גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

גוגל מחפשת שותפות תוכן: האם ענקית החיפוש מבינה שהמסיבה הסתיימה?

אחרי שנים של "מסיבה חינמית" על חשבון התקשורת, ענקית החיפוש מבינה שהמודל הישן מיצה עצמו ופונה ל-20 כלי תקשורת עם פרויקט רישוי ראשון מסוגו. כשמתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה עוד להישאר בצד ולהמשיך לקחת תוכן בחינם

אדיר בן עמי | (4)

אחרי שנים של יחסים מתוחים עם תעשיית התקשורת, גוגל מנסה Alphabet 0.49%  בפעם הראשונה ברצינות להפוך דף. החברה פונה לכלי התקשורת עם הצעה שנראית כמו הודאה מאוחרת: בואו נדבר על כסף בתמורה לתוכן שלכם – בעידן הבינה המלאכותית. גוגל מבינה שהכללים השתנו, והמסיבה הגדולה שבה הטכנולוגיה לקחה מה שהיא רצתה מבלי לשלם – מסתיימת. כאשר מתחרות כמו OpenAI ו-Perplexity כבר חתמו על הסכמי רישוי עם עיתונים, גוגל לא יכולה להישאר בצד.


הפיילוט שגוגל מתכננת כולל כ-20 כלי תקשורת לאומיים בשלב הראשון. זה אולי לא מספר מרשים, אבל עבור חברה שהתרגלה לקחת תוכן בחינם במשך שנים – זהו צעד משמעותי. גוגל, שבנתה אימפריה על גב התוכן של אחרים, סוף סוף מבינה שהגיע הזמן לפתוח את הארנק.


מצידה, התעשייה מתלבטת. מחד – זהו כסף נחוץ בתקופה קשה. מאידך – קיים חשש שהסכמי הרישוי רק יחזקו את הדומיננטיות של גוגל בשוק המידע. אך כשמדובר בבחירה בין הכנסה מסוימת לבין כלום – הבחירה ברורה.


המודל הישן כבר לא רלוונטי


המהלך החדש של גוגל נובע מהבנה שהמודל העסקי הישן מיצה את עצמו. כאשר בתי המשפט מתחילים להקשיב לטענות בדבר זכויות יוצרים, והציבור מתחיל להבין את ההשפעה של AI על תעשיית התקשורת – חברות הטכנולוגיה נאלצות לשלם את המחיר.


הסכם השותפות שנחתם עם סוכנות הידיעות AP היה רק יריית הפתיחה. זה היה הניסוי הראשון של גוגל בתחום, והעובדה שהיא מרחיבה כעת את הפעילות מעידה שהמודל עובד – לפחות מבחינתה. השאלה שנותרה פתוחה היא האם התנאים יהיו הוגנים מספיק עבור כלי התקשורת.


מומחים בתעשייה מסבירים שהעניין אינו רק כספי – אלא עניין של הישרדות דיגיטלית. כשמנועי חיפוש מציגים תשובות ישירות במקום להפנות לאתרי חדשות, התנועה לאתרים צונחת. זהו מעגל הרסני: פחות תנועה, פחות הכנסות מפרסום, ופחות יכולת לייצר תוכן איכותי.


״פרויקט רישוי״

גוגל נמצאת בדילמה: איך לשלם לגופי התקשורת מבלי להודות בכך שהמודל הקודם היה בעייתי. לכן היא בוחרת לקרוא לזה "פרויקט רישוי", ולא "פיצוי על נזקים". גוגל ממשיכה לשחק את המשחק הוותיק: לשלם קצת כדי לשמר הרבה. התשלומים כנראה יהיו נדיבים מספיק כדי להרגיע ביקורת, אך לא עד כדי פגיעה ברווחיות.

קיראו עוד ב"BizTech"


אך הבעיה הגדולה יותר היא שגוגל ממשיכה להיות זו שקובעת את כללי המשחק. היא בוחרת עם מי לעבוד, כמה לשלם ומה יהיו התנאים. זה לא שוק חופשי אמיתי, אלא נדיבות מחושבת מצד מונופול דיגיטלי, שמנסה לשמר את מעמדו תוך זריקת פירורים לכלי התקשורת הרעבים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ליטאי 23/07/2025 01:52
    הגב לתגובה זו
    גם בארץ ב100000 בשנה.
  • 2.
    ליטאי 23/07/2025 00:07
    הגב לתגובה זו
    עם אפלקציה ארגונית יקרה גם לארגונים ותעשיית המוסיקה.
  • 1.
    מה הקשר לאתרי חדשות מי מחפש בצאט גיפיטי חדשות (ל"ת)
    כתבה אווילית 22/07/2025 21:26
    הגב לתגובה זו
  • פרפלקסיטי מציגה חדשות כל הזמן (ל"ת)
    פקח עיניים 22/07/2025 21:49
    הגב לתגובה זו
AI שעון חול (גרוק)AI שעון חול (גרוק)
ניתוח

אין AI בלי אנרגיה - האם המהפכה בדרך להיעצר בגלל חסמים באנרגיה?

הפער בין הביקוש לאנרגיה, להיצע האנרגיה - לא ייסגר בעשרות השנים הבאות"; וגם - השקעות עתק ב-AI, למה חברת הייעוץ הגדולה סבורה שההשקעה לא מוצדקת

עמית בר |
נושאים בכתבה בועה מהפכת ה-AI

הביקוש לאנרגיה בעידן הבינה המלאכותית מאתגר את היכולת של מערכות החשמל ברחבי העולם. בקבוצת אפולו מעריכים כי הפער בין ההיצע הקיים לצרכים החדשים לא ייסגר בעשורים הקרובים. דייב סטנגיס, לשעבר ראש תחום הקיימות באפולו, אומר לבולמברג כי מדובר במגבלה גדולה שתאט את המהפכה. אפולו משקיעה כ-60 מיליארד דולר בתחום התשתיות והאנרגיה, מתוך יעד של 100 מיליארד דולר עד 2030. במקביל, היא רכשה חלק ב-Stream Data Centers כדי לענות על הביקוש למרכזי נתונים, תשתיות וקירור.


אבל כל זה לא מספיק. אתם קוראים בחודשים האחרונים על עסקאות ענק בין חברות ה-AI לבין עצמם ובין מרכזי נתונים, הכל כדי לתפוס חוות שרתים ומקורות אנרגיה, ועדיין זה לא יספיק. הכוח החישובי שנזקקים לו בהסקת AI הוא דרמטתי ועל פי מחקרים שונים לא ניתן יהיה לסגור אותו - משמעות, מערכות AI איטיות, או מערכות AI רק לחלק מהציבור - בתשלום גבוה.  


השקעות ענק, מחסור באנרגיה, החזר השקעה נמוך

השקעות הענק שנעשות כעת ויעשו בהמשך לא יוכלו להצליח ללא מקורות אנרגיה. ההשקעה בתשתית אנרגיה היא הבסיס ל-AI ולכן שומעים על הרחבה מאוד משמעותית של פעילות האנרגיה התומכת ב-AI. 

דוח של חברת הייעוץ ביין & קומפני מצייר תמונה מדאיגה. קיים פער משמעותי בין ההשקעות הגבוהות לבין היכולת לייצר הכנסות. לפי החישובים עד שנת 2030 יזדקקו החברות להכנסות שנתיות של כ-2 טריליון דולר כדי להחזיק את מרכזי הנתונים שלהן בפעילות שוטפת. בפועל, ההכנסות הצפויות יגיעו רק לכ-1.2 טריליון דולר, פער של כ-800 מיליארד דולר שמאיים על המהפכה.


בעוד שהחברות הטכנולוגיות משקיעות סכומים גדולים בהקמת תשתיות מתקדמות, המודל הכלכלי עדיין לא מוכח. הציבור והמשקיעים מכירים את השירותים המובילים - ChatGPT, Gemini, Copilot ועשרות מתחרים נוספים. אך השאלה היא כמה משתמשים מוכנים לשלם עליהם לאורך זמן, והאם ההכנסות מהמודלים העסקיים הקיימים יצליחו לכסות את העלויות הגבוהות של שרשרת החומרה, צריכת האנרגיה והתחזוקה השוטפת. בדוח השנתי שלה על טכנולוגיות גלובליות מובילות, ביין מדגישה כי הצורך בחישובי AI גדל בקצב מהיר פי שניים מחוק מור, מה שמכניס לחץ רב על כל שרשרת הערך, החל מהייצור של שבבים ועד להפצת החשמל הנדרשת. 

אייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרניאייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרני

מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות פלטרפומה לניהול תגמול הוני

שיתוף פעולה חדש מציע לחברות הייטק פתרון דיגיטלי מלא לניהול אופציות, נאמנות ומיסוי - מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה

מנדי הניג |

אתם יכולים להסתכל על זה כסימן נוסף להתאוששות בהייטק. עוד גיוסים, עוד תוכניות אופציות, ועוד עובדים שמצפים מהחברות לגמישות ויעילות בניהול ההטבות ההוניות שלהם. על הרקע הזה מודיעים חברת Slice Global Equity ו-ESOP מבית הפניקס בית השקעות על שיתוף פעולה שמטרתו לספק לחברות ההייטק הישראליות פתרון כולל לניהול תגמול הוני מהשלב הראשוני של הקצאת אופציות ועד לשלב ההנפקה או האקזיט. המהלך מאחד בין טכנולוגיית אקוויטי מתקדמת לבין מעטפת נאמנות לפי סעיף 102, ליווי רגולטורי ומיסויי, ומציע לחברות ניהול מקצה לקצה של כל תהליך התגמול ההוני בפלטפורמה אחת.

המערכת החדשה תכלול ניהול קאפ-טייבל ותוכניות אופציות ו-RSU בזמן אמת, אינטגרציה עם מערכות HR ו-Finance, ניהול רגולציה ומיסוי בישראל ובעולם, הפקת דוחות פיננסיים ואנליטיקה מתקדמת, לצד סימולציות של דילול, סבבי השקעה ותרחישי אקזיט או הנפקה בלחיצת כפתור. השילוב בין ESOP לבין Slice נועד להקל על מנהלים ויזמים בהתמודדות עם תהליכי התגמול, תוך שמירה על שקיפות לעובדים ועל עמידה בתקנים בינלאומיים.

Slice Global Equity פועלת כפלטפורמה לניהול אקוויטי גלובלי המאפשרת למחלקות הכספים בארגונים, משפט ומשאבי אנוש לנהל את מערך ההון במקום אחד. בין הלקוחות שלה נמנות חברות כמו WIZ, Guesty ו-VAST. ESOP. 

ESOP פועלת כבר למעלה משני עשורים ומנהלת אלפי נאמנויות לפי סעיף 102, כולל ליווי הנפקות, מימושי אופציות וייעוץ משפטי ומיסויי לחברות פרטיות וציבוריות.

אייל פרוינד, מנכ"ל ESOP מבית הפניקס מסר: "זה חיבור מהסוג שלא רק מייצר ערך אלא מייצר פרספקטיבה חדשה. החברות ייהנו לראשונה גם ממערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול כל התוכנית וגם ממעטפת שירות אנושית ורגולטורית מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה או המכירה."