איה אחימאיר עורו
צילום: יח"צ
דעה

משחקי הכס ברשות: צריך שידור ציבורי - לא בפורמט הנוכחי

נראה כי משהו מתחיל לזוז בממלכת הרשות, עם שר ממונה חדש וציבור שלא רוצה להבליג עוד. איה אחימאיר מתנועת 'עורו' מסבירה למה אנחנו בדרך לשינוי
איה אחימאיר | (2)

האם דרמת משחקי הכס של הנהלת רשות השידור מגיעה אל קיצה? אין ספק כי העונה ה-48 פורצת דרך והזדמנות חדשה. אחרי צפייה בכל העונות, הטובות יותר והטובות פחות, דרמות על המסך וקרבות בוועדות הכנסת ובישיבות ממשלה, נראה כי משהו מתחיל לזוז בממלכת רשות השידור. הציבור הוא לא אותו ציבור, השר הוא לא אותו שר, וברור לכולם ששינוי חייב להתרחש.

צריך שידור ציבורי? בטח שצריך, אבל לא שידור חוזר. בשנים האחרונות השידור הציבורי כבר מזמן אינו ציבורי, ובוואקום שנוצר צמחו אלטרנטיבות אזרחיות מהשטח שמפתחות מודלים לערוצי תקשורת חברתיים, בלתי תלויים ו"אובייקטיבים". יוזמות אלה מבקשות להגיש לציבור חדשות מהשטח ותוכן איכותי ולא מסחרי. מה תעשה הכנסת או הממשלה כאשר יקום הציבור ויחליט אילו גופי תקשורת הוא בוחר לשמוע ולממן? שידור ציבורי? בהחלט צריך, השאלה היא איזה.

וכאן מתחיל השינוי. אחרי שנים של התעלמות מקריאות הציבור לביטול האגרה, לסגירת ערוץ 1, לשינוי שיטת הגבייה, להתייעלות ולהשקעה בתוכן, נכנס השר גלעד ארדן, הממונה החדש על הרשות, ועמו בשורה לנתינים המממנים את הרשות. גם ח"כ איתן כבל, לשעבר השר הממונה על רשות השידור, התבטא לאחרונה נגד תשלום האגרה, ונראה כי שיש קונצנזוס בין הקואליציה והאופוזיציה סביב הצורך בשינוי מהיר.

בימים האחרונים הודיע ארדן על הקמת חברת ייעוץ חיצונית שתכריע אם ניתן להבריא את רשות השידור או אם אין מנוס מסגירתה. כך או אחרת, נראה כי אנחנו שוב עומדים בפני ועדה נוספת לבחינת מצב השידור הציבורי שסביר להניח שתגרור התנגדות מטעם עובדי הרשות ומשרד האוצר - ויתחיל קרב חדש. במהלך 48 העונות האחרונות הפכנו מצופים מממנים לאזרחים מודעים, וכעת הגיע הרגע שנצטרף כשחקנים לקרב. ככה זה במשחקי הכס, אין לדעת לאיזו ממלכה יהיו יותר סוסים ודרקונים בסיבוב הבא. אז צריך שידור ציבורי? צריך, עכשיו בואו נשב ונראה מה אנחנו מממנים ואיך.

אגרת הטלוויזיה היא רק דוגמה. היא דוגמה לכך שאם אנחנו הציבור לא נתעורר, ניתן רוח גבית לנבחרי הציבור שממלאים את תפקידם ונשמור אתם על קשר מעבר לדייט פעם ב-4 שנים מאחורי פרגוד, נוכל לשנות כאן משהו. אם לא נצעק שיש עיוות, מי יידע לטפל בו? אם לא נבקש את שינוי המציאות, למה שיעסקו בה?

בשבועות הקרובים עתידה ועדת הכלכלה לדון ברשות השידור, הרפורמה ותשלום האגרה. אל תישארו אדישים. האגרה היא דוגמה לכך שאם ציבור גדול מתאגד, אפשר לשנות ולהשפיע, אבל בשביל זה צריך לקחת חלק ואחריות. אין ברירה - אף אחד לא ינהל את החיים שלנו במקומנו. זה הזמן חלק בדיון הציבורי, לחפש מידע, למצוא שותפים לדרך, לדבר עם נבחרינו ולשנות מציאות עקומה.

איה אחימאיר היא מנהלת קמפיינים בתנועת 'עורו' המובילה את המאבק לביטול אגרת רשות השידור

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דני 05/03/2014 14:55
    הגב לתגובה זו
    השידור הציבורי לא רלוונטי. הציבור בקושי ומראה רצון לצפייה בתכנים המוצעים על ידי הערוצים הציבוריים, ככה שהריטינג נמוך דיו. כמו כן, על מנת שהרשות תוכל להבריא יצטרכו להביא תקציבים ממקומות אחרים (יותר חשובים) ואו להגדיל את האגרה שמהווה נטל מיותר על האזרח (שלא לדבר על הבירוקרטיה שהם מפעילים בהליך הגבייה). מיותר.
  • 1.
    לסגור את הרשות ולא לפתוח יותר!!!! (ל"ת)
    אליהו 25/07/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.