תורים לסופר, נוצר באמצעות CHATGPT
תורים לסופר, נוצר באמצעות CHATGPT

הצרכנים בבית, ורשתות השיווק חוגגות; המניות עולות

האיומים הביטחוניים הביאו את הציבור להצטיידות ברשתות על חשבון ארוחות במסעדות ובבתי קפה, והתוצאה: קפיצה חדה בפדיונות ועלייה במניות הקמעונאיות; המגמה מזכירה תקופות של מגפת הקורונה והשביעי באוקטובר, כשהשוק שוב מגלה את כוחן של הקמעונאיות

תמיר חכמוף | (1)

רשתות השיווק הגדולות בישראל ממשיכות לרכז עניין והפעם, על רקע האיומים הביטחוניים והירידה בפעילות הפנאי וההסעדה. 

ביממה שלאחר ההסלמה האחרונה, היקפי הרכישות ברשתות הקמעונאות קפצו לממדים חריגים, עד פי שניים מהפעילות הממוצעת בימי שגרה, כך על פי נתונים מוקדמים. מדובר בתקופה שבה נרשמת גם ירידה טבעית בתחרות מצד מגזר ההסעדה, שמתקשה לפעול במלוא התפוקה לאור המצב.

הציבור מצטייד באוכל ומוצרים נוספים לבית ונמנע מלצאת למסעדות ובתי קפה, תופעה שמזכירה את השבועות שלאחר מתקפת השביעי באוקטובר. עוד דוגמא רלוונטית מההיסטוריה הלא רחוקה היא הימים המוקדמים של מגפת הקורונה, עת הציבור תפקד בין סגר לסגר, והגדיל את הצריכה הפרטית ברשתות השיווק על חשבון אוכל בחוץ. 

מה שבטוח הוא שאין ספק שהשינויים האלו היטיבו באותן תקופות עם רשתות השיווק ועם מניותיהן, וכך קורה גם כעת, כאשר כל רשתות הקמעונאיות הגדולות רשמו תשואה חיובית נאה מתחילת השבוע (ואנחנו רק ביום שני בצהריים). 

מניית טיב טעם טיב טעם 1.82%  מובילה את הרשימה עם עלייה של 8% מתחילת השבוע, אחריה שופרסל שופרסל 0.57%   עם עלייה של כ-5%, רמי לוי רמי לוי -1.11%  ויוחננוף יוחננוף 0.45%  עולות כ-4%, ו-ויקטורי ויקטורי 7.04%    עולה כ-3.5%.

את התשואה העודפת ניתן לראות גם על הגרף, כאשר מדד ת"א רשתות שיווק רשם עלייה של כ-65% מאוקטובר 2023 (טרם המלחמה), בעוד מדד ת"א 125 עלה בכ-47% באותה התקופה.

זה שינוי חיובי לסקטור שהיה תחת לחץ לאחרונה על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.

הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ביצועי הקמעונאיות ברבעון הראשון

שופרסל:
ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, אך הרווח הנקי זינק ב-76% ל-157 מיליון שקל בעקבות תוכנית התייעלות אגרסיבית. למרות ירידה חדה בפדיון חנויות זהות (8.2%-), הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.5%. מעבר לחוב נטו של מעל מיליארד שקל לעמדת מזומנים נטו של 312 מיליון. מנגד, נרשמה פגיעה תדמיתית ומכירות המותג הפרטי ירדו ל-19.6%.

רמי לוי:
הכנסות צמחו ב-6% ל-1.85 מיליארד שקל, עם עלייה בפדיון חנויות זהות (2%). אך הרווח הנקי ירד ב-11.7% ל-55 מיליון שקל בשל שחיקה ברווחיות והפסדים בתיק ההשקעות. יתרות נזילות גבוהות (1.05 מיליארד שקל) מול חוב זניח. שווי שוק: כ-4 מיליארד שקל. הרשת צפויה להתרחב עם פתיחת סניפים נוספים.

יוחננוף:
הכנסות עלו ב-6.5% ל-1.2 מיליארד שקל, הרווח ירד ב-3.1% ל-41.3 מיליון שקל. נמשכת פתיחת סניפים (46 כיום, יעד: 65). מותג פרטי מהווה 29% מהפעילות ומהווה מנוע צמיחה.

טיב טעם:
הכנסות ירדו ב-1.2% ל-426 מיליון שקל, אך הרווח הנקי עלה ב-5.8% ל-11 מיליון שקל. שיפור ברווח הגולמי (33.4%) אך שחיקה ברווח התפעולי. הרשת מצמצמת סניפים אך עם תוכניות להתרחבות. יתרונה: קהל נאמן, פעילות בסופי שבוע ואפשרות לגלגל עלויות.

ויקטורי:
מכירות ירדו ב-2% ל-603.7 מיליון שקל, הרווח צנח ב-80% ל-2.1 מיליון שקל בלבד. שחיקה רוחבית בכל המדדים, כולל ירידה בחנויות זהות ועלייה חדה בהוצאות. שווי שוק: 676 מיליון שקל; מניה כמעט לא עלתה השנה. מכפיל רווח לרבעון: מעל 80.


להרחבה על התוצאות - איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות? 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחת המדינות הכי יקרה בעולם תודות לפוליטיקאים המושחתים כבר עשרות שנים (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2025 13:18
    הגב לתגובה זו
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

60 מיליון שקל: מור נכנסת לאפקון עם השקעה בהקצאה פרטית

סך הגיוס מגיע לכ-74 מיליון שקל, יחד עם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב שהעמיקו השקעה

ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון אפקון החזקות 4.34%  , שפועלת בתחומי ההנדסה, האנרגיה, התעשייה והתשתיות בישראל ובשווקים בינלאומיים, מדווחים על מהלך שמכניס לחברה משקיע מוסדי חדש. מור בית השקעות מור השקעות 0.11%   משקיעה כ-60 מיליון שקל באפקון החזקות במסגרת הקצאה פרטית של מניות, ובכך נכנסת לראשונה להשקעה בקבוצה. מבחינת השוק זה עוד סימן לכך שהחברה מצליחה למשוך גופים גדולים לעסקאות ממוקדות, בלי רעש מסביב. ההשקעה מביאה את מור להחזקה של כ-3.8% מהונה של אפקון, ובמקביל היא מקבלת גם אופציות שעשויות להגדיל את האחזקה בהמשך. במילים פשוטות, זה מהלך שמתחיל בנתח קטן יחסית, אבל משאיר למור דלת פתוחה להגדיל נוכחות אם התנאים יתאימו.

במקביל למניות, יוקצו למור אופציות לפי שווי חברה של כ-2.120 מיליארד שקל. אופציות הן זכות לרכוש מניות בעתיד במחיר שנקבע מראש, ואם ימומשו מור צפויה להפוך לבעלת עניין באפקון. בעל עניין זה גוף שמחזיק נתח מהותי מהחברה ומגיע איתו גם סט חובות דיווח רחב יותר, ככה שהכניסה כבר הופכת ליותר מסתם השקעה נקודתית. להקצאה הפרטית הצטרפו גופים מוסדיים נוספים ובהם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב בית השקעות, כך שסך המזומן שייכנס לאפקון במסגרת המהלך יעמוד על כ-74 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפקון מקבלת הזרמת הון לא קטנה, וגם מחזקת את השורה של השמות שמופיעים לצידה.


מפת בעלי העניין והשליטה בקבוצה ומי ילווה את העסקה

עם מימוש האופציות, מור צפויה להצטרף כבעלת עניין נוספת בקבוצת אפקון, לצד הפניקס שמחזיקה בכ-7% מהחברה, מגדל עם כ-6% ומנורה עם כ-6%. מעל כולם נמצאת משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצה, עם כ-63% מההון. בפועל, מדובר בהרחבה של מעגל הגופים המוסדיים סביב החברה, תוך שמירה על שליטה ברורה אצל בעלת השליטה. זה מהלך שמוסיף עוד שכבת תמיכה פיננסית, אבל לא מזיז את מרכז הכובד של השליטה. בגלל זה ההקצאה נתפסת כמהלך ממוקד שמחזק את החברה בלי להפוך את המבנה שלה על הראש.

החתמים שליוו את העסקה הם רוסאריו קפיטל ומנורה מבטחים חיתום. מבחינת החברה, זה עוד מהלך שמסדר לה אוויר קדימה ומחזק את החיבור עם המוסדיים שמלווים אותה גם בסבבים כאלה.

באפקון מציגים את המהלך כחלק מהכיוון הכולל של הקבוצה, ומדווחים שההשקעה משקפת הבעת אמון בפעילותה של אפקון, באסטרטגיית הצמיחה שלה ובפוטנציאל ארוך הטווח של הקבוצה. בחברה מדגישים בעיקר את הפן של שותפות והמשך צמיחה, ולא רק את המספרים היבשים.