מה קורה עם יצרנית החיסונים נובהווקס - והאם יש בה אפסייד?
האם יש עתיד למניית החברה או שצפויות לה רק תהפוכות ללא כיוון? באיזה מכפיל היא נסחרת ומה היתרונות הפוטנציאלים שיש בה?
המניות של יצרניות החיסונים המובילות מודרנה MODERNA וביונטק BIONTECH SE ADR לא מפסיקות להרקיע שחקים ולשבור שיאים, והגיעו כבר לשוויי שוק מאוד מאוד גבוהים תוך "התעלמות" ממחירי היעד שקבעו להם האנליסטים בוול סטריט. על הרקע הזה, כדאי לחפש אחר רעיונות השקעה נוספים, אולי זולים יתר, בסקטור המנייתי של חיסוני הקורונה.
רעיון השקעה פוטנציאלי כזה היה ונותר בעינינו מניית נובהווקס NOVAVAX INC (סימול: NVAX), אשר אמנם הכפילה את ערכה מתחילת השנה אך התאפיינה בתהפוכות רבות (לאחר שכבר נגעה בשיא של 330 דולר למניה בתחילת 2021). הרקע לתהפוכות הנ"ל הינם תערובת של חדשות טובות (ממצאי יעילות קליניים מצוינים - ביחס לוירוס הקורונה המקורי, וריאנטים שלו ואפקטיביות השימוש בחיסון כבוסטר, הסכמי אספקה גלובליים מרשימים), לצד חדשות מאכזבות (בעיקר קשיי ייצור ודחיות חוזרות ביעד השגת אישור ה-FDA לחיסון).
אז לגבי העתיד של מניית NVAX, אנחנו מאמינים כי קשיי הייצור הינם פתירים בעתיד הנראה לעין, אישור ה-FDA המיוחל בהחלט קרוב, ועל כן אנחנו עדיין סבורים כי קיים אפסייד לא מבוטל למניה:
חיסון הקורונה של Novavax, הניתן בשתי מנות, פועל אמנם כמו החיסונים האחרים, כלומר באמצעות "לימוד" המערכת החיסונית של המתחסן לייצר נוגדנים לחלבון הספייק המפורסם של נגיף הקורונה. אך, להבדיל, החיסון של Novavax עובד על ידי שילוב של חלבון ספייק מזוקק עם adjuvant, חומר הנועד להגביר תגובה חיסונית נתונה. החיסון מפותח באופן הבא: מחדירים גן מהונדס אל תוך נגיף הקרוי baculovirus, ומאפשרים לו להדביק תאים חיים של חרק העש. חלבוני הספייק מתאי העש "מורכבים" אל תוך ננו-חלקיקים (nanoparticles) אשר בעודם דומים לנגיף הקורונה אינם מסוגלים להשתכפל או לגרום ל-19-COVID. לאחר מכן אותם ננו-חלקיקים מוחדרים באמצעות החיסון לגוף המתחסן אשר מפתח תגובת נוגדנים.
- מודרנה נסוגה: ה-FDA מאותת על הקשחת תנאי האישור לחיסונים
- מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה הרקומביננטית של Novavax היא וותיקה, ולפי הערכות שונות מהווה את המתקפה הישירה ביותר על נגיף הקורונה. חיסוני קורונה אחרים אשר אושרו עד היום לשימוש ע"י ה-FDA הינם בהחלט חדשניים ויעילים, אך באופן כללי מבוססים על גישות עקיפות יותר של מלחמה בנגיף. כך, טכנולוגיית ה-mRNA של פייזר-ביונטק ומודרנה למעשה מכילה הוראות לתאים אנושיים לייצר חלבוני ספייק, ואילו ה-adenovirus vectors של ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרה זנקה נושאים הוראות לייצור נוגדני anti-SARS-COV-2.
עפ"י ממצאי הניסויים הקליניים שפורסמו עד כה, חיסון הקורונה של Novavax הינו ככל הנראה בעל היעילות הקלינית הגבוהה ביותר שהוכחה עד היום בקרב בני אדם, מה שהופך את החיסון של Novavax בעיני מומחים רבים כ-Best-In-Class. בנוסף לכך, קיים רמז נוסף לייחודיות פוטנציאלית של Novavax במניעת הידבקויות ולא רק בהגנה על מתחסנים. זאת, כאשר ישנם סימני שאלה לא מעטים ביחס ליכולתם של החיסונים האחרים במניעת הידבקויות של זני הקורונה החדשים, כלומר לא רק להגן על הריאות אלא גם למנוע מהנגיף להתפתח באף שממנו הוא יכול להתפשט. בניסוי פרה-קליני קטן, החיסון של Novavax דווקא כן מנע באופן יעיל מנגיפי 19-COVID מלהתפתח באפם של קופים.
ל-Novavaxהסכמי אספקה גלובליים רבים, כמובן בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים בחודשים הקרובים: בבריטניה (60 מיליון חיסונים); בקנדה (52 מיליון חיסונים, עם אופציה ל-24 מיליון חיסונים נוספים); באוסטרליה (51 מיליון חיסונים); בדרום קריאה (40 מיליון חיסונים); ניו זילנד ((11 מיליון חיסונים); ושווייץ (6 מיליון חיסונים).
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
ההתפתחות החשובה ביותר בעת האחרונה בהקשר של הסכמי האספקה הגלובליים של Novavax, היא ללא ספק סיומו המיוחל של המו"מ המתמשך עם האיחוד האירופי (אספקה של עד 200 מיליון חיסונים, מחציתם עוד השנה).
ומה עוד אנחנו אוהבים ב- Novavax?
1. חיסון ה-NanoFlu – באמצעות שימוש באותה הטכנולוגיה שתוארה לעיל (ננו-חלקיק של חלבון רקומביננטי המיוצר ממערכת baculovirus של תא חרק, בשילוב עם adjuvant), ל-Novavax יש למעשה מוצר נוסף שהינו ממש על המדף: חיסון לשפעת עונתית בשם NanoFlu אשר כבר לפני למעלה משנה הציג נתוני יעילות מובהקים ומשמעותיים בניסוי phase 3 ביחס לחיסון ה-Fluzone הנפוץ של חברת סאנופי. הגשת החיסון לשפעת לאישור ה-FDA (במסלול BLA ותוך שימוש בתוואי המואץ אשר כבר אושר לחברה), נדחתה אך ורק בגין התמקדותה של Novavax בתהליכי הפיתוח והאישור של החיסון לקורונה.
2. חיסון קומבו – Novavax גם בוחנת כיום דרכים לפיתוח חיסון משולב לשפעת וקורונה, צורך שנראה רלבנטי מאוד לעולם הפוסט קורונה.
3. ובהקשר הספציפי של המניה – אותה מרקחה שהפכה כל כך משתלמת למשקיעי לונג, של יתרות שורט משמעותיות, ורמת עניין גבוהה למדי בקרב משקיעי רובינהוד וקהילות רדיט למיניהן.
בהנחה, הסבירה מאוד בעינינו, ש-Novavax אכן תזכה בחודשים הקרובים באישורים רגולטוריים לחיסון הקורונה שלה במדינות רבות, לרבות ה-MHRA בבריטניה, ה-EMA באירופה וה-FDA בארה"ב, ניתן להעריך כי Novavax יכולה בשנת 2022 להציג מכירות ברמת ה-5 מיליארד דולר. אם כך, מניית NVAX, בעלת שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר, נסחרת בעצם לפי מכפיל הכנסות (המכפיל הרלבנטי לתמחור חברות במצבה של Novavax) של 3 בלבד. זאת לעומת מכפיל הכנסות של כמעט 10 למניית מודרנה, בעלת שווי שוק של כ-196 מיליארד דולר (!), ומכפיל הכנסות של 9 למניית ביונטק, עם שווי שוק של 108 מיליארד דולר.
- 4.מכרתי ב330. תנודתית. קניתי acturus . לא המלצה (ל"ת),hb 10/08/2021 13:25הגב לתגובה זו
- דני 10/08/2021 17:54הגב לתגובה זומי שמשקיע בארקט מסכן החיסון לא יצר נוגדנים בשלב 2 אבל יצר בור בכיס....למה שייצר נוגדנים בשלב 3? רק לך התשובות.
- אבל ARCT מועמדת ל-BO (ל"ת)גיל1 10/08/2021 19:00
- 3.גיל1 10/08/2021 13:17הגב לתגובה זונא לדייק - החוזה עם האיחוד הוא לחסונים לשנים 2022-2023 בעיקר - מיעוט מהחיסונים יגיעו השנה.
- 2.יצחק 10/08/2021 13:11הגב לתגובה זוהם גם מפתחים כדור לבליעה במקום זריקות אינסולין שם הם נמצאים בשלב 3 של ניסוי התרופה
- 1.גיל1 10/08/2021 13:02הגב לתגובה זוזה הסוד של החברה - המניה בשער 500 עד סוף שנה.יש גם חיסון למלריה בשיתוף אסטרה זינקה הראשון בעולם.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
