הצרכנים בבית, ורשתות השיווק חוגגות; המניות עולות
האיומים הביטחוניים הביאו את הציבור להצטיידות ברשתות על חשבון ארוחות במסעדות ובבתי קפה, והתוצאה: קפיצה חדה בפדיונות ועלייה במניות הקמעונאיות; המגמה מזכירה תקופות של מגפת הקורונה והשביעי באוקטובר, כשהשוק שוב מגלה את כוחן של הקמעונאיות
רשתות השיווק הגדולות בישראל ממשיכות לרכז עניין והפעם, על רקע האיומים הביטחוניים והירידה בפעילות הפנאי וההסעדה.
ביממה שלאחר ההסלמה האחרונה, היקפי הרכישות ברשתות הקמעונאות קפצו לממדים חריגים, עד פי שניים מהפעילות הממוצעת בימי שגרה, כך על פי נתונים
 מוקדמים. מדובר בתקופה שבה נרשמת גם ירידה טבעית בתחרות מצד מגזר ההסעדה, שמתקשה לפעול במלוא התפוקה לאור המצב.
הציבור מצטייד באוכל ומוצרים נוספים לבית ונמנע מלצאת למסעדות ובתי קפה, תופעה שמזכירה את השבועות שלאחר מתקפת השביעי באוקטובר. עוד דוגמא רלוונטית מההיסטוריה הלא רחוקה היא הימים המוקדמים של מגפת הקורונה, עת הציבור תפקד בין סגר לסגר, והגדיל את הצריכה הפרטית ברשתות השיווק על חשבון אוכל בחוץ.
מה שבטוח הוא
 שאין ספק שהשינויים האלו היטיבו באותן תקופות עם רשתות השיווק ועם מניותיהן, וכך קורה גם כעת, כאשר כל רשתות הקמעונאיות הגדולות רשמו תשואה חיובית נאה מתחילת השבוע (ואנחנו רק ביום שני בצהריים). 
מניית טיב טעם טיב טעם 0.54% מובילה את הרשימה עם עלייה של 8% מתחילת השבוע, אחריה שופרסל שופרסל 1.16% עם עלייה של כ-5%, רמי לוי רמי לוי -2.27% ויוחננוף יוחננוף -0.43% עולות כ-4%, ו-ויקטורי ויקטורי 0.57% עולה כ-3.5%.
- הישראלים נשארו בארץ - איך נראה הקיץ של הקמעונאיות?
 - הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
את התשואה העודפת ניתן לראות גם על הגרף, כאשר מדד ת"א רשתות שיווק רשם עלייה של כ-65% מאוקטובר 2023 (טרם המלחמה), בעוד מדד ת"א 125 עלה בכ-47% באותה התקופה.
זה שינוי חיובי לסקטור שהיה תחת לחץ לאחרונה על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.
הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.
- מנורה בשינוי מבני שיחזק את הקשר עם סוכני הביטוח
 - "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
 
ביצועי הקמעונאיות ברבעון הראשון
שופרסל:
 ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, אך הרווח הנקי זינק ב-76% ל-157 מיליון שקל בעקבות תוכנית התייעלות אגרסיבית.
 למרות ירידה חדה בפדיון חנויות זהות (8.2%-), הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.5%. מעבר לחוב נטו של מעל מיליארד שקל לעמדת מזומנים נטו של 312 מיליון. מנגד, נרשמה פגיעה תדמיתית ומכירות המותג הפרטי ירדו ל-19.6%.
רמי
 לוי:
 הכנסות צמחו ב-6% ל-1.85 מיליארד שקל, עם עלייה בפדיון חנויות זהות (2%). אך הרווח הנקי ירד ב-11.7% ל-55 מיליון שקל בשל שחיקה ברווחיות והפסדים בתיק ההשקעות. יתרות נזילות גבוהות (1.05 מיליארד שקל) מול חוב זניח.
 שווי שוק: כ-4 מיליארד שקל. הרשת צפויה להתרחב עם פתיחת סניפים נוספים.
יוחננוף:
 הכנסות עלו ב-6.5% ל-1.2 מיליארד שקל, הרווח ירד ב-3.1% ל-41.3 מיליון שקל. נמשכת
 פתיחת סניפים (46 כיום, יעד: 65). מותג פרטי מהווה 29% מהפעילות ומהווה מנוע צמיחה. 
טיב טעם:
 הכנסות ירדו ב-1.2% ל-426 מיליון שקל, אך הרווח הנקי עלה ב-5.8%
 ל-11 מיליון שקל. שיפור ברווח הגולמי (33.4%) אך שחיקה ברווח התפעולי. הרשת מצמצמת סניפים אך עם תוכניות להתרחבות. יתרונה: קהל נאמן, פעילות בסופי שבוע ואפשרות לגלגל עלויות.
ויקטורי:
 מכירות ירדו ב-2% ל-603.7 מיליון שקל, הרווח צנח ב-80% ל-2.1 מיליון שקל בלבד. שחיקה רוחבית בכל המדדים, כולל ירידה בחנויות זהות ועלייה חדה בהוצאות. שווי שוק: 676 מיליון שקל; מניה כמעט לא עלתה השנה. מכפיל רווח לרבעון: מעל 80.
להרחבה על התוצאות - איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות?
- 1.אחת המדינות הכי יקרה בעולם תודות לפוליטיקאים המושחתים כבר עשרות שנים (ל"ת)אנונימי 17/06/2025 13:18הגב לתגובה זו
 
חנן פרידמן צילום אורן דאיציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב
מניית בנק לאומי לאומי 2.27% מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.
המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.
גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.
מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
 - הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
ההשבחה של חנן פרידמן
מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת
 תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת
 הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.
מסחר אקטיבי AIהבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?
שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.
מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.
עלות תועלת
הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.
בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.
ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק
 עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
 - אשדוד מקימה רובע חדשנות בהשקעה של כ-10 מיליארד שקל; מעל למיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומגורים
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הערך המוסף
בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות
 מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.
