גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

גוגל מחפשת שותפות תוכן: האם ענקית החיפוש מבינה שהמסיבה הסתיימה?

אחרי שנים של "מסיבה חינמית" על חשבון התקשורת, ענקית החיפוש מבינה שהמודל הישן מיצה עצמו ופונה ל-20 כלי תקשורת עם פרויקט רישוי ראשון מסוגו. כשמתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה עוד להישאר בצד ולהמשיך לקחת תוכן בחינם

אדיר בן עמי | (4)

אחרי שנים של יחסים מתוחים עם תעשיית התקשורת, גוגל מנסה Alphabet 1.15%  בפעם הראשונה ברצינות להפוך דף. החברה פונה לכלי התקשורת עם הצעה שנראית כמו הודאה מאוחרת: בואו נדבר על כסף בתמורה לתוכן שלכם – בעידן הבינה המלאכותית. גוגל מבינה שהכללים השתנו, והמסיבה הגדולה שבה הטכנולוגיה לקחה מה שהיא רצתה מבלי לשלם – מסתיימת. כאשר מתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה להישאר בצד.


הפיילוט שגוגל מתכננת כולל כ-20 כלי תקשורת לאומיים בשלב הראשון. זה אולי לא מספר מרשים, אבל עבור חברה שהתרגלה לקחת תוכן בחינם במשך שנים – זהו צעד משמעותי. גוגל, שבנתה אימפריה על גב התוכן של אחרים, סוף סוף מבינה שהגיע הזמן לפתוח את הארנק.


מצידה, התעשייה מתלבטת. מחד – זהו כסף נחוץ בתקופה קשה. מאידך – קיים חשש שהסכמי הרישוי רק יחזקו את הדומיננטיות של גוגל בשוק המידע. אך כשמדובר בבחירה בין הכנסה מסוימת לבין כלום – הבחירה ברורה.


המודל הישן כבר לא רלוונטי


המהלך החדש של גוגל נובע מהבנה שהמודל העסקי הישן מיצה את עצמו. כאשר בתי המשפט מתחילים להקשיב לטענות בדבר זכויות יוצרים, והציבור מתחיל להבין את ההשפעה של AI על תעשיית התקשורת – חברות הטכנולוגיה נאלצות לשלם את המחיר.


הסכם השותפות שנחתם עם סוכנות הידיעות AP היה רק יריית הפתיחה. זה היה הניסוי הראשון של גוגל בתחום, והעובדה שהיא מרחיבה כעת את הפעילות מעידה שהמודל עובד – לפחות מבחינתה. השאלה שנותרה פתוחה היא האם התנאים יהיו הוגנים מספיק עבור כלי התקשורת.


מומחים בתעשייה מסבירים שהעניין אינו רק כספי – אלא עניין של הישרדות דיגיטלית. כשמנועי חיפוש מציגים תשובות ישירות במקום להפנות לאתרי חדשות, התנועה לאתרים צונחת. זהו מעגל הרסני: פחות תנועה, פחות הכנסות מפרסום, ופחות יכולת לייצר תוכן איכותי.


״פרויקט רישוי״

גוגל נמצאת בדילמה: איך לשלם לגופי התקשורת מבלי להודות בכך שהמודל הקודם היה בעייתי. לכן היא בוחרת לקרוא לזה "פרויקט רישוי", ולא "פיצוי על נזקים". גוגל ממשיכה לשחק את המשחק הוותיק: לשלם קצת כדי לשמר הרבה. התשלומים כנראה יהיו נדיבים מספיק כדי להרגיע ביקורת, אך לא עד כדי פגיעה ברווחיות.

קיראו עוד ב"BizTech"


אך הבעיה הגדולה יותר היא שגוגל ממשיכה להיות זו שקובעת את כללי המשחק. היא בוחרת עם מי לעבוד, כמה לשלם ומה יהיו התנאים. זה לא שוק חופשי אמיתי, אלא נדיבות מחושבת מצד מונופול דיגיטלי, שמנסה לשמר את מעמדו תוך זריקת פירורים לכלי התקשורת הרעבים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ליטאי 23/07/2025 01:52
    הגב לתגובה זו
    גם בארץ ב100000 בשנה.
  • 2.
    ליטאי 23/07/2025 00:07
    הגב לתגובה זו
    עם אפלקציה ארגונית יקרה גם לארגונים ותעשיית המוסיקה.
  • 1.
    מה הקשר לאתרי חדשות מי מחפש בצאט גיפיטי חדשות (ל"ת)
    כתבה אווילית 22/07/2025 21:26
    הגב לתגובה זו
  • פרפלקסיטי מציגה חדשות כל הזמן (ל"ת)
    פקח עיניים 22/07/2025 21:49
    הגב לתגובה זו
אילוסטרציהאילוסטרציה

אחרי שהקים את ניוראלינק, סאם הודאק עובד על מיזוג תודעתי בין בני אדם

המייסד-השותף של ניוראלינק, החברה שכבר הצליחה להשתיל במח האנושי שבב לשליטה גופנית באמצעות המחשבה, פונה עכשיו למיזם שנשמע יותר מדי מדע בדיוני, ובחברה החדשה שלו, Science Corp, עובד על טכנולוגיות שמבקשות לא רק לשקם ראייה, אלא לשנות את ההבנה האנושית של התודעה, המוח והחיים עצמם; מהשתלת שבב ברשתית ועד חזון למיזוג תודעתי בין בני אדם: זו כבר לא מדע בדיוני, אלא תוכנית עבודה עם לוחות זמנים

רן קידר |

מקס הודאק נראה רחוק מהדימוי של מנכ"ל בתחום מדעי המוח. הוא החל את דרכו המקצועית כשהחל לתכנת בגיל 6, ובמהלך הדרך עבר במעבדתו של מדען המח מיגל ניקולליס, עד שהגיע להיות שותפו של אילון מאסק להקמת ניוראלינק וניהולה בפועל עד 2021. שם, לדבריו, למד איך לחשוב אחרת: "הייתי מציג למאסק שתי אפשרויות מנוגדות. הוא היה מצביע מיד על אחת, והבעיה היתה פשוט נעלמת".

עם הניסיון הזה, ובעזרת שלושה בוגרי ניוראלינק נוספים, הוא הקים לפני ארבע שנים את Science Corp., חברה שמצהירה בגלוי על מטרה שאפתנית: להבין את המוח האנושי עד כדי שינוי מושגי היסוד של תודעה, זיכרון וזהות.

700 חברות, מרוץ עולמי ופריצה הנדסית אמיתית

בעוד העולם מרוכז במהפכת ה-AI ובמלחמות הגיוס, תחום ה-BCI (ממשק מוח-מחשב) מתפתח במהירות יוצאת דופן. לפי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, כמעט 700 חברות כבר פועלות בתחום. מיקרוסופט מובילה מחקר עצמאי, אפל חברה השנה ל-Synchron, ובסין כבר פורסמה תוכנית רשמית להגיע להובלה עולמית עד 2030.

המדע עצמו לא חדש, אומר הודאק, אך מהפכת המכשור, שכוללת מיזעור, הורדת צריכת חשמל ושיפור בטיחות ההשתלה, היא זו שמאפשרת לראשונה הפעלה אמיתית של חזון ממשק מוח-מחשב מלא.

כאמור, מיקרוסופט משקיעה מזה שבע שנים בפרויקט BCI ייעודי שמטרתו לבחון דרכים לשלב יכולות עצביות בפלטפורמות מחשוב עתידיות. החברה מפתחת כלים לא פולשניים לקריאת פעילות מוחית, בוחנת שילוב של מודלים עצביים עם AI, ומתמקדת ביישומים אפשריים לטיפול נוירולוגי ולשיפור ביצועים קוגניטיביים. מדובר בחזון שנע בין שיקום רפואי לבין דרכים חדשות לשלוט במחשבים ללא מגע.

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב

אינסוף הונאות פיננסיות מפילות המוני אנשים בארץ ובעולם - איך מזהים הונאה, איזה פעולות צריך לעשות כדי "לצאת" מההונאה ואיך לא להיות הקורבן הבא? שיטות ההונאה הקיימות כיום וכלים להתמודד עם הונאות עתידיות

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה


הקדמה: עידן חדש של הונאות מתוחכמות

בשנים האחרונות, עולם ההונאות הדיגיטליות והפיננסיות עבר מהפכה טכנולוגית שאין דומה לה בהיסטוריה. השילוב בין בינה מלאכותית מתקדמת, טכנולוגיות Deepfake, פסיכולוגיה מתוחכמת ומידע אישי זמין ברשת, הפך את הרמאים המודרניים ליצורים מסוכנים במיוחד. הם כבר לא פושעים חובבניים - מדובר בארגוני פשיעה בינלאומיים מתוחכמים, המעסיקים מאות עובדים, משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות ומפעילים מרכזי תקשורת שלמים.

ההונאות של היום אינן מסתפקות בסכומים קטנים. מדובר בפעולות מתוכננות בקפידה שמטרתן לגזול מהקורבן את כל חסכונות חייו, תוך שימוש בלחץ פסיכולוגי עז, טכנולוגיות הזדהות מתוחכמות ותסריטים מדויקים שנבנו על בסיס מחקר עמוק של התנהגות אנושית. בעוד שבעבר ניתן היה לזהות הונאה בקלות יחסית - איות גרוע, דומיינים חשודים, או טענות לא הגיוניות - כיום ההונאות מושלמות עד כדי כך שאפילו אנשי מקצוע מנוסים, אנשי אקדמיה ואנשי עסקים נופלים בפח.

הנתונים מדברים בעד עצמם: בשנת 2025 בלבד, הנזק הכלכלי העולמי מהונאות דיגיטליות הגיע לסכום מדהים של כ-500 מיליארד דולר. זהו סכום גבוה פי שניים מהנזק שנגרם ב-2023. בישראל, הנזק השנתי עומד על מיליארדי שקלים, כאשר עשרות אלפי אזרחים נופלים קורבן מדי שנה. המגמה הצפויה רק הולכת ומתעצמת: ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גם שיטות ההונאה משתכללות, והגבול בין אמת לשקר הופך מטושטש יותר ויותר.

מדריך זה שמחולק לשני חלקים (בסוף החלק הזה יש הפנייה לחלק ב') נועד לספק לכם את כל הידע, הכלים והאסטרטגיות הנדרשים כדי להגן על עצמכם, אבל צריך להגיד את האמת - ההונאות נעשות מורכבות יותר, וקשות יותר לגילוי. היכולות של הפושעים עולות מדראגה באופן מרשים ומעבר להכרת השיטות והזהירות, אתם צריכים להיות חשדניים. התחכום בהונאות רק ילך ויעלה.  

נסקור כאן לעומק את ההונאות המתוחכמות ביותר שמוכרות עד כה, נלמד כיצד לזהות אותן בשלבים המוקדמים, ונבין מה עושה אותן כל כך מסוכנות. חשוב להבין: החשדנות והידע הוא הנשק החזק ביותר שלכם. רמאים מסתמכים על בורות, פחד ותגובות רגשיות מהירות. כשאתם מבינים את שיטות הפעולה שלהם, אתם כבר לא מטרה קלה.