סופרמרקט
צילום: טוויטר

איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות?

על רקע צריכה פרטית שנחלשת בשל עליית המחירים, תחרות מתגברת וגידול בהוצאות השוטפות, חמש רשתות השיווק בבורסה מציגות אסטרטגיות שונות: התייעלות, התרחבות, גלגול עלויות או ספיגת העלויות. מי מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה על חשבונכם, ומי נשחקת בדרך?

תמיר חכמוף | (9)
נושאים בכתבה קמעונאות

שוק הקמעונאות במזון בישראל נמצא תחת לחץ. על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.

הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.

שופרסל: שינוי מהותי הביא לזינוק ברווח הנקי

רשת שופרסל שופרסל -1.14%  , הגדולה בישראל, הציגה רבעון ראשון עם תוצאה מעורבת. מצד אחד, ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, ונתוני חנויות זהות ירדו בשיעור של 8.2%. מהצד השני, זינוק של 76% ברווח הנקי ל-157 מיליון שקל, לצד שיפור משמעותי בתזרים ומעבר לעמדת יתרת מזומנים נטו של 312 מיליון שקל, לעומת חוב של מעל מיליארד שקל ברבעון המקביל.

מאז כניסת האחים אמיר לשליטה ברשת, שופרסל ביצעה תוכנית התייעלות אגרסיבית: סניפים הפסדיים נסגרו, שעות פעילות קוצצו, והושק מיתוג מחדש לפורמט המצומצם "יוניברס". הצעדים האלה הובילו לירידה חדה בפדיון החנויות הקיימות, אך מנגד לשיפור בשולי הרווח התפעולי, שעמדו על 6.5% לעומת 4.4% ברבעון המקביל.

לצד זאת, נרשמה פגיעה בתדמית הצרכנית של הרשת, לאחר ביטול מבצעים והטבות ללקוחות, והקפאת שיתופי פעולה עם עמותות. גם מכירות המותג הפרטי, שהיוו מנוע רווח מרכזי, ירדו מ-24% ל-19.6% בלבד מהמחזור.

עם שווי שוק של כ-9.4 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-50% בשנה האחרונה, שופרסל שונה מאוד מהדימוי שהיה לה עד לפני שנה. מכפיל הרווח המייצג עומד באזור 15 אבל לא בהכרח יציב, כאשר הנתונים הפיננסיים משתפרים, אך חוויית הלקוח והצמיחה האורגנית נמצאות תחת לחץ.


רמי לוי: תמונת ראי של שופרסל?

אחרי ששופרסל הציגה רווחיות משופרת תוך התייעלות חדה וירידה במכירות, רמי לוי רמי לוי 0.03%  מציגה את תמונת הראי עם צמיחה של 6% בהכנסות ל-1.85 מיליארד שקל, ועלייה של 2% בפדיון חנויות זהות, אבל ירידה של 11.7% ברווח הנקי ל-55 מיליון שקל, בשל שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית והפסדים בתיק ההשקעות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לחברה קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר של כ-1.05 מיליארד שקל, כאשר היקף החוב הפיננסי עומד על כ-13 מיליון שקל, דבר המאפשר לה להאיץ פתיחת סניפים עם עוד 5 סניפי דיסקאונט ו-13 פארם בשנה הקרובה.

עם שווי שוק של כ-4 מיליארד שקל, רמי לוי השנייה בגודלה שומרת על פרופיל יציב ותזרימי, אך נתוני השורה התחתונה מדגישים את האתגר בשמירה על הרווחיות. זהו מחיר שברשת מוכנים לשלם כדי להציע סל קניות מוזל בתקווה שהכמות תכסה על השחיקה. מכפיל הרווח השנתי מרווחי הרבעון הראשון עומד באזור 18, אך כנראה שמדובר במכפיל שאינו מצייג בשל ההפסד בתיק ההשקעות. 



יוחננוף: מתמקדת במותג הפרטי וצופה התרחבות


יוחננוף יוחננוף -0.22%   רשמה צמיחה של 6.5% בהכנסות לכ-1.2 מיליארד שקל, אך ירידה של 3.1% ברווח לתקופה לכ-41.3 מיליון שקל. החברה רשמה עלייה קלה במעירות למ"ר ובחנויות הזהות. הרשת פתחה שני סניפים מתחילת השנה, ועומדת כיום על 46 סניפים, ומצפה להמשיך ולגדול לכ-65 סניפים לאחר 2026.

החברה מציינת כי היא רואה במותג הפרטי שלה , המהווה כ-29% מנתח השוק בקטגוריית הפעילות, מנוע צמיחה שמאפשר אלטרנטיבה במחיר משתלם ללקוח, תוך שמירה על מרווח עבור החברה.

שווי השוק של החברה עומד על 3.9 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-47% בשנה האחרונה. מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד על 23.6, גבוה ביחס למתחרות.

טיב טעם: מגלגלת עלויות לצרכן

רשת טיב טעם טיב טעם 2.28%  הציגה יציבות, עם ירידה קלה של 1.2% בהכנסות לכ-426 מיליון שקל, ורווח נקי של כ-11 מיליון שקל עלייה של כ-5.8% לעומת התקופה המקבילה. שיעור הרווח הגולמי השתפר קלות ל-33.4%, אך הרווח התפעולי ירד מעט. השיפור בהוצאות המימון אפשרו לרשת לרשום את העלייה ברווח.

נראה שאת עליות המחירים הרשת מגלגלת לצרכנים, בכך היא מסבירה את הגידול בהכנסות והשיפור ברווח הגולמי, אך הרווח התפעולי נשחק מעלייה בהוצאות השכר ופחת.

הרשת צמצמה 2 סניפים בשנה החולפת אך הציגה תוכניות לפתיחת סניפים נוספים, ומדווחת על קהל נאמן של יותר מ-628 אלף חברי מועדון. התזרים מפעילות שוטפת עמד על כ-56 מיליון שקל, כשבקופת החברה נרשמה עלייה ל-45.6 מיליון שקל.

יתרונה היחסי של טיב טעם טמון במיקוד בפלח השוק , היא הרשת הגדולה בישראל בתחום הלא כשר, עם שעות פתיחה רחבות כולל שבתות. אלה מאפשרים לה לגבות מחירים גבוהים מהממוצע ולגלגל חלק מהעלויות לצרכן מבלי לפגוע מהותית בנפח הפעילות.

שווי השוק שלה עומד על 866 מיליון שקל לאחר שהמניה עשתה את המהלך המשמעותי ביותר בשנה האחרונה עם עלייה של כ-60%. מכפיל הרווח המייצג עומד על כ-19.


ויקטורי: שחיקה רוחבית

ויקטורי ויקטורי -2.41%  פתחה את שנת 2025 עם ירידה קלה של 2% במכירות ל-603.7 מיליון שקל, אבל נפילה חדה של מעל 80% ברווח לתקופה ל-2.1 מיליון שקל בלבד.

השחיקה הורגשה לרוחב כל הדוח, ירידה בהכנסות וירידה במכירות חנויות זהות, במקביל לעלייה של כ-6% בהוצאות תפעוליות ועלייה בהוצאות המימון שהשאירו רק 0.35% מהמכירות כרווח.

ללא שינוי משמעותי, ההוצאות ימשיכו להכביד על השורה התחתונה, כאשר החברה מצפה להמשיך ולצמוח במספר החנויות ברשת שיצריכו הון.

מניית החברה נסחרת לפי שווי השוק הקטן ביותר, שעומד על 676 מיליון שקל למרות שהמניה עלתה רק 3% בשנה האחרונה, ורשמה ירידה של כ-12% מתחילת השנה. עם זאת, מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד מעל 80.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 03/06/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    די פשוט
  • 5.
    אנטולי 01/06/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
    מומלץ מכל הבחינות
  • מומלץ בגלל המחיר אוהבים את מי שעושה אותנו... (ל"ת)
    ליאת 02/06/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 01/06/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
    מנסה כל פעם רשת אחרת לצערי אף אחד לא מתקרב אליהם באון ליין.וכן אני לקוח שפחות רגיש למחיר.
  • מה עם אחריות חברתית במימון החזירים (ל"ת)
    אנונימי 01/06/2025 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה עם אושר עד (ל"ת)
    רמי 01/06/2025 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מריה 01/06/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
    הרשתות חייבות לפתוח מחלקה למזון לא כשריותר זול ויותר בריא.
  • דוד 01/06/2025 13:53
    הגב לתגובה זו
    רוצה לא כשר תסעי לאירופה. פה זו מדינה יהודית!
  • 1.
    יוני 01/06/2025 11:29
    הגב לתגובה זו
    סמים זה קטן עליהם פה הם מקבלים גב מהמדינה ומוכרים סמים כמו סוכר קפאין גלוטן במחירים מופקעים
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: