תורים לסופר, נוצר באמצעות CHATGPTתורים לסופר, נוצר באמצעות CHATGPT

הצרכנים בבית, ורשתות השיווק חוגגות; המניות עולות

האיומים הביטחוניים הביאו את הציבור להצטיידות ברשתות על חשבון ארוחות במסעדות ובבתי קפה, והתוצאה: קפיצה חדה בפדיונות ועלייה במניות הקמעונאיות; המגמה מזכירה תקופות של מגפת הקורונה והשביעי באוקטובר, כשהשוק שוב מגלה את כוחן של הקמעונאיות

תמיר חכמוף |

רשתות השיווק הגדולות בישראל ממשיכות לרכז עניין והפעם, על רקע האיומים הביטחוניים והירידה בפעילות הפנאי וההסעדה. 

ביממה שלאחר ההסלמה האחרונה, היקפי הרכישות ברשתות הקמעונאות קפצו לממדים חריגים, עד פי שניים מהפעילות הממוצעת בימי שגרה, כך על פי נתונים מוקדמים. מדובר בתקופה שבה נרשמת גם ירידה טבעית בתחרות מצד מגזר ההסעדה, שמתקשה לפעול במלוא התפוקה לאור המצב.

הציבור מצטייד באוכל ומוצרים נוספים לבית ונמנע מלצאת למסעדות ובתי קפה, תופעה שמזכירה את השבועות שלאחר מתקפת השביעי באוקטובר. עוד דוגמא רלוונטית מההיסטוריה הלא רחוקה היא הימים המוקדמים של מגפת הקורונה, עת הציבור תפקד בין סגר לסגר, והגדיל את הצריכה הפרטית ברשתות השיווק על חשבון אוכל בחוץ. 

מה שבטוח הוא שאין ספק שהשינויים האלו היטיבו באותן תקופות עם רשתות השיווק ועם מניותיהן, וכך קורה גם כעת, כאשר כל רשתות הקמעונאיות הגדולות רשמו תשואה חיובית נאה מתחילת השבוע (ואנחנו רק ביום שני בצהריים). 

מניית טיב טעם טיב טעם 4.31%  מובילה את הרשימה עם עלייה של 8% מתחילת השבוע, אחריה שופרסל שופרסל 2.38%   עם עלייה של כ-5%, רמי לוי רמי לוי 3.93%  ויוחננוף יוחננוף 3.25%  עולות כ-4%, ו-ויקטורי ויקטורי 2.01%    עולה כ-3.5%.

את התשואה העודפת ניתן לראות גם על הגרף, כאשר מדד ת"א רשתות שיווק רשם עלייה של כ-65% מאוקטובר 2023 (טרם המלחמה), בעוד מדד ת"א 125 עלה בכ-47% באותה התקופה.

זה שינוי חיובי לסקטור שהיה תחת לחץ לאחרונה על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.

הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ביצועי הקמעונאיות ברבעון הראשון

שופרסל:
ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, אך הרווח הנקי זינק ב-76% ל-157 מיליון שקל בעקבות תוכנית התייעלות אגרסיבית. למרות ירידה חדה בפדיון חנויות זהות (8.2%-), הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.5%. מעבר לחוב נטו של מעל מיליארד שקל לעמדת מזומנים נטו של 312 מיליון. מנגד, נרשמה פגיעה תדמיתית ומכירות המותג הפרטי ירדו ל-19.6%.

רמי לוי:
הכנסות צמחו ב-6% ל-1.85 מיליארד שקל, עם עלייה בפדיון חנויות זהות (2%). אך הרווח הנקי ירד ב-11.7% ל-55 מיליון שקל בשל שחיקה ברווחיות והפסדים בתיק ההשקעות. יתרות נזילות גבוהות (1.05 מיליארד שקל) מול חוב זניח. שווי שוק: כ-4 מיליארד שקל. הרשת צפויה להתרחב עם פתיחת סניפים נוספים.

יוחננוף:
הכנסות עלו ב-6.5% ל-1.2 מיליארד שקל, הרווח ירד ב-3.1% ל-41.3 מיליון שקל. נמשכת פתיחת סניפים (46 כיום, יעד: 65). מותג פרטי מהווה 29% מהפעילות ומהווה מנוע צמיחה.

טיב טעם:
הכנסות ירדו ב-1.2% ל-426 מיליון שקל, אך הרווח הנקי עלה ב-5.8% ל-11 מיליון שקל. שיפור ברווח הגולמי (33.4%) אך שחיקה ברווח התפעולי. הרשת מצמצמת סניפים אך עם תוכניות להתרחבות. יתרונה: קהל נאמן, פעילות בסופי שבוע ואפשרות לגלגל עלויות.

ויקטורי:
מכירות ירדו ב-2% ל-603.7 מיליון שקל, הרווח צנח ב-80% ל-2.1 מיליון שקל בלבד. שחיקה רוחבית בכל המדדים, כולל ירידה בחנויות זהות ועלייה חדה בהוצאות. שווי שוק: 676 מיליון שקל; מניה כמעט לא עלתה השנה. מכפיל רווח לרבעון: מעל 80.


להרחבה על התוצאות - איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות? 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה