ראיוןTV

בזק בתמחור זול היסטורית - והאם סלקום ופרטנר מעניינות להשקעה?

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר ב-IBI מעניק אפסייד של 42% לבזק וסבור שהאיום הגדול עליה - האיום הרגולטורי - נמוך מאוד
צחי אפרתי | (12)

שוק התקשורת המאפויין כשוק סולידי הניב תשואה שלילית דו ספרתית בשנת 2023 -

מניית בזק ירדה ב-15%, סלקום ירדה כ-20% ואילו פרטנר סיימה את השנה בירידה של 32%. עם זאת יש מספר מגמות חיוביות שעוברות על חברות התקשורת כשלאחרונה עברה השליטה בסלקום - מדסק"ש לקרן פורטיסימו. 

 

"יש מניות שמאזן הסיכוי סיכוי יותר מעניין - בראש ובראשונה מניית בזק", אומר בשיחה לביזפורטל, לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר של IBI, "בזק נסחרת כיום במכפיל  של EBITDA 5 שזה מכפיל זול היסטורית. החברה עשתה מהלך משמעותי עם פריסת הסיבים, זה מנוע צמיחה חזק שישפיע לטובה גם ב-2024".

בזק היא חברה שצומחת מדי שנה בשיעור חד ספרתי משמעותי גם בהכנסות ובשורת הרווח. החברה תסיים השנה את פריסת הסיבים שמגיעים ל-2 מיליון משקי בית. "החברה נמצאת בשלב שבו היא יכולה לייצר כסף מבית הלקוח, ובזק יודעת לעשות את זה בצורה טובה".מוסיף לובלין, "היתרון בתשתיות תקשורת הוא שברגע שהוצאת את הכסף כמעט כל חיבור ללא עלות, יצאו מיליארדים של שקלים ועכשיו מנצלים את ההוצאות שכבר יצאו לרווחים. כיום משק בית מוציא בממוצע 130 שקל. בהשוואה לסלולר מדובר על 29 שקלים זה פי 4 יותר"

 

מנועי צמיחה נוספים – סלולר וטלוויזיה

מנוע צמיחה נוסף, להערכת לובלין זה עולם הסלולר - "בסלולר יש התמתנות בתחרות ועלייה במחירים וזה משפיע לחיוב על פלאפון. ככל שעולם הסלולר ימשיך את המגמה שראינו בשנה האחרונה פלאפון תרויח ובזק החברה האם תכיר ברווחים בהתאמה.

 

"הרגל השלישית של בזק - עולם הטלוויזיה, yes הפסידה כסף ודיממה מזומנים, היא עשתה היפוך מגמה והיום החברה עומדת בפני עצמה ולא שואבת מזומנים. יחד עם האפשרות למכור סיבים נוצר בנדל מעניין ומכאן פוטנציאל הצמיחה.

"שוק הטלוויזיה עובד על מאסה קריטית של לקוחות ועיקר ההוצאה היא על תוכן. אם לא מגיעים למאסה קריטית של לקוחות העסק לא רווחי - ורואים את זה בסלקום ובפרטנר ושני המיזמים שקמו כתחרות ל-yes והוט לא מצליחים להרוויח כסף ונראה שהשנה ינסו מאוד למצוא פתרון - מיזוג של שירותי טלוויזיה, צמצום תכנים, ואולי גם השירותים האלה יעלמו ופרטנר וסלקום ימכרו טלוויזיה של yes. זה שוק לא מאוזן ומי שמרוויח מזה אלו חברות הטלוויזיה הגדולות שלהן יש מאסה קריטית של לקוחות, ויש פה פוטנציאל גדול ל-yes".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

רגולציה – הסיכון ברקע אבל לא מאוד ממשי

"הסיכון בבזק הוא בעיקר רגולטרי כי היא מונופול בתחום התקשורת הקווית. הסיכון תמיד ברקע אבל להערכתנו בסביבה הנוכחית - הרגולטור פחות מתעסק בבזק וזה לטובתה.

"כל מי שהשקיע ב-10 שנים האחרונות בשוק התקשורת חשש מהיפר תחרות וזה קרה בסלולר, נכון לכרגע אני לא מעריך סיטואציה דומה בשוק התקשורת הקווית משתי סיבות - שלושת החברות הגדולות שפורסות סיבים לא מכוונות לשם. יש הרבה כסף בבית הלקוח שאפשר להביא מבלי שצריך להוריד מחיר. בנוסף, הרגולטור שנכווה בתקופת הרפורמה בסלולר והביא את החברות למצב שאין כסף להשקיע ולקדם את הטכנולוגיה של הדור הבא בסלולר, יעשה המון מאמצים על מנת לשמר את המתח בין תחרות טובה ללקוח לבין מחירים שחברות התקשורת יוכלו להשיג. מחירי האינטרנט בישראל מאוד הוגנים ביחס לעולם.

 

סלקום – אפסייד של 32%

סלקום היא חברת הסלולר עם מספר הלקוחות הגדול בישראל - "תמחור של חברות סלולר זה לפי הכנסת ממוצעת למשתמש כפול במספר הלקוחות", מסביר לובלין ומוסיף - "כל עלייה בהכנסה הממוצעת למשתמש מתורגמת לרווח בשורה התחתונה. המגמה בשנה האחרונה שיש עלייה של 3-4 שקלים תלוי באיזה חברה. וזה הצפי קדימה. ככל שמחירי הסלולר יעלו סלקום תהיה הנהנית העיקרית.

 

"חברות היום פחות מאבדות לקוחות, ואלו מספרים נמוכים ביחס לשנים האחרונות. והצרכן פחות מתעסק בלהוריד עוד שקל בחשבונית. היום חבילת סלולר עולה פחות ממחיר של סלט. וזה תומך בחברות הסלולר קדימה.

מבין כל חברות התקשורת לובלין ממליץ בעיקר על בזק עם אפסייד של 42% - לראיון המלא:

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהודה 22/01/2024 19:56
    הגב לתגובה זו
    מאז האפסייד שלך בזק ירד 5 אחוז
  • 7.
    האורקל מנס ציונה 04/01/2024 19:19
    הגב לתגובה זו
    ועם סיכון רגולטורי שמרחף מעליה + חוב בהיקף של פי 8 מההון העצמי שלה.
  • 6.
    SHIKA 04/01/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    הכל תלוי ברגולטור , הוא לא הגיע להסכמות עם בזק במשך עשר שנים בעניין הסיבים האופטים ובכך פגע בצרכן הישראלי שלא אפשר לו מהירות גלישה. הסולידית אומרת שהיא לא משקיעה במניות בישראל ואני מבין אותה.
  • 5.
    מ. כהן 04/01/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
    בוא נשאיר את הקסמים לקוסם מלובלין, מר לירן לובלין. בזק לא שווה יותר ממחירה היום, משתיי סיבות, 1 היא פועלת בשוק מוגבל ( רק בישראל ) 2. הממשלה תתחלף במוקדם או במאוחר, ואז הרגולטור יופי יעבוד עליהה.
  • 4.
    גיל 04/01/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    אל תצפו לגדולות ונצורות מבזק ולא מאף אחת מחברות התקשורות , יש השקעות טובות יותר.
  • 3.
    חביתוש 04/01/2024 15:02
    הגב לתגובה זו
    נראה שהמשקיעים קצת אדישים כלפיכם.
  • 2.
    מניית יויו שנשארת על 500 נקודות ברצף כבר חצי שנה ככה עולה יורדת אחוז לפה אחוז לשם (ל"ת)
    יהודי גאה 04/01/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
  • dw 29/01/2024 11:18
    הגב לתגובה זו
    זה חלק חשוב בשיקול ההשקעה של משקיעים בפירמות מסוגה של בזק. בשנה שעברה חילקו מעל 20 אגורות. 4-5%. נחמד.
  • 1.
    בזק מדשדשת כבר זמן מה באותו מקום וכל פעם יש כתבה ש 04/01/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    בזק מדשדשת כבר זמן מה באותו מקום וכל פעם יש כתבה שמנסה לפמפם את המניה ולי יש תחושה שהכותב מדבר מפוזיציה
  • יוסי 04/01/2024 14:06
    הגב לתגובה זו
    היא נסחרת במכפיל רווח של סביב 9 לרווח הצפוי בשנה הבאה. לרוב מכפיל כזה מאפיין חברות קטנות עם סחירות הרבה יותר נמוכה. כרגע עושים הכל נכון, מוציאים לפרישה מוקדמת עובדים מהדור הישן, המון התייעלות והסיבים נכנסים לכל בית.
  • מניה בכחצי שנה באותו מקום פחות או יותר אחוז לפה אחוז לשם נראה כי טובה בעיקר לסיבובים (ל"ת)
    יהודי גאה 04/01/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
  • הגולש 05/01/2024 10:14
    מניה לגלישת גלים. בזק ??
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳