ניתוח קמפיין

דנה אינטרנשיונל בבית הכנסת: מעיסוק בסקס הומו-לסבי להתבוננות חברתית

מבקרת הבית של אייס על מהלך המיתוג מחדש של קהילת הלהט"ב בישראל. "מגיע ממקום בוגר יותר ופחות אקהיביציוניסטי ובכל זאת פורץ גבול"
עטרה בילר | (4)
נושאים בכתבה דנה אינטרנשיונל

בשורה התחתונה: המיתוג של קהילת הלה"טבים עובר מהפיכה מזהות מינית לשיוויון זכויות לחיות חיים מלאים. המיתוג מחדש של הקהילה מגיע ממקום בוגר יותר ופחות אקהיביציוניסטי ברמה המיני, ובכל זאת פורץ גבול חדש שמתקשר למשפחה ומסורת.

עד לא מזמן הם היו צריכים להסתתר. בארון ולפעמים גם מתחתיו. אחרי זה הגיעה היציאה מהארון וכמו כל יציאה מכל ארון שהוא, היא היתה פרובוקטיבית, מינית, בוטה ודמונסטרטיבית. ככל שהיינו יותר שמרנים שלא לומר דתיים, הקצינו אותם מחמת מיאוס. ככל שהאפליה היתה יותר אלימה, הפרובוקציה נאלצה להיות יותר בוטה. ככה לא בונים חברה בריאה. ממש לא. אבל חייבים להתחיל איפהשהו. בשנים האחרונות חל שינוי.

התובנה העיקרית: זה לא אנחנו והם. זה כולנו יחד. זהו מסע הוכחה כי מדובר בחברה אנושית אחת, ואין אפשרות אחרת. פלורליזם, או שיוויון הזדמנויות. אנחנו לא זהים אבל מכבדים את השוני. הנרטיב העיקרי אומר: לכל אחד יש אותה זכות בדיוק לחיות את חייו כפי שהוא בוחר. הפוקוס עובר מ"אני הומוסקסואל ואני מקיים יחסי מין עם גברים" או "אני לסבית ואני מעדיפה נשים במיטה", ל"אנחנו נחיה את חיינו כפי שאנחנו בוחרים בשקיפות מלאה, ונממש את עצמינו כמשפחות ובמקרה הספציפי - כיהודים".

הרעיון הישן העמיק את החיץ כדי לפתוח את דלת הארון ולצאת ממנו. הרעיון החדש - מאחה אותו. הרעיון הישן מבודד לא רק את ההומוסקסואלים אלא גם את הסטרייטים. הסטרייט נאלץ לשאול את עצמו "האם אני בסדר שאני סטרייט? אולי אני הומו מוכחש? אולי אני לסבית בארון? אני אוהב אותם או לא?" הקונספט החדש אומר: "כולנו חיים על רצף כזה או אחר. אף אחד לא דומה לחברו. ואם אנחנו דומים בדבר אחד נהיה שונים בדבר אחר. חשוב לדעת מי אנחנו ומי אני ואני בתוך ההמון. וחשוב עוד יותר לכבד את ההבדלים הללו ולא לתת לסורגים של גזענות ודעה קדומה לצמוח בתוכנו, כי אז לא חשוב באיזה צד אתה - תמיד תלקה בחסר".

הסמל של קשת הצבעים פתאום לא כיסה את הנרטיב הזה. הוא שם והוא נצחי אבל נוספו לו שני סמלים לאורך תקופות ההתפקחות. האחד - סמל השיוויון. האחר - סמל המשפחה הגאה. סמל השיוויון ליווה אותנו לאורך השנים האחרונות כנושא מסר החברה האחת הפלורליסטית. את סמל השיוויון יכול ללבוש כל אחד בין אם הוא מקהילת הגייז או, חלילה, סטרייט. עיריית תל אביב, העיר הכי פלורליסטית בישראל, לובשת כבר שבועיים את שני הסמלים - ההסטורי הצבעוני והעדכני הלא הוא סימן השיוויון.

השנה אירועי הגאווה הינם בחסות המשפחה הגאה. סמל המשפחה הינו צעד אחד נוסף קדימה לזהות של חברה מאוחה ובריאה. הזכות לחיות את חיינו כפי שאנו בוחרים חייבת להכיל את כל מעגל החיים ולא רק את יחסי המין או יחסי הזוגיות.

כל עוד הפוקוס על קהילת ההומו לסבים יתמקד במין, יחסר משהו מהותי בהגדרת הזהות שלהם. אייקון המשפחה זז, סופית, מסוגית "ההעדפה המינית" למעגל החיים השלם. הזכות להקים בית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכך משליכה, סופית, הקהילה עוגן בחברה הכללית ומתעקשת להרחיק את הסטיגמה כי להיות גאה פירושו להתהולל ולחיות בשוליה. המימוש העצמי כהורה, קו תחתי הורה בישראל, עולה על סדר היום של הקהילה ומציע לכולנו, הטרוסקסואלים והומוסקסואלים, להרהר בכך ברצינות.

סמל המשפחה וקליפ בית הכנסת של דנה אינטרנשיונל מהווים נדבך קריטי לא רק בצירוף הקהילה הגאה לחברה, אלא במתן הזדמנות לקהילת הסטרייטים להצטרף גם היא אליה. כל עוד חלקים מהחברה יורחקו ממנה וינודו, החברה תהיה שבורה ולא שלמה. הזכות להורות, בסמליות הקיצונית והטוטאלית שלה היא הזכות לעמוד בבית כנסת בבר מצוה של הבן. דנה אינטרנשיונל, שהיא אחד מ-30 הגיי אייקונז המובילים בעולם לצד ג'ורג' מייקל, אלטון ג'ון קורטני לאב ודבי הארי, תופיע במצעדי גאווה גם בשטוקהולם ואמסטרדם.

הבחירה בבית כנסת ובמעמד דתי כגון בר מצווה מסמל את ההצהרה של הגייז כי הם אולי שונים בבחירת בני הזוג שלהם אולם בכל השאר הם חלק בלתי נפרד מהחברה, לרבות הזכות להיות יהודים ולחגוג חגים ובר מצוה. בזרמים מסוימים מדובר בפריצת גבול אסור, והקליפ מורד בהוויה הזו ומציע אלטרנטיבה של פתיחות ולכידות מעבר להבדלי השיוך הסגמנטאלי והנידוי הדתי.

השיר "ילדים זה שמחה" של יהושוע סובול והברירה הטבעית, מבוצע מחדש בידי דנה אינטרנשיונל, שלא היתה יכולה לבחור לעצמה שם משפחה יותר נכון בהקשר הזה...בכך זזה לה אלומת האור, מההתעסקות בסקס הומו-לסבי, להתבוננות במראה החברתית, תוך מתן דין וחשבון עצמי לגבי מידת הגזענות שמקננת עמוק בתוכנו, או לגבי מידת השמחה כשאנחנו בוחרים להיות פתוחים ופייסנים.

אה, ועוד משהו, יש עקיצה קטנה שעוקצת את הדת בתמונת הסיום בה נראה "ראם" המדמם מאפו בעקבות גשם הסוכריות המסורתי...

עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משו משו 09/06/2014 23:58
    הגב לתגובה זו
    קליפ מזעזע שעוק בליצור פרובוקציה. כל ניתוח או פרשנותאחרת חוטאים למציאות. ככה לא מביאים לידי שינוי אלא מלבים כעס ושנאה . גם לגייז לא יזיק לגלות רגישות כלפי פלגים אחרים באוכלוסיה. בעיניי קליפ מיותר שמחטיא את כל המטרות בעת ובעונה אחת.
  • 3.
    קולע ומדוייק. הוצאת לי את המילים מהפה (ל"ת)
    ואני באמת חכם 09/06/2014 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גאוווההה 09/06/2014 18:07
    הגב לתגובה זו
    לשם הפרובוקציה בלבד.
  • 1.
    ניתוח חזק לקליפ ומסר גאוניים (ל"ת)
    גאווה 09/06/2014 15:01
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.