אותו שוב". עם זאת, היא מדגישה כי "הזמן הוא פקטור משמעותי ככל שהמלחמה תימשך, ההשפעה תורגש יותר".


ניתוח - הצרכנים בבית, ורשתות השיווק חוגגות; המניות עולות

"שופרסל, קרפור וטיב טעם בולטות לחיוב"

קורשונוב מצביעה על שתי שחקניות עיקריות בענף שנהנות מהסיטואציה, שופרסל וטיב טעם. "שופרסל בולטת הרבה בזכות התהליכים שהאחים אמיר ביצעו ותרמו לשורת הרווח ויתרמו גם לסנטימנט. היא לא במכפילים מאוד גבוהים אם לוקחים בחשבון את הרווחים שלה, וגם טיב טעם מעניינת במיוחד אחרי המהלך לרכישת 'מזרח ומערב'". נזכיר כי לידר בהמלצה חיובית על שתי החברות.


קורשונוב מציינת לחיוב גם את קרפור לה יש סניפים רבים במרכזי הערים, ושרשמה גידולים במכירות בתקופה האחרונה: קרפור ממשיכה לצמוח: הרווח זינק ל-42 מיליון שקל.


באשר למתחרים כמו רמי לוי, היא מציינת כי "ברגע שיש פחד מנסיעה זה משפיע. לרמי לוי יש יותר סניפים בשולי הערים וזה פחות משרת את התנהגות הצרכן בימים כאלה. להבדיל, רשתות עם סניפים באזורים של מרכזי הערים כמו שופרסל וטיב טעם, צפויות להרוויח מהשינוי בדפוסי הצריכה".


מנגד, היא מציינת כי גם שופרסל לא חפה מאתגרים "שופרסל עשתה מהלכים משמעותיים, שעשויה לתרום לשורה התחתונה, צריך לזכור שהיא לא היחידה שירדה ברבעון הראשון, נכון שירדה בהיקף הכי משמעותי אבל זה היה סוג של תיקון לחלק מהקמעונאיות, בין אם היה יום סחר פחות ומספרי השוואה פחות גבוהים. החברה עשתה כל מיני מהלכים אקטיביים לשפר את הרווחיות כמו ניתוקי התקשרויות עם מועדונים מסוימים שהשפיעו על המכר. יש פה גם פקטורים של השוק וגם פקטורים של המהלכים שלה שהשפיעו".


לצד ההשפעות של המצב הביטחוני, קורשונוב מתייחסת גם למגמות שקדמו לעימות עם איראן "יש כמה פקטורים שהשפיעו צריך לזכור ש-2024 וסוף 2023 היו שנים חריגות, הייתה מתיחות גבוהה, אנשים טסו פחות וצרכו יותר בבית, וזה השפיע לחיוב על הביקושים, בעיקר ברשתות מסוימות. כשנכנסנו לתוך 2025 אפילו כבר ברבעון הרביעי של 2024, הייתה התמתנות בצריכה כפי שהשוק צפה. השפעה נוספת היא המאקרו, הצרכן חלש יותר, יש לו פחות הכנסה פנויה, הוא יותר מחושב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


רמי לוי העידו בדוחות ובשיחת הועידה שהם מרגישים שיותר יותר ביקושים מצד הצרכנים בגלל שהצעת הערך שלהם זולה יותר, וזה פקטור שמשפיע אבל צריך לזכור שקמעונאות מזון זה תחום מאוד דפנסיבי, ואם יש תחום כלשהו בקמעונאות שיושפע הכי פחות מתנאי המאקרו זה התחום הזה כי אנשים ימשיכו לצרוך מזון. דבר נוסף שצריך לזכור שעד לפני הפגיעה של הטיל מתימן בנתב"ג ראינו עלייה הדרגתית בכמות הטסים לחו"ל שזה גם משפיע על היקפי הצריכה. יש כאן שילוב של מספר גורמים שהשפיעו על השוק והתבטאו בשני הרבעונים האחרונים, אך אני לא בטוחה שזה מה שנראה קדימה כי ככל שהמלחמה תמשיך, הביצועים יתחזקו, ודווקא אותה הסטה לדיסקאונט של רמי לוי יכולה להתהפך כי אנשים לאו דווקא ירצו לנסוע לשולי העיר כדי לקנות. בהקשר לזה רמי לוי העיד בדוחות ושיחות ועידה שקיים, שהסיבה שיש לו פער ביצועים כלפי מטה ביחס לקמעונאיות זה שבחלק מהתקופות המתוחות יותר הלקוחות חששו לנסוע לסניפים שלו, ואולי אנחנו נמצאים בנקודת זמן דומה היום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.