רשת אורבניקה
צילום: מארק פלר

השווי של אורבניקה נחתך - מה המכפיל שלה עכשיו?

קסטרו תכננה להנפיק את הודי'ס ואורבניקה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, אך תתפשר על שווי של 1 מיליארד שקל לפני הכסף; אורבניקה עשויה להיות מוערכת בכ-530 מיליון שקל והודי'ס בכ-470 מיליון שקל, מה שגוזר להן מכפיל על הרווח התפעולי של 6-7

רוי שיינמן | (6)

קסטרו קסטרו 1.28%   התפשרה על השווי של הודי'ס ואורבניקה בהנפקה. חברת האופנה רצתה להנפיק את המותגים לפי שווים של 700 ו-800 מיליון שקל בהתאמה, 1.5 מיליארד שקל בסך הכל, אבל כמו ברוב המקרים השווי בפועל יהיה נמוך יותר והחברות יונפקו לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל אחרי הכסף, כלומר 1 מיליארד שקל לפני הכסף. קסטרו בינתיים נסחרת לפי שווי של 1.31 מיליארד שקל אחרי שזינקה ב-61% מתחילת השנה ובשנה האחרונה ב-191%.


זה אומר שהשווי של אורבניקה מוערך בכ-530 מיליון שקל ושל הודי'ס בכ-470 מיליון שקל. הודי'ס היא פעילות גדולה וחזקה עבור קסטרו ואורבניקה היא הצומחת, המכפילים של שתי החברות על הרווח התפעולי היו אמורים להיות באזור ה-13-15 אבל עכשיו הם יהיו נמוכים יותר.


התוצאות והמכפיל של אורבניקה

אורבניקה היא הפעילו הצומחת של קסטרו. נכון לסוף חודש מרץ היו לה 30 סניפים והיא ממשיכה לפתוח סניפים מדי רבעון. ב-2024 התוצאות שלה היו מרשימות - צמיחה של 33% בהכנסות שהסתכמו ב-472.5 מיליון שקל וזינוק של פי יותר מ-2 ברווח התפעולי שהסתכם ב-69.4 מיליון שקל, כ-14.7% מההכנסות.


זה גוזר לאורבניקה מכפיל של כ-7 לאורבניקה על הרווח התפעולי לעומת מכפיל באזור 15 שהיה נגזר מהשווי שהוערך בעבר. זה גבוה יותר מהמכפיל של מהמכפיל של קסטרו על הרווח התפעולי שעומד על כ-5.5 כך שיש כאן השבחה יפה עבור קסטרו. המכפיל של אורבניקה גם גבוה מזה של קסטרו מכיוון שהיא צומחת מהר יותר, ב-2024 ההכנסות של קסטרו צמחו ב-18%, כך שאורבניקה צומחת מהר ממנה כמעט פי 2.


קסטרו רכשה 50% מאורבניקה בתמורה ל-90 מיליון שקל ב-2016. ב-2018 רכשה קסטרו את מלוא הבעלות בקבוצת הודי'ס, שהחזיקה גם ב-50% הנותרים באורבניקה, בעסקה שהוערכה בכ-300 מיליון שקל.


המספרים של הודי'ס

הודי'ס היא כבר רשת שגדולה כמעט כמו קסטרו, שנכון לסוף חודש מרץ היו לה כבר 70 סניפים לעומת 80 סניפים של קסטרו. גם הודי'ס צמחה מהר יותר מקסטרו ב-2024, ההכנסות שלה הסתכמו ב-348.6 מיליון שקל שזו צמיחה של 25.7% לעומת 2023. 


הרווח התפעולי של הודי'ס עלה ב-64% והסתכם ב-74.8 מיליון שקל, כ-21.4% מההכנסות. זה גוזר להודי'ס מכפיל של כ-6 על הרווח התפעולי. בסך הכל ההכנסות של הודי'ס ואורבניקה ב-2024 הסתכמו בכ-821.1 מיליון שקל, כ-39% מההכנסות של קסטרו באותה שנה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


למרות התוצאות מרשימות צריך לזכור ש-2024 לא הייתה שנה רגילה. היא אופיינה בצמיחה מואצת כשישראלים רבים נשארו בארץ עקב היעדר הטיסות, מה שהביא לכך שהכסף שהם היו מוציאים בחו"ל יצא בארץ. ייתכן שהצמיחה השנה תהיה איטית יותר אבל צריך לזכור שאת השנה משווים לשנה שעברה שהייתה חזקה.

מתוך דוחות קסטרו

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 05/05/2025 07:03
    הגב לתגובה זו
    מה המיוחד בהנפקות תמיד ינסו להשיג מקסימום מחיר ולכן תמיד ההנפקות בשיא ואחכ ירידות לשווי יותר נורמלי! ככלל אל תיקנו הנפקות! שימרו על כיסכם! אורבניקה הונפקה קנו קסטרודלתא מותגיםגולףאפילו תפרון! אל על כנל כשכולם בארץ מפחד טילים!חברות התעופה האחרות נעלמות!
  • 4.
    מינימום ירידה לאזור 8000 נק (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רון 25/04/2025 07:26
    הגב לתגובה זו
    אני לא אתפלא אם אחרי ההנפקה נראה אותה יורדת 50 % תוך שנה וחצי בערך ומשם תתחיל לדשדש ולחפש כיוון חדש לגזור ולשמור ..
  • לרון 05/05/2025 07:06
    הגב לתגובה זו
    ומה חדש בהערה הפורצתהזו מתי לא מנפיקים בשיא! חכו שנה ותקבלו את אורבניקה במחיר נכון הרבה יותר! אכן המלצה! באפט לא רק ממליץ גם מריץ במיליארדיםולי הקטן אסור לתת הערת נכונות בגובות גולות גוגואים!
  • 2.
    yoro 24/04/2025 21:11
    הגב לתגובה זו
    גם קטרו לא שווה חצי מהמחיר שנסחרת
  • 1.
    השחלה קלאסית. מי מנפיק עפ רווח תפעולי (ל"ת)
    יריב 24/04/2025 19:50
    הגב לתגובה זו
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.