איזה רשת הכי רווחית ומה מכפילי הרווח של הרשתות?
על רקע צריכה פרטית שנחלשת בשל עליית המחירים, תחרות מתגברת וגידול בהוצאות השוטפות, חמש רשתות השיווק בבורסה מציגות אסטרטגיות שונות: התייעלות, התרחבות, גלגול עלויות או ספיגת העלויות. מי מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה
על חשבונכם, ומי נשחקת בדרך?
שוק הקמעונאות במזון בישראל נמצא תחת לחץ. על רקע תחרות גוברת, עליות מחירים ושחיקת מסוימת בענף, כל רשת שיווק בוחרת אסטרטגיה שונה בניסיון לשמור על מעמדה: חלקן מתייעלות וסוגרות סניפים, אחרות ממשיכות להתרחב ולנסות למשוך לקוחות דרך מחיר, ויש כאלה שמבקשות
לבדל את עצמן באמצעות חוויית קנייה או מיקוד בשעות פעילות שונות.
הצרכן הישראלי, שמודע יותר למחיר ומושפע מסביבת הריבית והאינפלציה, מצביע ברגליים וזה ניכר בנתוני הפדיון בחנויות הזהות כמעט בכל רשת. לצד זאת, גם הרשתות עצמן נאלצות להתמודד עם עלויות תפעול שעולות, שחיקת כוח קנייה, ואילוצים רגולטוריים.
שופרסל: שינוי מהותי הביא לזינוק ברווח הנקי
רשת שופרסל שופרסל 4.1% , הגדולה בישראל, הציגה רבעון ראשון עם תוצאה מעורבת. מצד אחד, ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-3.5 מיליארד שקל, ונתוני חנויות זהות ירדו בשיעור של
8.2%. מהצד השני, זינוק של 76% ברווח הנקי ל-157 מיליון שקל, לצד שיפור משמעותי בתזרים ומעבר לעמדת יתרת מזומנים נטו של 312 מיליון שקל, לעומת חוב של מעל מיליארד שקל ברבעון המקביל.
מאז כניסת האחים אמיר לשליטה ברשת, שופרסל ביצעה תוכנית התייעלות אגרסיבית:
סניפים הפסדיים נסגרו, שעות פעילות קוצצו, והושק מיתוג מחדש לפורמט המצומצם "יוניברס". הצעדים האלה הובילו לירידה חדה בפדיון החנויות הקיימות, אך מנגד לשיפור בשולי הרווח התפעולי, שעמדו על 6.5% לעומת 4.4% ברבעון המקביל.
- מנכ"ל אמזון צופה: יותר בינה מלאכותית, פחות עובדים
- הצרכנים נשארים בבית ורשתות המזון מרוויחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד זאת, נרשמה פגיעה בתדמית הצרכנית
של הרשת, לאחר ביטול מבצעים והטבות ללקוחות, והקפאת שיתופי פעולה עם עמותות. גם מכירות המותג הפרטי, שהיוו מנוע רווח מרכזי, ירדו מ-24% ל-19.6% בלבד מהמחזור.
עם שווי שוק של כ-9.4 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-50% בשנה האחרונה, שופרסל שונה מאוד מהדימוי
שהיה לה עד לפני שנה. מכפיל הרווח המייצג עומד באזור 15 אבל לא בהכרח יציב, כאשר הנתונים הפיננסיים משתפרים, אך חוויית הלקוח והצמיחה האורגנית נמצאות תחת לחץ.
רמי לוי: תמונת ראי של שופרסל?
אחרי ששופרסל הציגה רווחיות משופרת תוך
התייעלות חדה וירידה במכירות, רמי לוי רמי לוי -0.16% מציגה את תמונת הראי עם צמיחה של 6% בהכנסות ל-1.85 מיליארד שקל, ועלייה של 2% בפדיון חנויות זהות, אבל ירידה של 11.7% ברווח הנקי ל-55 מיליון שקל, בשל שחיקה ברווחיות הגולמית
והתפעולית והפסדים בתיק ההשקעות.
- נקסטקום בעסקת אגירה של 17 מיליון שקל
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
לחברה קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר של כ-1.05 מיליארד שקל, כאשר היקף החוב הפיננסי עומד על כ-13 מיליון שקל, דבר המאפשר לה להאיץ פתיחת סניפים עם עוד 5 סניפי דיסקאונט ו-13 פארם בשנה הקרובה.
עם שווי שוק
של כ-4 מיליארד שקל, רמי לוי השנייה בגודלה שומרת על פרופיל יציב ותזרימי, אך נתוני השורה התחתונה מדגישים את האתגר בשמירה על הרווחיות. זהו מחיר שברשת מוכנים לשלם כדי להציע סל קניות מוזל בתקווה שהכמות תכסה על השחיקה. מכפיל הרווח השנתי מרווחי הרבעון הראשון עומד
באזור 18, אך כנראה שמדובר במכפיל שאינו מצייג בשל ההפסד בתיק ההשקעות.
יוחננוף: מתמקדת במותג הפרטי וצופה התרחבות
יוחננוף יוחננוף 0.35% רשמה צמיחה של 6.5% בהכנסות
לכ-1.2 מיליארד שקל, אך ירידה של 3.1% ברווח לתקופה לכ-41.3 מיליון שקל. החברה רשמה עלייה קלה במעירות למ"ר ובחנויות הזהות. הרשת פתחה שני סניפים מתחילת השנה, ועומדת כיום על 46 סניפים, ומצפה להמשיך ולגדול לכ-65 סניפים לאחר 2026.
החברה מציינת כי היא
רואה במותג הפרטי שלה , המהווה כ-29% מנתח השוק בקטגוריית הפעילות, מנוע צמיחה שמאפשר אלטרנטיבה במחיר משתלם ללקוח, תוך שמירה על מרווח עבור החברה.
שווי השוק של החברה עומד על 3.9 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-47% בשנה האחרונה. מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד על 23.6, גבוה ביחס למתחרות.
טיב טעם: מגלגלת עלויות לצרכן
רשת טיב טעם טיב טעם 0.56% הציגה יציבות, עם ירידה קלה של 1.2% בהכנסות לכ-426 מיליון שקל, ורווח נקי של כ-11 מיליון שקל עלייה של כ-5.8% לעומת התקופה
המקבילה. שיעור הרווח הגולמי השתפר קלות ל-33.4%, אך הרווח התפעולי ירד מעט. השיפור בהוצאות המימון אפשרו לרשת לרשום את העלייה ברווח.
נראה שאת עליות המחירים הרשת מגלגלת לצרכנים, בכך היא מסבירה את הגידול בהכנסות והשיפור ברווח הגולמי, אך הרווח התפעולי
נשחק מעלייה בהוצאות השכר ופחת.
הרשת צמצמה 2 סניפים בשנה החולפת אך הציגה תוכניות לפתיחת סניפים נוספים, ומדווחת על קהל נאמן של יותר מ-628 אלף חברי מועדון. התזרים מפעילות שוטפת עמד על כ-56 מיליון שקל, כשבקופת החברה נרשמה עלייה ל-45.6 מיליון שקל.
יתרונה היחסי של טיב טעם טמון במיקוד בפלח השוק , היא הרשת הגדולה בישראל בתחום הלא כשר, עם שעות פתיחה רחבות כולל שבתות. אלה מאפשרים לה לגבות מחירים גבוהים מהממוצע ולגלגל חלק מהעלויות לצרכן מבלי לפגוע מהותית בנפח הפעילות.
שווי השוק שלה
עומד על 866 מיליון שקל לאחר שהמניה עשתה את המהלך המשמעותי ביותר בשנה האחרונה עם עלייה של כ-60%. מכפיל הרווח המייצג עומד על כ-19.
ויקטורי: שחיקה רוחבית
ויקטורי ויקטורי 0.65% פתחה את שנת
2025 עם ירידה קלה של 2% במכירות ל-603.7 מיליון שקל, אבל נפילה חדה של מעל 80% ברווח לתקופה ל-2.1 מיליון שקל בלבד.
השחיקה הורגשה לרוחב כל הדוח, ירידה בהכנסות וירידה במכירות חנויות זהות, במקביל לעלייה של כ-6% בהוצאות תפעוליות ועלייה בהוצאות המימון
שהשאירו רק 0.35% מהמכירות כרווח.
ללא שינוי משמעותי, ההוצאות ימשיכו להכביד על השורה התחתונה, כאשר החברה מצפה להמשיך ולצמוח במספר החנויות ברשת שיצריכו הון.
מניית החברה נסחרת לפי שווי השוק הקטן ביותר, שעומד על 676 מיליון שקל למרות שהמניה
עלתה רק 3% בשנה האחרונה, ורשמה ירידה של כ-12% מתחילת השנה. עם זאת, מכפיל הרווח המייצג לרבעון עומד מעל 80.
- 6.אנונימי 03/06/2025 10:51הגב לתגובה זודי פשוט
- 5.אנטולי 01/06/2025 17:02הגב לתגובה זומומלץ מכל הבחינות
- מומלץ בגלל המחיר אוהבים את מי שעושה אותנו... (ל"ת)ליאת 02/06/2025 23:43הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 01/06/2025 13:45הגב לתגובה זומנסה כל פעם רשת אחרת לצערי אף אחד לא מתקרב אליהם באון ליין.וכן אני לקוח שפחות רגיש למחיר.
- מה עם אחריות חברתית במימון החזירים (ל"ת)אנונימי 01/06/2025 14:39הגב לתגובה זו
- 3.מה עם אושר עד (ל"ת)רמי 01/06/2025 12:12הגב לתגובה זו
- 2.מריה 01/06/2025 11:33הגב לתגובה זוהרשתות חייבות לפתוח מחלקה למזון לא כשריותר זול ויותר בריא.
- דוד 01/06/2025 13:53הגב לתגובה זורוצה לא כשר תסעי לאירופה. פה זו מדינה יהודית!
- 1.יוני 01/06/2025 11:29הגב לתגובה זוסמים זה קטן עליהם פה הם מקבלים גב מהמדינה ומוכרים סמים כמו סוכר קפאין גלוטן במחירים מופקעים

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
מבצע ״פסגת האש״ בדוחא הזניק את הבורסה לפסגה חדשה כשהמדדים מוסיפים עד 1.7%; בלטו עוד היום: ברן סגרה עסקה של 480 מיליון דולר וזינקה, נאוויטס עם ביקושי שיא לגיוס עבור סי ליון, עין שלישית עם הזמנה משמעותית, אוטומקס הצליחה להחזיר עצמה חלק מהירידה
תקיפה ישירה בבירת קטאר, הראשונה בהיסטוריה, ממוקדת בצמרת ארגון הטרור חמאס מצליחה להזניק את הבורסה. במבצע שזכה לשם ״פסגת האש״ הותקפה ישיבה של בכירים בארגון כשההערכה המבצעית כעת כי כמה מהבכירים נפגעו. מקורות בחמאס מכחישים את הפגיעה וטוענים כי הצמרת הארגונית שרדה את המתקפה.
מדד ת״א 35 זינק 1.5% ות"א 125 הוסיף 1.7%, בשאר הסקטורים המגמה הייתה מעורבת - מדד הבנקים עלה 0.9% ומדד הביטוח מוסיף כ-0.8%.
מדד ת״א נדל״ן הוסיף 1.64%, ת״א נפט וגז סיים בזינוק של 2.9% כשהוא מושפע מהעליה בנאוויטס נאוויטס פטר יהש 9.45% שזינקה 8.9%. נאוויטס ריכזה את מחזור המסחר השני בגודלו בבורסה שהסתכם על 198 מיליון שקל.
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים
לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל - "כיבוש
עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- אל על ונאוויטס ירדו, נובה זינקה ב-4.3%; מניות הנדל"ן עלו
- פתיחה חיובית לשבוע המסחר - מטריסלף זינקה 13%, אלקטריאון 8% ואל על המריאה 3.4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנחנו ממשיכים בפרויקט ׳דבר הגורו׳, בו אנחנו סוקרים את משקיעי-העל המצליחים של כל הזמנים, מדורות עבר וגם מהדורות שלנו, מלקטים את שיעורי ההשקעות שלהם ומסתכלים על איך הם בנו את הונם ואתם דמותם. היום אנחנו מפנים זרקור לפועלו של משקיע שהוא גם אדם עם לב יהודי-חם. ביל אקמן. מי שהתפרסם בזכות הימור מוצלח בתחילת הקורונה שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש. מי שעמד לצד ישראל בשעתה הקשה וביטא את זה גם במעשים, רכש 5% ממניות הבורסה לני״ע השקעה שתגמלה אותו. כשב-19 חודשים שחלפו מאז ההשקעה מניית הבורסה נסחרת סביב 77 שקל, ונסחרת לפי שווי שוק של כ־7.1 מיליארד שקל מה שמייצג רווח "על הנייר" של כ־260 מיליון שקל ותשואה של כ־270% על ההשקעה הראשונית. הבוקר ביל אקמן היה אורח הכבוד באחוזת העם כשהוא פתח את יום המסחר וגם נשא נאום מרגש ובו גם התייחס לפוזיציה שפתח בבורסה ממנה ״לא יפטר לעולם״ כהגדרתו. דבר הגורו, והפעם על - ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן