הסוכן החדש של OpenAI עושה הרבה - אך עלול להיות זדוני
שירות Operator שהשיקה החברה בינואר באופן מוגבל בארה"ב, נפתח מאז לעוד שווקים, ומסוגל לעזור במגוון פעולות יומיומיות למשתמשים. ואולם בידיים הלא נכונות הוא עלול לשמש לביצוע הונאות כמו פישינג, והחברה צריכה להוכיח שלא מדובר בפרצה גדולה מדי
בינואר האחרון חשפה OpenAI את Operator - סוכן בינה מלאכותית עצמאי שמסוגל לבצע משימות באינטרנט באופן אוטונומי, ללא צורך במעורבות אנושית מתמשכת. המערכת מבוססת על מודל חדש בשם CUA (Computer-Using Agent), שמשלב יכולות ראייה של GPT-4o עם אינטראקציה גרפית, ומאפשרת ל-Operator לנווט באתרים, למלא טפסים ולבצע פעולות באופן עצמאי.
Operator מתפקד כעוזר אישי דיגיטלי, שמסוגל לבצע משימות כמו הזמנת טיסות ובתי מלון, קניות באתרים כמו Instacart ו-Etsy, הזמנת מוניות דרך אובר, הזמנת שולחנות במסעדות באמצעות OpenTable, ומילוי טפסים והגשת דו"חות של הוצאות. המערכת פועלת באמצעות דפדפן וירטואלי, שבו ניתן לצפות בפעולותיה בזמן אמת. במקרים שדורשים הזנת פרטי תשלום או סיסמאות, Operator מבקש מהמשתמש להתערב, כדי להבטיח אבטחה ודיוק.
היתרון המרכזי של Operator הוא היכולת לחסוך זמן על ידי אוטומציה של משימות יומיומיות, עם יכולת לבצע כמה משימות במקביל והתאמה אישית לצרכים שונים. עם זאת, המערכת עשויה להתמודד עם אתגרים כשהיא נתקלת באתרים מורכבים או לא סטנדרטיים, ולעתים דורשת התערבות אנושית במקרים מסוימים. בנוסף, הזמינות של השירות מוגבלת מבחינה גיאוגרפית בשלב זה. Operator היה זמין בהתחלה רק למנויי ChatGPT Pro בארה"ב ובבריטניה, בעלות של 200 דולר לחודש, אך לפני כחודש הזמינות שלו הורחבה למדינות נוספות, בהן הודו ואוסטרליה. OpenAI מתכננת להרחיב את הזמינות של השירות גם למנויי Plus, Team ו-Enterprise בהמשך.
גם לגוגל ואנתרופיק יש מוצרים דומים
כמה חברות מציעות שירותים דומים: גוגל עם Project Mariner; אנתרופיק עם כלי אוטומציה לדפדפן; אמזון עם Nova, סוכן AI המתמקד בקניות מקוונות; ו-Manus, סוכן AI סיני שמסוגל לבצע משימות מורכבות באופן עצמאי. בנוסף, קיימות חלופות של קוד פתוח כמו AutoGPT ו-Open Operator, שמציעות יכולות דומות.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
OpenAI מתכננת להשיק API ל-Operator, שיאפשר למפתחים ולחברות ליצור פתרונות אוטומציה שמותאמים אישית. החברה רואה ב-Operator צעד משמעותי לקראת עתיד שבו סוכני AI ישולבו בעבודה היומיומית, וישפיעו על תחומים כמו שירות לקוחות, מכירות ופיננסים. למרות האתגרים הקיימים, Operator מציג פוטנציאל לשנות את הדרך שבה אנו מבצעים משימות באינטרנט, ולהפוך את האינטראקציה הדיגיטלית ליעילה ואוטומטית עוד יותר.
לפי דיווחים שפורסמו בכמה מקומות, כבר בוצעו ניסויים שמטרתם להדגים כיצד ניתן לנצל את Operator לרעה, אם כי מדובר בשלב זה בעיקר בהוכחות היתכנות ולא במתקפות בקנה מידה רחב. כך למשל, חוקרי אבטחת מידע הצליחו להנחות את Operator לבצע פעולות לא מכוונות כמו לחיצה על קישורים זדוניים, שליחה של מידע רגיש לאתרים חשודים, או אפילו התחלה של תהליך רכישה מזויף - וכל זאת בלי שהמערכת תזהה בזמן אמת שהמשימה עצמה אינה לגיטימית. במקרים מסוימים, סוכנים כמו Operator התקשו לזהות ניסיונות התחזות, בייחוד כשהממשק הגרפי היה בנוי כך שייראה אמין.
OpenAI עצמה הודתה בקיומן של חולשות כאלה, והצהירה כי מדובר בשלב ניסיוני שבו החברה לומדת את מגבלות הטכנולוגיה ומטמיעה שכבות הגנה נוספות. החברה גם פועלת בשיתוף עם מומחי סייבר כדי לזהות מראש תרחישים פוטנציאליים של שימוש לרעה, ומיישמת מסננים, ניטור בזמן אמת ובקשות לאישור מפורש מהמשתמש כשמזוהים תרחישים חריגים. כמו בכל טכנולוגיה מהפכנית, יש פער בין היכולות לבין האתיקה והבקרה הדרושים, וההתמודדות עם פגיעויות ושימוש לרעה תמשיך ככל ש-Operator ייכנס לשימוש רחב יותר ויותר.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
בקרוב גם ב-WhatsApp?
האם Operator מבוסס על אותו המנוע של ChatGPT או שיש כאן טכנולוגיה שונה?
Operator מבוסס על מודל ה-GPT-4o החדש של OpenAI, אך בשונה מגרסאות ChatGPT הרגילות, הוא כולל שילוב של ראייה ממוחשבת ויכולת ניווט בזמן אמת בסביבות גרפיות כמו דפדפנים. כלומר, במקום רק להתכתב אתו, הוא גם ממש "רואה" את הממשק שעליו הוא פועל - כפתורים, טפסים, שדות טקסט - ויודע לתפעל אותם בדומה לאדם.
האם ניתן לתת ל-Operator גישה למייל או למסמכים אישיים כדי שיבצע משימות מתקדמות יותר?
נכון להיום, Operator לא מקבל גישה ישירה לתיבת הדואר האלקטרוני של המשתמש או למסמכים פרטיים, אלא אם המשתמש מעניק לו גישה מפורשת כחלק מתהליך המשימה (כך לדוגמה, במילוי טופס שדורש מידע מהמייל). OpenAI מדגישה את נושא הפרטיות והביטחון, ולכן כל גישה כזו דורשת אישור אקטיבי ומודע של המשתמש.
מה לגבי התממשקות לאפליקציות צד שלישי כמו WhatsApp או סלאק?
בשלב הזה Operator מתמקד בעיקר באינטראקציה עם דפדפנים ואתרים באינטרנט הפתוח. התממשקות לאפליקציות צד שלישי כמו WhatsApp, סלאק, זום או תוכנות מקומיות אחרות אינה חלק מהיכולות המובנות. ואולם לפי ההצהרות של OpenAI, בעתיד ייתכן ש-API פתוח יאפשר חיבור של Operator לפלטפורמות נוספות, כולל שירותי צ’אט, ענן, ויישומים עסקיים.
האם יש סכנות בשימוש ב-Operator, כמו למשל שימוש לרעה?
אחת הסוגיות שמטרידות את קהילת האבטחה היא האפשרות שסוכני AI כמו Operator ינוצלו על ידי גורמים עוינים לצורך פישינג, התחזות או הונאות מקוונות. כבר דווחו ניסויים בהוכחת היתכנות למתקפות שבהן Operator שוכנע לבצע פעולות לא לגיטימיות באתרים שונים. OpenAI מצהירה שהיא שמה דגש רב על פיקוח, בקרות אתיות ומנגנוני בטיחות, אך כמו כל טכנולוגיה - גם כאן יש מקום לדאגה, בייחוד אם הכלי יגיע בעתיד לידיים לא נכונות.
איך תתמודד OpenAI עם עומס על השרתים, ככל שיותר משתמשים יבקשו להריץ משימות דרך Operator?
OpenAI פועלת על בסיס תשתיות הענן של מיקרוסופט Azure, ולטענתה יש לה את היכולת להרחיב את הקיבולת בהתאמה לצרכים. עם זאת, יש לקחת בחשבון ש-Operator צורך משאבים גדולים יותר ממערכת שיחה רגילה כמו ChatGPT, מכיוון שהוא מבצע סימולציה של ממשק משתמש גרפי ומנתח את הסביבה באופן מתמשך. החברה בוחנת מודלים של תעדוף, כולל מחיר גבוה יותר וגישה מדורגת, כדי למנוע עומס על המערכת.
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות
חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.
Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.
ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".
אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".
- דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״
- Entrée Capital מגייסת 300 מיליון דולר לקרנות חדשות שמתמקדות ב-AI, דיפ-טק וקריפטו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
