מועצת הרשות ה-2: חברות מדיה יוגבלו לרכישת 25% מזמן הפרסום של כל זכיין
מהומת הרגולציה על רכש המדיה בשוק הטלוויזיה הגיעה לסיומה עם החלטת מועצת הרשות השנייה להגביל את חברות המדיה לרכישת 25% מזמן הפרסום של כל זכיין. להבדיל מהמלצת הממונה על ההגבלים העסקיים שעסק אף הוא בבחינת התחרותיות בשוק המדיה, במועצת הרשות השנייה הוחלט כי הגבלה זו של 25% לכל חברת מדיה תיושם על כל זמן הפרסום של ערוצי הטלוויזיה ולא על שעות הפריים-טיים בלבד.
בסופו של יום, ניתן לומר שהמאבק הקשה בין משרדי הפרסום וחברות המדיה ליעקב שחם שעמד בראש הוועדה הסתיים בקול ענות חלושה. הצפי הראשוני שדיבר על הגבלה קשיחה יותר של 15-20% עמד לבסוף בקנה אחד עם ציפיות ענף הפרסום שדיברו על 25% - כאשר המשמעות היא מספיק מקום לצמיחה עבור חברות המדיה שאינן יוניברסל מקאן: מדיה קום, TMF, יוניון וזניט והגבלה על חברת המדיה הגדולה בישראל.
לדברי הרשות השניייה: "המועצה רואה בעצם טיפול הוועדה בסוגיה מעשה אמיץ שיביא לטלטול במצב הקיים כיום. המועצה סבורה שמימוש החלטה זו יביא להגברת התחרות בין חברות רכש המדיה וכן להקטנת כוח המיקוח שלהן מול הזכייניות. בהחלטה זו טמון פוטנציאל להגדלת הכנסות הזכיינים ולשיפור ניכר במצבן הכלכלי".
לעניין הגבלת רכש המדיה מציינים ברשות השניה: "המועצה החליטה לאשר את המלצת הוועדה לקבוע מגבלה על היקף המכירה המקסימאלי של זמן הפרסום של הזכיינים לחברת רכש מדיה לטווח שבין 20-25%, וקבעה כי המגבלה תעמוד על 25% מזמן הפרסום של כל זכיין. הגבלה זו תיבחן בנפרד לגבי שעות הפריים טיים (20.00-23.00) ולגבי יתר שעות היום, המדידה תעשה על פי רייטינג משוקלל".
- מאזינים לרדיו? אילו תחנות הכי פעילות ומי הכי פופולארית בכל אזור?
- עונה פופולרית, סוערת ואלימה: אלפי תלונות נגד האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי יו"ר הוועדה, יעקב שחם: "אין לי ספק שביצוע המלצות הוועדה יביא לשינוי פני הטלוויזיה המסחרית ובמיוחד הדבר נכון להחלטה בנושא חברות רכש המדיה. ביצוע מדויק של המלצה זו יש בו כדי להגדיל את הכנסות שלושת הזכיינים ביותר מ 80 מל ש בשנה וכתוצאה מכך לגידול גם בהיקפי ההפקות בסוגה העילית".
כפי שעשה בעבר, שחם התייחס למאבק המשפטי שפתחו נגדו משרדי הפרסום ואמר: "לא אוכל לסיים את דבריי מבלי להתייחס ללחצים שהופעלו על הוועדה ובמיוחד עלי, שהתאפיינו בין השאר בפניות מצד עורכי הדין של חלק מהגופים. לחצים אלה נידחו והוועדה קיבלה בדיוק את ההחלטות שנכון היה לקבל מבלי להכנע לשום לחץ שהוא .
לדברי יו"ר המועצה, דר' אילן אבישר: את הוועדה הקמתי בשעתו במטרה למצוא פתרונות למצב בו הזכייניות משקיעות בשידורים שזוכים לאהדה ציבורית רחבה אך עדיין סובלות מהפסדים כספיים שמסכנים את המשך קיומן. חלק מהסוגיות נידונו וקיבלו מענה באמצעות החקיקה בכנסת שהובילה להפחתה משמעותית במחויבויות התוכן של הזכייניות, ובעקבות ההתאוששות בשוק הפרסום, הוועדה בחנה בעצם את הסוגיות הכלכליות המרכזיות של השידורים ופתרה מחלוקות תוך מענה לפניות הזכיינים וגורמים אחרים בתחום. התרומה המשמעותית של הוועדה המייעצת היא בקריאה לאפשר תוכן שיווקי בשידורים באופן מסויג ומבוקר, ההחלטה על הגבלת היקפי הפעילות של חברות רכש המדיה בכדי להבטיח הזרמת כספים נאותה לשידורים, וההחלטה להתחיל בבדיקה מקיפה ויסודית של נאותות העסקת העובדים בתעשייה ובחינת סוגיית זכויות היוצרים. החלטות אלה מהוות בשורה ויוליכו את כיוון פעילות הרשות בעתיד".
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
הסדרה חקיקתית של תוכן שיווקי
המועצה אישרה גם את המלצות הוועדה והסמיכה את הנהלת הרשות לגבש קוים מנחים להסדרה חקיקתית של תחום התוכן השיווקי, באופן שפעילות שכזו תותר במקרים ובתנאים שיוגדרו, תוך מגבלות של איסור על תוכן שיווקי בתכניות כגון חדשות ותכניות לילדים, תוך סימון ושמירה על הציבור מפני הטעייה ותוך שקיפות מירבית. לאחר מכן הדברים יועברו לשר התקשורת לצורך קידום חקיקה בנושא. המועצה הוסיפה להחלטתה היבט נוסף על פיו תוספת ההכנסה מהתוכן השיווקי תתווסף למחוייבות כאשר המדובר בתוכנית המוכרת לסוגה עילית, כך שהדבר יביא לשיפור היצירה ותנאי היוצרים.
יו"ר הוועדה, יעקב שחם אמר לאייס: "מוניתי כדי לעשות שוק מוסדר יותר, שוק שהתחרות בו הוגנת, שוק שבו הזכיינים יוכלו להגדיל את ההכנסות וזה מה שיקרה עכשיו". לעניין הלחצים שהופעלו עליו אמר שחם: "זו הייתה שנה קשה. לא חששתי מאף אחד מהם, כל עורכי הדין עם כל עשרות המכתבים. ידעתי שהוועדה צריכה לקבל את ההחלטות הנכונות".
על ההחלטה שתואמת את ציפיות ענף הפרסום ומיישרת קו עם המלצות הממונה אמר שחם: "מעולם לא דיברנו על הגבלה של 15%, אלא על מספר אחר שלא יצא לתקשורת, בין 20 ל-25%". לדבריו "הממונה קיבל החלטה דומה אבל היא לא ישימה, כי היא מדברת רק על יוניברסל וגליקמן נטלר סמסונוב. בנוסף, הממונה דיבר על הסופר פריים ואנחנו דיברנו על זה וגם על שעות היתר כי גם להן יש משמעות, כאשר היחס בין הכנסות היתר לסופר פריים הוא 20-80 או 25-75.
לעניין אכיפת ההחלטה וסמכותו על משרדי הפרסום אומר שחם: "אני לא יכול לאכוף על משרדי הפרסום כלום, אבל על הזכייניות אני יכול, כך שאם חברות המדיה רוצות לקנות זמן פרסום, הערוץ המסחרי לא יכול למכור לו בניגוד להחלטה".
מנכ"ל איגוד הפרסום יגאל בראון אמר לאייס: "אנחנו נלמד את ההצעה והשלכותיה על שוק הפרסום ונקיים דיון בהנהלה בנוגע להמשך פעולותינו בנדון".
כולם מרוצים, מקאן פחות
על פניו, נראה כי הדעה הרווחת בקרב משרדי הפרסום היא שביעות רצון מפה לפה, למעט, כמובן, אנשי מקאן אריקסון. באיגוד הפרסום כפי שאמר בראון, יצטרכו להביא את ההחלטה לדיון שבו יישמעו עמדות משרדי הפרסום בנוגע להחלטה. תסריט אפשרי הוא שמקאן אריקסון יצא לבדו להלחם בהחלטת מועצת הרשות השנייה ואפשרות נוספת גורסת כי הוא ינסה לתמרן במסגרת ההחלטה של הרשות.
מנגד, נשמעת בשוק הפרסום הסברה, כי לא מן הנמנע שמקאן יקים חברה חדשה שתאפשר לו להמשיך להחזיק בנתח השוק שלכאורה הוא אמור לוותר עליו. העובדה שוועדת שחם תתפזר בפברואר הקרוב תאפשר למהלך שכזה לעבור מתחת לרדאר, מה גם ששר התרשרת גלעד ארדן לא שש להמשיך ולספק חומר בעירה לסאגת שוק המדיה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.