
איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות?
על רקע צריכה פרטית שנחלשת בשל עליית המחירים, תחרות מתגברת וגידול בהוצאות השוטפות, חמש רשתות השיווק בבורסה מציגות אסטרטגיות שונות: התייעלות, התרחבות, גלגול עלויות או ספיגת העלויות. מי מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה
על חשבונכם, ומי נשחקת בדרך?
שוק הקמעונאות במזון בישראל נמצא תחת לחץ. על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות
לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.
הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.
שופרסל: שינוי מהותי הביא לזינוק ברווח הנקי
רשת שופרסל שופרסל 0.37% , הגדולה בישראל, הציגה רבעון ראשון עם תוצאה מעורבת. מצד אחד, ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, ונתוני חנויות זהות ירדו בשיעור של
8.2%. מהצד השני, זינוק של 76% ברווח הנקי ל-157 מיליון שקל, לצד שיפור משמעותי בתזרים ומעבר לעמדת יתרת מזומנים נטו של 312 מיליון שקל, לעומת חוב של מעל מיליארד שקל ברבעון המקביל.
מאז כניסת האחים אמיר לשליטה ברשת, שופרסל ביצעה תוכנית התייעלות אגרסיבית:
סניפים הפסדיים נסגרו, שעות פעילות קוצצו, והושק מיתוג מחדש לפורמט המצומצם "יוניברס". הצעדים האלה הובילו לירידה חדה בפדיון החנויות הקיימות, אך מנגד לשיפור בשולי הרווח התפעולי, שעמדו על 6.5% לעומת 4.4% ברבעון המקביל.
- שופרסל: הרווח זינק ב-76% ל-157 מיליון שקל; ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד; מכפיל הרווח - כ-15
- טארגט חותכת תחזית ומפספסת את הצפי ברבעון; המניה יורדת בטרום
לצד זאת, נרשמה פגיעה בתדמית הצרכנית
של הרשת, לאחר ביטול מבצעים והטבות ללקוחות, והקפאת שיתופי פעולה עם עמותות. גם מכירות המותג הפרטי, שהיוו מנוע רווח מרכזי, ירדו מ-24% ל-19.6% בלבד מהמחזור.
עם שווי שוק של כ-9.4 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-50% בשנה האחרונה, שופרסל שונה מאוד מהדימוי
שהיה לה עד לפני שנה. מכפיל הרווח המייצג עומד באזור 15 אבל לא בהכרח יציב, כאשר הנתונים הפיננסיים משתפרים, אך חוויית הלקוח והצמיחה האורגנית נמצאות תחת לחץ.
רמי לוי: תמונת ראי של שופרסל?
אחרי ששופרסל הציגה רווחיות משופרת תוך
התייעלות חדה וירידה במכירות, רמי לוי רמי לוי -5.06% מציגה את תמונת הראי עם צמיחה של 6% בהכנסות ל-1.85 מיליארד שקל, ועלייה של 2% בפדיון חנויות זהות, אבל ירידה של 11.7% ברווח הנקי ל-55 מיליון שקל, בשל שחיקה ברווחיות הגולמית
והתפעולית והפסדים בתיק ההשקעות.
- "תחיו כאילו אין מחר - תנהלו את התיק כאילו יש"
- מנכ"ל גולד בונד: "אחרי המלחמה תהיה קפיצה, אנחנו נערכים ליום שאחרי"
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לחברה קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר של כ-1.05 מיליארד שקל, כאשר היקף החוב הפיננסי עומד על כ-13 מיליון שקל, דבר המאפשר לה להאיץ פתיחת סניפים עם עוד 5 סניפי דיסקאונט ו-13 פארם בשנה הקרובה.
עם שווי שוק
של כ-4 מיליארד שקל, רמי לוי השנייה בגודלה שומרת על פרופיל יציב ותזרימי, אך נתוני השורה התחתונה מדגישים את האתגר בשמירה על הרווחיות. זהו מחיר שברשת מוכנים לשלם כדי להציע סל קניות מוזל בתקווה שהכמות תכסה על השחיקה. מכפיל הרווח השנתי מרווחי הרבעון הראשון עומד
באזור 18, אך כנראה שמדובר במכפיל שאינו מצייג בשל ההפסד בתיק ההשקעות.
יוחננוף: מתמקדת במותג הפרטי וצופה התרחבות
יוחננוף יוחננוף -1.96% רשמה צמיחה של 6.5% בהכנסות
לכ-1.2 מיליארד שקל, אך ירידה של 3.1% ברווח לתקופה לכ-41.3 מיליון שקל. החברה רשמה עלייה קלה במעירות למ"ר ובחנויות הזהות. הרשת פתחה שני סניפים מתחילת השנה, ועומדת כיום על 46 סניפים, ומצפה להמשיך ולגדול לכ-65 סניפים לאחר 2026.
החברה מציינת כי היא
רואה במותג הפרטי שלה , המהווה כ-29% מנתח השוק בקטגוריית הפעילות, מנוע צמיחה שמאפשר אלטרנטיבה במחיר משתלם ללקוח, תוך שמירה על מרווח עבור החברה.
שווי השוק של החברה עומד על 3.9 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-47% בשנה האחרונה. מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד על 23.6, גבוה ביחס למתחרות.
טיב טעם: מגלגלת עלויות לצרכן
רשת טיב טעם טיב טעם 0.73% הציגה יציבות, עם ירידה קלה של 1.2% בהכנסות לכ-426 מיליון שקל, ורווח נקי של כ-11 מיליון שקל עלייה של כ-5.8% לעומת התקופה
המקבילה. שיעור הרווח הגולמי השתפר קלות ל-33.4%, אך הרווח התפעולי ירד מעט. השיפור בהוצאות המימון אפשרו לרשת לרשום את העלייה ברווח.
נראה שאת עליות המחירים הרשת מגלגלת לצרכנים, בכך היא מסבירה את הגידול בהכנסות והשיפור ברווח הגולמי, אך הרווח התפעולי
נשחק מעלייה בהוצאות השכר ופחת.
הרשת צמצמה 2 סניפים בשנה החולפת אך הציגה תוכניות לפתיחת סניפים נוספים, ומדווחת על קהל נאמן של יותר מ-628 אלף חברי מועדון. התזרים מפעילות שוטפת עמד על כ-56 מיליון שקל, כשבקופת החברה נרשמה עלייה ל-45.6 מיליון שקל.
יתרונה היחסי של טיב טעם טמון במיקוד בפלח השוק , היא הרשת הגדולה בישראל בתחום הלא כשר, עם שעות פתיחה רחבות כולל שבתות. אלה מאפשרים לה לגבות מחירים גבוהים מהממוצע ולגלגל חלק מהעלויות לצרכן מבלי לפגוע מהותית בנפח הפעילות.
שווי השוק שלה
עומד על 866 מיליון שקל לאחר שהמניה עשתה את המהלך המשמעותי ביותר בשנה האחרונה עם עלייה של כ-60%. מכפיל הרווח המייצג עומד על כ-19.
ויקטורי: שחיקה רוחבית
ויקטורי ויקטורי 0.78% פתחה את שנת
2025 עם ירידה קלה של 2% במכירות ל-603.7 מיליון שקל, אבל נפילה חדה של מעל 80% ברווח לתקופה ל-2.1 מיליון שקל בלבד.
השחיקה הורגשה לרוחב כל הדוח, ירידה בהכנסות וירידה במכירות חנויות זהות, במקביל לעלייה של כ-6% בהוצאות תפעוליות ועלייה בהוצאות המימון
שהשאירו רק 0.35% מהמכירות כרווח.
ללא שינוי משמעותי, ההוצאות ימשיכו להכביד על השורה התחתונה, כאשר החברה מצפה להמשיך ולצמוח במספר החנויות ברשת שיצריכו הון.
מניית החברה נסחרת לפי שווי השוק הקטן ביותר, שעומד על 676 מיליון שקל למרות שהמניה
עלתה רק 3% בשנה האחרונה, ורשמה ירידה של כ-12% מתחילת השנה. עם זאת, מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד מעל 80.
- 5.אנטולי 01/06/2025 17:02הגב לתגובה זומומלץ מכל הבחינות
- 4.אנונימי 01/06/2025 13:45הגב לתגובה זומנסה כל פעם רשת אחרת לצערי אף אחד לא מתקרב אליהם באון ליין.וכן אני לקוח שפחות רגיש למחיר.
- מה עם אחריות חברתית במימון החזירים (ל"ת)אנונימי 01/06/2025 14:39הגב לתגובה זו
- 3.מה עם אושר עד (ל"ת)רמי 01/06/2025 12:12הגב לתגובה זו
- 2.מריה 01/06/2025 11:33הגב לתגובה זוהרשתות חייבות לפתוח מחלקה למזון לא כשריותר זול ויותר בריא.
- דוד 01/06/2025 13:53הגב לתגובה זורוצה לא כשר תסעי לאירופה. פה זו מדינה יהודית!
- 1.יוני 01/06/2025 11:29הגב לתגובה זוסמים זה קטן עליהם פה הם מקבלים גב מהמדינה ומוכרים סמים כמו סוכר קפאין גלוטן במחירים מופקעים