מצב הנזילות בשוק האמריקני: גרוע יותר מה"פלאש קראש" ב-2010
המדדים בוול סטריט חווים ערב של ירידות חדות, ונראה כי גורם אחד ממשיך להקצין את התנודות, "עושי השוק" נעלמו מהמסחר
המדדים בוול סטריט חווים הערב שוב לחץ מכירות כבד. לחץ המכירות התחיל בשוקי האג"ח, כאשר התשואות על אג"ח 10 שנים הגיעו לרמה של 2.88%, ועברו מהר לשוק המניות: מדד הדאו ג'ונס התרסק הערב ב-4.15%, ובמילים פשוטות: התנודתיות חוגגת.
הטריגר כמובן לירידות הוא הלחץ בשוקי האג"ח, אך נראה כי מה שמגביר הערב את התנודות בדומה לימים האחרונים, הוא היעלמותם של "עושי השוק" מהמסחר על המדדים. אמש פרסמנו כי המצב החריג גורם לכך ש"דלת הכניסה/יציאה" מהשוק הפכה להיות צרה במיוחד, ואם מישהו ירצה לצאת מהשוק, הדבר יוביל להורדה משמעותית של השוק (לכתבה המלאה).
ובכן, לפי מדד Nanex הערב, הנזילות במדדים כמעט ואיננה קיימת גם הערב:
עד כמה המצב חריג בשבוע האחרון? הנזילות כעת נמוכה יותר מאשר יום קריסת המדדים ב-2010 (הפלאש קראש), שבזמנו לא היו מספיק ביקושים ביחס להיצע. אם היום יחליט גוף גדול לצאת מהשוק, אירוע דומה עשוי להתרחש בסבירות גדולה. המצב הערב לעומת השוק ב-2010:'We have a serious problem of liquidity tonight@nanexllc @dlacalle_IA #spx $spx $spy pic.twitter.com/NyuYuUuLNZ
— Amit Tal (@amital13) 8 בפברואר 2018
חשוב לציין כי נזילות איננה מחזור מסחר, אלא מדד למרווחי הספריידים ואת כמות הפקודות בכל נק'. כמו כן, נזילות עשויה לעבוד גם לצד של העליות, כפי שראינו בימים האחרונים.S&P500 futures liquidity is lower this week than DURING the FLASH CRASH. Got that? It's THAT low $ES_F $SPY (see today's earlier tweets for more on this type of chart) pic.twitter.com/IqcAx6unpv
— Eric Scott Hunsader (@nanexllc) 8 בפברואר 2018
- 11.רועי 09/02/2018 12:04הגב לתגובה זוVanguard’s chief economist: ‘Decent probability’ that bitcoin goes to zero
- 10.מישהו אמר 'מפולת'? (ל"ת)john 09/02/2018 11:33הגב לתגובה זו
- 9.ehudhl 09/02/2018 11:31הגב לתגובה זואחר לקנות או למכור. אין שם שום שוטר. גופים גדולים יושבים על הגדר כי יש להם צפי מסויים לגבי כוון השוק. ברגע שירצו הם יכנסו ובגדול.
- 8.רמי ב. 09/02/2018 10:44הגב לתגובה זובדיוק כך מתנהג שוק יורד אחרי עליות מטורפות. זה שמישהו מצייר גרף לא אומר שזה משהו חדשותי. אין שום ערך מוסף בידיעה הזו, סתם ניתוח של רגע בעולם המסחר.
- 7.בא 09/02/2018 10:42הגב לתגובה זו70 אלף רק בארהב,עברו לשם ,עכשיו מייצרים בארהב רק מכשירים פיננסיים .מדינה דמוקרטית לא יכולה לנצח מדינה קומוניסטית בכלכלה ,הם תמיד ימכרו ביותר זול .
- 6.שייקה 09/02/2018 10:23הגב לתגובה זווהגיע עכשיו..אני בציפייה של שנה לקריסה. שמתי הכל בפקמ... ??ניצלתי.
- 5.אלכס 09/02/2018 09:03הגב לתגובה זושוק ההון זה בועה אמיתית! זו היא רק התחלה. SP500 בדרך ל2100
- 4.אחלה עמית 09/02/2018 00:55הגב לתגובה זויום סקירה אמיתית ניתוחים כלכליים מצויינים תוך הסתמכות על נתונים גרפים אחלה כתבות ביזפורטאל מוביל הכלכלה הכבוד ככה צריך להתנהל לכתוב תמציאות האמיתית
- 3.סליחה שיצאתי - זה אני שהפלתי.... (ל"ת)אופס רק קניתי שווארמ 08/02/2018 23:07הגב לתגובה זו
- 2.רועי 08/02/2018 21:02הגב לתגובה זוחוזה בשנת 2010 היה הרבה פחות גבוה ממחיר בשנת 2018
- 1.מק 08/02/2018 20:36הגב לתגובה זומה חשבו מנהלי התיקים?שרק יעלה
- האנליסטים ויועצי ההשקעות דמיקולו בנקים (ל"ת)גם רוב 08/02/2018 23:33הגב לתגובה זו
- אף פעם הם לא יציעו לך לממש ולצאת מהשוק (ל"ת)יוגב 09/02/2018 07:11
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
