ארז מגדלי מגדל ביטוח
צילום: מגדל ביטוח

התיאבון של מגדל לחברות הסלולר גדל - תרכוש 8% מסלקום

תחזיק אחרי הרכישה מעל 16% מסלקום ומחזיקה גם 8% מפרטנר

איציק יצחקי | (1)

קבוצת מגדל צפויה לחבור לקרן פורטיסימו ברכישת סלקום. מגדל צפויה להשקיע כ-200 מיליון שקל ותהפוך לגורם משמעותי בהחזקה בסלקום. פורטיסימו רכשה לאחרונה מדיסקונט השקעות 35.6% מסלקום לפי שווי של כ-2.6 מיליארד שקל כשהשלמת העסקה עדיין מותנית באישור משרד התקשורת ורשות התחרות - לא צפוי שהרגולטורים לא יאשרו, אבל הרגולטור מוכיח לנו כל פעם מחדש שהכל יכול להיות. 

העסקה בהיקף של 925 מיליון שקל ביטאה מחיר של 15.7 שקל למניה והיא היתה בפרמיה של כ-17% ביום העסקה כשמאז הפרמיה התכווצה במקביל לעליית המניה ל-15.3 שקלים.

מגדל צפויה לקנות מניות סלקום בערך של 200 מיליון שקל. בנוסף מחזיקה קבוצת מגדל במניות נוספות בסכום העולה על 200 מיליון שקל כך שאחרי העסקה היא תחזיק ב-16% מסלקום. מגדל גם מחזיקה 8% מפרטנר. מדובר בחשיפה גבוהה יחסית לשוק הסלולר והדבר מעיד על ההערכה האופטימית של ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל לכיוון השוק הסלולר.

הכניסה של מגדל לסלקום במקביל להעברת שליטה, מזכירה את הכניסה של הפניקס לפרטנר במקביל להעברת השליטה בפרטנר מקרן האצ'יסון לשלמה רודוב ואבי גבאי. אלא שהעיתוי כעת יותר נוח - עסקת פרטנר נעשתה לפני שלוש שנים ומאז מניית פרטנר איבדה כ-15%, וסלקום איבדה יותר. מגדל נכנסת במחיר יותר נוח ועם נראות יותר טובה לשוק הסלולרי, אם כי יש עדיין סיכונים לא מעטים, במיוחד התחרות בשירותי הנדידה מטכנולוגיית ה-eSIM.

 

סלקום היא אחד המותגים החזקים בארץ, אלא שסלקום וחברות הסלולר בכלל, נמצאות בסיכון מתמיד. הסיכון הראשון הוא הרגולציה, אם כי הסיכון הזה  כעת נמוך. פשוט - הוא כבר התממש בצורה הכי קשה שלו בשנים האחרונות. לפני עשור הכתה בחברות הסלולר הרגולציה והפילה את חשבון הסלולר של משפחה ממוצעת ב-80% וכך גם את הרווחים של החברות ובהתאמה - גם מחיר המניות בתחום התכווץ. סיכון מוחשי יותר הוא מכיוון ענקיות הטק שעלולות להגיע לארץ ולספק שירותי תקשורת וכאמור גם התחרות בשירותי הנדידה המאוד רווחיים לחברות האלו.

כתבות קשורות:

> בזק בתמחור זול היסטורית - והאם סלקום ופרטנר מעניינות להשקעה?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    dw 29/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    הסלולר הוא רק חלק מהפעילות שלהן. בגלל הסיבים סרצ'לייט האמריקאית הגיעה לכאן כדי להשתלט על בזק (ביקום). מדובר בפעילות שבה משקיעים הרבה בשנים אלה (שנות ההקמה של תשתית הסיבים בישראל) ולאחר מכן חולבים את הפרה לאורך עשרות שנים. לכן אפשר להבין מדוע מגדל בוחרת להגדיל חשיפה לסקטור.
חנן פרידמן צילום אורן דאיחנן פרידמן צילום אורן דאי

ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל

במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לאומי

מניית בנק לאומי לאומי 2.27%  מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.

המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.

גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.

מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.

ההשבחה של חנן פרידמן

מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

עמיקם בן צבי
צילום: אייל פישר

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.73%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.