
גוגל מחפשת שותפות תוכן: האם ענקית החיפוש מבינה שהמסיבה הסתיימה?
אחרי שנים של "מסיבה חינמית" על חשבון התקשורת, ענקית החיפוש מבינה שהמודל הישן מיצה עצמו ופונה ל-20 כלי תקשורת עם פרויקט רישוי ראשון מסוגו. כשמתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה עוד להישאר בצד ולהמשיך לקחת
תוכן בחינם
אחרי שנים של יחסים מתוחים עם תעשיית התקשורת, גוגל מנסה Alphabet 1.16% בפעם הראשונה ברצינות להפוך דף. החברה פונה לכלי התקשורת עם הצעה שנראית כמו הודאה מאוחרת: בואו נדבר על כסף בתמורה לתוכן שלכם – בעידן הבינה המלאכותית. גוגל מבינה שהכללים השתנו, והמסיבה הגדולה שבה הטכנולוגיה לקחה מה שהיא רצתה מבלי לשלם – מסתיימת. כאשר מתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה להישאר בצד.
הפיילוט שגוגל מתכננת כולל כ-20 כלי תקשורת לאומיים בשלב הראשון. זה אולי לא מספר מרשים, אבל עבור חברה שהתרגלה לקחת תוכן בחינם במשך שנים – זהו צעד משמעותי. גוגל, שבנתה אימפריה על גב התוכן של אחרים, סוף סוף מבינה שהגיע הזמן לפתוח את הארנק.
מצידה, התעשייה מתלבטת. מחד – זהו כסף נחוץ בתקופה קשה. מאידך – קיים חשש שהסכמי הרישוי רק יחזקו את הדומיננטיות של גוגל בשוק המידע. אך כשמדובר בבחירה בין הכנסה מסוימת לבין כלום – הבחירה ברורה.
המודל הישן כבר לא רלוונטי
המהלך החדש של גוגל נובע מהבנה שהמודל העסקי הישן מיצה את עצמו. כאשר בתי המשפט מתחילים להקשיב לטענות בדבר זכויות יוצרים, והציבור מתחיל להבין את ההשפעה של AI על תעשיית התקשורת – חברות הטכנולוגיה נאלצות לשלם את המחיר.
- הענקית שנולדה בדיוק לפני 27 שנים והדגם הכושל של חברת הרכב המצליחה
- בולטות בוול סטריט: גוגל מזנקת, אנבידיה עולה ונובה מתקנת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם השותפות שנחתם עם סוכנות הידיעות AP היה רק יריית הפתיחה. זה היה הניסוי הראשון של גוגל בתחום, והעובדה שהיא מרחיבה כעת את הפעילות מעידה שהמודל עובד – לפחות מבחינתה. השאלה שנותרה פתוחה היא האם התנאים יהיו הוגנים מספיק עבור כלי התקשורת.
מומחים בתעשייה מסבירים שהעניין אינו רק כספי – אלא עניין של הישרדות דיגיטלית. כשמנועי חיפוש מציגים תשובות ישירות במקום להפנות לאתרי חדשות, התנועה לאתרים צונחת. זהו מעגל הרסני: פחות תנועה, פחות הכנסות מפרסום, ופחות יכולת לייצר תוכן איכותי.
״פרויקט רישוי״
גוגל נמצאת בדילמה: איך לשלם לגופי התקשורת מבלי להודות בכך שהמודל הקודם היה בעייתי. לכן היא בוחרת לקרוא לזה "פרויקט רישוי", ולא "פיצוי על נזקים". גוגל ממשיכה לשחק את המשחק הוותיק: לשלם קצת כדי לשמר הרבה. התשלומים כנראה יהיו נדיבים מספיק כדי להרגיע ביקורת, אך לא עד כדי פגיעה ברווחיות.
- OpenAI תשיק פלטפורמת דרושים ותוכנית להכשרת מיליונים לעידן ה-AI
- ורוניס רוכשת את SlashNext בעסקה שמוערכת בכ-150 מיליון דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "מחשוב קוונטי בדרך לשוק של 2 טריליון דולר עד 2035"
אך הבעיה הגדולה יותר היא שגוגל ממשיכה להיות זו שקובעת את כללי המשחק. היא בוחרת עם מי לעבוד, כמה לשלם ומה יהיו התנאים. זה לא שוק חופשי אמיתי, אלא נדיבות מחושבת מצד מונופול דיגיטלי, שמנסה לשמר את מעמדו תוך זריקת פירורים לכלי התקשורת הרעבים.
- 3.ליטאי 23/07/2025 01:52הגב לתגובה זוגם בארץ ב100000 בשנה.
- 2.ליטאי 23/07/2025 00:07הגב לתגובה זועם אפלקציה ארגונית יקרה גם לארגונים ותעשיית המוסיקה.
- 1.מה הקשר לאתרי חדשות מי מחפש בצאט גיפיטי חדשות (ל"ת)כתבה אווילית 22/07/2025 21:26הגב לתגובה זו
- פרפלקסיטי מציגה חדשות כל הזמן (ל"ת)פקח עיניים 22/07/2025 21:49הגב לתגובה זו

OpenAI תשיק פלטפורמת דרושים ותוכנית להכשרת מיליונים לעידן ה-AI
במפגש בבית הלבן חשפה החברה יוזמה להקמת פלטפורמה שתתחרה בלינקדאין ותתאים עובדים לחברות בעזרת בינה מלאכותית, לצד תוכנית הסמכה רחבת היקף להכשרת 10 מיליון אמריקנים עד 2030
OpenAI הודיעה על השקה מתוכננת של פלטפורמת דרושים, המיועדת להתאמה בין מעסיקים לבין עובדים בעלי כישורי בינה מלאכותית. הפלטפורמה, שתושק בשנה הבאה, תלווה בתוכנית הסמכה שמטרתה להכשיר 10 מיליון אמריקנים לשוק העבודה עד שנת 2030.
ההודעה פורסמה במסגרת מפגש של ועדת המשימות הממשלתית לבינה מלאכותית וחינוך בבית הלבן, שאירחה מלניה טראמפ. במפגש השתתפו מנכ"ל OpenAI סם אלטמן ומנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי, לצד מנהיגי טכנולוגיה נוספים.
פידג'י סימו, מנכ"לית האפליקציות של OpenAI ולשעבר מנכ"לית אינסטקארט, הסבירה את המטרה: "אנחנו מאמינים שהבינה המלאכותית תפתח יותר הזדמנויות לאנשים מכל טכנולוגיה בהיסטוריה, אבל היא גם תיצור שיבוש". לדבריה, החברה שואפת לסייע לאנשים להתמודד עם השינויים הצפויים.
הפלטפורמה תשתמש בבינה מלאכותית להתאמה בין מועמדים לבין ממשלות מקומיות וחברות בכל הגדלים. המהלך עשוי להציב את OpenAI בתחרות מול לינקדאין, הנמצאת בבעלות מיקרוסופט – אחת המשקיעות הגדולות ב-OpenAI. לדברי סימו, הפלטפורמה תחרוג מהגדרת לוח דרושים מסורתי. "אני לא רואה בזה לוח דרושים פשוט", היא מסבירה. "אני רואה מועמדים שיכולים להציג את יכולותיהם ולהוכיח אותן באמצעות הסמכה, ואותנו מתאימים אותם לחברות עם צרכים דומים באמצעות בינה מלאכותית".
- ברודקום קופצת: דוחות שיא ועסקה ענקית עם OpenAI?
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוכנית ההסמכה תושק בחודשים הקרובים ותכלול שיתופי פעולה עם ארגונים מרכזיים, ובהם וולמארט – המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארצות הברית. התוכנית תתמקד בהכשרת עובדים לשימוש יעיל בבינה מלאכותית במקום העבודה.