זוהר לבקוביץ'
צילום: מסך קשת 12
טור אורח

הקמפיין החדש למניעת אלימות ברשת חשוב, אך לא אפקטיבי

"לא עומדים מהצד", הקמפיין בהובלת רובי ריבלין ומשפיעני רשת כמו נועה קירל ומלך זילברשלג, הוא לא מספיק. ה"כריש" זוהר לבקוביץ' טוען כי הפתרון לבריונות ברשת כנגד ילדים הוא דווקא טכנולוגי
זוהר לבקוביץ' | (3)

השבוע יצא הקמפיין "לא עומדים מהצד" בכיכובו של נשיא המדינה ומשפיעני רשת כמו נועה קירל ומלך זילברשלג, הפונה דווקא לחברים לכיתה של קורבנות לבריונות וקורא להם להתערב. נתחיל מהחלק הטוב: ברמה הלאומית זה סופר מרשים שנשיא מרים את הכפפה כפרזנטור. זה משדר להורים את החשיבות של הנושא, ובכך זה משיג מטרה ענקית.

הנשיא לא מדבר לילדים, מן הסתם, ולכן משפיעני הרשת באינסטגרם זו הדרך להגיע אליהם בנושא מאוד חם עבורם. ילדים מתעניינים בזה, מתחילים להבין את הבעייתיות שבכך, וכל טיפ וכל דרך שבה אפשר לעזור להם להתמודד - היא מבורכת. 

 

אולם, מדפוסי התנהגות שגילינו ב-L1ght (פלטפורמה למניעת אלימות ברשת המבוססת אינטראקציה בין משתמשים), הסיטואציה היא קצת יותר מורכבת.

בסוגיות של  שיימינג ובריונות יש חשיבות אדירה לכך שצופה מן הצד בראש ובראשונה לא יצטרף. אנו מזהים המון עליהום; החזק של הכיתה תוקף את החלש של הכיתה וכולם לוקחים מחנה - לרוב את המחנה של החזק. הבחנו גם בתופעה בעייתית נוספת: כאשר אחד או שניים מהילדים מצטרפים למחנה של החלש - זה רק מגביר את האגרסיביות. בדיעבד, זה לא מגן על הקורבן אלא רק פוגע בו יותר, כי זה מחייב את הצד השני להיות יותר תוקפני.

אני לא יודע עד כמה הקמפיין יכול להשפיע על הילדים המתבוננים מהצד, מאחר שיותר מכל, מדובר בחינוך מהבית. קמפיין אחד לא ישנה את זה. ילדים שחונכו לנקוט עמדה ולעמוד מאחורי הערכים שלהם – יפעלו. השאר לא. זה מה שאנחנו רואים בניתוח ההתנהגויות בפלטפורמה; מי שהגיע עם החינוך הנכון לעמוד על הערכים שלו ולהלחם עליהם - יעשה זאת. השאר יצטרפו למחנה "המנצח". לא מרוע, אלא כי זה יותר קל, וכי כשבוחרים להגן על החלשים יש בכך גם סיכון אישי.

להלחם בטכנולוגיה עם טכנולוגיה

רשתות חברתיות, אפליקציות ואונליין גיימינג בסופו של דבר, זה טכנולוגיה שאנחנו לא יודעים להתמודד איתה. קמפיינים כאלה הם חשובים, אבל הם כמו שאומרים לאדם שנכנס לרכב "תיזהר מתאונות". אבל מה עם חגורת הבטיחות?

להיזהר מתאונות זה חשוב, אבל כשהתאונה מתרחשת, הפיזיקה של הפגיעה היא חזקה מדי ואי אפשר להחזיק את הילד. אם הוא לא יהיה חגור הוא יעוף. אותו הדבר במצב הזה; הפיזיקה של הפגיעה היא כל כך חזקה שאם אין "חגורת בטיחות" בתוך האפליקציה שמונעת אותה מלכתחילה, היתר זה כבר סמנטיקה. צריך את הפתרון הטכנולוגי - את "כרית האוויר" שמונעת את הפגיעה הקשה.

 

יחד עם זאת, אני מתנגד לאפליקציות לפיקוח הורים. לשיטתי זו לא האחריות של ההורה לעקוב אחרי הילד, כפי שזו לא האחריות של הילד לחגור את חגורת הבטיחות בעצמו. זו האחריות של מי שמפתח המוצר. זה יכול להיות פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם, פורטנייט או מיינקראפט - חובתם לספק מוצר בטוח. כשקונים מכונית אף אחד לא אומר ללקוח להתקין את הבלמים בעצמו. למה באפליקציות כן?

להערכתי, הגענו לנקודת המפנה בעולם האפליקציות; אפליקציה היא מוצר צריכה. משלמים על זה בכסף או בפרסום, אבל זה מוצר צריכה. כיום, זהו מוצר הצריכה היחיד בעולם שאף אחד אינו נושא באחריות למה שקורה בו. הרי כשקונים רכב, היצרן אחראי על הבטיחות. כשאוכלים המבורגר במקדונלדס וחוטפים קלקול קיבה, יש את מי לתבוע. לא יכול להיות שאפליקציות זה המקום היחידי בו אין חוקים ורגולציה בנוגע למה מותר ולמה אסור.

צוקרברג הצפין את כל השיחות מקצה לקצה והסיר מעצמו אחריות להגנה על המשתמשים. בתגובה, התובע הכללי של ארה"ב, וויליאם בר, הוציא לו מכתב דרך העיתונות בארה"ב, החתים את המקבילה באנגליה ובאוסטרליה, ובו הודיע כי אם פייסבוק לא תפרק את ההצפנה ותאפשר להגן על הילדים, הרגולטור יעשה זאת.

יש היום מאבק גדול בין הרגולטורים לבין פייסבוק, ומנסיוני פייסבוק לא ינצחו בו. בסוף הם חיים בעולם של חוקים. כאבא וכטכונולוג, אין שום סיבה בעולם שבתי בת ה-12 תשלח הודעה לחברתה לכיתה ותהיה מוגנת תחת הצפנה שפותחה לפני 10 שנים על ידי ה-KGB. כהורים, זכותנו לדעת מה קורה שם. חובתנו לדעת מה קורה שם, ולפייסבוק אין זכות להפקיע מאיתנו את זה.

לפני שנה וחצי אמרתי למועצת המנהלים של לייט: "רעל הוא בחינם. אף אחד לא שילם מחיר על ילד שקרה לו משהו באפליקציות". שנה וחצי לאחר מכן, זה משתנה. הרגולטור מתחיל להשית קנסות מאוד גבוהים; טיקטוק שילמה 60 מיליון שקל קנס בסיאטל על תמונת עירום אחד. בהודו השעו אותה מהאפ סטור ומגוגל פליי ליותר מחודש על אותו הדבר. צוקרברג הולך לחקירות בסנאט ובבריטניה עומד לעבור חוק שכל אפליקציה תהיה חייבת להגן על המשתמשים שלה, ומי שלא יעשה זאת יצא מהשוק הבריטי. המסקנה היא אחת: TOXICITY זה עסק יקר, ומי שלא יגן על ילדים ימצא את עצמו מחוץ למשחק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רחלי 21/02/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    נכון, יצרן הרכב אחראי על הבלמים ולא מצופה מהלקוח להתקין בלמים בעצמו. אבל הלקוח כן מצופה לעבור לימודי תיאוריה וטסט מעשי וזה מה מפוספס פה בענק. בלי למידה של האסור המותר, מיומנויות התמודדות עם מה שקורה ואיך יוצאים ממצבי סכנה או איך נמנעים מהם, את זה אף טכנולוגיה לא תלמד לבד. בתכנית שמציעה Agree-Online כן נלמדים המרכיבים החשובים האלה כך שהילדים יוצאים מצוידים בידע וכלים פרקטיים לחיים בדיגיטל ובכלל.
  • 1.
    אלוף (ל"ת)
    ניר 21/02/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
  • מוש 21/02/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    אינטרסנט
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.