דעה

סיכום הבחירות בדיגיטל: איזו מפלגה נכשלה, ומי ניצחה?

מי התחיל טוב ואיבד גובה; מי לקח את הסאטירה צעד אחד רחוק מדי ומי הפתיע בגדול למרות תקציב נמוך? מיכאל פינגרוט עם הסטטיסטיקה והציונים
מיכאל פינגרוט | (4)

בעוד מספר ימים הכול ירגע, הבאנרים ייעלמו כלא היו, הניוז-פיד בפייסבוק יחזור להתמלא בתמונות של חורף וחתולים, ואנחנו נשאר עם אחת ממערכות הבחירות הסוערות שהיו כאן בעשר השנים האחרונות. מעל הכול, ניתן לסמן לראשונה בישראל את הדיגיטל כמגרש המשחקים המרכזי של הבחירות וזה הזמן להתחיל לסכם ולנתח את המרוויחים והמפסידים הגדולים. המרוויחים 1.יש עתיד כשיאיר לפיד הודיע לפני מספר חודשים, מוקדם מדי לטענת חלקים גדולים בציבור, על מעברו לפוליטיקה הבאזז הראשוני הצביע על כ-15 מנדטים. במשך שנים יאיר לפיד טופח בתור המאמי הלאומי - בטורו בידיעות אחרונות, בעמדה המבוקשת ביותר בחדשות ערוץ 2 כמגיש באולפן שישי ועוד. עמדת הפתיחה הטובה הלכה ונפגעה עם כל גמגום בראיונות טלוויזיוניים, עם כל חסימה של גולשים בעמוד הפייסבוק ועם כל הוכחה של גולשי הרשת על זיגזוג בדעותיו. בשפל דובר על ירידה ל-9 מנדטים. יחד עם זאת, התבוננות בימים האחרונים בגוגל טרנדס, הראתה זינוק חד במגמת החיפוש אחר מידע על המפלגה ועל יאיר לפיד. דבר שבא לידי ביטוי בקלפיות וברוב המתלבטים שרבות דובר עליהם. ציון סופי 7: הקמפיין עצמו היה בינוני, אך עם תוצאות לא מתווכחים המגמות בחיפוש גוגל בשבוע האחרון (מקור: Google Trends) ברמה האישית, יאיר לפיד עוקף את כולם (מקור: Google Trends) 2.הבית היהודי לפני מספר שבועות, כאשר כתבתי כאן על מהלכי הדיגיטל בבחירות ציינתי שמדובר בקמפיין הכי מדויק שיכול להיות. המסרים היו מחודדים, פריסת הדיגיטל (סושיאל, דיספליי, חיפוש, מובייל) ראויה להערצה ואפילו המשבר בשידור אצל ניסים משעל וההתקפות מהליכוד רק חיזקו את מעמדו ברחבי הרשת. בנקודת זמן מסוימת, נוצר קונצנזוס ברחבי הרשת שהבית היהודי תהפוך להיות המפלגה השניה בגודלה ודובר על 16-17 מנדטים. יכול להיות שהשאננות הקלה והציניות שתקפה את מטה הקמפיין בימים האחרונים הביאו לתוצאה סופית שלא עומדת בציפיות. יחד עם זאת, ללא ספק מדובר באחת המנצחות הגדולות במערכת הבחירות הנוכחית. זה בסדר לשדר סאטירה בפייסבוק, אך ביום הבחירות זה נתפס קצת כזלזול (מקור: עמוד הפייסבוק נפתלי בנט) ציון סופי 8: תכנון והתנהלות מרשימים, אך הסוף מאכזב מעט. 3.מרצ עם קמפיין פרובוקטיבי ושני מסרים ראשיים ("השמאל של ישראל", "הקול שלך בטוח נגד ביבי") מרצ הצליחה לתעל את כל האנרגיות לקמפיין מאוד מדויק. מי שבנה את האסטרטגיה של המפלגה עשה עבודה טובה אשר בבסיסה התובנה הפשוטה והכל-כך נכונה שהשמאל לא נעלם, פשוט גרמו לו להתבייש. מהזווית הזאת מרצ הצליחה לתקוף את המטרה - לגרום לאנשי השמאל לצאת מהמחבוא, להתגאות בדעותיהם ולהכפיל את כוחה של המפלגה. ציון סופי 9: התובנה, המיקוד במסרים וההסתמכות על תקציב נמוך מרוב המתחרים ראויים להערכה המפסידים 1.הליכוד-ביתנו ניסיתי לשכנע את עצמי בתחילת הדרך שהעיכוב בקמפיין נובע אך ורק מעיכוב בבחירת המסרים. אך האמת המרה היא שהליכוד היא מפלגה בעלת DNA של דינוזאורים שפשוט לא יודעת איך לאכול את הדיגיטל. זה התחיל בקמפיין הדיספליי-משולב-פייסבוק שמזמין גולשים לבחור את הסיבה שהם מצביעים למפלגה (וירד במהרה עקב קמפיין זהה של העבודה). זה המשיך במתקפה חסרת התקדים כנגד בנט ומימון פרסום "עלום שם" בפייסבוק. משם זה רק התדרדר להודאה שלמפלגה אין מצע ושאת כל תקוותה היא סומכת על 4 "הישגים מפוקפקים" מהקדנציה הנוכחית. לא פלא שהסיום הצורם הגיע עם הפאניקה ששידר ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו. כמובן שהרשת הגועשת שציינה כל דבר פסול שהמפלגה עשתה בעבר רק הגבירו וחיזקו את הגוש הנגדי. בראייה אובייקטיבית, חיבור של שתי מפלגות ששוות על הנייר 40-45 מנדטים ומסיימות עם כ-32 מנדטים הוא כשלון מכל זווית שלא נסתכל. ציון סופי 4: ככה לא מנהלים קמפיין פאניקה נוסח הליכוד (מקור: עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו) 2.העבודה זה נכון שהמפלגה הצליחה לחזק את כוחה ביחס לבחירות הקודמות, אך עצם העובדה שהיא לא הצליחה להפוך למפלגה השנייה בגודלה ולאיום ממשי על ראשות הממשלה (כפי שניסתה למצב את עצמה) הופכת את הקמפיין של העבודה לכשלון. הבחירה בקמפיין ראשון של הזדהות עם מסרים (בדומה לליכוד), קמפיין הטיים-ליין העתידי שבחלקו הציג הודעת שגיאה ואפילו החדשנות ביציאה אל עמודי הפייסבוק של מתחריה כדי להתערב בשיחה המתחוללת שם פשוט לא היו מספיק טובים. ציון סופי 6: היה רצון, היו ניצוצות, אך לא הרבה מעבר לזה 3.קדימה תחילת הסוף של קדימה הייתה נעוצה בחבירה לממשלה ובעזיבתה תוך מספר שבועות. זה המשיך בקמפיין הפאתטי שניסה למצב את שאול מופז כאלטרנטיבה לראשות הממשלה ("ביבי יסבך אותנו"). וזה רק החמיר עם הודעתה של ציפי לבני על הקמת "התנועה" ועל זליגת הקולות לכיוונו של יאיר לפיד. מארק יוז כתב פעם בספרו, באזז, שרק כשאתה עלול להפסיד הכל, אתה מבין את ההכרח לחשוב באופן שונה. זה המקרה עם קדימה ומופז, ברגע שהוא הבין את מקומו האמיתי הוא קיבל החלטה להתמקד במטרה אחת - להתמנות לשר הבטחון. התוצאה היא קמפיין נועז על גבול המתחנן שהצליח לייצר אמפתיה בקרב הגולשים אך לא מספיק בשביל להזריק חמצן לחייה של המפלגה. ציון סופי 3: נקודת הפתיחה הייתה רעה, ההתפכחות טובה יותר אך התוצאה הסופית היא כשלון ועוד מספר מילות סיכום אישיות על ארץ חדשה בימים האחרונים התחלתי לגלגל בראש את כל הניתוח שאבצע עם כניסתה של המפלגה לכנסת כנגד כל הסיכויים. בניתי את כל ההשוואות לקמפיין של פטרושקה (מי מודד זכירות יום לאחר קמפיין?!), תכננתי לגולל את כל סיפורו של האנדרדוג האמיץ ואפילו קיוויתי להלל ולשבח את המפלגה הראשונה בעולם שקמה ועלתה מהדיגיטל. ארץ חדשה אמנם הצליחה לייצר באזז תחת מגבלות חסרות תקדים, היא אפילו הצליחה לגרור עשרות אלפי מצביעים לקלפי וכנראה שלא הייתה רחוקה הנקודה שבה היא אכן הייתה נכנסת לכנסת. אך בשורה התחתונה, זועקת העובדה שלהריץ מפלגה רק באינטרנט זה עדיין לא מספיק, הדיגיטל הוא עדיין אך ורק פלטפורמה תומכת ברגע האמת. הוא מגדיל את הנתח היחסי שלו בין גורמי ההשפעה השונים וכנראה שהוא יגיע לשם במערכה הבאה (או בזאת שאחריה) אך בינתיים, נכון לינואר 2013, הוא עדיין לא חזות הכל. הכותב הוא סטודנט בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו ויועץ לאסטרטגיה ושיווק דיגיטלי

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הילה 23/01/2013 17:05
    הגב לתגובה זו
    בוא נתחיל בעובדה שזה יותר מיומרני להגיד על הראיונות בתקשורת של יאיר לפיד "גמגומים". אם כל הכבוד המפלגה קיבלה את אחד ממספרי המנדטים הגדולים למפלגה בראשית דרכה בבחירות ראשונות. כל מכוני הסקרים אכלו את כובעם בבושה אך הבחור פה (מאיזה רקע הוא בכלל שיש לו הידע לנתח הצלחות מנדטוריות) בכל זאת מעדיף להגיד שהקמפיין בינוני. מביך.. ועוד דבר קטן. בתור פעילת מרצ ותיקה, ומתנדבת במטה המפלגה אני יכולה להגיד שנרשמה אכזבה לא קטנה עם סיום ספירת הקולות. בסקרים פנימיים עמדנו על לא פחות משבעה מנדטים כשהמקום ה8 היה בהישג יד לא פעם, נכון זה נראה נחמד שהכפלנו את כוחנו כביכול אך לאור היעלמות קדימה ציפינו לזליגת קולות רבים יותר לכיוננו מאשר לכיונה של עתיד.
  • 2.
    דניאל 23/01/2013 15:51
    הגב לתגובה זו
    לתשומת לבך - מי שנניהל את הקמפיין של בנט הוא מורה ביסודי. זה לא אומר שהוא לא עושה עבודה פצצה
  • 1.
    רועי 23/01/2013 12:45
    הגב לתגובה זו
    מה גם שניתוח של חוכמה בדיעבד לאחר פרסום התוצאות לא שווה הרבה
  • עדי 23/01/2013 12:55
    הגב לתגובה זו
    הבחור כתב לפני חודש וחצי ניתוח תוך כדי תנועה שלא היה רחוק מהתוצאות בדיעבד: http://www.ice.co.il/article/view/345374 אם כבר תוקפים, תתייחס לתוכן ולא לשם שעומד מאחוריו
חתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקוחתונה ממבט שני.. קרדיט: אתר מאקו

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים

עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד. 


הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11. 

רצועות נוספות

רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד.