יואב תורגמן
צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "צמחנו כפול מאלביט ותע"א; נקלוט השנה מאות רבות של עובדים"

אחרי התוצאות החזקות, יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל מספר על האתגרים שליוו את השנה האחרונה, ומסביר מה מסייע להם להמשיך לצמוח בסביבה שזוכה לעניין הולך וגובר;  וגם - איזו קפיצת מדרגה ביצעה כיפת ברזל ומתי מעכת הלייזר תהפוך למבצעית?

איתן גרסטנפלד | (5)

החברות הביטחוניות כבר הרגילו אותנו בשנתיים האחרונות, לכך שהן רושמות תוצאות חזקות רבעון אחרי רבעון. עם זאת, בשיחה עם ביזפורטל מספר מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדוע התוצאות החזקות עליהן דיווחה הבוקר, לא באות כמובן מאילו. בנוסף, הוא מספר על הייחודיות והרלוונטיות של מוצרי החברה, ושופך אור על קפיצת המדרגה שביצעה כיפת ברזל וכן על הפריסה של מערכת הלייזר שפיתחה - "מגן אור".


"זו שנה שהיו בה את כל הסיבות לזה שהיא תהיה פחות תהיה טובה. מרבית עובדי רפאל נמצאים בצפון, מאות עובדים פינו מבתיהם וחווינו תקיפות של רקטות וטילים. הגענו ל-20% מהעובדים שגויסו למילואים, ושרשראות האספקה היו מאתגרות. למרות זאת אנחנו מסכמים שנה עם שיא בכל הזמנים, רשמנו עליה של 27% בהיקף המכירות, זה שיעור כפול מזה של תעשייה אווירת ואלביט. אם נסתכל על רפאל לפני 4 שנים היא הייתה חברה עם הזמנות שנתיות של  10 מיליארד הזמנות, השנה אנחנו עם למעלה מ-30 מיליארד שקל, זו צמיחה של פי 3 תוך 3-4 שנים", מספר תורג'מן.

 

אנחנו שומעים ורואים את השיח סביב הגדלת תקציבי הביטחון בעולם, איך אתם מרגישים את זה? רואים התעניינות גוברת אולי מדינות שלא דיברו איתכם עד עכשיו?


אם נסתכל על הצמיחה בתקציבי הביטחון בעולים, היא מתונה ביחס לצמיחה של רפאל. זו אינדיקציה שיש הערכה מאד גדולה למוצרים של רפאל. אין ספק שחלק מהביקושים הם תולדה של המתיחות הביטחונית הגלובאלית שנמצאת בסימן עליה. אנחנו מציעים מוצרים שלאחרים אין, אנחנו מספקים מוצרים ייחודים או כאלה שבולטים באופן משמעותי ביחס לאחרים. כיפת ברזל היא ייחודית, מעיל רוח, היא מערכת ההגנה המבצעית היחדה בעולם, שהוכיחה את עצמה שוב ושוב בהצלת חיים ואפשור של תמרון. טילי הספייק שלנו, הם רב מכר עולמי, שנמכר ללמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם, אנחנו כבר בדור חמש, כשכל האחרים הרבה מאחורינו. ברפאל יש סל מוצרים מאד רחב ומוצלח, וזה מה שדוחף אותנו למעלה.


"אנחנו גם משקיעים בזה המון כסף. בשנת 2024 היקף המחק והפיתוח בחברה היה יותר מ-6 מיליארד שקל. מתוך זה יותר מ-1 מיליארד שקל, הגיעו מכספי רפאל. השנה אנחנו הולכים להשקיע 30% יותר, כך שאנחנו מכינים למערכת הביטחון את היתרון היחסי העתידי, מתוך הבנה שזה מה שמאפשר לנו לשמור על בטחון המדינה.

 

ההשקעה באה לידי ביטוי גם בכך שגייסתם השנה כמות שיא של עובדים (1,800), איך קולטים כמות כזאת וכמה אתם מתכננים לגייס בשנה הקרובה?

"זה אתגר גדול מאד. כל הארגון התגייס לגייסו ולקלוט את העובדים החדשים. אנחנו קולטים את המדענים והמהנדסים הטובים ביותר ולא מתפשרים על איכות האנשים. גם השנה נקלוט מאות רבות של עובדים ונשלב אותם בתוך מגוון תחומי עשייה. אנחנו חברה שמציעה תעסוקה מולטי-דיסיפלינרית ביותר מ-240 סוגי מקצוע. אחנו ממשיכים להיות המעסיק הכי גדול בצפון וגורם כלכלי משמעותי גם ברמת המדינה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


קפיצת המדרגה של כיפת ברזל ומגן אור

השיחה שלנו עם תורג'מן מגיעה פחות משבוע אחרי שמשרד הביטחון וחברת רפאל הכריזו על "קפיצת מדרגה משמעותית" ביכולות של כיפת ברזל, אחת ממערכות הדגל של החברה. אחרי סדרת ניסויים מוצלחת שנערכה לאחרונה, המערכת הזו – שנכנסה לחיינו ב-2011 ומאז מגנה עלינו מפני רבבות טילים ורקטות – מוכיחה שהיא יכולה להתמודד עם יותר איומים, בו זמנית, בצורה חכמה ויעילה יותר מאי פעם.


"הייתה סדרת ניסויים מאד אינטנסיבית ומוצלחת, כנראה הגדולה והמשמעותית ביותר מאז שפיתחנו את המערכת. בחנו והוכחנו יכולות חדשות שמתאימות את המערכת לאיומים עתידיים מתפתחים. זו קפיצת מדרגה של ממש ביכולות של המערכת שהוכיחה שוב ושוב שאין אתגר שהיא לא מצליחה לעמוד בפניו. היכולת שלנו להתאים אותה ולשפר אותה הם כאלה שהיא מתמודדת עם כל סוגי האיומים, ועכשיו גם הוכחנו שגם עם האיומים העתידיים היא יודעת להתמודד", מסביר תורג'מן.


על אילו איומים מדובר?

"בדקנו אותה מול רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. בעיקר בחנו את הרובוסטיות של המענה וראינו מערכת שנותנת ביצועים מאד טובים".


איך מתקדם הפיתוח של מערכת מגן אור?

"מגן אור זו פריצת דרך עולמית של רפאל. למערכת יש ביצועים שאין לאף אחד דומים לה. הבטחנו שנספק אותה השנה למרות כל האתגרים והיא תהיה חלק ממערכת כיפת ברזל. זה יאפשר להוריד את עלות היירוט היחסית".


זה לא יפגע בפעילות של כיפת ברזל, ממנה את נהנים ממכירות שיא?

 "הייעוד המרכזי של רפאל הוא להיות נדבך מרכזי בביטחון המדינה. השיקול הכלכלי הוא משני. גם אם זה יקטין לנו חלק מהעסקים, כל עוד ביטחון המדינה יצא נשכר דיינו. אותנו מעניין קודם כל בטחון המדינה, זה מתחיל בי ונגמר באחרון המהנדסים והמדענים. אני לא בטוח שזה יקטין את הפעילות של כיפת ברזל, שנותנת מענה להמון תרחישים, אבל גם אם זה יקרה אנחנו בסדר עם זה".


תוצאות שיא בשנה החולפת 

רפאל דיווחה הבוקר תוצאות שיא בשנת 2024 - עלייה של 27% בהיקף מכירות החברה שהסתכמו ב- 17.84 מיליארד שקל, לעומת 14 מיליארד שקל בשנת 2023. הרווח נקי הסתכם בכ-950 מיליון שקל, עליה של 64% לעומת הרווח הנקי ב- 2023. לרפאל צבר הזמנות חסר תקדים בהיקף של 64.77 מיליארד שקל, המהווה עלייה של 24% לעומת הצבר של שנת 2023 (52.44 מיליארד שקל). הצבר מהווה 3.6 שנות מכירה וכמחציתו הן מהזמנות יצוא. קבלת הזמנות בהיקף של 30.43 מיליארד שקל לעומת 29.86 מיליארד שקל בשנת 2023 ו- 16.1 מיליארד שקל בשנת 2022.


רפאל מציינת כי הרבעון הרביעי של שנת 2024 היה הרבעון החזק בשנת הפעילות ורבעון שיא במכירות עם מכירות בסך 5.47 מיליארד שקל, עליה של כ-20% לעומת 4.56 מיליארד שקל ברבעון 4 בשנת 2023. ההזמנות ברבעון זה עומדות על סך של כ-11 מיליארד שקל.



תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוזל 27/03/2025 23:36
    הגב לתגובה זו
    לא מובן איך משהבט איפשר לך לערוק מתעשייה אוירית אלתא לרפאל. מכרת אותם בשתי גרוש.
  • 3.
    אנונימי 27/03/2025 17:37
    הגב לתגובה זו
    מספיק עם הסיפורים על הלייזר. פשוט בלתי אפשרי !!! לגבי היצוא כולכם הייתם פושטים את הרגל בלי הקניות של ישראל.
  • 2.
    אנונימי 26/03/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    אם יש הצלחות לרפאל זה לא אתה!!!!!עזבת את אלתא ועברת לרפאל תוך התעלמות מהאתיקה ...
  • אנונימי 29/03/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
    הוא כבר מספיק זמן במערכת.ויש שינויי לטובה
  • 1.
    מהפך 77 שנה 26/03/2025 13:40
    הגב לתגובה זו
    מטמאים ומזהמים עולמו קדוש דור מרגל בוגד חסר ישע ותמרורי אזהרה .
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.