טור אורח

הקמפיין החדש למניעת אלימות ברשת חשוב, אך לא אפקטיבי

"לא עומדים מהצד", הקמפיין בהובלת רובי ריבלין ומשפיעני רשת כמו נועה קירל ומלך זילברשלג, הוא לא מספיק. ה"כריש" זוהר לבקוביץ' טוען כי הפתרון לבריונות ברשת כנגד ילדים הוא דווקא טכנולוגי
זוהר לבקוביץ' | (3)

השבוע יצא הקמפיין "לא עומדים מהצד" בכיכובו של נשיא המדינה ומשפיעני רשת כמו נועה קירל ומלך זילברשלג, הפונה דווקא לחברים לכיתה של קורבנות לבריונות וקורא להם להתערב. נתחיל מהחלק הטוב: ברמה הלאומית זה סופר מרשים שנשיא מרים את הכפפה כפרזנטור. זה משדר להורים את החשיבות של הנושא, ובכך זה משיג מטרה ענקית.

הנשיא לא מדבר לילדים, מן הסתם, ולכן משפיעני הרשת באינסטגרם זו הדרך להגיע אליהם בנושא מאוד חם עבורם. ילדים מתעניינים בזה, מתחילים להבין את הבעייתיות שבכך, וכל טיפ וכל דרך שבה אפשר לעזור להם להתמודד - היא מבורכת. 

 

אולם, מדפוסי התנהגות שגילינו ב-L1ght (פלטפורמה למניעת אלימות ברשת המבוססת אינטראקציה בין משתמשים), הסיטואציה היא קצת יותר מורכבת.

בסוגיות של  שיימינג ובריונות יש חשיבות אדירה לכך שצופה מן הצד בראש ובראשונה לא יצטרף. אנו מזהים המון עליהום; החזק של הכיתה תוקף את החלש של הכיתה וכולם לוקחים מחנה - לרוב את המחנה של החזק. הבחנו גם בתופעה בעייתית נוספת: כאשר אחד או שניים מהילדים מצטרפים למחנה של החלש - זה רק מגביר את האגרסיביות. בדיעבד, זה לא מגן על הקורבן אלא רק פוגע בו יותר, כי זה מחייב את הצד השני להיות יותר תוקפני.

אני לא יודע עד כמה הקמפיין יכול להשפיע על הילדים המתבוננים מהצד, מאחר שיותר מכל, מדובר בחינוך מהבית. קמפיין אחד לא ישנה את זה. ילדים שחונכו לנקוט עמדה ולעמוד מאחורי הערכים שלהם – יפעלו. השאר לא. זה מה שאנחנו רואים בניתוח ההתנהגויות בפלטפורמה; מי שהגיע עם החינוך הנכון לעמוד על הערכים שלו ולהלחם עליהם - יעשה זאת. השאר יצטרפו למחנה "המנצח". לא מרוע, אלא כי זה יותר קל, וכי כשבוחרים להגן על החלשים יש בכך גם סיכון אישי.

להלחם בטכנולוגיה עם טכנולוגיה

רשתות חברתיות, אפליקציות ואונליין גיימינג בסופו של דבר, זה טכנולוגיה שאנחנו לא יודעים להתמודד איתה. קמפיינים כאלה הם חשובים, אבל הם כמו שאומרים לאדם שנכנס לרכב "תיזהר מתאונות". אבל מה עם חגורת הבטיחות?

להיזהר מתאונות זה חשוב, אבל כשהתאונה מתרחשת, הפיזיקה של הפגיעה היא חזקה מדי ואי אפשר להחזיק את הילד. אם הוא לא יהיה חגור הוא יעוף. אותו הדבר במצב הזה; הפיזיקה של הפגיעה היא כל כך חזקה שאם אין "חגורת בטיחות" בתוך האפליקציה שמונעת אותה מלכתחילה, היתר זה כבר סמנטיקה. צריך את הפתרון הטכנולוגי - את "כרית האוויר" שמונעת את הפגיעה הקשה.

 

יחד עם זאת, אני מתנגד לאפליקציות לפיקוח הורים. לשיטתי זו לא האחריות של ההורה לעקוב אחרי הילד, כפי שזו לא האחריות של הילד לחגור את חגורת הבטיחות בעצמו. זו האחריות של מי שמפתח המוצר. זה יכול להיות פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם, פורטנייט או מיינקראפט - חובתם לספק מוצר בטוח. כשקונים מכונית אף אחד לא אומר ללקוח להתקין את הבלמים בעצמו. למה באפליקציות כן?

להערכתי, הגענו לנקודת המפנה בעולם האפליקציות; אפליקציה היא מוצר צריכה. משלמים על זה בכסף או בפרסום, אבל זה מוצר צריכה. כיום, זהו מוצר הצריכה היחיד בעולם שאף אחד אינו נושא באחריות למה שקורה בו. הרי כשקונים רכב, היצרן אחראי על הבטיחות. כשאוכלים המבורגר במקדונלדס וחוטפים קלקול קיבה, יש את מי לתבוע. לא יכול להיות שאפליקציות זה המקום היחידי בו אין חוקים ורגולציה בנוגע למה מותר ולמה אסור.

צוקרברג הצפין את כל השיחות מקצה לקצה והסיר מעצמו אחריות להגנה על המשתמשים. בתגובה, התובע הכללי של ארה"ב, וויליאם בר, הוציא לו מכתב דרך העיתונות בארה"ב, החתים את המקבילה באנגליה ובאוסטרליה, ובו הודיע כי אם פייסבוק לא תפרק את ההצפנה ותאפשר להגן על הילדים, הרגולטור יעשה זאת.

יש היום מאבק גדול בין הרגולטורים לבין פייסבוק, ומנסיוני פייסבוק לא ינצחו בו. בסוף הם חיים בעולם של חוקים. כאבא וכטכונולוג, אין שום סיבה בעולם שבתי בת ה-12 תשלח הודעה לחברתה לכיתה ותהיה מוגנת תחת הצפנה שפותחה לפני 10 שנים על ידי ה-KGB. כהורים, זכותנו לדעת מה קורה שם. חובתנו לדעת מה קורה שם, ולפייסבוק אין זכות להפקיע מאיתנו את זה.

לפני שנה וחצי אמרתי למועצת המנהלים של לייט: "רעל הוא בחינם. אף אחד לא שילם מחיר על ילד שקרה לו משהו באפליקציות". שנה וחצי לאחר מכן, זה משתנה. הרגולטור מתחיל להשית קנסות מאוד גבוהים; טיקטוק שילמה 60 מיליון שקל קנס בסיאטל על תמונת עירום אחד. בהודו השעו אותה מהאפ סטור ומגוגל פליי ליותר מחודש על אותו הדבר. צוקרברג הולך לחקירות בסנאט ובבריטניה עומד לעבור חוק שכל אפליקציה תהיה חייבת להגן על המשתמשים שלה, ומי שלא יעשה זאת יצא מהשוק הבריטי. המסקנה היא אחת: TOXICITY זה עסק יקר, ומי שלא יגן על ילדים ימצא את עצמו מחוץ למשחק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רחלי 21/02/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    נכון, יצרן הרכב אחראי על הבלמים ולא מצופה מהלקוח להתקין בלמים בעצמו. אבל הלקוח כן מצופה לעבור לימודי תיאוריה וטסט מעשי וזה מה מפוספס פה בענק. בלי למידה של האסור המותר, מיומנויות התמודדות עם מה שקורה ואיך יוצאים ממצבי סכנה או איך נמנעים מהם, את זה אף טכנולוגיה לא תלמד לבד. בתכנית שמציעה Agree-Online כן נלמדים המרכיבים החשובים האלה כך שהילדים יוצאים מצוידים בידע וכלים פרקטיים לחיים בדיגיטל ובכלל.
  • 1.
    אלוף (ל"ת)
    ניר 21/02/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
  • מוש 21/02/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    אינטרסנט

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.